Toon posts:

[Overstap] PC naar Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 1.770 views

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de Mac rage heeft ook bij mij toegeslagen en nee, ik zou dit niet posten als ik niet een duidelijk antwoord had gevonden. Ik heb een iPod, nieuwe telefoon in september word 100% een iPhone en als nieuwe laptop vind ik een MacBook wel een mooi alternatief op de windows. Ik heb weinig ervaring met het OS van Mac, mijn eerste computer was een Tulip W3.1, en eigenlijk nooit iets anders gehad. De algemene voordelen van de Mac interesseren mij wel, snel, stabiel en veilig.

Ik ga volgend jaar studeren en dus op kamers. Ik heb gedacht over het idee van een desktop maar ik zal mijn nieuwe laptop wel mee willen nemen om te werken, dus een laptop word het sowieso. Wat ik eigenlijk nodig heb is een goede tekstverwerker, met een bestandsformaat dat ook op de PC te openen is, foto's bewerken etc doe ik toch niet, maar muziek downloaden, luisteren en mixen dan weer wel. Gamen doe ik niet in mijn vrije tijd dus dat is geen probleem. Ik internet vooral veel en vaak, dus dat moet wel ondersteund worden, maar ik ga ervan uit dat dat geen probleem is.

Mijn eigenlijke vragen: is een Macbook voor deze doeleinden een geschikte computer? Hoe groot is de overstap van PC naar Mac, qua besturing, gebruiksgemak en interface? Kan ik mijn Iomega 500gb FAT32 HDD ook op de Mac aansluiten zonder problemen? Wat ontbreekt mij wanneer ik Mac heb, in vergelijking met XP?

Bedankt als je dit leest en reageert!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor de mac bestaat ook gewoon Office.
Dus alle documenten die op de mac gemaakt zijn kunnen geopend worden op de pc en vice versa.

een mac is ideaal voor het surfen.

ik heb zelf recentelijk ook een overstap gemaakt van windows naar apple .
ben begonnen met een mac mini maar ben nu aan het sparen voor een macbook!.

Die harde schijf moet volgens mij wel geconverteerd worden maar dat weet ik niet zeker.

De grote vraag over de overstap valt redelijk mee vind ik zelf.

Tuurlijk is het even wennen dat alles op een andere plek zit en dat het toetsenbord anders is.
maar dat went waarschijnlijk wel.

Probeer het anders is uit zoek een Apple store op en ga daar is even surfen op een mac.
je merkt het vanzelf

• stoicz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 13:36
Imo mag je i.p.v. het topic te vervuilen daar best een topic report over aanmaken ;)

[ Voor 103% gewijzigd door Hoedje op 13-03-2008 17:23 ]

Verwijderd

Ik kan je alleen maar aanmoedigen om voor een Mac te gaan. Ik had de overstap al een tijdje terug gemaakt terwijl ik daarvoor nog nooit met een Mac gewerkt had. In het begin is het natuurlijk altijd wennen en dat doet het zeker. Ja, oke je kan niet 100% naar de Mac overstappen, omdat je voor sommige dingen toch beter op een Windows machine kan doen, maar daar heb je bijv VMware voor.

MS Office heb je ook voor de Mac OS dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik weet niet hoe goed een Macbook presteert voor het maken van muziek, maar ik had voor de zekerheid toch maar voor het instap model van de Macbook Pro gekozen.

Het enige nadeel waar je tegen aanloopt als je HDD op FAT32 formateert is dat je geen ondersteuning hebt voor bestanden groter dan 4 gb.

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Het beste kun je alles van je HDD even kopieren naar je (toekomstige) mac, en vervolgens je HDD formateren naar HFS+ (journaled).
Dan kun je alles weer terug kopieren.

Je HDD werkt dan alleen niet meer op een windows computer, als je dat toch wilt zul je de HDD moeten formateren naar fat32, maar dan zit je met een maximale bestandsgroote van 4GB.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Nah, m'n HDD is al FAT32 dus bestanden groter dan 4GB staan er toch al niet op. Maar bijvoorbeeld wel mijn muziek en films, en daarom wil ik die wel aan m'n Mac kunnen hangen.

