Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Probleem installatie HD Audio Device op Toshiba A200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem waar ik maar geen oplossing voor kan vinden en ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen.

Het volgende is het probleem:

Laptop, Toshiba A200 (PSAE6E) geleverd met Vista, maar daarover ben ik niet tevreden, dus heb ik besloten te downgraden naar XP. Nu beginnen de problemen! Ik heb een aantal onbekende apparaten in de laptop, die Windows niet kent. 1 daarvan is de geluidskaart. Ondanks dat de geluidskaart volgens het systeem wel geinstalleerd is, werkt deze niet. Ik heb namelijk in Device Manager een uitroepteken staan bij 'Audio Device on High Definition Audio Bus'. Op geen mogelijkheid krijg ik dit probleem verholpen.

Wat heb ik reeds gedaan:

Clean install XP SP2, SATA-drivers geslipstreamd met NLite.
Chipset-drivers geinstalleerd (succesvol, zegt de installatie wizard)
ATI Video-drivers geinstalleerd, incl. HD Audio drivers die hierbij horen (keuze in installatiewizard)

Dit heeft tot nu toe niet gewerkt. Ik heb wél het icoontje in de taskbar dat ik geluid zou moeten hebben en het ATI device is wel goed geinstalleerd, maar het Audio Device blijft een uitroepteken geven.

Verder heb ik geproveerd de UAA-patch voor XP SP2 handmatig te installeren, maar dit mocht ook niet baten. Overigens zit deze patch al verwerkt in de installatieprocedure van de display-driver.

De losse installatie van de audio-drivers, gedownload van de Toshiba-site, helpt ook niets. Ik heb al aardig wat fora afgestuind en ook hier al wat zoekopdrachten gedaan, maar tot op heden geen oplossing.

Heeft iemand enig idee wat ik moet doen om dit probleem te verhelpen, want ik begin er inmiddels een beetje moedeloos van te worden!

Alvast bedankt.

Verwijderd

kijk bij de fabriekant op de website voor drivers, kijk of deze wel door XP ondersteunt worden. (lol.. dit klinkt heel fout)

Heb je niet een Driver cd ofzo van de hardware?

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:48

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 23:57:
Wat heb ik reeds gedaan:

ATI Video-drivers geinstalleerd, incl. HD Audio drivers die hierbij horen (keuze in installatiewizard)
Weet je zeker dat je notebook een ati audio chipset heeft? het klinkt mij eerder als de iets HDMI achtigs. Ik zou zelf het volgende doen: zoek uit welke audio chip er in je notebook zit en download+installeer daar de xp driver voor.

We do what we must because we can.

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 10:02

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Zoek op de Toshiba site...

Toshiba Support en downloads

Na invullen van type etc komt er uit dat het een Realtek audio device is (geen ATI)...

I like it red, with 150 bhp..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik ben uiteraard begonnen met het downloaden van de drivers van de Toshiba-site, maar helaas heeft me dit geen steek verder geholpen.

Het lijkt er volgens de site op dat er een Realtek-audio apparaat in zit, maar ik betwijfel dat. Ik heb geprobeerd de driver te installeren die Toshiba aanlevert (link), maar hiermee verdwijnt mijn uitroeptekentje niet. Probeer ik deze driver nogmaals te installeren op een later tijdstip, dan krijg ik een Fatal Error-message. Overigens is het ook zo dat wanneer ik in de automatische installatie-wizard die gestart wordt bij het opstarten van Windows verwijs naar de map waar de Realtek-driver staat, geen van de files in die map herkend wordt als zijnde de driver voor dit apparaat.

Als ik de volledige ATI-driver (display, HD Audio, Control Panel, etc) installeer, wordt er wél een audio device geinstalleerd en deze komt ook als 'correct werkend' terug in Device Manager. Ook het speakertje wordt zichtbaar in de taskbar. Maar het lijkt erop alsof het ontbreken van de HD Audio-driver ervoor zorgt dat hij verder niet werkt.

Misschien handig om nog te vermelden: wanneer ik de automatische installatie van de 'Audio Device on High Definition Audio Bus' afbreek wegens gebrek aan drivers en ik roep 'm op in Device Manager, dan kan ik NIET klikken op Reinstall Driver. Ook kan ik het apparaat niet verwijderen, omdat, zo zegt Windows, dit apparaat noodzakelijk is om op te starten (de exacte melding weet ik niet, helaas heb ik de laptop niet bij me).

Ik zal vanavond even een screenshot maken van Device Manager. Misschien wordt het dan wat duidelijker.

