Toon posts:

extreem trage 250gig sata hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
in m'n pc zitten 4 hdd's (500 - 320 - 320 - 250 gig).
de eerste 3 doen het prima, transferrate va +/- 79mb/sec
maar de laatste, die van 250 gig, is extreem traag geworden. heb een max transferrate van slechts 3.8mb/sec !

nu, die schijf is opgedeeld in 2 partities. is defragged & healthy. nu doet die al een tijdje lastig, starte chkdsk op bij het booten en kon niet geskipt worden. heeft er eens een goed uur over gezet om die test dus te doen.

wat raden jullie me aan? backup maken wat dagen kan duren aan die speed zeg maar en dan LLF'en of ..... ?

alvast thx voor de moeite

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-02 21:17
iets met dma en pio.. google is je vriend

Verwijderd

Topicstarter
dat van google is je vriend wist ik al, voor ik hier poste had ik al eens rondgezocht.
ook dat van dma gechecked en staat op alle hdd's op DMA if available

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-02 21:17
Ah ok die 4MB/sec klonk bekend..
Ff de standaard vragen.
Zijn het allemaal sata schijven? hangen ze allemaal aan dezelfde controller? Windows? linux?
En wat wordt er bij huidige overdrachts type weergegeven?

[ Voor 16% gewijzigd door Paulusbrand op 13-03-2008 23:43 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 23:31:
ook dat van dma gechecked en staat op alle hdd's op DMA if available
En heb je daarmee ook daadwerkelijk gecheckt of DMA ingeschakeld is? Nee, dat heb je niet. Als een kabel bijvoorbeeld brak is zal er toch weer vrolijk terug geschakeld worden naar PIO4. Kortom, iets meer inzet en even op zoek gaan naar een tooltje dat je kan vertellen welke modus je schijf nu aan het werk is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om 4 interne sata hdd's. ieder verbonden op een aparte sata controller.
en draai onder xp pro.

de boosdoener is een maxtor 6L250S0

de 4mb/s speed kwam ik te weten via hd tune.
het rare is, via device manager > ide ata /atapi controllers zie ik slechts 3 primary ide channel, 3 secondary ide channel en 3 standard dual channel pci ide controller

active udma mode 5 (ultra ata/100)
buffer 16 mb
standard: ata/atapi-7 sata I

Verwijderd

Topicstarter
heb de hdd nu op m'n 2pc aangesloten en in de BIOS ingeschakeld als DMA, ultra5 mode ofzo.
werd onder xp ook herkend en staat als 'transfer mode : dma if available' , current transfer mode : ultra dma mode 5.

nu, kan dat aan een sata kabeltje liggen?
zou hij het nu normaal doen onder m'n 1ste pc en de instelling herkennen?
ik hoop van wel, anders moet ik deze hdd verder onder m'n 2de pc runnen.

Verwijderd

Topicstarter
blijkbaar gaat het om een slecht werkende sata poort. ik had nog een 5de sata poort en op deze heb ik een normale transferspeed (rond de 62mb/s)

update :
heb contact opgenomen met de pc boer. kan op RMA, maar dan zit ik 4 weken zonder. daar heb ik geen zin in. gelukkig had ik die raid sata poort vrij en kan ik zo verder...

bedankt voor al het advies en zal me aan de regels houden, leer nog steeds bij :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 15:15 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:39:
blijkbaar gaat het om een slecht werkende sata poort. ik had nog een 5de sata poort en op deze heb ik een normale transferspeed (rond de 62mb/s)
Controleer de contacten van die poort eens, wellicht is er iets verbogen of anderszins anders dan de andere poorten. Zo niet, eventueel kijken of een RMA // Garantie de moeite waard is (moet je zelf oordelen).

Tot slot het verzoek om de 'edit' knop te gebruiken en niet binnen 24 uur op jezelf te reageren. Dat mag namelijk niet volgens het beleid. Algemene gedragsregels (Netiquette) #not-done

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1