Laptop met grote rekenkracht

Pagina: 1
Acties:

• Annihlator
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Hey iedereen,
Lastige topicnaam om hiervoor te kiezen, maar komt ie.
Over iets meer als een jaar wil ik een vervolgopleiding gaan volgen waarbij voornamelijk 3d-modeleren aan bod gaat komen, en aangezien ik de computer op school nodig heb en toch ook graag op de kamer wil ik gaan voor een laptop.
Nu wil ik dus vrij vanzelfsprekend een laptop met heerlijk veel CPU kracht voor het renderen, en ook een vrij potige 3d-kaart, dit hoeft alleen geen quaddro te zijn aangezien ik dan, als ik toch bezig ben toch ook graag de laptop vrijwel meteen inruil voor mijn pc, oftewel: ik ga er ook mijn games op doen.

Ik ben mij alvast aan het oriënteren vooral qua merken,
op het moment komen vooral eigenlijk Alienware/Dell en XXODD zo mijn gedachten binnenrollen,
hebben jullie misschien nog suggesties?

Een globaal iets van waar ik naar zoek is:
Een quadcore CPU met 2,4 ghz per core (Q6600) minimum
graag 4 GB effectief geheugen (64-bits is toch al profitabel voor rendering.)
Een degelijke grafische kaart (ben niet erg bekend met grafische kaarten op laptopgebied, maar bijvoorbeeld de 8600m stelt niet teleur ;) )

Het prijskaartje is niet het grootste belang, maar ik houd het graag wel nog énigzins betaalbaar.
Als je wil mag je er rekening mee houden, hoeft niet. vraag mij eigenlijk ook stiekem af wat echt de top is.

Mijn specs

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Wil je een laptop over een jaar kopen of binnenkort.

1. Een Quadcore hoef je voorlopig niet in een laptop te vinden en al helemaal geen betaalbare

2. Als je pas over ~ 1 jaar 1 wilt, kijk dan pas..:|

• Annihlator
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
laat ik de vraag ietwat anders formuleren.
Als jij op zoek zou zijn naar een laptop met veel rekenkracht (CPU), welke merken zou jij dan aankijken?
Overigens, het budget is wel groot hoor, het zal neerkomen op 3000 euro +/-
maar ik weet vrij zeker dat er ergens wel laptops zijn van 5000 euro en meer, dat is dus echt hetgene wat zeker te veel kost.

Mijn specs

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:09

Tazzios

..

als ik een laptop zou kopen en er zoveel aan uit ga geven zou ik bij alle merken gaan kijken wat ze te bieden hebben. (8>

[ Voor 14% gewijzigd door Tazzios op 13-03-2008 22:24 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Annihlator schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:19:
Als jij op zoek zou zijn naar een laptop met veel rekenkracht (CPU), welke merken zou jij dan aankijken?
maar ik weet vrij zeker dat er ergens wel laptops zijn van 5000 euro en meer, dat is dus echt hetgene wat zeker te veel kost.
Wat heb je zelf al gezocht? Zie ook Ik wil een nieuwe laptop kopen, welke? en het CSL Beleid. Anyway, een jaar is heel erg lang in computerland, en het is zinloos om nu al te gaan zoeken.

Maar ga dus reviews, benchmarks e.d. zoeken, dan kun je je vast voorbereiden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Annihlator schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:19:
Wij zijn alleen niet opzoek naar een laptop, dat ben jij ;)
We kunnen wel wat merken gaan roepen maar daar wordt je ook niet wijzer van.

Wat heb je zelf al voor 'onderzoek' gedaan? En welke laptops heb je zelf al gevonden die aan je eisen voldoen?

Overigens lijkt mij 3000 euro veel te veel geld. Als je de rekenkracht toch pas volgend jaar nodig hebt dan kun je beter nu voor een paar honderd euro een goedkope laptop kopen en over een jaar een echt goede. De prijzen in het topsegment zullen in een jaar tijd weer flink gedaald zijn. Bovendien zijn er dan weer betere 3d kaarten en cpu's uit.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Annihlator schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:52:
Hey iedereen,
Lastige topicnaam om hiervoor te kiezen, maar komt ie.
Over iets meer als een jaar wil ik een vervolgopleiding gaan volgen waarbij voornamelijk 3d-modeleren aan bod gaat komen, en aangezien ik de computer op school nodig heb en toch ook graag op de kamer wil ik gaan voor een laptop.
Nu wil ik dus vrij vanzelfsprekend een laptop met heerlijk veel CPU kracht voor het renderen, en ook een vrij potige 3d-kaart, dit hoeft alleen geen quaddro te zijn aangezien ik dan, als ik toch bezig ben toch ook graag de laptop vrijwel meteen inruil voor mijn pc, oftewel: ik ga er ook mijn games op doen.