Nogmaals bedankt! _/-\o_

Verwijderd

Hallo, ik ging vandaag de biosfirmware ipdaten/flashen, het updateprogramma liep echter vast waardoor ik nu mijn A200-1OS (PSAE6E) niks meer doet. Aangezien je ook een toshiba A200 hebt van hetzelfde model, wil je misschien de biosfirmware van jouw toshiba naar mij mailen. Ik kan namelijk met de FN-B truck misschien jouw biosfirmware als nog erin flashen. Alvast bedankt!

Om je bios op te slaan als een bestand kan je dit programma van toshiba gebruiken:

http://support.toshiba-tr...ula/calleula.asp?ID=61009

Verwijderd

Topicstarter
PM me effe je mail of MSN adres en we hebben het effe over. Lijkt me handiger. :)

Ik heb gister de laptop opnieuw geinstalleerd. De screenshot hieronder laat zien hoe de Device Manager erbij staat op dit moment.

Screenshot

Ik durf niet goed verder te gaan, want ik denk dat ik het risico loop wéér opnieuw te moeten beginnen.

Iemand een idee wat ik het beste als eerste kan doen? Als ik de onbekende PCI Devices automatisch laat installeren door Windows, dan lukt dat. Maar daarna begint de ellende met de 'Audio Device on High Definition Audio Bus'.

Graag jullie advies... :)

Edit: Misschien ook wel handig aan te geven welke software ik allemaal heb gedownload van de Toshiba-site. Klik

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 13:03 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die HD Audio Device on HD Audio Bus heb ik in mijn laptop ook. Kijk eens naar de specs van je laptop, wat er in je Device Manager staat en je ziet zo dat het je modem is die je mist in de lijst. Heel stom om een modem aan te sluiten op de geluidskaart, maar toch doen ze dat. Even uit mijn hoofd is het een Motorola Fax/Modem V92. Dat apparaat is dus niet echt boeiend, tenzij je via de telefoonlijn dingen wil gaan doen. Ik heb hem daarom bij mij niet geïnstalleerd.

Edit:
Ik heb btw geen Toshiba laptop maar een Fujitsu-Siemens.

[ Voor 6% gewijzigd door Hero of Time op 15-03-2008 14:59 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-11 22:22
@Zietjong;
Ik heb gisteren ook de Toshiba A200 (PSAE6E) besteld.
Ben druk bezig om alle XP drivers te verzamelen nu, maar de SATA driver kan ik nergens vinden.
Waar heb je die vandaan (linkje?)
Of kun je me vertellen welke SATA controller er in zit, zodat ik wellicht zelf de driver kan vinden?
thanx

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
winand schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:02:
@Zietjong;
Ben druk bezig om alle XP drivers te verzamelen nu, maar de SATA driver kan ik nergens vinden.
Of kun je me vertellen welke SATA controller er in zit, zodat ik wellicht zelf de driver kan vinden?
thanx
Dit is geen topic om aan de TS te vragen wat hij allemaal heeft gedaan.
Je kan hulp vragen aan de TS d.m.v. een eigen topic, een mailtje, of natuurlijk dit topic:

[Vista] XP installeren op vista laptop

Ontopic voor de TS: Plaatje is offline, eventjes terug uploaden ?

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-04-2008 19:52 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Phillostar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09-2021
winand schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:02:
@Zietjong;
thanx
Dit is een zeer handige link om je A200 te downgraden met alle info en links naar drivers, http://www.tamalecart.com/toshibaA200

[ Voor 13% gewijzigd door Phillostar op 26-04-2008 12:29 ]

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-11 22:22
Inmiddels draait ie naar volle tevredenheid op XP, dankzij de perfecte guide uit de vorige post!
( zie http://www.mediafire.com/?fuz4th14in9 )

Vergeet ook niet om je BIOS te upgraden naar het 'xp only' BIOS (toshiba site)
Alleen dan heb je de beschikking over de Fn-key functies zoals de helderheid van het scherm instellen etc..

Iets is me nog niet helemaal duidelijk over de laptop.
Soms als ik em open klap, start ie vanzelf, andere keren moet ik zelf de aan/uit toets indrukken voor dat ie aan gaat. (Bij het uitzetten druk ik altijd op de aaan/uit knop om te hibernaten, daarna klap ik het scherm dicht)
Hoe zit dat?

[ Voor 7% gewijzigd door winand op 02-05-2008 16:21 ]

• oji
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:22

oji

Ik was was vista ook helemaal zat dus het ik de bios update voor XP gadaan, nu is de BIOS wachtwoord geactiveerd.
Weet iemand misschien de wachtwoord na een BIOS update???????
Pagina: 1