Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255197

Topicstarter
alo tweakers
Ik heb voor school een klein projectje, daarvoor had ik een kleine plc nodig!
Keb er een gevonden: de Siemens S5

probleem: ik vind het programma nergens ofwel tegen betaling!!

het programma zou siemens step5 voor windows zijn maar ik kan er precies niet aangeraken.
(toch niet gratis) en we mochten normaal enkel recyclage materiaal gebruiken.

Vandaar, weet iemand waar ik dit progje kan vinden? of zijn er nog andere (liefts simpelere) programmas die ik kan gebruiken om mijn s5 te programmeren. Hij zou enkel een paar motoren moeten aansturen dus tmoet een nie al te ingewikkelt programma zijn...

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Er staat een Demo versie op de Siemens site, maar daar kun je wss weinig mee.

kijk anders hier eens http://www.circuitsonline.net/forum/view/21360 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:00
Siemens bellen en uitleggen dat je met een schoolopdracht bezig bent?
Met een beetje mazzel krijg je dan een (tijdelijke) licentie.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:50
Probeer WinPLC eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133585

winplc is voor S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuno
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik ken er zelf 2, dat zijn:

PG2000: STEP5 & STEP7 PG-2000 Programmiersystem mit Simulator-SPS
http://www.process-informatik.de/down.htm

WinSPS-S5:
http://www.mhj-software.com/de/

Ik heb met beide geen ervaring, maar het schijnt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

S5/S7 for windows van IBH softec

http://www.ibhsoftec-sps.de/german/Downloads_Demos.htm

Werkt goed, simulators hebben ze ook.

Van Zeeland dan misschien ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Ik heb idd ook een half jaar met S5/S7 fur Windows van IBH Softec gewerkt, het programma is redelijk makkelijk onder de knie te krijgen en het is al mogelijk om een programma te schrijven door alleen netwerkjes met logische poorten aan elkaar te zetten zonder dat je ook maar iets hoeft te programmeren. Ik vond het alleen lastig dat het programma volledig in het Duits is.

Mocht je dit programma gaan gebruiken en je zit met vragen wil ik je er wel mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb 2 demo's gedownload, pg200 en S5/S7 fur Windows,

probleem: ik heb alleen nog maar geprogrammeert met ladderprogrammas en grafcet.(in Proficy machine edition)

aangezien S5/S7 fur Windows met logische poorten werkt en dit geheel in het duits is kan ik zeker wel wat hulp gebruiken:)

Waar kan ik de poorten vinden?? hoe link ik deze aan de in en uitgangen?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30200

Ik heb S5 fur Windows, als ik die start met een "schone lei" dan kies ik in"het menu "baustein" "neuen baustein eingeben"

Vervolgens noem je die "OB1"

Er opent dan een nieuw venster.

Eigenlijk is het bij Siemens de bedoeling dat je vanuit je OB1 stukken programma aanroept. Je OB1 is zeg maar de hoofdcyclus en het werkelijke programma's zet je in zogenaamde FC's (PB's in het Duits).

Een PB maak je op dezelfde manier aan als een OB. Een PB kan je aanroepen vanuit je OB met SPA of SPB.

In je PB kan je met logische poorten werken, je kiest die in het menu einfugen.

Dat is het eigenlijk een beetje in hoofdlijnen.

succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Wanneer je OB1 hebt aangemaakt kan je in 'Netzwerk 1' in de 'Anweisungsliste' (AWL) bij 'Anweisung' UC invullen en dan als operand FC 1. Wanneer je nu FC1 aanmaakt op dezelfde manier als OB1 en je drukt op de gele plus naast 'Variablentabelle' kom je in het eerste netwerk. Klik dan op 'Darstellung' in de pull-down menubalk bovenin en kies voor 'Funktionsplan (FUP)'. Nu verschijnt er een nieuwe balk met logische poorten en timers die je in je netwerken kan gebruiken.

Input bits worden aangegeven met een I (I5.3 is byte 5 bit 3)
Output bits worden aangegeven met een Q
en Memory bits binnen de PLC met een M

Wanneer je getallen wil gebruiken kan je bijvoorbeeld MB gebruiken (MB5 is het gehele memory byte 5) of MW (MW5 is memory byte 5 en 6) (let op dat je dan niet ergens anders bijvoorbeeld m6.2 gebruikt want dan veranderd de waarde van MW5, tenzij dit natuurlijk de bedoeling is).

Er zijn nog veel meer absolute operanden, maar hier moet je een eind mee kunnen komen. Ik heb eventueel ook wel een handboek in PDF voor je en een Erste schritte PDF met daarin voorbeeld programma's die je na kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor die pdf houdt ik mij aanbevolen. Komt vast nog wel eens van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wel jah die pdf zou wel van pas komen,
ik heb de symbolen gevonden en kan ze plaatsen maar het lukt mij niet om de ingangen te benoemen nzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Djesus, in je profiel kan ik geen email adres vinden en direct messages heb je uitgeschakeld staan. Als je ff een mailtje stuurt naar het adres in mijn profiel zal ik je de PDF's even opsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hier ben ik terug ...

Heb nu mijn programmatje geschreven in ladderprogramma. ik heb voor elke actie een nieuwe PB gemaakt. Is dit goed?

Maar zit wel nog met een probleempje ik weet totaal niet hoe ik de ingangen die ik heb gebruikt in mijn ladderprogramma moet koppelen aan die van de plc. Kan iemand mij hierbij helpen??

Ik werk nog altijd met S5/S7 for windows

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben er weer...

ik heb mijn plc geprogrammeerd en hij heeft heeft gewerkt maar vandaag wil ik hem terug aanzetten
en hij wilt niet meer in runmodus gaan.

Als ik van stop naar run ga blijft het rode lampje branden.

In s5s7 for windows geeft hij als fout aan: piripheral unknown

Iemand die mij kan helpe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

batterij leeg en daardoor programma/hardwareconfig gewist? Even de software er weer in zetten en kijken of hij het dan weer wil doen. Zo ja..... batterij vervangen.
Pagina: 1