Verwijderd

Topicstarter
Een goede middag allen vanuit Curacao

Ik zit met het volgende probleem, ik probeer een aardbol te maken zoals het plaatje hieronder

Afbeeldingslocatie: http://files.turbosquid.com/Preview/Content_on_4_29_2004_12_22_58/gllob1.jpg7781d375-b5b5-46e3-804f-c289f5151b24Large.jpg

Het gaat in mijn geval alleen om de eilanden Curacao, Aruba, Sint Maarten. Ik heb deze eilanden getekent in illustrator en geimporteerd in max. De vorm is er dus. Ik heb het geprobeerd om ze met de bend modifier goed te krijgen maar dit lijkt nergens op.

Wie kan mij in de goede richting schoppen om de eilanden in de goede vorm te krijgen ?

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-01 22:59
Je plaatje lijkt het niet helemaal goed te doen (bij mij niet tenminste). Maar je bedoeld dus eigenlijk dat je de texture van die eilanden goed op de aardbol wil krijgen?

EDIT: Nevermind, hij doet het nu wel weer. :X Verder denk ik dat ik het nu dus verkeerd begrepen heb, dus deze post mag je als niet zinvol beschouwen ;).

[ Voor 31% gewijzigd door Rogier.V op 12-03-2008 19:59 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Maak 2 spheres met het middelpunt op dezelfde plek;

Sphere 1 is klein en heeft een ruitjestexture: Texture is zwart en met een opacity map die zo'n roosterpatroon heeft (zwart/wit) zorg je dat je er zo doorheen kan kijken. Je kunt ipv. zwart/wit ook donkergrijs/wit nemen en dan de kleur van je sphere paarsig maken. Donkergrijs zorgt ervoor dat je de eigenlijke kleur van de bol nog nét ziet en dat hij niet helemaal see-through is. Je mapt de texture er spherical om.

Sphere 2 is iets groter en hierop ga je dus die eilanden mappen. Als je nou ergens een 'geunwrapte' world map voor een sphere vindt, zit je helemaal gebakken. Namelijk, op die world map plak jij in Photoshop even je eilandjes in, zodat ze wat gedetailleerder zijn dan die oorspronkelijke. Nu gum je de rest van de wereld weer uit ( :+ ) en je hebt je eilandjes op de juiste plek staan. Maak de map ook weer zwart (water) en wit (aarde). Nu doe je hetzelfde als met de eerste sphere: gooi hem op je bol als opacity map en maak je bol blauw met een matte specular.

Ik kan je zo al vertellen dat je eilandjes dus superklein worden opzo'n enorme bol. Als je een render maakt zoals bovenstaande zul je dus een geruite knikker zien met een paar donkere prutsstipjes die voor 'renderfoutjes' aangezien kunnen worden in plaats van eilanden. Denk er goed bij na of je idee nog wel uit de verf komt als het onderwerp dat je onder de aandacht wil brengen zo klein wordt. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
okeej perfect...het is gelukt met een opacity map, bedankt voor de uitleg

Er blijft inderdaad weinig van over, maar het is voldoende, het is maar voor een achtergrond

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Huh het werkte? Lol, het was puur op de gok :P Laat 't resultaat eens zien dan?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik had de map ook nog gedisplaced ofzo voor wat diepte.. Zo'n platte plaat is ook niks :+

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 07:51

KneoK

Not in a million lightyears

link0007 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 23:10:
Ik had de map ook nog gedisplaced ofzo voor wat diepte.. Zo'n platte plaat is ook niks :+
Precies, ik had gewoon 1 sphere gebruikt met een opacity map voor eilandjes + wire en inderdaad een displacement map op de eilandjes, eventueel ook heel lichtjes op de wire zodat de "staafjes" een beetje volume krijgen.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ja laat dan ook nog even het resultaat zien, das wel zo leuk

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

:( jammer hoor

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Pagina: 1