Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 08:10
Ik loop al geruimte tijd met dit idee en wil het binnenkort gaan realiseren mits het haalbaar is.
Wat ik namelijk in gedachte heb is het volgende, al een paar jaar installeer ik pc's en configureer ik netwerken en overige hardware (dus puur configureren/installeren maar geen verkoop van hardware) en op deze manier verdien ik wel een leuk extra'tje, maar wil dit graag in een bedrijfsvorm gaan gieten omdat ik dan ook kan adverteren.

Want het volgende ben ik van plan:
In de avonduren buiten mijn normale werk wil ik langs mensen gaan (dus huis aan huis) om problemen met pc/netwerk/hardware op te lossen (her-installatie neem ik de pc wel mee naar huis). Deze manier is (volgens mij) aantrekkelijk voor de consument omdat ze overdag geen vrij/tijd moeten maken om de pc ergens naar een lokale pc-boer te brengen en dan 2 weken later weer op kunnen halen om dat zelf netwerkinstellingen met de nodige problemen in te kloppen in plaats daarvan kom ik dus aan huis en binnen een week hebben ze weer een werkende pc die ik dan weer configureer ed.

Financieël neem ik totaal geen risico omdat ik geen hardware verkoop, dus geen voorraadbeheer kosten. Ik heb geen kantoorruimte nodig omdat het meestal op locatie opgelost kan worden. Maar ik weet nog niet de juiste weg die bewandeld moet worden om dit daadwerkelijk op te starten uiteraard is het begin een KVK nummer maar welke bedrijfsvorm (BV, NV, VOF etc?) en de site van de kamer van koophandel is duidelijk als je weet waar je naar moet zoeken. Dus daarom de rede dat ik hier een post zet voor de eerste stappen de juiste richting in. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 06:42
Weet je wat jij zou moeten doen.....?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• Hari-Bo
mastair schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:15:
Weet je wat jij zou moeten doen.....?
Dat heb ik al aangegeven, die site biedt je veel info maar als je niet weet waar je naar moet zoeken is het zoeken naar een speld in een speldenberg dus vandaar dat ik hier om info vraag.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:59

Onbekend

...

Kijk eens naar de KvK.
Daarin staan de bedrijfsvormen uitgelegd, en waarschijnlijk zal dat voor jou de eenmanszaak de beste optie zijn.

Verder moet je je wel realiseren dat je inkomstenbelastingen en btw voor diensten moet afdragen.
Dit betekent dat je minimaal 25 euro per uur kost voor de klant, en dat je zelf minder dan 10 euro per uur netto ontvangt.

Je zou even rond moeten kijken welke kosten er allemaal nog erbij komen.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 06:42
Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:16:
[...]

Dat heb ik al aangegeven, die site biedt je veel info maar als je niet weet waar je naar moet zoeken is het zoeken naar een speld in een speldenberg dus vandaar dat ik hier om info vraag.
Ja er is meer dan internet qua KVK. ;)

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• Hari-Bo
Onbekend schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:16:
Kijk eens naar de KvK.
Daarin staan de bedrijfsvormen uitgelegd, en waarschijnlijk zal dat voor jou de eenmanszaak de beste optie zijn.

Verder moet je je wel realiseren dat je inkomstenbelastingen en btw voor diensten moet afdragen.
Dit betekent dat je minimaal 25 euro per uur kost voor de klant, en dat je zelf minder dan 10 euro per uur netto ontvangt.

Je zou even rond moeten kijken welke kosten er allemaal nog erbij komen.....
Ik wil niet via uurtarieven gaan werken gaan maar fixed price, want 9 van de 10 keer is het herinstallatie OS.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ga eens bij de KvK langs. Dat is zo'n gebouw ergens in je regio.

"maar wil dit graag in een bedrijfsvorm gaan gieten omdat ik dan ook kan adverteren." Hou maar op. Als je het daarom doet heeft het weinig zin imho. Adverteren kun je nu ook wel. In de mini advertenties in de krant staan zat advertenties als "Computer problemen? 06-12345678".

Ga ook eens bij een startersdag langs, niet alleen van de KvK maar ook banken als de Rabobank organiseren regelmatig wat hiervoor.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:24:
[...]

Ik wil niet via uurtarieven gaan werken gaan maar fixed price, want 9 van de 10 keer is het herinstallatie OS.
tja dat is natuurlijk de ultieme oplossing voor een sofware/virus/spyware probleem. Maar het lijkt me dat de meeste mensen geen zin hebben om alles te backuppen en opnieuw in te stellen.

En wat doe je als de mensen bijvoorbeeld geen legale Windows/Office/software hebben? Je kan als bedrijf niet illegale software installeren natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 14-03-2008 09:30 ]

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Als je echt een bedrijf wil starten dan zou ik voor een eenmanszaak gaan... je hoeft je niet aan te melden bij de KvK want je valt onder de zogenaamde "vrije beroepen"... je moet je nog wel aanmelden bij de belastingdienst omdat je BTW plichtig bent... (als je onder een bepaalde grens blijft mag je de BTW zelfs houden)
maar ik neem aan dat je niet een omzet van duizenden euro's gaat draaien, dus je kunt eventueel ook gewoon jezelf niet aanmelden bij de belastingdienst en je inkomsten opgeven onder "extra inkomsten" bij je persoonlijke belastingaangifte aan het eind van het jaar... dat komt effectief op hetzelfde neer...

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 21:44

Kettrick

Rantmeister!

Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:24:
[...]

jawel, dat wil je wel :+

Wat doe je bijvoorbeeld als je netwerk kaart type x tegenkomt waarvoor geen drivers meer te krijgen zijn? of als meneer/mevrouw een scanner heeft gekocht in polen?

dat soort dingen kom je altijd tegen als je er juist niet op zit te wachten :)

• Hari-Bo
Kurios schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:27:
[...]

tja dat is natuurlijk de ultieme oplossing voor een sofware/virus/spyware probleem. Maar het lijkt me dat de meeste mensen daar geen zin in hebben. En wat doe je als de mensen bijvoorbeeld geen legale Windows hebben? Je kan als bedrijf niet illegale software installeren natuurlijk.
illegale software installeer ik nooit omdat er altijd wel freeware versies voor zijn en 9 van de 10 pc's zijn uitgevoerd met een OEM XP/Vista want zelfbouwers kunnen namelijk zelf ook hun pc installeren.
En ik heb nu rond de 150 verschillende klanten en ongeveer elk jaar installeer deze pc's opnieuw en dat is totaal geen probleem.

• Hari-Bo
Edwardvb schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:30:
Als je echt een bedrijf wil starten dan zou ik voor een eenmanszaak gaan... je hoeft je niet aan te melden bij de KvK want je valt onder de zogenaamde "vrije beroepen"... je moet je nog wel aanmelden bij de belastingdienst omdat je BTW plichtig bent... (als je onder een bepaalde grens blijft mag je de BTW zelfs houden)
maar ik neem aan dat je niet een omzet van duizenden euro's gaat draaien, dus je kunt eventueel ook gewoon jezelf niet aanmelden bij de belastingdienst en je inkomsten opgeven onder "extra inkomsten" bij je persoonlijke belastingaangifte aan het eind van het jaar... dat komt effectief op hetzelfde neer...
Het zullen idd geen duizenden euro's per maand zijn, maar mijn doel is dat ik er mijn auto + huur huis van kan betalen. :)

Verwijderd

Edwardvb schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:30:
Ik weet niet hoor, maar aanmelden bij de KVK is zekers wel nodig. Eenmaal aangemeld bij de kvk krijg je binnen twéé weken te horen of je bij de belastingdienst 19% moet rekenen, dit gaat het eerste jaar niet zo zijn omdat je een startersbedrijf ben. Kom je elk jaar/maand (weet ik niet meer precies) boven de €1.336,- uit dan ben je BTW verplicht.

