[xl03] waarde toekennen als getal tussen twee getallen ligt*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avledder
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06-2023
Ik ben voor een sportdag bezig met een scorelijst die automatisch aangeeft of een leerling een A, B, C, D of E score heeft behaald met een gelopen tijd op de 60 meter. De scores zijn alsvolgt te berekenen.(in sec.)

60 meter sprint tijd:14 en hoger score:A tijd:12,6 tot 14 score: B tijd:11,4 tot 12,6 score: C tijd:10 tot 11,4 score: D tijd:9,9 en lager score: E

Met de formule ben ik tot nu toe zo ver:
=ALS(D4>=14;"A";(ALS(D4<=9,9;"E";0)))
Hierbij is D4 het hokje waar de tijd wordt ingevoerd en wordt in het hokje van de formule automatisch een A,B,C,D of E neergezet. Met deze formule krijg ik bij een score groter dan of gelijk is aan 14 een A en kleiner of gelijk aan 9,9 een E alleen zoek ik een oplossing om bij een score groter dan 14 een A te krijgen of als er gescoord wordt tussen de 12,6 en 14 een B of als er gescoord wordt tussen de 11,4 en 12,6 een C of als er gescoord wordt tussen de 10 en 11,4 een D of als ze sneller lopen dan 9,9 seconden een E krijgen.
Hoe kan ik in deze formule een score tussen twee getallen laten aangeven. dus de B,C en D score in de tabel?

Het gaat hier om ms excel 2003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:34

Reptile209

- gers -

De tip van de dag is het gebruik van EN():
code:
1
=ALS(EN(D4>=11,4;D4<12,6);"C";ALS(...))

Met EN() kan je dus meerdere voorwaarden tegelijk testen. De ALS() levert alleen WAAR op als beide voorwaarden WAAR zijn.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

De tip van de dag is het gebruik geen ALS() en EN(): maar OR() en AND() :).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:34

Reptile209

- gers -

BCC schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 21:59:
De tip van de dag is het gebruik geen ALS() en EN(): maar OR() en AND() :).
Ik heb geen idee wat je probeert te zeggen :). De TS heeft zo te zien een Nederlandse Excel, dus OR() en AND() gaat daar alleen maar foutmeldingen opleveren...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ja, dat is een van de meest ranzige dingen van Excel. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avledder
Mensen bedankt voor de snelle reactie.

code:

Met EN() kan je dus meerdere voorwaarden tegelijk testen. De ALS() levert alleen WAAR op als beide voorwaarden WAAR zijn.

De tip van reptile209 doet wat ik zoek :*) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
@BCC waar dat op slaat is mij een raadsel. Ik houd het op nergens

Anyhow, ipv allerlei geneste if instructie lijkt me het logischer om in zo'n geval gebruik te maken van de ingebouwde zoek en vergelijkfuncties.
Je kunt de scores ergens apart in het blad zetten en met horizontaal zoeken of direct in de formule verwerken. Het eerste is aan te bevelen als je nog eens makkelijk de scores wilt bijwerken. :)

code:
1
2
3
=ZOEKEN(A1;{0;1;2;3;4};{"a";"b";"c";"d";"e"})
of
==HORIZ.ZOEKEN(A5;A1:E2;2;0)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avledder
Reptile209 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 21:55:
code:
1

Werkt super, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Toch is het overbodig.
code:
1
ALS(X>=q;"A";Als(X>=r;"B";Als(X>=s;"C"....)))

doet precies hetzelfde zonder EN()

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Lustucru schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:56:
Anyhow, ipv allerlei geneste if instructie lijkt me het logischer om in zo'n geval gebruik te maken van de ingebouwde zoek en vergelijkfuncties.
En dat is dan de tip van deze dag :)

Je kunt zoeken, horizontaal zoeken en zelfs vertikaal zoeken gebruiken. Met vertikaal zoeken kun je een overzichtelijk tabelletje maken met de minimumwaarde en de toe te kennen letter.
code:
1
=VLOOKUP(D1, A1:B5,2,TRUE)

Met de gelopen tijd in D1, je tabelletje in A1:B5.
Tabelletje is dus:
code:
1
2
3
4
5
0     E
9.91  D
11.41 C
12.61 B
14    A