Ik ben mij alvast aan het oriënteren vooral qua merken,
op het moment komen vooral eigenlijk Alienware/Dell en XXODD zo mijn gedachten binnenrollen,
hebben jullie misschien nog suggesties?

Een globaal iets van waar ik naar zoek is:
Een quadcore CPU met 2,4 ghz per core (Q6600) minimum
graag 4 GB effectief geheugen (64-bits is toch al profitabel voor rendering.)
Een degelijke grafische kaart (ben niet erg bekend met grafische kaarten op laptopgebied, maar bijvoorbeeld de 8600m stelt niet teleur ;) )

Het prijskaartje is niet het grootste belang, maar ik houd het graag wel nog énigzins betaalbaar.
Als je wil mag je er rekening mee houden, hoeft niet. vraag mij eigenlijk ook stiekem af wat echt de top is.
Asus C90 met socket 775, e6600tje dr uit quadcore dr in en gaan met die banaan ;)

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Of neem een mooie dual/quadcore desktop met 1Tb +4 gb ram en een leuke macbook voor erbij (ietsje meer dan 900 euro). Zo doe ik ongeveer, bevalt me beter dan een flaptop voor permament gebruik (wist je bv. dat je maximaal 2 uur per dag mag werken op een laptop zonder extra toetsenbord, muis en steun om hem in te zetten!)

Verwijderd

Bij Zepto kan je wel straffe systemen samenstellen met hoge resolutieschermen en dat zonder 17"!
+ zeer goede prijs/kwaliteit

anders zou ik voor een dell gaan. betrouwbaar, zakelijk, snel

@ jasper: wel in dat geval ben ik wel screwed :-D ik gebruik aldoor mijn trouwe zepto, dag in dag uit

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 01:20 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Waarom nu een laptop kopen die je eigenlijk pas over 1 jaar pas nodig hebt? En, IMO, is een 3000 euro kostende laptop een beetje erg veel voor een broekie die net 18 jaar geworden is ;)

Anyway, zoals Gambieter al zei:
gambieter schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:25:
[...]

Wat heb je zelf al gezocht? Zie ook Ik wil een nieuwe laptop kopen, welke? en het CSL Beleid. Anyway, een jaar is heel erg lang in computerland, en het is zinloos om nu al te gaan zoeken.

Maar ga dus reviews, benchmarks e.d. zoeken, dan kun je je vast voorbereiden.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Je zegt dat het wel 'betaalbaar' moet zijn.
Wat voor jou betaalbaar is kan voor mij onbetaalbaar zijn. Al zal dit niet het geval zijn >:)
Dit is dus niet echt duidelijk, al geef je later aan dat 3000 euro geen probleem is 8)

Maar als de prijs niet zoveel uitmaakt...

Voor $ 3500 (+/- 2500 euro) heb je een Alienware:

15,4" 1440*900
C2D Extreme 2,8GHz 800MHz fsb en 6MB L2cache
4GB DDR2 667MHz
8800GTX 512MB
200GB HD 16MB
DVD brander
HD ondersteuning etc..

Quadcore heb je echt niet nodig... nu... een dikke vette c2d presteert uitermate :*)
Deze laptop is getest en geprijst voor snelte schoothond ooit!

Zou niet weten waarom niet, als je het geld hebt :)

[ Voor 30% gewijzigd door Crijnn op 14-03-2008 01:46 ]

Verwijderd

als je nog even wacht komt de Mobile Quad Core Intel Core 2 Extreme QX9300 :)
die gaat veel harder >:)
hier de link:
http://www.hkepc.com/?id=886&fs=c1h

Verwijderd

Is het niet mogelijk een leuke workstation samen te stellen, terminal services te draaien, en een thin client laptop aan te schaffen?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

Grootste probleem bij laptops is niet de performance, wel hun betrouwbaarheid en bruikbaarheid. Als een laptop 10% van het academiejaar op RMA zit, dan kan je de laptop slechts 90% van de tijd gebruiken. Als de laptop enkele weken voor een deadline voor 3 weken tot 3 maanden op RMA moet, dan hang je.