Succes iig :)

• Onbekend

Onbekend

...

Fixed price?????

Ik los vele computerproblemen op waarvan ik in nog geen 5% van de gevallen het OS opnieuw installeer... Mijn oplospercentage ligt hoger dan 98%.

De tijd dat ik nodig heb om alles opnieuw te installeren (Win XP, SP2, drivers, Office, antivirus, printer, internet en e-mail instellen, Acrobat Reader) weegt meestal niet op tegen de tijd om het probleem van de computer te verhelpen.

Afhankelijk van de snelheid van de computer ben je zo een uur tot drie uur zoet. Ik werk zelf dan gewoon met een vast uurtarief omdat het ene probleem binnen 5 minuutjes is opgelost, en het andere pas na twee uur zoeken....

Edit:
Foutje eruit gehaald....

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
Volgens mij heeft de KvK ook van die inloop-spreekuren waar je zeker naar toe kan gaan. Gewoon even doen :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Weet waar je aan begint...

Dit klingt namelijk leuk maar in praktijk zal dit (uit eigen ervaring) behoorlijk tegenvallen. Je bent zo enkele uren aan het rommelen als iets niet werkt zoals jij verwacht dat het werkt. Die uren zal je OF moeten laten betalen, OF als je fixed prijs doet, kost dat je rendement. En mensen gaan geen 100en euro's betalen voor een herinstallatie. Zeker omdat je tegenwoordig voor 300 euro een el-cheapo nieuwe pc hebt.

En wat doe je als er iets kapot gaat? Hoe regel je aansprakelijkheid? Hoe doe je SLA?

Stel jij fixed iemand zijn computer en een week later brand zijn cpu door. Onduidelijk is of het jouw schuld is of dat dit er al aan zat te komen. De klant zal zeggen ' een week geleden heb jij er mee geprutst, dus het is JOUW schuld' . Hoe los je dat op?

Bedenk goed waar je aan begint. In mijn ervaring is hw support op deze manier echt een drama. Buiten het feit dat je vaak terug zal moeten komen omdat de klant iets stoms heeft gedaan (immers als ze verstand van zaken hadden, waren ze niet naar je toegekomen), levert het ook heel weinig op. Dit is leuk 1 of 2 keer, maar als jij 5 keer heen en weer moet, omdat ze elke week dezelfde spyware binnenhalen, ben je het redelijk snel zat.

Niet om je teveel te ontmoedigen, maar ik zou dit in ieder geval niet in bedrijfsvorm doen. Klus gewoon lekker wat bij. Dan kan je namelijk als het 'niet lukt' je handen ervanaf trekken. Als bedrijf is dit een stuk lastiger.

• Hari-Bo
Onbekend schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:42:
Fixed price?????

Ik los vele computerproblemen op waarvan ik in nog geen eens in 5% van de gevallen het OS opnieuw installeer... Mijn oplospercentage ligt hoger dan 98%.

De tijd dat ik nodig heb om alles opnieuw te installeren (Win XP, SP2, drivers, Office, antivirus, printer, internet en e-mail instellen, Acrobat Reader) weegt meestal niet op tegen de tijd om het probleem van de computer te verhelpen.

Afhankelijk van de snelheid van de computer ben je zo een uur tot drie uur zoet. Ik werk zelf dan gewoon met een vast uurtarief omdat het ene probleem binnen 5 minuutjes is opgelost, en het andere pas na twee uur zoeken....
Mijn ervaring is dat ze pas bellen als de pc vol met virussen/spyware en andere zooi ligt. En dan kost het mij idd minder tijd om het geheel opnieuw te installaren (Unattende XP installatie, Automatisch updates).

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Onbekend schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:42:
dan heb je het nog over de standaard dingen en niet over de vreemde exotische software die eindgebruikers altijd hebben.. die uiteraard niet samenwerken met xp sp2a oid :{

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:37:
[...]

Ik weet niet hoor, maar aanmelden bij de KVK is zekers wel nodig. Eenmaal aangemeld bij de kvk krijg je binnen twéé weken te horen of je bij de belastingdienst 19% moet rekenen, dit gaat het eerste jaar niet zo zijn omdat je een startersbedrijf ben. Kom je elk jaar/maand (weet ik niet meer precies) boven de €1.336,- uit dan ben je BTW verplicht.

Succes iig :)
http://www.belastingdiens...tw/ondernemen_btw-07.html
Als je een beetje investeert en verder lage winst draait kom je best vaak in aanmerking voor de KOR.

Betekent niet ineens dat je geen BTW hoeft te heffen, dat moet altijd. Je hoeft het alleen niet af te dragen of je krijgt het terug als je het wel afgedragen hebt.

En aanmelden bij de KvK moet zeker idd.

Oh en fixed price voor herinstallaties, wat had je in gedachten?

[ Voor 3% gewijzigd door Beekforel op 14-03-2008 09:48 ]

• Onbekend

Onbekend

...

Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:36:
[...]
Het zullen idd geen duizenden euro's per maand zijn, maar mijn doel is dat ik er mijn auto + huur huis van kan betalen. :)
Even een rekensommetje met geschatte getallen per maand:
Auto: € 50,-- brandstof
Onderhoud/APK: € 20,--
Huis: € 400,-- huur

Totaal € 470,-- per maand.
Stel je hebt 3 klantjes per week, en komt dat dus op zo'n 12 tot 14 klantjes per maand.
€ 470,-- / 14 = € 33,50 netto per keer...
Dus bruto zal dat een stuk meer worden...

@Hari-Bo:
Veel virussen zijn gemakkelijk te verwijderen d.m.v. tools die je op het internet kan vinden.
Soms moet je even en het register wat aanpassen, maar meestal ben ik daar binnen een half uur tot een uur mee klaar. Sneller dan alles opnieuw installeren dus. En als toevoeging installeer ik bij de klant nog gratis een virusscannertje. :+

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

Ik zou zeggen: Laat je business case eens zien... en je verwachte kosten/baten.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• P.O. Box
  • Niet online
Beekforel schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:48:
[...]

En aanmelden bij de KvK moet zeker idd.
Je bent de tweede die dat zegt... maar kun je dan ook zeggen waarom? want m.i. moet dat helemaal niet... of valt dit beheerswerk in een andere categorie dan bijv. developing, welke onder "vrije beroepen" valt?

• Hari-Bo
Onbekend schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:51:
[...]

Even een rekensommetje met geschatte getallen per maand:
Auto: € 50,-- brandstof
Onderhoud/APK: € 20,--
Huis: € 400,-- huur

Totaal € 470,-- per maand.
Stel je hebt 3 klantjes per week, en komt dat dus op zo'n 12 tot 14 klantjes per maand.
€ 470,-- / 14 = € 33,50 netto per keer...
Dus bruto zal dat een stuk meer worden...

