[Freebsd 7] gnome installeren

Pagina: 1
Acties:

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 09:50

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Mijn Notebook spec:
model : M6Va
cpu : Mobile Centrino 760 2Ghz
werkgeheugen : 2 gb 533Mhz
GPU : X700 mobility Radeon 128MB
Al geinstalleerd OS : Windows XP prof.

Vraag
Ik ben sinds vanochtend bezig geweest om freebsd op de notebook te installeren maar het wil niet echt lukken. Ik heb een (inmiddels verouderde) howto gebruikt die hier is te vinden.

LINK naar HOWTO

Ik had gekozen voor de optie "All" (volledige installatie) bij het installeren maar ik kreeg de optie om de desktop omgeving in te stellen niet, ondanks dat dit wel werd vermeld in de omschrijving. Daarna ben ik maar een installatie gaan doen waar echt een "X" (teken dat het incl grafische omgeving is)voor vermeld stond, namelijk de "X developer" installatie.

Volgens de handleiding zou ik de vraag moeten krijgen na de installatie welke " X desktop" ik wil activeren\gebruiken. Deze krijg ik niet. Tot en met punt 2.9.10 klopt de handleiding zo goed als helemaal. Ik krijg zelfs de ingestelde screensaver na de ingestelde tijd.

Bij punt 2.9.13 word vermeld dat bij een versie hoger dan 5.3 Xorg automatiche word geinstalleerd. Als ik toch het command "make install clean" gebruik wordt ook de melding "Already installed" gegeven ter bevestiging.

Waarom krijg ik dan niet de vraag "Would you like to configure your X-server at this time?" zodat ik de grafische omgeving in kan stellen... :?

[LTS][MTS][HTS]

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Uit je eigen link:
Opmerking: Vanaf FreeBSD 5.3-RELEASE, is het instellen van X-server uit sysinstall verwijderd. Het installeren en instellen van X-server dient na de installatie van FreeBSD plaats te vinden. Meer informatie over de installatie en het instellen van een X-server is te vinden in Hoofdstuk 5. Dit onderdeel kan overgeslagen worden als FreeBSD versie 5.3-RELEASE of hoger wordt geïnstalleerd.
Je dient de X-Server manueel te configureren. Informatie hieromtrent vind je in hoofdstuk 5.

Performance is a residue of good design.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:47
Hoe zit het trouwens met de hardware herkenning van jou laptop? Werkt ACPI ook enzo?

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 09:50

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Nick The Heazk schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 23:16:
Uit je eigen link:

[...]

Je dient de X-Server manueel te configureren. Informatie hieromtrent vind je in hoofdstuk 5.
Ik had begrepen dat X11 al voorgeinstalleerd zou zijn.. kreeg namelijk de melding dat X11 al was geinstalleerd.

Ik heb nu gnome desktop erop staan maar niet met de methode die als eerste wordt gegeven. Ik heb namelijk nooit die vraag gekregen.

Ik heb vandaag alles opgelost door de notebook met internet te verbinden (dit werkte meteen :X _/-\o_ ). Heb toen inplaats van een install vanaf de cd gekozen voor een installatie vanaf de FTP server.

Na een klein aantal uren stond alles erop en heb ik de X11 configuratie aangepast aan mijn beeldscherminstellingen (synchronisatie + resolutie) . De instellingen werkte direct, de touchpad deed het ten opzichte van eerdere installaties ook meteen.

Gnome2 kon hij niet vinden in de installatie nadat ik deze wou installeren. Met de X wordt dus duidelijk bedoelt de XDM omgeving en niet de optie tot andere X window omgevingen als gnome of kde. Na de installatie (via ftp) van gnome2 en het activeren van het GDM command heb ik de notebook herstart. De gnome omgeving starte direct op, nadat ik ervoor gekozen had FreeBSD op te starten. WindowsXP start trouwens ook nog steeds op via de bootmaneger die met freebsd meegeinstalleerd (kon) werd _/-\o_ .

Ik ben nu wxwidgets aan het installeren en ga daarna kijken of ik de voltages op de core omlaag kan brengen. In windows gebruik ik daar NHC voor maar heb tot nu toe geen programma gevonden om dit in een unix\freebsd omgeving te doen. Alle tips zijn welkom.

Of de ACPI werkt moet dus nog blijken..

EDIT

wxWidgets adviseerd om o.a ook bison te installeren. Als ik bison installeer vraagt deze om GNU M4 1.4 . Als ik GNU M4 1.4.9 installeer;

./configure , make, make check, make install

Dan lijkt dit goed te gaan maar als ik erna opnieuw probeer bison te installeren dan krijg ik opnieuw dezelfde foutmelding bij "./configure", namelijk error : GNU M4 1.4 is requiered..

Wel wat vreemd dus..Heb het OS ook al opnieuw opgestart maar dit bracht geen veranderingen. Ik ben overigens ingelogt als root op dit moment omdat ik met het commando "su" niet als root kon inloggen in de terminal.

[ Voor 15% gewijzigd door Emiel1984 op 14-03-2008 20:01 ]

[LTS][MTS][HTS]