Toon posts:

probleem met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb me wc als volgt opgesteld:

pomp: DD cpx-1 met DD 3/8 perfectseal pilaar
cpu: nexxxos xp met DD3/8 perfectseal pilaar
rad: blackice met asetek aansluiting
res: XSPC 5,25 bay met DD 3/8 perfectseal pilaar

probleem, ik heb nu alles aangesloten met tygon en pvc slangen (vanwege de asetekkoppeling van de rad) en gevuld met vloeistof, lekt niet 8) ...echter, bij het maken van een testrun (voeding starten via groen-zwart) start de pomp niet. :o De pomp heb ik aangesloten via een 4-pin molex converter naar 3-pin fan aansluiting (geel-zwart op rood-zwart). Als ik een fan erop aansluit draait de fan wel, en de fan van de voeding draait ook.

vraag:
is mijn pomp nu kaduuk :'( , of heb ik iets fout gedaan? :?

• Annihlator
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Weet je zeker dat de pomp het goede voltage krijgt nu?
ik heb zelf (nog) geen wc, maar als de pomp meer als 5v nodig heeft kan het daar aan liggen,
zelf zou ik eigenlijk de pomp aansluiten op de cpu fanaansluiting op het moederbord (als de draad lang genoeg is.) anders heb je ook geen meting of de pomp wel draait geloof ik, dan zou zonder dat je het weet jouw water stil kunnen staan.

grotendeels speculatie, maar misschien heb je dr wat aan :)

Mijn specs

Verwijderd

Topicstarter
Annihlator schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 12:28:
Weet je zeker dat de pomp het goede voltage krijgt nu?
ik heb zelf (nog) geen wc, maar als de pomp meer als 5v nodig heeft kan het daar aan liggen,
zelf zou ik eigenlijk de pomp aansluiten op de cpu fanaansluiting op het moederbord (als de draad lang genoeg is.) anders heb je ook geen meting of de pomp wel draait geloof ik, dan zou zonder dat je het weet jouw water stil kunnen staan.

grotendeels speculatie, maar misschien heb je dr wat aan :)
echter, ik probeer nu mijn systeem te checken op lekken en dergelijken, en wil deze dus testen zonder mobo ertussen. moet idd wel ff kijken wat die aan voeding vraagt. (12V pomp), houdt dit in dat ik de kabel ff moet aanpassen van de gele op de molex naar de rode? O-) 12v vs 7v toch?(A) maar hoe:S..hmmz, ben niet zo'n mod-er vond het al moeilijk genoeg me pc te modden door gaten te zagen in de kast voor me rad bovenin te hangen.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
hmmm, geel naar zwart in molex is gewoon 12V... het zwarte draadje van de pomp moet op het zwarte draadje van de molex, en het gekleurde draadje van de pomp (ik ga er eeee-ven vanuit dat dat rood zal zijn, maar je weet nooit wat een of andere maffe ingenieur nou weer bedacht heeft...) moet op het gele draadje van de molex stekker.
ik kan even niet met zekerheid uit je post opmaken of dit het geval is.
vzviw hebben ook van die 12V pompjes neit van zichzelf een toerentaltelling hoor (maar dan heb ik altijd met 230V eheims gewerkt, dus pin me daar niet op vast) dus dat van die processorfanheader gaat je alleen maar veel piepjes en weinig verandering opleveren ben ik bang.

maaarrr, je weet wel dat een voeding pas prik gaat leveren als je deze opstart? dit wordt gewoonlijk gedaan door het mobo, maar je kunt het ook doen door twee pinnetjes kort te sluiten (google maar even op, is nogal standaard en ik ben lui op het moment :P ) met een haarspeld oid. zolang je dit niet gedaan hebt en zonder mobo draait kun je inderdaad aansluiten tot je een ons weegt, dan gaat je PSU simpelweg niet aan.
wat soms wel eens een gebrek aan spanning kan veroorzaken ;).

dus, controleer die twee dingetjes eerst eens, want een DOA pompje lijkt me redelijk sterk (kan niet zoveel aan stuk, zeg maar :P )

Verwijderd

Topicstarter
heb het geprobeert op 12v door het kabeltje met een kroonsteentje om te leiden, geen succes, moet de gele kabel van de pomp niet wellicht een signaal krijgen dat ie het daarom niet doet, of is die enkel voor toerental aangave?

Verwijderd

Topicstarter
heb de voeding 100% zeker op prik, want ik kan op die manier wel fans laten draaien, en de fan van de voeding draait ook, maar me pomp dus niet :'( , maar ja fan werkt op alle bei de pogingen, dus er is prik

nog even wat aanvullende informatie over de pomp, klein rotblaadje wat erbij zat:

rated voltage DC 12V+/-10%
starting voltage DC8V
voltage range DC8V-DC13.2V

Power 6W
Load the current 0.5A
A max 500L/H
H-max 2M
connector 3PIN
Polarity Protection Circuit is protected when Vee & GND are exchanged. the circuit won't be burned within 30 seconds...

Vee is die rode? of?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 13:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
na 10x proberen te bellen met B&G krijg ik er iemand aan...

opsturen, mocht de pomp het dan niet doen, dan wordt er gewoon een nieuwe verstuurd aangezien dit de eerste keer is dat zo'n pomp terug komt. das mooi zo'n service, binnen 2 dagen zou ik de ander alweer in huis moeten hebben werd bevestigd... _/-\o_ B&G

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Geel + Rood van je voeding geeft 7 volt ;) das onder je starting voltage, en je pomp start dan idd niet ;)
De rode draad van pomp aan geel van voeding.
Zwarte draad van pomp aan zwarte draad van voeding.
Das 12 volt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 14:52:
Geel + Rood van je voeding geeft 7 volt ;) das onder je starting voltage, en je pomp start dan idd niet ;)
De rode draad van pomp aan geel van voeding.
Zwarte draad van pomp aan zwarte draad van voeding.
Das 12 volt.
heb ik al eens gedaan, deed het niet...

fans en alles deden het wel, dus denk dat de pomp dood is...net opgestuurd naar B&G, krijg een nieuwe als ie het niet doet, dus zal wel een nieuwe worden:D

post daarna wel ff of ie het daarna wel doet:D

Verwijderd

Topicstarter
pompje is zaterdag gearriveerd, gaan eens kijken wat ie doet...
Pagina: 1