@Hari-Bo:
Veel virussen zijn gemakkelijk te verwijderen d.m.v. tools die je op het internet kan vinden.
Soms moet je even en het register wat aanpassen, maar meestal ben ik daar binnen een half uur tot een uur mee klaar. Sneller dan alles opnieuw installeren dus. En als toevoeging installeer ik bij de klant nog gratis een virusscannertje. :+
Auto: €200 brandstof (oa werkverkeer) + €80,- wegenbelasting + €20,- onderhoud + €60,- verzekering,
Huur: €350
Totaal €710,-

En op dit moment zit ik al rond de 4/5 klanten per week.

Maar dit is natuurlijk niet haalbaar vanaf het begin, maar als het een beetje begint te lopen moet het zeker wel haalbaar zijn en eventueel kwa diensten uitbreiden.

Dat klopt dat virussen makkelijk zijn te verwijderen, maar tegenwoordig heb je genoeg wormen/trojans
die in je windows-system files zitten en de nodige losse bestanden + reg keys. Uiteraard zijn een paar virusjes zonder al te veel moeite te verwijderen maar bij klanten waar ik dan voor het eerst langs kom is het een gehele zooi kwa programma's/spyware/virussen en ook al is het te verwijderen een complete reinstall zal altijd schoner zijn + het feit dat je voor een herinstallatie meer kan vragen als een virusje verwijderen.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Bedrijfsvorm in deze sectie is zeker mogelijk, zeker met jou idee ;)

Ik heb hetzelfde enkele maanden geleden gedaan en dat werpt zeker vruchten af (okay, je hebt een stuk minder vrije tijd, maar als het toch je hobby is....)

Gewoon bij de KvK aangeven dat je een bedrijfje wil starten in de IT/ICT sector met betrekking op onderhoud pc/netwerken. Je start dan een eenmans zaak op (zzp).

De kosten bedragen daar eenmalig iets van 65 euro + 25 euro per jaar wat je daarnaast aan de kvk moet betalen.

Daarnaast neem ik aan dat je zelf je eigen administratie (goed) bij gaat houden (kas, bank/giro, aangifte omzetbelasting, aangifte IB), aangezien een boekhouder je wel rond de 800 a 900 euro per jaar gaat kosten (inclusief jaarrekening/balans) ex BTW.

Je concept werkt, dit weet ik omdat ik hetzelfde concept gestart ben, alleen hoop ik wel voor je dat je rekening houdt met een heleboel kosten die toch nog bij alles komen kijken icm je eigen bedrijfje.

Je houdt je fulltime baan (standaard IB aangifte jaarlijks) en daarnaast ga je nog extra inkomsten krijgen (box 3 verhaal, zie belastingdienst site). Hierover ga je extra 43% belasting betalen. Omdat je alleen je kosten ervan wil gaan betalen (om verder te leven van je salaris) ga je zeer waarschijnlijk onder de Kleine Ondernemers regeling vallen, waardoor je ook geen belasting hoeft gaan te betalen (omzetbelasting). Zo niet, dan zal je daarnaast ook een klein bedrag per tijdsperiode moeten betalen aan de belastingdienst. Aangezien je weinig tot geen inkopen hebt zal daardoor je bedrijfsresultaten ook flink stijgen, waarmee ik dus weer op het box 3 verhaal kom. Extra inkomsten is lekker, maar hou er rekening mee dat als jij 100 euro verdient bij een klant, dat je daar ongeveer 40 euro nog maar aan overhoudt.

Wil je meer weten, of wat minder chaotisch dan hierboven, stuur me dan even een mailtje.

Wabbawabbawabbawabba

• Onbekend

Onbekend

...

Ieder heeft voor zichzelf een andere manier om problemen op te lossen die voor de ander soms omslachtig lijkt.
Ik werk daarom ook niet met vaste tarieven. Een oudere computer wordt meestal minder goed meer ondersteunt waardoor je meer moeite moet doen om hem weer te laten draaien....
Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:59:
[...]
Auto: €200 brandstof (oa werkverkeer) + €80,- wegenbelasting + €20,- onderhoud + €60,- verzekering,
Huur: €350
Totaal €710,-

Maar dit is natuurlijk niet haalbaar vanaf het begin, maar als het een beetje begint te lopen moet het zeker wel haalbaar zijn en eventueel kwa diensten uitbreiden.
Zelf heb ik de ervaring dat de vraag naar computerhulp niet constant is. Soms heb ik twee weken helemaal niets, en soms heb ik elke avond wat waardoor ik soms zelfs twee klanten op een avond heb.
Ik had zelf al uitgevogelt of ik hiermee een bedrijf je kan runnen, maar ik kom dan financieëel niet uit. Er is genoeg concurentie. D.w.z. die handige jongen om de hoek kan mijn computer ook wel installeren. Ook zal ik dan alles legaal moeten (WinXP) doen waardoor mensen er toch vanaf zien.
Nog een ander puntje: Als ik eenmaal een probleem heb opgelost, hoor ik maanden er niets meer van omdat die computer dan nog steeds goed werkt. :) Die klant heb ik voorlopig niet meer, maar ze maken gelukkig wel mond-op-mond reclame. :)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Fiets naar de KvK, zeg dat je een eenmanszaak wilt starten, geef die lui een paar tientjes en je loopt met je uittreksel weer naar buiten. Ga naar de belastingdienst.nl, download een formulier, vul het in, stuurt het op, bel na zes weken op dat ze op moeten schieten waarna de inspecteur vertelt dat ze het ra-zend druk hebben maar de jouwe nu bovenop leggen en een week later heb je een BTW nummer (is hetzelfde als je sofinummer, dus kon je zelf ook wel verzinnen) en een brief waarin staat dat je elke maand / kwartaal / jaar BTW aangifte moet doen (afhankelijk van hoeveel verwachte omzet je jezelf gebluft hebt). Lees nog even op de site van de belastingdienst waar een deugdelijke administratie en een factuur aan moeten voldoen en je kan de hort op :)

Aan het einde van het jaar / kwartaal / maand (had je maar wat minder gebluft he ;)) schraap je je facturen bij elkaar en tel je alles bij elkaar op. Dan denk je 'Soweej, heb ik zoveel omgezet? Waar zou al dat geld gebleven zijn 8)7 ' en bekijk je hoeveel BTW je moet hebt geheven. Dan pak je al je kostenbonnetjes en tel je ook daar de BTW van op (dat noemt met ook wel voorbelasting) en bepaal je het verschil; als dat minder is dan 1300 ongeveer euro mag je het houden, als het tussen 1300 en 1800 euro zit moet je een deel afstaan aan de belastingdienst, als het meer is moet je alles afstaan aan de belastingdienst. Vervolgens kijk je naar je omzet zonder BTW, en je kosten zonder BTW, het verschil is je winst, olee.

Dan doe je inkomstenbelasting en vul je in het vakje 'inkomsten uit overige werkzaamheden' je winst in, waarna je waarschijnlijk belasting moet bijbetalen als je algemene heffingskorting al op is door je overdagse werk. Dat betaal je dan even waarna je voortaan altijd een goed gevoel hebt als je over straat loopt en naar omdat 'dat toch allemaal mede mogelijk is gemaakt door mij 8-)'.

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor ;)

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
I second that, maar desondanks zie ik steeds meer van dit soort bedrijfjes opkomen dus je zou bijna denken dat er brood in te verdienen valt. Heb het zelf ook overwogen, inclusief een beetje handel in oude hardware. Uiteindelijk op een moment van werkeloosheid het bij wijze van proef en tot de volgende conclusies gekomen.

