Toon posts:

werkstation voor video bewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op mijn werk druk bezig met het digitaliseren van dv-bandjes, vhs en dvd's

alle materiaal wordt ge-edit in Adobe premiere elemens 2.0 of adobe premiere pro 6.5.

Ik weet dat de software wat oud is maar in een edu omgeving is het lastig om nieuwe software aan te schaffen.

Ik doe ook wel eens wat werk thuis en dat gaat sneller dan op het werk.

Ik heb thuis de volgende machine staan.

Pentium 4 extreme 3,4 ghz, dit is dual core met hyperthreading
4 gig geheugen 800mhz fsb.
1 200 gig bootschijf sta
en 2x 500 gig voor gegevens e.d.
een ati firegl 3200 videokaart

en op mn werk heb ik het volgende.

een hp
pentium 4 2,8 ghz dual core
2 gig geheugen, 533fsb
1 100 gig bootschijf
1 500 gig schijf voor projecten en raw video
een onboard ati videokaartje

Ik heb aan gegeven dat de pc op mn werk te langzaam is op het werk en mijn 3 jaar oude computer nogsteeds sneller is. Nou hebben ze gezegd dat ik kon gaan kijken naar een nieuwe computer.

nou heb ik de best buy guides op tweakers, maar ze hebben steeds meer computers voor 3d bewerken voor solidworks e.d.

volgens mij is zo;n dure firegl kaart van 800 euro niet echt bedoelt voor renderen van mpeg bestandjes
Verder zit je nog met dual core vs quard core.

Ik was opzoek naar raad en gebruikers ervaringen voor videobewerking.
of het wel nodig is om een dure videokaart te kopen. Ik weet niet of er ondertussen al videokaarten zijn die mpeg kunnen encoderen decoderen. op de huidige pc gebeurd dat puur door de cpu, en een raw bestandje van een kwatier duurt ongeveer 1 uur om te renderen. dit kan tegenwoordig toch wel sneller. iemand advies of tips ?

alvast bedankt

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 07:55
Quad core was toch beter voor videobewerking e.d. daarvoor was de C2D iets minder geschikt. van videokaarten heb ik niet veel verstand. maar volgensmij heb je niet een hele dure videokaart nodig.

Stijn

Verwijderd

Een Quad is zeker wel aan te raden voor videobewerking. Als je nog wat kan wachten, zou je nog kunnen wachten op de nieuwe 45nm quads. Deze hebben ook SSE4. Dit komt Encoding snelheid echt ten goede.

Penryn quadcore @ 3ghz
http://www.bit-tech.net/h..._core_2_extreme_qx9650/14
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3137&p=5

Wel vreemd dat je thuis pc sneller is, gezien het geen dualcore is. Hyperthreading maakt niets uit, tis nog steeds een single core. Denk dat het door de ouwe software komt. Deze heeft nog niets aan meer cores en meer aan hogere snelheid(geen multicore ondersteuning). Zou dat eens na zoeken en anders een hoog geclockte dual core nemen.

Een dikke videokaart is niet zo interessant, maar de UVD werkt ook voor Encoding, dus ik zou kijken naar een ATI kaart (HD3650 oid).

Zet dit op een P35 bordje, zoals de P35-DS3(R), met een sloot geheugen (4gb toch minimaal) en 2/4 hardeschijven in raid 0(of 4 in 10).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 23:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, een quardcore q9650 is nog wel goed te doen, ik heb gekeken en hij kost ongeveer 1000 euro,
de ati kaart kost ongeveer 100 euro, paar honderd voor het geheugen en mobo en ik heb dan een goede machine ? Ik ga er vanuit dat windows xp 32bit dit gewoon goed ondersteund ? verder zal meer gig geheugen wel leuk zijn, maar we hebben geen x64 in huis. zal straks eens google of uvd ook werkt met mpeg

Verwijderd

Als je die Q9650 in het budget past, hoef je niet te wachten, maar persoonlijk vind ik het nog al duur :).

Geheugen kost op dit moment erg weinig, dus ondanks dat je 32bit hebt, zou ik er 2 dimms van 2gb in zetten. In 32bit zie je dan zon 3-3,5gb. In jouw geval eerder 3,5, heeft namelijk te maken met de rest van je systeem.

Een DS3R is ongeveer 100 euro, en de onboard raid is best goed. Ik zou echt opteren voor raid 10. Je hebt dan namelijk snelheid en veiligheid voor je projecten. Heb het bordje zelf ook en ben er zeer tevreden over.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 09:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

we heb net even gepraat en we hebben wel x64 in huis dus er kan nu wel meer in dan 4 gig, maar eerst kijken of dat volledig benut wordt. verder is mijn verlanglijstje nu wel compleet. een c3s suite is nu nog erg duur (3200 euro) maar dat kan in de toekomst nog wel gekocht worden.

het wordt dus een Q9650 met 2x 2gig geheugen. 1x 100 gig om te booten, en 2x 500 gig in raid om te renderen e.d. een DS3R. en de ati videokaart. mis ik nog iets belangrijks ? capture doe ik via firewire, dus volgens mij is het zo erg compleet. ik heb al een 20 inch scherm met 1600 bij 1200.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:14
Misschien een bijbehorende voeding wel handig!?

Verwijderd

Ik zou zon boot schijf vergeten en 4 hds nemen in raid 10.
Wikipedia: Nested RAID levels

Voordeel is dat je dan en sneller boot en sneller je files kan bewerken en het verlies van een hd kan hebben.

Enige probleem met de DS3R voor jouw is dat deze geen firewire heeft. Dan zul je een stapje hoger naar de DS3P moeten gaan.

Kast + Voeding
Coolermaster CM690 + Cooler Master Real Power M520. Dat is een goedkope combinatie die je systeem makkelijk trekt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 10:04 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Neefdave schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:00:
Misschien een bijbehorende voeding wel handig!?
Met bijbehorende behuizing?!

Heeft de DS3R wel FireWire? moet dit niet de DS3R zijn?Je hebt het correct, de DS3P heeft 1tot3 FW800 porten.

Hier zijn de verschillen te vinden , \[OC-775]Gigabyte P35 Series - Deel 4

Is je werkplek compleet;denk hierbij aan
ergonomische toetsenborden,
miss nog een tweede scherm,
DVD Brander (maar 20Eur, dubbel uitgevoerd?)

etc.. Think practical ;)

[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 13-03-2008 10:17 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik doelde niet op behuizing of op een dvdbrander, je kan volgens mij geen computers kopen zonder dat het er bij zit. 2e scherm zal handig zijn, maar wil niet bezuinige op het systeem. als ik een go krijgt kan ik later altijd nog een 2e scherm aanschaffen. Ik heb al een goede muis en toetsenbord. dat over het moederbord geloof ik wel. ik moet aangeven wat ik wil en dan ga iemand anders kijken binnen de organisatie of het kan en mag en we hebben een contract met hp/compaq dus zal ook wel zo;n machine worden

Verwijderd

Sja, dan zou ik je eisen zo opstellen

Q9650
4GB geheugen
4 HD's in raid 10.
HD3650.

Ik denk dat zelfs HP wel aan die eisen kan voldoen. Een specefiek moederbord etc dat word hem denk ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook die eisen gesteld. ben benieuwd wat ik krijgt. het is jammer dat er geen ervaringstoppic is met gebruikte configuraties e.d.
Pagina: 1