Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:05
Hoi,

Ik wil een RAID configuratie maken, maar heb een aantal vragen. Heb al wat onderzoek gedaan, maar heb op onderstaande vragen nog geen antwoord.

Eerst mijn opstelling:

Windows Vista 32 Bit

Moederbord:
Gigabyte P35C-DS3R

Processor:
Intel Core 2 Duo E6850

Geheugen:
2 X Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Nvidia (4 GB Totaal)

Harde Schijven:
2 X Seagate Barracuda 7200.10 ,500GB 7200RPM, 16MB
2 X Seagate Barracuda 7200.11 ,750GB 7200RPM, 32MB

Nu mijn vragen:

1. Ik wil op de 750GB schijven mijn OS zetten en op de 500GB schijven wil ik gebruiken als opslag. Ik wil dan gebruik maken van een RAID 0 opstelling, is dit verstandig? Dit is wel de snelste RAID opstelling, maar hoe betrouwbaar? Of moet ik voor mijn OS een RAID 1 configuratie gebruiken?

2. Kan ik twee keer over een RAID 0 configuratie maken (1 X Voor de 500GB schijven en 1 X voor de 750GB schijven)?

3. Kan ik de geconfigureerder RAID 0 schijven ook weer opdelen in partities?

4. Mijn moederbord schijnt twee RAID chips te hebben, 1 X Intel en 1 X GigaByte, wat is het verschil en welke moet ik gebruiken?

5. Wat is GSATA? Ik heb op mijn Moederbord 2 Paarse GSATA en 6 GELE Sata aansluitingen.

Alvast bedankt voor jullie informatie en hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-08 10:09
1. Je OS zou ik RAID0 doen (lekker snel met opstarten en bij games het laden van levels). Bij de opslag zou ik RAID1 gebruiken (als er een schijf uitvalt heb je je data nog). Dan heb je wel maar 500GB opslag ipv 1000GB die je zou hebben met RAID0.

2. Met ICH9R wel.

3. Ja, je OS ziet je 2 schijven als 1 grote en behandelt deze alsof het 1 grote is.

4. Intel = ICH9R = geel. Gigabyte heeft ook een eigen sata controller (paars) = GSATA. Over de Gigabyte controller weet ik niet veel, ik gebruik ICH9R (gele SATA sloten).

5. Zie vraag 4.

Je gaat een 32-bit OS gebruiken met 4GB geheugen. Hou er rekening mee dat je maar tussen de 3 en 3.5GB effectief kan gebruiken. Wil je de volledige 4GB, dan heb je een 64-bit os nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door _Quinten_ op 13-03-2008 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
Voldemort2 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:56:
1. Je OS zou ik RAID0 doen (lekker snel met opstarten en bij games het laden van levels). Bij de opslag zou ik RAID1 gebruiken (als er een schijf uitvalt heb je je data nog). Dan heb je wel maar 500GB opslag ipv 1000GB die je zou hebben met RAID0.

2. Met ICH9R wel.

3. Ja, je OS ziet je 2 schijven als 1 grote en behandelt deze alsof het 1 grote is.

4. Intel = ICH9R = geel. Gigabyte heeft ook een eigen sata controller (paars) = GSATA. Over de Gigabyte controller weet ik niet veel, ik gebruik ICH9R (gele SATA sloten).

5. Zie vraag 4.

Je gaat een 32-bit OS gebruiken met 4GB geheugen. Hou er rekening mee dat je maar tussen de 3 en 3.5GB effectief kan gebruiken. Wil je de volledige 4GB, dan heb je een 64-bit os nodig.
Bedankt voor je antwoord! _/-\o_

Het is mij helemaal duidelijk, maar kan ik de RAID O in partities opdelen?

Ik moet dus de Gele Intel Sata aansluitingen gebruiken, maar kan ik op de GSATA de DVD Branders dan niet aan sluiten?

Dat ik minder geheugen heb weet ik, maar durf het nog niet aan met 64 Bit OS i.v.m. de drivers die slecht beschikbaar zijn. Software dan, draait dat allemaal wel zonder problemen op een 64bit OS of moet dat speciaal ontworpen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Vjenne-ICT schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 21:19:
[...]

Bedankt voor je antwoord! _/-\o_

Het is mij helemaal duidelijk, maar kan ik de RAID O in partities opdelen?

Ik moet dus de Gele Intel Sata aansluitingen gebruiken, maar kan ik op de GSATA de DVD Branders dan niet aan sluiten?

Dat ik minder geheugen heb weet ik, maar durf het nog niet aan met 64 Bit OS i.v.m. de drivers die slecht beschikbaar zijn. Software dan, draait dat allemaal wel zonder problemen op een 64bit OS of moet dat speciaal ontworpen zijn?
1. Raid O bestaat niet, maar RAID0 kun je prima in partities opdelen.