Praktisch:

Een OS installeren is zoals gezegd het ALLERLAATSTE wat je tijdens pc problemen moet overwegen bij een klant. In het ergste geval kom je brakke hardware tegen, of eigenlijk in de meeste gevallen goedkope hardware, en die laten zich in het ergste geval lastig installeren. Ook is een groot probleem dat men vaak wachtwoorden vergeten is van routers, email, etc.

Hoe ik dit oplos: Sommige kennissen van me die ik ook wel eens help, krijgen vaak zelf prima de Drivers voor de printer en aanvullende software geinstaleerd. Deze groep maak ik blij met een OS-Installatie + Kritieke drivers. Voor de rest: Bij UITERST URGENTE EN ZEER HOGE uitzondering.

En dan komt inderdaad het probleem. Bij veel particulieren betreft het toch veelal oude machines die vaak nog een straatwaarde hebben van 40/50 euro (kwam vaak de combinatie Pentium III/XP tegen). Hier geef ik standaard het advies: Weg met die oude troep. De praktijk: Men heeft destijds veel geld voor de PC neergeteld, en hij deed het al jaren prima....

De grootste ellende vind ik altijd nog de klanten:

De meeste klanten weten vaak van niks, en dat kan naar 2 uitersten uitlopen. Of ze zijn dankbaar voor elke gerichte boer of scheet, OF ze lopen te snauwen als het spul weer niet werkt. Maar nog erger, als je een keer iets niet opgelost krijg, en je hebt een snauwende klant, dan loopt je reputatie wel een lichtelijke deuk op.

Ook heb je wel eens de situatie dat je iets over het hoofd ziet, en dat je kort na de reparatie terug kan komen. Pest is, is dat je eenmaal terug bent gekomen, er in de meeste gevallen meer momenten volgen. Het is heel simpel, ze bellen of 1 keer , of 5 keer.

Het niveau van de gebruikers is ook een flink probleem. Het kan zo gebeuren dat je een klant hebt die er werkelijk geen FLIKKER van snapt, en vervolgens gaat klagen na een OS install dat het niet meer werkt als voorheen, en blijkt dat een icoontje van plaats is veranderd.

Deze ervaring in mijn achterhoofd, heb ik besloten dus NOOIT van mijn LEVEN het in mijn hoofd te halen hier een bedrijf in te beginnen. De regels zijn echter HEEL simpel.
  1. Ik help alleen vrienden, familie en bij hoge uitzondering vrienden hiervan.

• Hari-Bo
Onbekend schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:15:
Ieder heeft voor zichzelf een andere manier om problemen op te lossen die voor de ander soms omslachtig lijkt.
Ik werk daarom ook niet met vaste tarieven. Een oudere computer wordt meestal minder goed meer ondersteunt waardoor je meer moeite moet doen om hem weer te laten draaien....

[...]

Zelf heb ik de ervaring dat de vraag naar computerhulp niet constant is. Soms heb ik twee weken helemaal niets, en soms heb ik elke avond wat waardoor ik soms zelfs twee klanten op een avond heb.
Ik had zelf al uitgevogelt of ik hiermee een bedrijf je kan runnen, maar ik kom dan financieëel niet uit. Er is genoeg concurentie. D.w.z. die handige jongen om de hoek kan mijn computer ook wel installeren. Ook zal ik dan alles legaal moeten (WinXP) doen waardoor mensen er toch vanaf zien.
Nog een ander puntje: Als ik eenmaal een probleem heb opgelost, hoor ik maanden er niets meer van omdat die computer dan nog steeds goed werkt. :) Die klant heb ik voorlopig niet meer, maar ze maken gelukkig wel mond-op-mond reclame. :)
Dus jij werkt nu (net als mij) zwart zeg maar, maar dan moet je het dus 100% van mond-op-mond reclame hebben. Ik deel dan ook altijd visite kaatjes uit, maar adverteren in een lokale krant werpt volgens mij meer zijn vruchten af.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

merauder schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:17:
I second that, maar desondanks zie ik steeds meer van dit soort bedrijfjes opkomen dus je zou bijna denken dat er brood in te verdienen valt. Heb het zelf ook overwogen, inclusief een beetje handel in oude hardware. Uiteindelijk op een moment van werkeloosheid het bij wijze van proef en tot de volgende conclusies gekomen.

Praktisch:

enorme rant waar ik me goed in kan vinden 7(8)7
Om die reden moet je dus ook géén fixed price doen, als je in de auto moet stappen om die klant een icoontje aan te wijzen moet de teller gewoon gaan lopen. dat moet je ook gewoon in rekening brengen! :)

"fixed" is nl. een ruim begrip..

• merauder
Deze post getuigd er weer van wat een prutser ik ben!!!

Lief modje ... Deze mag weg... :)

[ Voor 96% gewijzigd door merauder op 14-03-2008 11:32 . Reden: Dubbelpost.... ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 12:03
zeg, hari-bo, geen flame hoor, maar ik geloof niet dat je weet waar je aan gaat beginnen... je geeft zelf aan 9 van de 10 keer een herinstall te doen voor elk probleem wat je tegenkomt :/ dat klinkt niet alsof je werkelijk verstand hebt van pc's. Zeker kan het genoeg zijn voor de dingetjes die je nu doet, maar als bedrijf ben je misschien wel aansprakelijk voor de schade die je aanricht :/

you had me at EHLO

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:20:
[...]

Dus jij werkt nu (net als mij) zwart zeg maar, maar dan moet je het dus 100% van mond-op-mond reclame hebben. Ik deel dan ook altijd visite kaatjes uit, maar adverteren in een lokale krant werpt volgens mij meer zijn vruchten af.
Waarom zou je dat nu niet kunnen? Zegt de krant dat dat niet mag? Je kunt gewoon een advertentie zetten?

• Hari-Bo
TheNymf schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:36:
zeg, hari-bo, geen flame hoor, maar ik geloof niet dat je weet waar je aan gaat beginnen... je geeft zelf aan 9 van de 10 keer een herinstall te doen voor elk probleem wat je tegenkomt :/ dat klinkt niet alsof je werkelijk verstand hebt van pc's. Zeker kan het genoeg zijn voor de dingetjes die je nu doet, maar als bedrijf ben je misschien wel aansprakelijk voor de schade die je aanricht :/
Ik heb aangegeven dat ik 9 van de 10 keer pas gebeld wordt als het echt een complete zooi is zoals eerder vermeld. En uit economisch belang voor jezelf is het ook nog eens een stuk rendabeler (dus wie doet het dan in mijn optiek verkeerd). En ik heb voldoende verstand van pc's ben immers bezig met een HBO opleiding en al MBO + MCSA achter de rug.

• Hari-Bo
Beekforel schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:38:
[...]

Waarom zou je dat nu niet kunnen? Zegt de krant dat dat niet mag? Je kunt gewoon een advertentie zetten?
Dan heb je (lijkt mij) meneer belasting die dan eerdags gaat aankloppen.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:52:
[...]
Ik heb aangegeven dat ik 9 van de 10 keer pas gebeld wordt als het echt een complete zooi is zoals eerder vermeld. En uit economisch belang voor jezelf is het ook nog eens een stuk rendabeler (dus wie doet het dan in mijn optiek verkeerd). En ik heb voldoende verstand van pc's ben immers bezig met een HBO opleiding en al MBO + MCSA achter de rug.
Neemt niet weg dat de belangrijkste opmerking uit de post waar blijft, je bent aansprakelijk voor eventuele schade :). laat dus iemand iets ondertekenen voor je de hele zaak leeggooit, en sluit een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering af :)

• Hari-Bo
RoeLz schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:55:
[...]

