• davepinda
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-11-2017
Wie o Wie kan me helpen.

Heb zojuist zelf een hele pc in elkaar gezet maar ik ruik een brandluchtje wat op brandend plastic lijkt.

Ik heb speedfan en everest home gedraaid en bij beide temp checks geeft hij een aux temp van 122 graden C aan en een GPU of Core van 76 graden C.

Ik heb de processorkoeler naar mijn weten goed gemonteerd en als ik de kast open heb en aanzet draait de koeler direct. Tevens heb ik ook voldoende koelpasta aangebracht tijdens de installatie. Vind het alleen zo vreemd dat de GPU temp zo hoog ligt. In Speedfan geeft hij aan dat de CPU op 34 Graden zit en de Core op 76 graden, neem aan dat dit de totale GPU is? want in Everest staat dan bij GPU 76 graden wat vergelijkbaar is met de Core.

Tips?

specs (alles is nieuw)
moederbord: Asus P5KC
Voeding: Zalmann 500 watt heatpiped
CPU: Core 2 Duo E8400 (3 GhZ, 6MB)
Videokaart: Asus E8500GT Silent
Geheugen: OZC PC6400 2 X 2048 MB
HDD: 1 Maxtor 160 GB (IDE) + 1 Seagate 320 GB (S-ATA)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Gebruik coretemp voor je cpu temp.
Gebruikt atitool e.d. voor je gpu temp.
Aux niet op letten, is niks.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Coretemp uitlezen gaat nog wel eens mis met de E8xxx serie. Denk dat die 34 graden wel redelijk klopt.

Dat de videokaart (erg) warm word kan ook wel. Zover ik zie is het een silent (die worden toch al erg warm) en dan is zo'n temp dus ook niet abnormaal.

AUX van 122 geeft meer aan dat die sensor niet word uitgelezen (extreme waardes zoals -120 of +120 zijn vaak waardes die niet worden uitgelezen).

• Ruben1992
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-12-2023
Zomige videokaarten zijn gemaakt om wat warmere temperaturen, maar ik heb zelf een 8600GT en die wordt stressed maar 60 graden.
Cooler al na geckecked? Ik had hem een x verkeerd erop gemaakt en toen werd ie ook verschikkelijk warm.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

heb je niet te veel koelpasta gebruikt? (rijstkorreltje is genoeg, te veel werkt isolerend), dit is natuurlijk niet de oorzaak van je "probleem" maar tog niet goed voor je temps ;) Videokaart temp is nix mis mee, dat worden ze nu eenmaal, vooral die silent dingen als ze niet super geventileerd zijn. Programmatjes zijn meestal niet betrouwbaar, kijk eens in je bios, wijken de temperaturen dar erg af? Is die "brandlucht" niet gewoon nieuwigheid misschien? Kijk anders eens of het bij je voeding vandaan komt, mijn zalman voeding stonk eerst ook een beetje. (misschien van lijm ofso?) Ik weet niet wat voor kast je hebt, hoe die ingedeeld is (maak anders es een foto) en hoe de airflow over je VGA is, maar ik kan me voorstellen dat bij gamen de temps te hoog kunnen worden als hij idle al zo is (dat is idle temp toch?). Ook al is dit geen kaart om mee te gamen. Als je het neit vertrouwt, richt er een (stille) fan op, scheelt bij passieve kaarten enorm.
aux klopt trouwens heel vaak niet, bij mij issie 0 graden :+

[ Voor 117% gewijzigd door jdm8 op 14-03-2008 17:13 ]