Probleem met krakend geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163745

Topicstarter
Ik wist niet zeker waar ik het kon posten, dus probeer ik het hier maar.

Ik heb laatst een nieuwe videokaart gekocht, omdat m'n andere kapot was. Maar de laatste tijd kraakt het geluid nogal vaak als ik een spel speel (Gebeurt bij meerdere games). Als ik alleen de Desktop aan heb staan of een programma waarbij ik niet veel van de videokaart nodig heb (Photoshop , Media Player en dergelijke), kraakt het geluid niet.

Het volgende is al geprobeerd

- Andere Geluidskaart ingezet (Werkte niet, omdat er veel hardwareconflicten ontstonden)
- Voeding bekeken, maar die is goed genoeg (420W)
- Gezocht naar andere Topics
- Gekeken naar de temperatuur, maar daar is ook niks mee aan de hand

Weet iemand wat ik aan het krakende geluid kan doen? Onder staan nog wat systeem specs:

Processor: AMD Athlon XP 3000+ 1,7 GHz
Mainboard: A7V600-X
RAM: 1GB
Hard Disk: 2x 160 GB Harddisk IDE
Videokaart: GeForce 7900 GS 512MB
CD-RW: 52x32x52
Geluid: SoundMax On board

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 163745 op 29-05-2008 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

Onboard geluidskaarten zijn erg onderhevig aan interferentie van andere apparaten

een PCI (of USB, al zou ik daar niet aan beginnen) geluidskaart kopen is de enigste goede oplossing :)

-edit: ow en als je geen geaard stopcontact voor je computer gebruik.. zou je dat ook nog even kunnen proberen.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 185882 op 12-03-2008 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 12:05

Shunt

Boe

Anoniem: 163745 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 22:06:
Ik wist niet zeker waar ik het kon posten, dus probeer ik het hier maar.

Ik heb laatst een nieuwe videokaart gekocht, omdat m'n andere kapot was. Maar de laatste tijd kraakt het geluid nogal vaak als ik een spel speel (Gebeurt bij meerdere games). Als ik alleen de Desktop aan heb staan of een programma waarbij ik niet veel van de videokaart nodig heb (Photoshop , Media Player en dergelijke), kraakt het geluid niet.

M'n beeldscherm verandert ook nog van breedte (Dit wordt kleiner en is dan net alsof alleen de zijkanten amaller zijn geworden). Maar ik denk dat dat aan het beeldscherm zelf ligt.

Weet iemand wat ik aan het krakende geluid kan doen? Onder staan nog wat systeem specs:

Processor: AMD Athlon XP 3000+ 1,7 GHz
Mainboard: A7V600-X
RAM: 1GB
Hard Disk: 2x 160 GB Harddisk IDE
Videokaart: GeForce 7900 GS 512MB
CD-RW: 52x32x52
Geluid: SoundMax On board
heb je er ook een beetje goede voeding in hangen ? aangezien je een redelijk deftig kaartje er in hebt gegooid in een waarschijnlijk redelijk oude kast. zoek eens op hoe veel wat die levert zou best eens kunnen zijn dat die het gewoon allemaal niet meer trekt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Shunt schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 22:41:
[...]

heb je er ook een beetje goede voeding in hangen ? aangezien je een redelijk deftig kaartje er in hebt gegooid in een waarschijnlijk redelijk oude kast. zoek eens op hoe veel wat die levert zou best eens kunnen zijn dat die het gewoon allemaal niet meer trekt.
Ik heb al gekeken, maar het is nog een zeer goede voeding (420 Watt). Ik denk echt niet dat het daar aan ligt. Misschien is de videokaart wel te goed voor een On-Board Sound en is een PCI Geluidskaart inderdaad een mogelijke oplossing. Ik probeer nu de Drivers te updaten, misschien dat dat helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 12:05

Shunt

Boe

Anoniem: 163745 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 23:16:
[...]

Ik heb al gekeken, maar het is nog een zeer goede voeding (420 Watt). Ik denk echt niet dat het daar aan ligt. Misschien is de videokaart wel te goed voor een On-Board Sound en is een PCI Geluidskaart inderdaad een mogelijke oplossing. Ik probeer nu de Drivers te updaten, misschien dat dat helpt
wel het hangt er ook veel van af wat voor merk voeding het is draai eens speedfan of een ander programma waar je temperaturen en voltages mee uit kan lezen.

plus het heeft niet met je vid kaart te goed voor je onboard sound te maken maar dat je nieuwe vid kaart gewoon meer stoort op de cheapo onboard geluids kaart. als je een geluidskaart er bij koopt zorg er dan wel voor dat je de onboard in je bios disabled en dat je de pci insteek kaart zo ver mogelijk van je AGP video kaart weg monteert in je kast zo laag mogelijk dus ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Als er storing optreedt door interferentie op je on board geluidschip, dan zou je ook gekraak tijdens gewone desktop handelingen moeten horen. Als je bijvoorbeeld door een document heen scrolled ofzo.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Temperatuur is in orde. De Case is altijd in de buurt van 30 C en de CPU en Aux is rond de 50 C (55 C als het echt bezig is)
Shunt schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 23:31:
[...]