Neemt niet weg dat de belangrijkste opmerking uit de post waar blijft, je bent aansprakelijk voor eventuele schade :). laat dus iemand iets ondertekenen voor je de hele zaak leeggooit, en sluit een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering af :)
Dat zal niet zo snel uit de hand lopen omdat ik van tevoren vraag welke data er teruggezet moet worden, en indien ze dat niet hebben aangegeven is het er ook niet meer en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Natuurlijk noem ik de nodige opties foto's/mail/ie favorieten/kritieke data, maar als er dan nog bestanden ontbreken hoor ik meestal 'dom van me dat ik daar niet aan dacht' oftewel ik ben daar niet aansprakelijk voor omdat ik het van tevoren aangeef.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:00

Qwerty-273

Meukposter

Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:53:
Dan heb je (lijkt mij) meneer belasting die dan eerdags gaat aankloppen.
Als je het gewoon opgeeft bij je loonbelasting - zal die meneer heust niet klagen hoor ;-)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 12:03
Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:04:
[...]

Dat zal niet zo snel uit de hand lopen omdat ik van tevoren vraag welke data er teruggezet moet worden, en indien ze dat niet hebben aangegeven is het er ook niet meer en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Natuurlijk noem ik de nodige opties foto's/mail/ie favorieten/kritieke data, maar als er dan nog bestanden ontbreken hoor ik meestal 'dom van me dat ik daar niet aan dacht' oftewel ik ben daar niet aansprakelijk voor omdat ik het van tevoren aangeef.
als je een bedrijf bent die een prijs vraagt zul je daar misschien wel in een keer achter komen.. maar dan nog, dat soort dingen moet je voorkomen

en over reclame: mond op tot mond reclame is de beste :) - ik snap niet dat je niet gewoon 'zwart' wilt blijven

ow, enneh, houdt er ook rekening dat het algemene computerniveau omhoog gaat. oftewel: tegenwoordig heeft iedereen een kennis of kleinzoon die verstand heeft van computers. Dit kan precies wat jij doet, maar is geen bedrijf, dus goedkoper.
plús, wat ik merk is dat mensen liever iemand zwart hebben dan een bedrijf. persoonlijke ervaring hoor, maar dan hebben ze niet het idee dat ze genaaid worden. :)

[ Voor 25% gewijzigd door sjongenelen op 14-03-2008 14:14 ]

you had me at EHLO

• Hari-Bo
TheNymf schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:18:
[...]

als je een bedrijf bent die een prijs vraagt zul je daar misschien wel in een keer achter komen.. maar dan nog, dat soort dingen moet je voorkomen

en over reclame: mond op mond reclame is de beste :) - ik snap niet dat je niet gewoon 'zwart' wilt blijven

ow, enneh, houdt er ook rekening dat het algemene computerniveau omhoog gaat. oftewel: tegenwoordig heeft iedereen een kennis of kleinzoon die verstand heeft van computers. Dit kan precies wat jij doet, maar is geen bedrijf, dus goedkoper.
plús, wat ik merk is dat mensen liever iemand zwart hebben dan een bedrijf. persoonlijke ervaring hoor, maar dan hebben ze niet het idee dat ze genaaid worden. :)
Dat laatste stukje ben ik volledig met je eens, maar waarom ik richting een bedrijfje wil is omdat ik dan legaal kan/mag adverteren in kranten/site's etc.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Houdt ook even rekening met je huidige baan. In veel contracten staat dat nevenwerkzaamheden geen nadelige invloed mogen hebben op je functioneren, of soms zelfs dat het helemaal niet mag, of alleen met toestemming van je werkgever. Beste is om dit gewoon even met je werkgever af te stemmen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Volgens mij kan je best in het lokale krantje adverteren, zolang je het maar via de belasting regelt :)
Zolang je de krant maar betaald vinden ze het wel best ;)

offtopic:
mond op mond reclame is trouwens niet echt handig :r, ik zou mond tot mond proberen ;)

Verwijderd

Hou er ook ff rekening mee dat bij veel mensen je niet meer hoeft te komen als je wit gaat werken.
Als het goed is gaat immers je uur-prijs 2-3 keer omhoog.
(althans mits je nu niet te hoog zit met je zwarte prijs en niet te laag gaat zitten met je witte prijs)

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:34:
Houdt ook even rekening met je huidige baan. In veel contracten staat dat nevenwerkzaamheden geen nadelige invloed mogen hebben op je functioneren, of soms zelfs dat het helemaal niet mag, of alleen met toestemming van je werkgever. Beste is om dit gewoon even met je werkgever af te stemmen.
Dus als een werkgever in jou contract zet dat jij vissen niet als hobby mag hebben stop jij met vissen? Volgens mij mag je alleen geen concurent zijn van het bedrijf waar je bij werkt en mag jij als je systeembeheerder bent heus wel schoonmaak service aanbieden mits natuurlijk je vast baan er niet onder leidt

• Kurios
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:32:
[...]

Dat laatste stukje ben ik volledig met je eens, maar waarom ik richting een bedrijfje wil is omdat ik dan legaal kan/mag adverteren in kranten/site's etc.
Waarom zou je een bedrijf moeten zijn om te kunnen adverteren.

Zolang je de inkomsten opgeeft bij je jaarlijkse belastingaangifte, dan werk je gewoon wit. Wil je echter wat meer is het slimmer om een bedrijf te starten. Je kan dan meer met aftrekposten doen voor de kosten die je maakt. Ook kan je dan makkelijk iemand in dienst nemen op basis van freelance (een vriend oid) op een moment dat het erg druk is.

Ook zullen misschien mensen eerder geneigd zijn hun computer mee te geven (en al hun documenten) dan aan een particulier iemand met een 06.

• Onbekend

Onbekend

...

Napo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:41:
[...]
Dus als een werkgever in jou contract zet dat jij vissen niet als hobby mag hebben stop jij met vissen? Volgens mij mag je alleen geen concurent zijn van het bedrijf waar je bij werkt en mag jij als je systeembeheerder bent heus wel schoonmaak service aanbieden mits natuurlijk je vast baan er niet onder leidt
Het werk mag inderdaad (in)direct geen negatieve gevolgen hebben naar je huidige baan toe.
Het kan goed zijn dat je wordt verboden om te bungy jumpen omdat er een kans bestaat dat je iets breekt en daardoor niet voor 100% meer inzetbaar bent.

• Kurios
  • Niet online
Onbekend schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:47:
[...]

Het werk mag inderdaad (in)direct geen negatieve gevolgen hebben naar je huidige baan toe.
Het kan goed zijn dat je wordt verboden om te bungy jumpen omdat er een kans bestaat dat je iets breekt en daardoor niet voor 100% meer inzetbaar bent.
Moeten zulke dingen er expliciet instaan, of is dat al per wet geregeld?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:41:
[...]

Dat is nou ook precies het punt, als jij in de avonduren zoveel werkt dat je op je "normale" werk niets waard bent, vindt je baas dat natuurlijk niet leuk.
Concurrentie- en relatie-beding zijn natuurlijk ook wel van belang, maar dat ligt voor de hand.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Hari-Bo
Kurios schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:47:
[...]