2. Die paarse zijn voor je JMicron controller, die gele voor de Intel. Sluit al je schijven aan op de gele, en zet de ICH9R controller in "RAID" modus.
Op die paarse kun je dan je optische drives aansluiten. Die controller wil je dan waarschijnlijk in IDE of AHCI modus draaien.

3. Drivers slecht beschikbaar is bullshit. Dit geldt al héél lang niet meer. Ik had bij mijn "overstap" 1 driver die niet werkte, en dat was van een 3com 509 Boomerang kaartje. Een kaartje met coax uit begin jaren 90.
Als je hardware minder dan ~5 jaar oud is, heb je echt geen problemen met 64bit.

4. Software hoeft niet speciaal ontworpen te zijn. 32 bit software draait prima op een 64bit OS (even ervan uitgaande dat je Windows gaat gebruiken, bij Linux ligt dit iets anders). Een applicatie kan dan alleen niet meer dan 2GB aan geheugen in 1 keer aanspreken. Dit is praktisch gezien geen beperking.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
Rainmaker schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 21:35:
[...]

1. Raid O bestaat niet, maar RAID0 kun je prima in partities opdelen.

2. Die paarse zijn voor je JMicron controller, die gele voor de Intel. Sluit al je schijven aan op de gele, en zet de ICH9R controller in "RAID" modus.
Op die paarse kun je dan je optische drives aansluiten. Die controller wil je dan waarschijnlijk in IDE of AHCI modus draaien.

3. Drivers slecht beschikbaar is bullshit. Dit geldt al héél lang niet meer. Ik had bij mijn "overstap" 1 driver die niet werkte, en dat was van een 3com 509 Boomerang kaartje. Een kaartje met coax uit begin jaren 90.
Als je hardware minder dan ~5 jaar oud is, heb je echt geen problemen met 64bit.

4. Software hoeft niet speciaal ontworpen te zijn. 32 bit software draait prima op een 64bit OS (even ervan uitgaande dat je Windows gaat gebruiken, bij Linux ligt dit iets anders). Een applicatie kan dan alleen niet meer dan 2GB aan geheugen in 1 keer aanspreken. Dit is praktisch gezien geen beperking.
Bedankt voor je antwoord _/-\o_ ! Wat is het voordeel voor mij van de 64 Bit windows Vista te draaien?

Draai jij ook op een GigaByte moederbord? Zo ja, kan ik beide RAID controlers afzonderlijk configuren in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Vjenne-ICT schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 23:10:
[...]

Bedankt voor je antwoord _/-\o_ ! Wat is het voordeel voor mij van de 64 Bit windows Vista te draaien?

Draai jij ook op een GigaByte moederbord? Zo ja, kan ik beide RAID controlers afzonderlijk configuren in de BIOS?
Je hebt een halve GB meer RAM... En applicaties die wél specifiek voor 64-bit geschreven zijn, draaien wat sneller dan onder 32 bit.

En nee, ik heb niet hetzelfde moederbord, ik heb een P5K-E Wifi/AP. Hier zitten ook 2 controllers op (ICH9R en JMicron). Bij jouw is dit een ICH9R en een "eigen" Gigabyte controller. Het principe zou dus hetzelfde moeten zijn. De kleurcodering weet ik aleen niet 100% zeker, maar dat staat ook in je boekje :)

En ja, de RAID controllers zijn onafhankelijk van elkaar in te stellen. Het zijn 2 chips, dus ze moeten zelfs onafhankelijk worden ingesteld. Je kunt ook geen RAID set maken van een schijf op de Gigabyte chip + een schijf op de ICH9R.

[ Voor 7% gewijzigd door Rainmaker op 14-03-2008 02:58 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Ik moete chter de Seagate Barracuda 7200.11 ,750GB 7200RPM, 32MB schijven nog aanschaffen, maar zit te twijfelen tussen de Seagate Barracuda en de Samsung Spinpoint F1, 750GB, 7200 rpm, 32 MB cache, S-ATA? Qua snelheid doen ze niet veel onder toch of zit erw el degelijk snelheidsverschil in? Seagate Barracuda heeft wel als voordeel dat er 5 jaar garantie op zit!

Wat adviseren jullie mij te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 17:02
Laat even weten ofg het allemaal gelukt is. Ik wil zelf ook straks, als ik mijn 2 samsung HD252KJ binnen heb deze in raid0 gaan gebruiken voor mijn OS. (heb ook een GA-P35C-DS3R)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Ik weet wel dat Vista hongerig is, maar 2x750 GB (=1,5 TB) in RAID-0 lijkt me wat overdreven...
Ik zou een RAID-0 maken van je "kleine" schijven, daar het OS en SWAP-partitie op, en een RAID-1 van de grote schijven.

Houdoe

Pagina: 1