Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10 09:26
[Voor de mensen die geen behoefte hebben aan de context van het probleem staat er een samenvatting onderaan]

In juli vorig jaar kregen ik en wat vrienden de mogelijkheid om een huis te huren in Utrecht dat we gevonden hadden op marktplaats. De verhuurder vertelde dat de gemeente tegenwoordig eist dat de eigenaar in het huis woont of iets dergelijks en dat we dus via de volgende constructie zouden werken:
Een persoon zou de hoofdhuurder zijn en deze zou de totale huur voor het huis overmaken naar de eigenaar en de anderen zouden van hem kamers onderhuren en officieel de huur naar de hoofdhuurder overmaken. De eigenaar zei echter dat dit alleen de officiele constructie was en dat het ook best was als iedere huurder het geld gewoon aan hem zou betalen.
Het klonk allemaal wel goed en kloppend dus inmiddels wonen we hier al meer dan een half jaar en ben ik de hoofdhuurder geworden.

Onlangs kregen we echter een brief van de gemeente dat de eigenaar een bepaalde vergunning niet had aangevraagd en dat ze gingen uitzoeken of het allemaal wel goed zat. De eigenaar liet ons weten dat we voortaan de huur wel volgende de officieele regeling zouden moeten overmaken zodat we sterker zouden staan tegenover de gemeente. Nu is dit in principe geen probleem, maar nu vroeg ik me af of dit consequenties voor mijn inkomstenbelasting heeft. De totale huur is 1300 euro per maand, mijn kamer kost 320 en ik ontvang dus officieel 980 euro per maand aan onderhuur.

Ik heb het halve internet afgezocht naar hoe ik mijn inkomsten uit onderhuur kan berekenen, maar het is mij niet erg duidelijk geworden. Er is een vrijstelling van ongeveer 4000 euro per jaar voor inkomsten uit onderhuur, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat mijn daadwerkelijke inkomsten dan zijn: is dit 0 (want 980-1300 is kleiner dan 0) of is dit 980?

[Samenvatting]
De kern van mijn vraag is dus:
Ik ontvang onderhuur maar maak geen hier geen winst op, ik ontvang 980 euro per maand van mijn onderhuurders en ik betaal 1300 euro per maand voor het hele huis. Heb ik nu voor de inkomstenbelasting een 'inkomen uit onderhuur'?

Alvast bedankt voor jullie financiele inzichten!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor zover ik weet hoeft je voor huur geen belastingen af te dragen verder als particulier. Gaat alleen op als je een bedrijf hebt en ook een winst maakt op verhuur van.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:49

sanzut

It's always christmas time

http://www.belastingdiens...dagavond_en_zaterdag.html
Belastingdienst bellen? En anders een tussenpersoon/accountant/belastingadviseur xtje bellen.

Dit is volgens mij redelijk ingewikkelde materie, en als je verkeerd wordt voorgelicht zit jij met de gebakken peren. Extra kosten in dit geval.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 12:18
Waarom zouden dat inkomsten zijn?
Jij functioneert toch alleen maar als doorgeefluik richting de eigenaar?

Verwijderd

JTW schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:59:
[Voor de mensen die geen behoefte hebben aan de context van het probleem staat er een samenvatting onderaan]

. . . .

[Samenvatting]
De kern van mijn vraag is dus:
Ik ontvang onderhuur maar maak geen hier geen winst op, ik ontvang 980 euro per maand van mijn onderhuurders en ik betaal 1300 euro per maand voor het hele huis. Heb ik nu voor de inkomstenbelasting een 'inkomen uit onderhuur'?

Alvast bedankt voor jullie financiele inzichten!
Het is vreselijk eenvoudig. Als huurder en verhuurder ben je "zakelijk" bezig. Je registreert alles precies zoals het gebeurd (alle feiten).

Aan het einde van het jaar wordt dit en onderdeel van inkomen uit andere zaken/bronnen. Als je € 1300-320 huur ontvangt en € 1300 aan de huiseigenaar betaald heb je geen winst. Je declareert dus 0 winst en stuur een overzicht mee met je aangifte (of bewaar het voor het geval er naar gevraagd wordt). De € 320 is gewoon je eigem huur. . .als je kwalifiseert kan je huursubsidie krijgen. Belangrijk is dat je administratie duidelijk is! Zo niet dan wordt het voor geen mens duidelijk.

Indien je iets ontvangt voor je moeite is dat winst (tenzij je als hoofdhuurder andere kosten maakt), maar je hebt in elk geval een persoonlijk drempel zodat als je daar onder blijft betaal je toch geen belasting.

Zo eenvoudig is het. De inkomstenvrijstelling voor inkomsten uit kamerverhuur geldt alleen voor de huiseigenaar en dat heeft niets met jou te maken maar in dit geval woont de eigenaar niet in zijn eigen huis dus geldt de vrijstelling (dacht ik) ook niet maar dat is jou zaak niet dus hoef je daar geen punt van te maken. Als je niets verdient hoef je geen belasting te betalen maar je behoort wel alles te registreren en te declareren.

Als je geen registratie voert is er niets te bewijzen van jou kant en kan je in de problemen komen als er iemand beweert dat je geld verdient met je "verhuuractiviteiten". Zeker t.o.z.v. je medebewoners is het cruciaal dat je alles goed registreert zodat je onderling ook geen bonje krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 21:00 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Duidelijk een vraag die in Werk en Inkomen hoort :)

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Is het daadwerkelijk zo eenvoudig?
Stel hij zou er niet wonen en enkel verhuren ontvangt hij een x bedrag, hier dien je belasting over af te dragen. En stel hij zou elders dan voor zichzelf huur afdragen is dit een gemaakte kosten maar staan deze los van elkaar. Ik denk dat het er niet zozeer aantoe doet dat je onder verhuurt in deze situatie...

• JTW
n4m3l355 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 22:11:
Is het daadwerkelijk zo eenvoudig?
Stel hij zou er niet wonen en enkel verhuren ontvangt hij een x bedrag, hier dien je belasting over af te dragen. En stel hij zou elders dan voor zichzelf huur afdragen is dit een gemaakte kosten maar staan deze los van elkaar. Ik denk dat het er niet zozeer aantoe doet dat je onder verhuurt in deze situatie...
Hier was ik dus ook bang voor, ik zal morgen even de belastingtelefoon bellen om te vragen of ze er een definitief antwoord op kunnen geven.

• JTW
For the record:

Ik heb de belastingdienst gebeld en omdat ik alleen maar het doorgeefluik ben hoef ik er geen belasting over te betalen. Het is eigenlijk ook vrij logisch aangezien de huiseigenaar de belasting voor het inkomen uit het huis al overdraagt.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Pagina: 1