Waarom zou je een bedrijf moeten zijn om te kunnen adverteren.

Zolang je de inkomsten opgeeft bij je jaarlijkse belastingaangifte, dan werk je gewoon wit. Wil je echter wat meer is het slimmer om een bedrijf te starten. Je kan dan meer met aftrekposten doen voor de kosten die je maakt. Ook kan je dan makkelijk iemand in dienst nemen op basis van freelance (een vriend oid) op een moment dat het erg druk is.

Ook zullen misschien mensen eerder geneigd zijn hun computer mee te geven (en al hun documenten) dan aan een particulier iemand met een 06.
Dit stukje ga ik voor mezelf eventjes uitzoeken want opzich kan ik dan eerst nog als particulier gaan adverteren en mocht het dan wel opeens een stuk harder lopen dan kan ik alsnog over gaan op een eenmanszaak.

• merauder
Maar je geef aan dat je zelf aan fixed prijzen zit te denken voor het installeren van Windows. In de regel is dat 25 euries, als je daarboven gaat vinden al veel mensen het te duur. Aangezien je van 25 euro misschien 10 euro netto overhoudt, zal je per herinstall hooguit een uur bezig moeten wezen. Als je vervolgens 3 uur bezig bent, heb je een rendement van 3,333333 euro/uur. En dan nog de momenten dat je even geen klussen hebt.

Dan gaan we eens rekenen:
150 klanten, waarbij 9 van de 10 keer een reinstall, dat zin 115 reinstals per jaar.

115 *3 is 345 uur werk (zeg maar grofweg 10 werkweken)
345 * 3,33 = 1148.85, dus zeg maar ruwweg, je huur voor 2 maanden.

Komt erop neer dat je langs deze weg fulltime voor 500 euro/maand staat te werken.. Niet heel erg taktisch.
Maar blijf je dit zwart doen, dan is je rendement ineens een stuk hoger.
Namelijk 115 * 25 = 2875 / 345 = 8.33 per uur. das ruwweg 1100 per maand.

Kortom: Je kan beter met je Hbo/Mbo systeembeheerder/programmeur worden. Pak je per maand tussen de 1500 en de 1800.

• P.O. Box
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:58:
[...]

Dit stukje ga ik voor mezelf eventjes uitzoeken want opzich kan ik dan eerst nog als particulier gaan adverteren en mocht het dan wel opeens een stuk harder lopen dan kan ik alsnog over gaan op een eenmanszaak.
Volgens mij gaf ik dat ook al aan, maar degenen die in dit topic beweerden dat je jezelf bij de kvk "moest" aanmelden hebben nog niet gereageerd op mijn vraag waarom zei vinden dat dat toch moet... ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar...

• Hari-Bo
merauder schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:01:
Maar je geef aan dat je zelf aan fixed prijzen zit te denken voor het installeren van Windows. In de regel is dat 25 euries, als je daarboven gaat vinden al veel mensen het te duur. Aangezien je van 25 euro misschien 10 euro netto overhoudt, zal je per herinstall hooguit een uur bezig moeten wezen. Als je vervolgens 3 uur bezig bent, heb je een rendement van 3,333333 euro/uur. En dan nog de momenten dat je even geen klussen hebt.

Dan gaan we eens rekenen:
150 klanten, waarbij 9 van de 10 keer een reinstall, dat zin 115 reinstals per jaar.

115 *3 is 345 uur werk (zeg maar grofweg 10 werkweken)
345 * 3,33 = 1148.85, dus zeg maar ruwweg, je huur voor 2 maanden.

Komt erop neer dat je langs deze weg fulltime voor 500 euro/maand staat te werken.. Niet heel erg taktisch.
Maar blijf je dit zwart doen, dan is je rendement ineens een stuk hoger.
Namelijk 115 * 25 = 2875 / 345 = 8.33 per uur. das ruwweg 1100 per maand.

Kortom: Je kan beter met je Hbo/Mbo systeembeheerder/programmeur worden. Pak je per maand tussen de 1500 en de 1800.
Ik ben nu al systeembeheerder bij een bedrijf, dit doe ik in de avonduren.
En voor een reinstall vraag ik 35 Euro en daar heb ik niemand over horen klagen alleen dat ik erg goedkoop ben vergeleken met de lokale pc boer.

[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 14-03-2008 12:06 ]

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Ik heb hier ook wel eens over nagedacht, maar ben afgeknapt op ervaringen die ik met diverse familieleden en kenissen heb gehad. Particulieren willen gewoon ALTIJD voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zit je de hele avond te prutsen om hun troep op te ruimen, bellen ze een paar weken later 'dat de printer het niet meer doet en dat ie het nog wel deed voordat jij er aan bezig bent geweest'. En Marietje moet morgen haar verslag inleveren...

Ik zou me eerder richten op het MKB en dan vooral op de K. Die bedrijven zijn vaak te klein of hebben geen geld voor een 'echte' systeembeheerder, maar er moet wel zo af en toe wat onderhoud gepleegd worden en problemen gefixed.

Als je al problemen wilt fixen bij particulieren dan zou ik het gewoon zwart doen.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Hari-Bo
Edwardvb schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:03:
[...]

Volgens mij gaf ik dat ook al aan, maar degenen die in dit topic beweerden dat je jezelf bij de kvk "moest" aanmelden hebben nog niet gereageerd op mijn vraag waarom zei vinden dat dat toch moet... ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar...
Excuus daar heb ik overheen gelezen, maar inderdaad dacht ik altijd dat je als bedrijf dit rechtmatig kon doen ipv een particulier.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:10:
Maar ik weet nog niet de juiste weg die bewandeld moet worden om dit daadwerkelijk op te starten uiteraard is het begin een KVK nummer maar welke bedrijfsvorm (BV, NV, VOF etc?) en de site van de kamer van koophandel is duidelijk als je weet waar je naar moet zoeken. Dus daarom de rede dat ik hier een post zet voor de eerste stappen de juiste richting in. :)
Je hebt bijvoorbeeld de volgende organisatievormen:

- eenmanszaak
- VOF
- CV
- BV
- NV

Een eenmanszaak betekent in feite dat je voor eigen rekening handelt. Je schrijft jezelf in bij de KvK en bij de belastingdienst (BTW nummer).
Alles wat je verdient telt als (prive-) inkomen, dus daarover betaal je inkomstenbelasting. Natuurlijk mag je je zakelijke kosten aftrekken, je belastbare inkomen is dus de winst en niet de omzet.
Een eenmanszaak is gekoppeld aan jouw persoon en dus niet overdraagbaar etc. Je handelt onder je eigen verantwoordekijkheid bent onbeperkt aansprakelijk bij verliezen.

Een VOF is net zoiets, maar dan met de mogelijkheid om meerdere vennoten te hebben. Bijvorbeeld als je samen met iemand anders een zaak wil opzetten.

Een CV maakt het onderscheid mogelijk tussen twee soorten vennoten: commanditaire vennoot (die de directie voert) en stille vennoot (die niets te zeggen heeft over de bedrijfsvoering en als financier optreedt).