En het is niet zozeer maken van muziek maar mixen van nummers door elkaar. Programma's als Virtual DJ, die vallen wel mee qua geheugengebruik.

Ik zat zelf meer te denken aan het standaard model Macbook, volgens de Apple site heeft die o.a. de langste batterijduur, maximum 6 uur, de andere modellen zijn allemaal minder, hij is redelijk snel, 2.1 ghz, 1GB Ram.

En dat VMware, is dat een beetje vergelijkbaar met Parallels? Of Apple Boot Camp (alhoewel dat weer opnieuw opstarten betekent)?

En daaruit vloeit mijn volgende vraag: stel je gebruikt Bootcamp, je hebt in Leopard wat opgeslagen bijv. tekst, je reboot en gaat naar Windows en kan je dan je bestand daar ook openen? Ik bedoel, staat het gewoon op dezelfde schijf of in ieder geval toegankelijk voor het andere OS?

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:32:

...En daaruit vloeit mijn volgende vraag: stel je gebruikt Bootcamp, je hebt in Leopard wat opgeslagen bijv. tekst, je reboot en gaat naar Windows en kan je dan je bestand daar ook openen? Ik bedoel, staat het gewoon op dezelfde schijf of in ieder geval toegankelijk voor het andere OS?
Bootcamp maakt een aparte partitie op je harde schijf, maar mij lijkt dat je de mac partitie in windows niet aankunt, aangezien deze geen ondersteuning heeft voor HFS+ journaled.
Je kunt natuurlijk wel je tekstbestand, -wat je op de mac aan 't maken bent- opslaan op de Windows partitie, dan kun je het wel gewoon openen. :)

Ik gebruik trouwens zelf ook Virtual DJ voor de Mac, is een fijn programma.

[ Voor 6% gewijzigd door NickvdB op 13-03-2008 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zit nu zo'n promotievideotje van Leopard te kijken, dan vraag ik me af waarom we dat niet allemaal gebruiken :P

Bedankt leute, jullie hebben even wat onduidelijkheden opgehelderd. Als ik nog wat heb, i'll let you know!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
MacDrive (http://www.mediafour.com/products/macdrive/) is ook nog een optie voor het aanspreken van HFS+ schijven in Windows.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 14:31

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Als pc user kan ik zeggen dat osx zijn voordelen maar ook zijn nadelen heeft.
Het grootste nadeel is toch wel de software die voorhanden is. Voor elk stukje software zijn er verschillende soorten op pc. De ene al beter uitgewerkt dan de andere. Voor osx is dat wat minder.
En op sommige vlakken is er totaal geen vergelijkbare soft te vinden. Omgekeerd natuurlijk ook.

OS op zich is stabiel en bevat met leopard paar mooie dingen zoals Quickview, spaces, stacks. Maar toch blijf ik bepaalde dingen nog altijd hard missen. Dirlisting zoals op pc, en eigenlijk mis ik gewoon Explorer voor filemanagment. En dat zegt ver elke oude pc user. Het is gewoon 'gewoon worden', en dat is moeilijk soms.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
multipasser schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 17:56:
Als pc user kan ik zeggen dat osx zijn voordelen maar ook zijn nadelen heeft.
Het grootste nadeel is toch wel de software die voorhanden is. Voor elk stukje software zijn er verschillende soorten op pc. De ene al beter uitgewerkt dan de andere. Voor osx is dat wat minder.
En op sommige vlakken is er totaal geen vergelijkbare soft te vinden. Omgekeerd natuurlijk ook.

OS op zich is stabiel en bevat met leopard paar mooie dingen zoals Quickview, spaces, stacks. Maar toch blijf ik bepaalde dingen nog altijd hard missen. Dirlisting zoals op pc, en eigenlijk mis ik gewoon Explorer voor filemanagment. En dat zegt ver elke oude pc user. Het is gewoon 'gewoon worden', en dat is moeilijk soms.
Ja, er is meer verschillende keus in software voor de PC, maar 90% daarvan is gewoon crap. Bijna alle software op de Mac ziet er goed uit, en werkt ook goed.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:22

breinonline

Are you afraid to be known?

multipasser schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 17:56: en eigenlijk mis ik gewoon Explorer voor filemanagment. En dat zegt ver elke oude pc user.
Smaken verschillen, Explorer mis ik totaal niet. Vooral bij verplaatsen hoveren boven een map waarna deze meteen opened en dat soort zaken. Er zitten genoeg handigheidjes in wat mij betreft.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
En anders heb je weer alternatieven zoals Path Finder, Forklift, etc...

