Toon posts:

Onmogelijk om refresh rate 75Hz in te stellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een nieuwe monitor gekocht (Iiyama ProLite E2201W-2).

http://www.iiyama.com/nl_...ory/2/product/32#showtab2

Ik ben er zeer tevreden van maar nu als ik startte met gamen merkte ik dat de graphics niet echt vloeiend te noemen waren. Na inspectie blijkt de refresh rate in gesteld te zijn om 60Hz maar ik kan de 75Hz optie niet selecteren. Zelf niet na het selecteren van niet ondersteunde waarden weergeven aan te klikken. Volgens de specs ondersteunt de monitor wel degelijk 75Hz. Ik heb al alles zitten proberen om het werkende te krijgen maar vind het niet.

Wat ik er over vind op het net is dat de polling van windows naar de refresh rate van het scherm niet goed verloopt en dus de laagste waarde neemt. Maar geen oplossing.

Als iemand mij hier kan bij assiteren. Ik heb al andere kabels geprobeerd (geen dure). Verschillende drivers van nvidia. Ik ben in bezit van een XFX Geforce 8800 GTS 320MB. De drivers van IIyama geinstalleerd enz...

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Dus je probeert je flatpanel op iets anders dan 60 Hertz in te stellen ?
Gaat niet gebeuren :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

LCD's hebben een max refreshrate van 60Hz, maakt niet uit wat je instelt.

Hoe heb je je scherm aangesloten? DVI? D-Sub (VGA)?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 12:38
Zet vertical sync eens uit, dat zal wel helpen voor een meer vloeiend beeld te krijgen.

Ivm die 75hz: ik dacht ook dat LCD's gwn 60hz deden, maar als ik bijvoorbeeld mijn monitor specs ga bekijken, zie ik er ook "56~75 (Hz)" staan.

Zit nu op de laptop, maar zal vanavond even kijken of ik hem op 75hz krijg. (Tenzij iemand hier wat meer duidelijkheid in kan brengen :))

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:15

Wildfire

Joy to the world!

Wiethoofd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 14:00:
LCD's hebben een max refreshrate van 60Hz, maakt niet uit wat je instelt.
De mijne draait anders netjes op 75hz volgens zichzelf :)

Voor de TS gaat het denk ik niet echt iets uitmaken als hij z'n refresh op 75hz krijgt. Zoals gezegd, kijk eens naar het verschil met Vsync aan of uit.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
De vsync staat niet in gesteld. Daar heb ik ook al naar gekeken.

LCDs draaien normaal wel op 75 Hz. Op het werk hebben wij allemaal Dells die op 75 Hz ingesteld staan. En bij de meeste als je de specs bekijkt ondersteunen die ook 75 Hz. Hoger als 75 Hz vindt je wel nergens (voor zover ik weet). Ik kom van een Nokia 447 Pro die tot 85 Hz komt dat een CRT was dus is wel iets wennen. Ik hoop de prestaties nog wat naar boven te krijgen door hem in te stellen op 75. Nu nog alleen vinden hoe.

En ik gebruik DVI. Ik kan eens proberen aan te sluiten door VGA. Kijken of dat het verschil maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 18:02 ]

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:51

Krizzie

Progressive Music \o/

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 17:59:
De vsync staat niet in gesteld. Daar heb ik ook al naar gekeken.

LCDs draaien normaal wel op 75 Hz. Op het werk hebben wij allemaal Dells die op 75 Hz ingesteld staan. En bij de meeste als je de specs bekijkt ondersteunen die ook 75 Hz. Hoger als 75 Hz vindt je wel nergens (voor zover ik weet). Ik kom van een Nokia 447 Pro die tot 85 Hz komt dat een CRT was dus is wel iets wennen. Ik hoop de prestaties nog wat naar boven te krijgen door hem in te stellen op 75. Nu nog alleen vinden hoe.
LCD's refreshen niet dus verschil tussen 60 en 75 ga je niet zien. ;)

Geluidswolk

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

welk spel probeerde je te spelen, het kan zijn dat je nvidia driver automatisch VSynch aanzet
Probeer eens meerdere spellen.