BV en NV zijn de oganisatievormen waarbij het bedrijf echt los staat van de persoon van de eigenaar.
Je hebt met een BV/NV twee aparte rollen: grootaandeelhouder (eigenaar) en werknemer (directeur). Je bent dus in loondienst van je eigen bedrijf en je betaalt via je bedrijf je eigen salaris uit.
Voordeel 1: je bent doorgaans niet aansprakelijk voor verliezen. Je bedrijf kan failliet gaan zonder dat het jou persoonlijk treft (muv wanbeleid zoals geen belastingaanfiste doen etc).
Voordeel 2: als je veel winst maakt, kun je een deel van het geld in de BV laten. Je betaalt dan niet alles als salaris aan jezelf. Dat geld kun je later bijvoorbeeld als dividend uitkeren aan de eigenaar (jezelf), tegen een veel lager tarief in box 2.
Nadeel 1: een flink startkapitaal nodig.
Nadeel 2: elk jaar een jaarrekening publiceren, met accountantsverklaring. Duur dus.
Nadeel 3: omdat je niet hoofdelijk aansprakelijk bent, kan het moeilijker zijn om een zakelijk krediet te krijgen. Vaak wil een bank dan aanvullende zekerheden van jou prive, waardoor voordeel 1 zijn betekenis verliest.

Bij een NV heb je de mogelijkheid tot "aandelen aan toonder", vrij verhandelbaar en eventueel beurs genoteerd. Wel heb je dan weer een hoop plichten erbij op het gebied van verslaglegging en corporate governance.

Al met al:
- Als je flink gaat investeren in een bedrijf, al dan niet met geleend geld, is het verstandig om een BV op te zetten. Gaat het mis, dan ben je alleen je startkapitaal kwijt en ben je niet aansprakelijk voor de verdere verliezen. Ook als je andere grote verplichtingen aangaat (bijvoorbeeld personeel in vaste dienst aannemen), zou een BV verstandig zijn.
En een BV is handig als je winst structureel boven de 40.000 euro per jaar gaat uitkomen, vanwege de mogelijkheid tot dividenduitkeringen.
- In alle overige gevallen: start gewoon met een eenmanszaak :)

[ Voor 17% gewijzigd door t_captain op 14-03-2008 12:21 ]

• Hari-Bo
Tachyon schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:04:
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht, maar ben afgeknapt op ervaringen die ik met diverse familieleden en kenissen heb gehad. Particulieren willen gewoon ALTIJD voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zit je de hele avond te prutsen om hun troep op te ruimen, bellen ze een paar weken later 'dat de printer het niet meer doet en dat ie het nog wel deed voordat jij er aan bezig bent geweest'. En Marietje moet morgen haar verslag inleveren...

Ik zou me eerder richten op het MKB en dan vooral op de K. Die bedrijven zijn vaak te klein of hebben geen geld voor een 'echte' systeembeheerder, maar er moet wel zo af en toe wat onderhoud gepleegd worden en problemen gefixed.

Als je al problemen wilt fixen bij particulieren dan zou ik het gewoon zwart doen.
Al zou ik richting het MKB gaan dan kan ik het niet meer als bijbaan gaan zien, want dan moet je overdag ook bereikbaar zijn voor eventuele complicaties en dat wil ik net niet gaan doen. Want mij huidige werk als systeembeheerder bevalt me goed en de studies worden ook vergoed, maar dit wil er bij gaan doen.

• merauder
Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:04:
[...]

Ik ben nu al systeembeheerder bij een bedrijf, dit doe ik in de avonduren.
En voor een reinstall vraag ik 35 Euro en daar heb ik niemand over horen klagen alleen dat ik erg goedkoop ben vergeleken met de lokale pc boer.
Mijn bedragen diende even als voorbeeld. Maar rendement is gewoon erg laag. Particulieren zijn een club die voor een dubbeltje op de eerste rang gaan zitten, en aangezien veel taken steeds makkelijker worden gaan de verdiensten op dergelijke zaken omhoog. Reinstallen is een taak wat anno 2008 onder de helpdesk valt, en zal steeds verder naar beneden gewaardeerd worden tot de eindgebruiker dit zelf kan. Het zelfde geld voor hardware, het is goedkoper een FRU in de kliko te deponeren dan deze te repareren.

• Tachyon
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Hari-Bo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:10:
[...]

Al zou ik richting het MKB gaan dan kan ik het niet meer als bijbaan gaan zien, want dan moet je overdag ook bereikbaar zijn voor eventuele complicaties en dat wil ik net niet gaan doen.
Je zult verbaasd zijn hoeveel bedrijfjes ook 's-avonds nog bereikbaar zijn ;)
Veel ZZP-ers gaan om 6 uur even eten om dan tot 9 uur weer op de zaak te zijn.
Ik ben vorige week nog bij zo'n bedrijfje geweest om zijn scheduled back-ups weer op orde te brengen. Klein uurtje werk, 50 eurootjes.

Zwart, dat wel, maar voor mij zijn het slechts klusjes die ik zo af en toe doe.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Metro2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Eigenlijk stom dat door de belastingregels in Nederland dit soort initiatieven eigenlijk direct de grond in getrapt worden omdat het geen knoop oplevert.
Voor de TS zou ik als advies geven: begin een eenmanszaakje en kijk gewoon eens of het loopt. Probeer goed te adverteren in lokale krantjes en zorg dat je je onderscheidt van de rest bv door gratis haal en brengservice en / of reparatie binnen 24u ofzo. En zorg dat je klanten blij blijven, en dat is érg lastig denk ik met dit soort werk. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht maar ben afgehaakt om 2 redenen: je draagt veel belasting af door dat het extra werk is en 2) klanten, vooralt particulieren zijn niet makkelijk tevreden te houden. Vaak snappen ze er zelf niks van en krijg jij de schuld als er iets fout gaaat, wat je dan natuurlijk weer gratis mag oplossen. Heb het vaak genoeg meegemaakt toen ik nog in computer winkels werkte. :/

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-11 15:39
Ik heb dit soort werk ook een tijdje gedaan naast mijn hbo studie. Ik had simpelweg een advertentie geplaatst in de lokale krant en fietste dan gewoon naar de mensen toe. Na een aantal maanden ben ik ermee gestopt, want ik liep echt tegen de meest waardeloze zaken aan. Mensen onthouden nooit de wachtwoorden van routers/modems e.d.
Ze maken gebruik van oude systemen met daarop wel een XP (vaak illegale versie) installatie erop. OS herinstalleren is meestal noodzakelijk door de hoeveelheid spyware/andere rotzooi wat erop staat, maar er is nooit een cd met licentie aanwezig.

Verder, en dat vond ik nog het ergste, kwam ik ook vaak bij de meest armoedige mensen thuis. Vaak buitenlanders die amper nederlands spreken in een of ander ranzige flatgebouw.

Na een paar maanden had ik het wel gezien.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:29
Wat is je ambitie? Wil je uiteindelijk er een "echte" onderneming van maken waarmee je gaat proberen winst te draaien, te groeien enzovoorts? Of wil je uiteindelijk gewoon een leuk extra zakcentje?

In geval 1 netjes inschrijven, businessplan maken, enzovoorts (wellicht interessant als start voor je businessplan om hier even wat voorbeelden te zoeken: http://higherlevel.nl).

In geval 2 lekker die euro's zwart pakken en op stap gaan van dat geld. Als het echt te groot wordt kan je alsnog inschrijven.

• Hari-Bo
djluc schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:07:
Wat is je ambitie? Wil je uiteindelijk er een "echte" onderneming van maken waarmee je gaat proberen winst te draaien, te groeien enzovoorts? Of wil je uiteindelijk gewoon een leuk extra zakcentje?

