schermverhouding tv scherm vastzetten

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Ik heb een asus 6800 videokaart met daaraan een 17" CRT en een TV op aangesloten.
Ik krijg goede kwaliteit beeld alleen lukt het mij niet om de instellingen goed te krijgen.
Graag wil ik video volledig scherm afspelen op mijn tv (en liever niet op de crt). Daarvoor is gelukkig een optie in de nvidia control panel. Zodra ik echter instel "also show video fullscreen on TV screen" en ik ga films afspelen in een andere schermverhouding dan mijn TV( 4:3) gaat hij na een tijdje automatisch het scherm uitrekken zodat de TV helemaal gevuld is. Ik wil dit graag instellen dat dit niet meer gebeurd.

Als dit niet mogelijk is wil ik graag de overlay functie van windows media player gebruiken om video af te spelen op mijn TV, alleen kon ik deze optie niet vinden terwijl hij volgens de TV-fag wel aanwezig zou zijn 8)7. Wie kan mij uit de brand helpen ? _/-\o_

Dual view en dan full screen afspelen op de TV is geen optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernie op 13-03-2008 23:07 ]

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:23
Oude drivers instaleren en het probleem is, als het goed is, weg. Probeer de 90 serie, of misschien zelfs de 80 serie is...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik mis allerlei gegevens rondom je configuratie.
De grafische kaart kan wat duidelijker, welk model TV, hoe zit dit alles aangesloten ?
Welk OS gebruik je? WinXP, Vista, Linux ?

Om nauwkeuriger advies te kunnen geven is wat specifiekere informatie over jouw situatie nodig. Nu zul je eigenlijk alleen maar algemene adviezen kunnen vangen, zoals je ook hierboven ziet met de advies om de drivers eens te gaan bekijken. Welke drivers gebruik je nu bijvoorbeeld?

Kun je proberen om daar wat meer duidelijkheid in te verschaffen ?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Ernie
Excuses, ik dacht dat ik een simpele optie over het hoofd zag, blijkbaar is dit niet het geval. Ok hier komt tie dan.

OS= windows xp sp2 (up to date)
Videokaart = Asus v9999 6800/TD (ooit 1 shader geunlocked en OC'ed, nu stock)
Huidige videokaart drivers = NGO nvidia optimized driver 1.16369 (omdat de nieuwste nvidia driver destijds vastlopers veroorzaakte dacht ik)
CRT = Yakumo 772N
TV = Aristona (S) G90AE (relabelde philips denk ik)

De CRT is verbonden via VGA aansluiting aan de videokaart.
De Tv is als volgt op de videokaart aangesloten:
Videokaart > 10 m S-videokabel > Video naar composiet omzetter > composiet naar scart omzetter > Scart aansluiting TV.

Het vreemde is dat de verhouding soms wel veranderd en soms blijft hij wel gewoon dus ik vind het maar vreemd. Alle tips zijn welkom. :*)

• Ernie
is even een duwtje gegeven

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je geeft nog steeds niet aan welke resolutie je ingesteld hebt. Vergeet niet dat PAL gewoon 720x576 is. Waarschijnlijk heb je een ander resolutie ingesteld die vervormd op de TV aankomt...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

De 80 serie van nvidia heeft een optie iets in de trant van "overlay" Je kan ergens instellen dat je zodra je een filmpje af gaat spelen hij automatisch fullscreen gaat op je secondair scherm. Werkt echt goed, je interface van de mediaplayer die je gebruikt blijft dan op je CRT zichtbaar waardoor je de controls van je mediaplayer en het beeld gescheiden houd.

Mooi systeem :)

• Ernie
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:05:
De 80 serie van nvidia heeft een optie iets in de trant van "overlay" Je kan ergens instellen dat je zodra je een filmpje af gaat spelen hij automatisch fullscreen gaat op je secondair scherm. Werkt echt goed, je interface van de mediaplayer die je gebruikt blijft dan op je CRT zichtbaar waardoor je de controls van je mediaplayer en het beeld gescheiden houd.

Mooi systeem :)
Dit is ook het systeem dat ik gebruikt heb en juist dan verspringt hij af en toe.
dion_b schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:00:
Je geeft nog steeds niet aan welke resolutie je ingesteld hebt. Vergeet niet dat PAL gewoon 720x576 is. Waarschijnlijk heb je een ander resolutie ingesteld die vervormd op de TV aankomt...
Ik heb dus geen resolutie ingesteld maar de optie view video fullscreen on my TV aangevinkt. Hij begint wel in de juiste verhouding maar dan na een willekeurige tijd springt hij opeens naar dat vervormde volle scherm.
Ik snap er vrij weinig van op dit moment, ik ga nog eens alle opties doorzoeken en controleren of deze goed staan. In ieder geval bedankt voor de hulp, jullie horen nog van me.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik denk dat je bij een breedbeeldfilm twee balken boven en onder hebt? Dan merkt de TV na een tijdje geen beweging in die regio en knipt het dus weg.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Ernie
marcieking schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 19:06:
Ik denk dat je bij een breedbeeldfilm twee balken boven en onder hebt? Dan merkt de TV na een tijdje geen beweging in die regio en knipt het dus weg.
Precies, en dat wil ik voorkomen want dan is alles uitgerekt. Dus het zou ook nog aan mijn tv kunnen liggen. Dit zou ik erg vreemd vinden omdat de tv al redelijk oud is en ik niet verwacht dat automatisch de juiste schermverhouding gekozen wordt. Ik zal eens bij een breedbeeld kanaal kijken of hij dan ook verspringt na een tijdje.

• Ernie
Schopje,

Ik heb het probleem gevonden denk ik. Volgens de nVidia help zit er in de driver een standaard functie genaamd scaling. Die heeft een aantal standen.

No scaling
Scaling with respect to aspect ratio
scaling without respect to aspect ratio.

Waarschijnlijk staat hij bij mij ingesteld op die laatste en dat wil ik natuurlijk niet. Ik wil de 2e of als het echt niet anders kan de 1e.

Die zou te vinden zijn het nvidia configuratiescherm onder display alleen staat daar geen optie met scaling bij mij. Weet iemand hoe ik kan zorgen dat die er wel komt te staan, er is vast ergens een of andere registerkey die deze optie blokkeerd. Als iemand weet waar ik de registerkey kan vinden die deze waarde beinvloed is het ook goed. Dan verander ik het wel handmatig.

[edit]

Ik denk dat ik een soort workaround heb gevonden. Het is niet optimaal omdat het niet werkt voor spelers die ffdshow niet gebruiken. Ik ben het nu aan het testen, anyway hierbij de workaround voor het geval iemand anders ook met dergelijke problemen zit:
* open ffdshow configuration
* enable resize & aspect ratio filter
* configure it as follows
o toggle resize to on
o select ’specify size’ and fill in 1024×768. In the various forum posts everybody seems to recommend 640×480. However most nvidia cards have a tv out chip that supports 1024×768 and this seems to be the default resolution used. Both resolutions are a 4:3 aspect ratio and that seems to be the main point. Also the native resolution of 1024×768 is what the image will be scaled to anyway so scaling it to 640×480 means it gets scaled twice before being sent to the tv!
o set aspect ratio to keep original aspect ratio. This ensures that ffdshow adds black bars rather than stretching the image to fill the 1024×768.
bron

[ Voor 43% gewijzigd door Ernie op 10-04-2008 19:14 ]

Pagina: 1