wel het hangt er ook veel van af wat voor merk voeding het is draai eens speedfan of een ander programma waar je temperaturen en voltages mee uit kan lezen.

plus het heeft niet met je vid kaart te goed voor je onboard sound te maken maar dat je nieuwe vid kaart gewoon meer stoort op de cheapo onboard geluids kaart. als je een geluidskaart er bij koopt zorg er dan wel voor dat je de onboard in je bios disabled en dat je de pci insteek kaart zo ver mogelijk van je AGP video kaart weg monteert in je kast zo laag mogelijk dus ;)
Ja, ik dacht al dat ik de geluidskaart zo ver mogelijk van m'n videokaart moest zetten. Alleen dat van de BIOS wist ik nog niet. Daar zal ik dan ook rekening mee houden. Ik neem aan dat ik genoeg heb aan een gewone geluidskaart van € 30,- (Zoals: Creative Labs Sound Blaster SE 7.1), mocht het updaten van de On-Board Sound geen verschil geven.

EDIT: Ik kom erachter dat ik al de laatste Drivers had. Geen oplossing dus.
KneppaH schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 23:42:
Als er storing optreedt door interferentie op je on board geluidschip, dan zou je ook gekraak tijdens gewone desktop handelingen moeten horen. Als je bijvoorbeeld door een document heen scrolled ofzo.
Bij zulke kleine handelingen kraakt het geluid niet. Alleen bij sommige grote games doet ie dit en dan ook meestal op bepaalde plekken. Maar dat is ook nog een beetje wazig. Bij een MMORPG Game kraakt het geluid vaak en dan vooral op drukke plekken. En bij een ander PeerToPeer spel doet hij alleen kraken als ik nog niet in een Room ben (Dus als ik nog niet daadwerkelijk speel, maar dat ik bijvoorbeeld nog bij het Menu, Inventory of Channel ben.)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 163745 op 12-03-2008 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

Gebruik anders ff de search functie hier op dit forum, zijn al zoooo veeeel topics over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het nog steeds niet op kunnen lossen en zoeken is echt een zwak punt bij mij. Ik heb vorige week geprobeerd een geluidskaart te installeren, maar die geeft alleen maar hardwareconflicten. De hardwareacceleratie van m'n videokaart wil dan niet meer werken en zodra m'n PC de geluidskaart wil herkennen, doet m'n USB muis het niet meer. Ik ben dus eigenlijk weer terug bij af. Of iemand moet toevallig een idee hebben om dit conflict te verhelpen.

Net heb ik nog wat andere dingen geprobeerd. Graphics acceleration en geluid heb ik op verschillende standen gezet, maar niks hielp. Heeft iemand nog ideeën?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 163745 op 29-05-2008 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het nog steeds niet kunnen fixen, en nu is het geluid ook al aan het kraken als ik met m'n muis scroll. Het geluid op zich kraakt niet, maar je kunt het op de achtergrond goed horen. Is er niemand die nog een idee heeft? Of weet iemand misschien hoe ik een geluidskaart kan installeren zonder dat het met allerlei conflicten aan komt zetten? Toen ik dit probeerde, ging er van alles mis (Kijk maar naar m'n vorige post hier)

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 163745 op 29-05-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262076

Check je bekabeling eens, ik heb dit vroeger ook nog gehad en had storing omdat mijn twee cinch stekkers te dicht bij elkaar lagen. Dus de cinch connectors net na de audiojack eens aftapen en verder van elkaar leggen. (Als je zo'n kabeltje gebruikt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waar zit die bekabeling ergens? Iemand anders had het er ook over, maar ik weet zo niet wat ermee bedoeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262076

Sry, ik ging er van uit dat je via een versterker werkt. Je gebruikt waarschijnlijk een appart luidsprekersetje? Dan denk ik dat het niet aan de kabel zal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, ik gebruik zelfs de koptelefoon. Maar met de luidsprekers doet ie precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KneppaH schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 23:42:
Daar is ie nu mee begonnen, inderdaad. Maar het is sinds gisteren erger geworden

Nou kraakt het geluid zelfs als ik geen programma's draai. En op sommige momenten piept het geluid ook nog eens. 't Is af en toe net alsof je een TV aanzet en alleen maar sneeuw hebt. En af en toe komt er nog dat gepiep bij.