In geval 1 netjes inschrijven, businessplan maken, enzovoorts (wellicht interessant als start voor je businessplan om hier even wat voorbeelden te zoeken: http://higherlevel.nl).

In geval 2 lekker die euro's zwart pakken en op stap gaan van dat geld. Als het echt te groot wordt kan je alsnog inschrijven.
Mijn ambitie is niet op dit later full-time te gaan doen, want ik ga dit jaar mijn MCSE afronden en daarna HBO bachelor.
De enige reden voor mij is om dit wit te doen omdat ik dan kan/mag adverteren want zoals ik eerder had aangegeven heb ik al rond de 150 klanten maar dit wil ik uitbreiden zodat ik een leuk extra'tje erbij heb.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Hari-Bo schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 14:23:
[...]
Mijn ambitie is niet op dit later full-time te gaan doen, want ik ga dit jaar mijn MCSE afronden en daarna HBO bachelor.
De enige reden voor mij is om dit wit te doen omdat ik dan kan/mag adverteren want zoals ik eerder had aangegeven heb ik al rond de 150 klanten maar dit wil ik uitbreiden zodat ik een leuk extra'tje erbij heb.
Vergeet KvK en blijf het doen zoals je nu al doet, geef je inkomsten op bij je belasting opgave en je mag zonder problemen adverteren.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Uberprutser
  • Nu online
Ik zit met een zelfde ding: Ik ga per 1 april 4 dagen per week werken (fulltime) en die ene dag ernaast wil ik "bijbeunen"; werk nu bij diverse bedrijven en die willen graag dat ik daar systeembeheer blijf doen.
Verder studeer ik ook nog naast mijn werk (bedrijfskundige informatica) dus hoop uiteindelijk steeds meer te gaan doen met mijn eigen bedrijf.

Ik wil het wel netjes doen dus met KvK en onze vrienden van de Belastingdienst tijdens die ene dag per week.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:34
Edwardvb schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:03:
[...]

Omdat reparatie van PC's (zakelijke dienstverlening) geen "vrij beroep" is en zakelijke activiteiten ingeschreven moeten worden bij de Kamer van Koophandel. De grens tussen wat een vrije beroeper is en wat niet is redelijk vaag, maar de werkzaamheden die door de TS zijn omschreven vallen daar in ieder geval niet onder.

Wat veel belangrijker is dan de discussie of het al dan niet een vrij beroep is, is het feit dat een inschrijving KVK heel veel dingen veel makkelijker maakt. (openen bankrekening, afsluiten verzekeringen etc.) Ik adviseer TS om eerst naar de KVK te gaan, daar eens wat vragen te stellen, zich in te schrijven en vervolgens naar een bank te gaan en daar een rekening+een standaard verzekeringspakketje (AVB, rechtsbijstand, inventaris/goederen etc.) af te sluiten. (Laat je trouwens niet verleiden om een AOV verzekering af te sluiten, zolang je in loondienst bent en dat inkomen is voldoende om van te leven is een AOV echt niet nodig). Al met al zal je dat zo'n EUR 500,- per jaar gaan kosten.

Wat betreft doemscenarío's over de inspecteur die voor een paar tientjes onze TS komt stalken zou ik me niet al te veel zorgen maken. De BD heeft wel andere zaken aan haar hoofd dan het onmogelijk maken van hobbyprojecten (met alle respect). Maar nogmaals, doe het gelijk goed en schrijf je voor een paar tientjes per jaar in bij de KVK.

404 error: File not found | PSN: The_Bash

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Even iets anders over eigen bedrijf starten...
Ik doe freelance websites bouwen. Binnenkort wil ik ook inschrijven bij het KVK. Ik heb hiernaast ook nog een webwinkel wat kleine autospulletjes verkoopt. Kan ik met 1 inschrijving beide onder dezelfde naam onderbrengen?

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Subtiel kickje... :)

• Kurios
  • Niet online
Don3k, wat zegt de KvK?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vincent17 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:44:
...
Ze maken gebruik van oude systemen met daarop wel een XP (vaak illegale versie) installatie erop. OS herinstalleren is meestal noodzakelijk door de hoeveelheid spyware/andere rotzooi wat erop staat, maar er is nooit een cd met licentie aanwezig.
...
Ik blijf sowieso *ver* uit de buurt van illegale software, maar als je dit bedrijfsmatig moet doen, krijg je er vroeg of laat problemen mee. Gewoon niet doen dus, bij een garagebedrijf hoef je ook niet aan te komen voor het omkatten van je gestolen auto...

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Don3k schreef op donderdag 03 april 2008 @ 23:24:
Even iets anders over eigen bedrijf starten...
Ik doe freelance websites bouwen. Binnenkort wil ik ook inschrijven bij het KVK. Ik heb hiernaast ook nog een webwinkel wat kleine autospulletjes verkoopt. Kan ik met 1 inschrijving beide onder dezelfde naam onderbrengen?
Lijkt mij van wel, als het maar in de omschrijving van de werkzaamheden staat.
Je verwart er mogelijk alleen wat klanten mee.
(Zou dan even bij de kvk vragen of je meerdere handelsnamen mag registreren/voeren op 1 onderneming.)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:34
Coach4All schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 09:23:
[...]

Lijkt mij van wel, als het maar in de omschrijving van de werkzaamheden staat.
Je verwart er mogelijk alleen wat klanten mee.
(Zou dan even bij de kvk vragen of je meerdere handelsnamen mag registreren/voeren op 1 onderneming.)
Je kunt inderdaad meerdere activiteiten inschrijven bij de KVK. Bovendien kun je meerdere handelsnamen opgeven. Don3k h/o 3K internetdiensten en Don3k h/o Carparts3000. En dit alles onder één en dezelfde inschrijving.

404 error: File not found | PSN: The_Bash

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Ik ben benieuwd hoe je daar je brood mee wil gaan verdienen?

Heb je al nagedacht over prijzen? Voorrij kosten etc..

Ik denk dat de meeste mensen niet op een nieuwe installatie zitten te wachten, dat kunnen ze zelf ook wel. Je loopt dan ook vaak tegen het probleem op dat de opdrachtgever data kwijt is.

• Hari-Bo
FicoF schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 14:37:
Ik ben benieuwd hoe je daar je brood mee wil gaan verdienen?

Heb je al nagedacht over prijzen? Voorrij kosten etc..

Ik denk dat de meeste mensen niet op een nieuwe installatie zitten te wachten, dat kunnen ze zelf ook wel. Je loopt dan ook vaak tegen het probleem op dat de opdrachtgever data kwijt is.
Ik heb al nagedacht over prijzen uiteraard en gesprekken gehad met mensen die ervaring hebben, maar die gaven al aan dat ik het beter bij 'beunen' kon laten omdat het alleen maar in de avonduren plaats zal vinden en op deze manier niet rendabel is.

En jij geeft aan dat mensen tegenwoordig een OS zelf kunnen installeren, dat zijn misschien 5/10 die dit kunnen, maar dan heb je het nog over installatie software en het belangrijkste (waar ze de meeste moeite mee hebben) drivers van hardware, dus er zit wel degelijk markt in maar dan moet je het fulltime aanpakken.

Maar ik ben ook weer actief in de auto-verkoop branche en dat levert ook leuke extra's op :)

Pagina: 1