Laptops zou ik niet voor de fun aankopen, je zou het pas aankopen als het echt niet anders kan (noodzakelijk kwaad). Ik heb een IT-opleiding gedaan, waar men enkel budget heeft om studenten een stopcontact en een netwerkaansluiting te geven. Toen kon ik tussen laptop of niks kiezen.

Ik zou een workstation in je studentenkamer neerzetten, deze kan je zelf beheren. Als je workstation down gaat, dan kan je het zelf tegen de volgende werkdag werkend krijgen. Bij laptops moet je maar hopen dat je RMA op een fatsoenlijke manier afhandeld wordt. 1 jaar garantie betekent ook maar 1 jaar laptopplezier. 3 jaar garantie, 3 jaar laptop plezier.

Als je op school computers ter beschikking hebt, dan kan je op die computers werken en data met een externe schijf transporteren. In je studentenkamer kan je op de snelle en betrouwbare workstation werken.

Nog wat gebruikelijke issues rond laptops.
  • Harde schijven hebben geen airflow en worden na 1 à 2 jaar (gemiddeld) gaar gekookt. bron: groothandelaar die laptops aan het Belgisch onderwijs levert
  • Hoe sneller de grafische kaart performance, hoe meer warmte het meer dan de processor kan produceren. Dat moet je nog kunnen afvoeren, in een platte laptop is er weinig plaats voor airflow, dan moet een laptop eigenlijk paar centimeters dikker worden. Of laten we het ook maar gaar koken? Alleszins sneuvelen de grafische kaarten van XPS'en met hopen.
    Zware grafische kaart verstookt 54% meer vermogen dan een laptop met dezelfde processor en een X1400. X1400 mag traag zijn, maar het is een bewezen en zuinige grafische kaart. Deze kaart zit niet je laptop vol warmte te stoken. http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2766
  • Moederborden ondergaan krachten en torsie, na verloop van tijd ontstaan er haarscheurtjes in je mobo en de laptop is kapot. Meestal vinden de gebruikers dat een 2 à 3 jaar oude laptop te traag werkt en laptops worden dus voor het kapot gaan verkocht zodat iemand anders met het probleem opgezadeld wordt.
Een Thinkpad met veel opties of een goedkopere laptop + een sterke workstation/desktop.

Verwijderd

Ik zeg: als je het gaat gebruiken om te redenderen zou ik een snelle Dell nemen (bijv. de XPS met C2D 7500 en 3 gig geheugen etc. voor ongeveer 1000 euro) en dan een lekker snelle server station er bij kopen. Ook van Dell bijvoorbeeld. Dan kan je daar je shit op renderen en ben je voorbereid als je ooit nog een bedrijfje wilt starten in 3D (tja zeg ook maar wat :P).

Dat zou ik doen, je kan voor 2000 euro echt wel een goede server kopen. In een server hoeft dan ook geen grafische kaart te zitten, die gebruik je alleen voor zijn CPU kracht.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 15:04
als je over een jaar iets nodig hebt, ga dan een week of 2 van tevoren zoeken... alles wat je nu vind is dan oud :/ en er zijn maar 2 merken voor rekenen: amd en intel :)

you had me at EHLO

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:22:
Ik zeg: als je het gaat gebruiken om te redenderen zou ik een snelle Dell nemen (bijv. de XPS met C2D 7500 en 3 gig geheugen etc. voor ongeveer 1000 euro) en dan een lekker snelle server station er bij kopen. Ook van Dell bijvoorbeeld. Dan kan je daar je shit op renderen en ben je voorbereid als je ooit nog een bedrijfje wilt starten in 3D (tja zeg ook maar wat :P).

Dat zou ik doen, je kan voor 2000 euro echt wel een goede server kopen. In een server hoeft dan ook geen grafische kaart te zitten, die gebruik je alleen voor zijn CPU kracht.
Ik ken weinig pakketen uit mijn sector die op een aparte computer gerenderd kunnen worden. Waar jij aan denkt is meer distributed computing, en niet echt toepasbaar voor TS en vergelijkbaar

Verwijderd

Renderen is juist uitermate geschikt om door een andere pc over netwerk te laten doen. Vandaar dat de naam Renderfarm ook bestaat.
http://www.rendercore.com/rendercoreweb/newsContent.do?ID=47
Pagina: 1