Kan het niet gewoon zijn dat m'n CPU niet sterk genoeg is voor m'n videokaart (Dat 512MB iets te veel is voor een 1,7GHz CPU)? Ik heb namelijk van iemand gehoord dat m'n CPU niet krachtig genoeg is voor een videokaart met 512MB. Morgen ga ik m'n videokaart inruilen voor een wat zwakkere met 256MB en kijken of dat helpt. Hopelijk ook een kleiner videokaart, want die ik nu heb ging er ook nog maar net in (Misschien ook een reden dat het geluid zo kraakt?). Als iemand nog een ander idee heeft waarom m'n geluid zo erg kraakt, zeg het dan.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 163745 op 09-06-2008 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 22:28
Dat kan het niet zijn. MB's zeggen niets over hoeveel stroom een kaart gebruikt. 1,7Ghz voor een Quad core is veel. (geef wat meer uitleg). Het licht aan je geluids kaart. De standaard dingen op het moederbord die geluid geven zijn nooit erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Roderiktweaker schreef op maandag 09 juni 2008 @ 18:21:
Dat kan het niet zijn. MB's zeggen niets over hoeveel stroom een kaart gebruikt. 1,7Ghz voor een Quad core is veel. (geef wat meer uitleg). Het licht aan je geluids kaart. De standaard dingen op het moederbord die geluid geven zijn nooit erg goed
M'n processor is nog van het oude geslacht. Het is geen Dual Core of Quad Core, maar gewoon nog een eerdere Single Core. En het lijkt me ook wel toeval dat het geluid in 1 keer kraakt een paar dagen nadat de nieuwe videokaart erin zit. Maar het feit dat het steeds erger wordt kan dan toch wel duiden op een versleten Onboard geluidskaart. Ik heb de mainboard nu al 3 jaar. Ik weet niet of dat binnen de leeftijd van een Onboard geluidskaart valt.

Morgen ga ik toch al met m'n hele PC naar Paradigit en ga ik daar vragen wat het kan zijn. Dan vraag ik daar wel of ze er een nieuwe geluidskaart in kunnen doen en die testen. Hetzelfde kan ik doen met het verwisselen van de videokaart en die testen op krakend geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 163745 op 09-06-2008 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 22:28
goed plan. Zeker als je er zelf niet uitkomt. Het zal wel kunnen dat je nieuwe videokaart storing maakt in je computer case. Probeer eens een ander Videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat ga ik proberen, ja. Dus even om het samen te vatten. Ik ga twee dingen proberen in de winkel:

1: Andere videokaart erin zetten en laten testen

De kaart die ik nu heb is best wel sterk (En groot) en ik kon het nog maar net in m'n computerkast installeren (Was niet makkelijk, maar het zit erin). Een paar dagen nadat de kaart erin zat, kreeg ik ruis op m'n geluid. Redenen van de videokaart uit kan dus zijn:

- De videokaart is te sterk voor m'n CPU
- De videokaart kon nog maar net in m'n PC, misschien dat dat ook not storing kon veroorzaken.

2: Geluidskaart erin zetten en laten testen

Het kan zijn dat het Onboard geluid is versleten. Wel toevallig, maar het is mogelijk. Toen ik een geluidskaart probeerde te installeren, ging er wel van alles mis (Staat ook in deze Topic wat er fout ging). Misschien heb ik wel iets over het hoofd gezien, maar daarom is het wel beter als ik de mensen van de winkel het laat installeren. Zij weten er vast meer van dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, nog steeds geen resultaat. Aan de videokaart ligt het niet en een geluidskaart installeren werkt ook niet, want dan start Windows niet meer op zodra de Drivers waren geïnstalleerd. Ik weet niet of daar iets aan te doen is, maar het zou wel fijn zijn als ik er een geluidskaart zonder problemen in kan doen. Een herinstallatie van Windows kan ik ook niet doen, want dan komt het met een stopfout aanzetten (Plus heb ik er ook geen zin in om te herinstalleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag is het zelfs NOG erger geworden. Het systeem is een paar keer vastgelopen en dan valt het beeldscherm ook uit.

Maar misschien heb ik nu iets ontdekt. Een paar minuten geleden viel het beeld ook weer uit en het hele systeem zat vast. Ik dus weer rebooten, maar toen kwam tijdens het booten (Dus voordat Windows op wordt gestart) een fout die de Hardware Monitor heeft gevonden. Dus ging ik naar de BIOS ----> Hardware Monitor om te kijken wat er aan de hand was en zag ik het volgende:

Hardware Monitor heeft sensoren voor de CPU & Case Temperatuur en sensoren voor de voltages +3,3 Volt, +5 Volt en +12 Volt. Volgens de BIOS gaf de sensor voor de +3,3 Volt aan dat die op 2,6 - 2,9 Volt was en soms ging die ook even in het rood. Lijkt mij dus geen goed teken.

Nou zit ik te denken dat die grote afwijking in de 3,3 Volt iets te maken kan hebben met het krakende geluid. Ligt het dan toch aan de voeding, of is de moederbord aan het overlijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee, nu voel ik me wel een beetje Noob. Het lag helemaal niet aan het geluid of de videokaart. Ik ben maar even naar de winkel in mijn buurt gegaan en ze hadden het probleem al gevonden. De 20-Pin Connector van de moederbord zat er gewoon niet goed in. Dit hebben de er nu goed in gezet en alles werkt weer. De 3,3v is nu zoals het hoort en het geluid kraakt niet meer. Ik kan weer met een gerust hart verder. Zo zie je maar weer dat zelf een klein foutje grote problemen kan geven aan de computer :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 163745 op 12-06-2008 15:45 ]

Pagina: 1