[ Voor 6% gewijzigd door Kapitein Prozac op 13-03-2008 18:20 . Reden: past beter ]

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Ach voor normale thuisgebruikers is er genoeg goede software voor de mac. Ook voor de grafische of audio creativeling ontbreekt er eigelijk niks aan 't platform.
Maar voor mkb gebruik is er weinig beschikbaar voor de mac, met name de veelgebruikte boekhoudpakketten ontbreken wel. Voor enterprise niveau is het meeste wel weer ondersteund (sap bijv.)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 14:31

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

breinonline schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:16:
[...]

Smaken verschillen, Explorer mis ik totaal niet. Vooral bij verplaatsen hoveren boven een map waarna deze meteen opened en dat soort zaken. Er zitten genoeg handigheidjes in wat mij betreft.
Laten we maar zwijgen over het gemist van een CUT functie ism files.
Hoveren over mappen is leuk voor noobs maar dat is echt niet een snelle manier als je 5 dirs deep zit.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat mijn simpele brein te boven :)

EDIT: nog ff een vraagje, ik neem aan dat ik wel gewoon in het wireless netwerk hier in huis kan inloggen? Router hangt aan de desktop met XP. Zal toch geen problemen geven?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 20:24 ]

Verwijderd

Draaadloos is geen probleem. Dat gaat net zo makkelijk als bij XP.
Bovendien worden alle gangbare beveiligingsprotocollen (WEP/WPA etc.) ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Kee chill, bedankt!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb zelf een iMac G5 gekocht tweedehands en er Leopard op gezet om mee te proberen. Het is zeker de moeite waard, maar Mac en PC naast elkaar schiet niet echt op. :)

Het enige waar ik een beetje moeite mee heb is het gevoel dat ik de "controle" kwijt ben. Hij zet bijvoorbeeld photo's zo even in "Events" bij iPhoto, maar om ze daadwerkelijk physiek te localiseren op je hard drive is lastig. En zo werken meer programma's.

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Nope... geen enkel probleem. Als je router gewoon je AP is zoals in de meeste situaties dan kun je je mac gewoon toegang geven tot je draadloos netwerk. Alle bekende vormen van codering worden ondersteund (WEP64, WEP128, WPA, WPA-Radius, WPA-PSK, WPA2, WPA2-Radius en WPA2-PSK). En er is ook ondersteuning voor de 802.1x beveiligingsprotocollen die ik verder nog niet heb genoemd, dus dat kan niet missen.
Dus ik neem aan dat je geen problemen zult krijgen. Ik heb ze ook niet en ik ben pas 2 maanden over op mac.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Een Mac lijkt me de perfecte studielaptop, vooral de Macbook lekker klein en licht, k heb net iWork geprobeerd, geweldig om daar een presentatie mee te maken!

Themes kan je on the fly instellen, dus van t een naar t andere, de tekst blifjt gewoon staan :D Afbeelidngen centereren in Pages is een stuk makkelijekr (tekstverwerker) :) Dus in feite, ja t lijkt me dat een mac wel geschikt is. Anders kan je nog altijd windows installeren mocht je t echt willen,

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat lijkt me ook een van de lastigere punten.

Stel je hebt je HDD aangesloten op je Mac. Ik neem aan dat je dan een scherm krijgt waarin alle bestanden op de HDD staan? En stel je wilt je muziek op je Mac zetten. Kun je die dan gewoon in een mapje gooien, allemaal bij elkaar?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:09
Camiel R, op GoT verwachten we wat eigen inzet. Dat betekent dat je eerst zoekt en dan vraagt ;). De vragen die je stelt zijn simpel en daarom makkelijk te beantwoorden. Er zijn namelijk al veel topics geweest over het overstappen waarin je vragen beantwoord zijn.

Deze gaat dus op slot :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.