[Casema] Afstand modem tot aansluitpunt

Pagina: 1
Acties:

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53
Ik heb altijd ADSL gehad, nu ben ik verhuisd naar een studentenhuis waar internet een grote puinhoop is, er is een casema verbinding, en een brak routertje, de router gaat vervangen worden door een WRT54GL van linksys, maar nu de belangrijke vraag:

Bij DSL is het van belang dat de afstand van het ISRA punt tot het modem niet meer dan 5 meter is, is er bij kabel internet ook zo'n limiet, of kan ik zonder problemen het modem naar de 1e of 2e etage verplaatsen?
ik kan er vrij weinig info over vinden namelijk.

Verwijderd

Als je de kabels goed aansluit en je gebruikt normale COAX, dan zou de afstand nauwelijks uit mogen maken. 10 - 20 meter zou i.i.g. geen probleem mogen zijn.

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 17:55

Wiebbe

<none />

Zou ik niet willen zeggen, ook met een goede kabel van 10/20 meter word het signaal erg snel zwakker voor gebruik van het internet. Bij televisie merk je het misschien amper, maar op het modem is zowat te zien wanneer hij niet op de hoofd aansluiting zit.

Ook kan casema zelf je niet helpen als je modem niet op het AOP zit aan gezien ze dan geen goed werkend signaal kunnen garanderen :)

Dus, het is aan te raden hem gewoon te plaatsen bij de hoofdaansluiting :P

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-11 21:39
Ik ga even uit van mijn @Home situatie. (misschien ook hier toepasbaar)
In de installatiehandleiding staat AOP -> splitter -> modem. Ook staat er bij dat je hiervoor de bijgesloten kabels moet gebruiken. Deze zijn vrij kort en hebben speciale aansluiting (niet gewoon erop drukken zoals bij normale coaxstekker). Gezien Casema ook kabelinternet is en dat ze nu samen zijn met @home verwacht ik dat dit niet veel zal verschillen.

Is het een probleem het modem dicht bij AOP te zetten?
Als je kabels splits naar tv etc voor de internet/tv splitter kan het signaal bagger worden, heb ik zelf ervaring mee. Dus dat sowieso niet doen.

soort van bevestigd door beuker

[ Voor 16% gewijzigd door Ascathon op 13-03-2008 10:27 ]

• beuker123
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-08-2022
HKS-Skyline schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:50:
Ik heb altijd ADSL gehad, nu ben ik verhuisd naar een studentenhuis waar internet een grote puinhoop is, er is een casema verbinding, en een brak routertje, de router gaat vervangen worden door een WRT54GL van linksys, maar nu de belangrijke vraag:

Bij DSL is het van belang dat de afstand van het ISRA punt tot het modem niet meer dan 5 meter is, is er bij kabel internet ook zo'n limiet, of kan ik zonder problemen het modem naar de 1e of 2e etage verplaatsen?
ik kan er vrij weinig info over vinden namelijk.
Niet zo lang geleden bij iemand een en ander aangelegd. Persoon was verhuisd en had ook Casema. Gratis doos met spullen was door Casema bezorgd.
Splitter moest direct boven op het aansluitpunt (AOP) in de huiskamer worden geplaatst.
De bijgeleverde kabelmodem kon je met de bijgeleverde (coax-)kabel op slechts enkele tientallen centimeters afstand van de splitter plaatsen.
In de kabelmodem kon ook de telefoon worden aangesloten, de meegeleverde telefoonkabel was enkele meters lang.

Op de bovenliggende verdieping heb ik een router geplaatst en deze met de kabelmodem verbonden met een utp-kabel (netwerkkabel) van ongeveer 20 meter lengte. (Je kan een netwerkkabel gebruiken tot een afstand van 90 meter, kwaliteit: utp cat5e, is beter dan cat5, staat op de kabel geprint).
Op deze router heb ik 3 computers aangesloten (utp-kabel tussen router en computer(s) in verschillende kamers). Alles werkte meteen als een zonnetje, ik vond alleen het tv-signaal wat minder (ook getest zonder splitter er tussen), maar dat is verbeterd door overstap naar digitaal.

Verwijderd

De kabelexploitant is enkel verantwoordelijk voor de kwaliteit van het kabelsignaal tot en met het AOP(abonnee overname punt).
Indien er dus een monteur bij jou thuis langskomt zal hij de huidige bekabeling ontkoppelen en enkel de kwaliteit van het signaal van het AOP in orde brengen.(en brengt ook voorrijkosten in rekening indien dit goed is!)

Zoals hierboven ook staat aangegeven heeft iedere meter coaxkabel een bepaalde demping, daarbij ook nog iedere connector en splitter.
Als je er zelf voor kiest om de modem aan te sluiten met andere bekabeling dat het bijgeleverde, dan bestaat de kans dat dit ten koste gaat van de snelheid en de stabiliteit van je internet aansluiting.
Tevens zal de helpdesk altijd de modem op het AOP getest willen zien op het moment van storing, dus zal jouw binnenhuisinstallatie altijd in twijfel worden getrokken.

Mijn advies(en dus ook zoals hierboven), sluit de modem aan met de bijgeleverde bekabeling en overbrug eventuele afstanden mbv een utp kabel(tot 100meter btw ;))

Bovenstaande verhaal is iig gebaseerd op mijn eigen ervaring die ik heb met mijn kabel provider.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 08:13

racoon

mooowwww

Casema adviseerd de mensen om het modem zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt te zetten, dit kan in de meterkast zijn of in de woonkamer, een kabel van aansluitpunt tot modem mag volgens hun ongeveer 1 meter zijn.

Is deze langer dan verzwakt het signaal ook.

Mocht je storingen hebben kan het zo wezen dat de helpdesk wel vraagt hoever je modem van het aansluitpunt staat, en als dit volgens hun te ver is magje dat eerst oplossen voordat ze verder gaan met zoeken naar een oorzaak.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Pagina: 1