En als je crysis hebt proberen te spelen op je 22" met een 8800GTS 320mb dan is het niet gek dat hij op high niet vloeiend gaat, ongeacht je resolutie

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Krizzie schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:02:
[...]

LCD's refreshen niet dus verschil tussen 60 en 75 ga je niet zien. ;)
Fout. 60 vs 75 hz is weldegelijk te zien, bijvoorbeeld aan hoe soepel de muiscursor beweegt
(mits de muis genoeg dpi heeft) en ook in games is de 15 extra fps wel degelijk te merken.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Visgek24 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:49:
[...]

Fout. 60 vs 75 hz is weldegelijk te zien, bijvoorbeeld aan hoe soepel de muiscursor beweegt
(mits de muis genoeg dpi heeft) en ook in games is de 15 extra fps wel degelijk te merken.
Het eigenlijke maximum aantal FPS op je scherm dat te zien is hangt idd van je refreshrate af (Hz)
hoe jij het hier nu stelt klopt het niet, ingame is 15 FPS wel te zien, 15Hz daarentegen niet, tenzij je brildragend ben (dan ben je gevoeliger voor 'flakkerende' schermen)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:02
Het verschilt inderdaad per tft of je 60 of 72/75 kunt selecteren, min samsung 940BW kan ook tot 75 maar eerlijk gezegd zie ik het verschil dus echt niet (ook niet in games).

Ik denk dus dat het ergens anders aan ligt. Misschien staat er een overdrive optie aan die net iets te ver overdrived (soms kun je zowel de videokaart als het tft laten overdriven en dat gaat niet altijd goed en geeft dan schokjes.

Bij ati ziet dat er zo uit
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2e369gg.jpg

nvidia heeft vast ook zoiets. Kijk eens of die perongeluk aan staat of wat er gebeurt als je die juist aan zet.

Edit: lol, het maakt niet uit welke versie van windows je hebt, paint blijft 'bijzondere' jpg compressie hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door roy-t op 14-03-2008 01:34 ]

~ Mijn prog blog!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Visgek24 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:49:
[...]
Als je DVI gebruikt, dan is 60 Hz de enige instelling, namelijk de natieve verversingsfrequentie van het scherm. Als je 75 Hz wil, dan zal je dSub moeten gebruiken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Er wordt hier wel vrolijk gemeld dat sommige mensen 75 Hertz draaien, dit stuurt je videokaart wel uit maar je monitor pikt hier niets extra van op.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:16
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:55:
Er wordt hier wel vrolijk gemeld dat sommige mensen 75 Hertz draaien, dit stuurt je videokaart wel uit maar je monitor pikt hier niets extra van op.
Thuis merk ik het ook niet (Samsungs), maar op het werk zit ik op een 19" BenQ scherm, en deze lijkt op 60hz toch wat blurry, als ik hem op 75hz zet is hij haarscherp :)

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben er zeer tevreden van maar nu als ik startte met gamen merkte ik dat de graphics niet echt vloeiend te noemen waren. Na inspectie blijkt de refresh rate in gesteld te zijn om 60Hz maar ik kan de 75Hz optie niet selecteren.
Dat de graphics niet vloeiend zijn hoeft niet per se aan de refresh rate te hangen van je monitor. Op 60Hz kan in bepaalde situaties prima vloeiend beeld geven. Zeg anders even op welke games je het heb getest op welke kwaliteit.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 09:18
CrashOverDrive schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:59:
[...]

Thuis merk ik het ook niet (Samsungs), maar op het werk zit ik op een 19" BenQ scherm, en deze lijkt op 60hz toch wat blurry, als ik hem op 75hz zet is hij haarscherp :)
Als ik mijn stuur vast zet gaat m'n fiets ook sneller, in andere woorden, refresh rate heeft niets met scherpte te maken, zeker niet op een LCD.

Zoals eerder gezegd zal de monitor analoog aangesloten zijn, dan is het mogelijk dat de monitor niet juist is gecalibreerd op die frequentie. Druk de AUTO knop eens in, het beeld zal dan weer scherp zijn.

DVI heeft het voordeel alles pixelperfect gemapt te maken, hoeft monitor niets te corrigeren. Kan bovendien ook niet.
Pagina: 1