44100 48000 of 96000 Hz?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn computer (msi K9N Neo V3 mobo) coaxiaal digitaal op mijn Marantz SR5400 surround receiver aangesloten.
Het werkt meteen perfect. Eindelijk eens dolby digital surround uit mijn PC met games en films...
Maar nu kan ik in het geluidsinstellingen-menu (realtek HD audio manager) kiezen bij standaardformaat voor allerlei bits / hertzen, waaronder:

- 16 Bit 44100 Hz (CD kwaliteit)
- 16 Bit 48000 Hz (DVD kwaliteit)
- 16 Bit 96000 Hz (studiokwaliteit)
- 16 Bit 192000 Hz (studiokwaliteit)
- 24 Bit 44100 Hz (studiokwaliteit)
- 24 Bit 48000 Hz (studiokwaliteit)
- 24 Bit 96000 Hz (studiokwaliteit)
- 24 Bit 192000 Hz (studiokwaliteit)

Mijn Marantz ondersteunt alles behalve 192000Hz meen ik.
Maar wat moet ik nou kiezen? (Voor het luisteren van mp3's, dvd's, films, games, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Over het algemeen:
CD/MP3: 16 Bit 44100 Hz
Rest: Rest :P

Probeer het uit en kijk hoe het de geluidskwaliteit beinvloed.
Probeer voor MP3 afspelen bijvoorbeeld Foobar, kun je samplerateconversie door laten uitvoeren (44,1 -> 48 khz) in naar het schijnt hoge kwaliteit.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
44,100 16bit is normaal voor CD kwaliteit.

24 bit kun je ook proberen, dan schijnt muziek mooier te klinken. Dat is het principe van de 24-bit crystalizer op Creative X-Fi geluidskaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 09:13

voodooless

Sound is no voodoo!

leonpwner1 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:46:
24 bit kun je ook proberen, dan schijnt muziek mooier te klinken. Dat is het principe van de 24-bit crystalizer op Creative X-Fi geluidskaarten.
Die crystalizer heeft niet met bitjes te maken. Dat zijn gewoon een berg EQ's die het geluid verneuken. Of je dat mooi vind moet je natuurlijk zelf weten ;)

Wat betreft de vraag van de TS. Beste is meestal dat wat de bron is, in het geval van CD's en MP3's is dat 16 bits 44.1 Khz. Bij DVD gebruikt met meestal 48 Khz, maar aangezien je toch AC3 zal doorgeven doet dat er ook niet toe, receiver regelt dat wel.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Laatst online: 28-06-2024
bartvl schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:42:
Probeer het uit en kijk hoe het de geluidskwaliteit beinvloed.
Probeer voor MP3 afspelen bijvoorbeeld Foobar, kun je samplerateconversie door laten uitvoeren (44,1 -> 48 khz) in naar het schijnt hoge kwaliteit.
Luister ;)

Upsampling ben ik geen voorstander van, wat er niet is kun je ook niet toevoegen.
Je kunt wel met sommige programma's (hardware? geloof dat de MPU-401 UART dat ook deed, pin me er niet op vast) laten schatten wat de tussenliggende stap zou zijn geweest bij een hogere sample/bit rate.

Persoonlijk vind ik dat je niet teveel aan muziek/geluid moet sleutelen, luister ernaar zoals het bedoeld was.

Voor de rest is het een kwestie van proberen en op je gehoor afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

KILLorBE schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:13:
[...]

Luister ;)

Upsampling ben ik geen voorstander van, wat er niet is kun je ook niet toevoegen.
Je kunt wel met sommige programma's (hardware? geloof dat de MPU-401 UART dat ook deed, pin me er niet op vast) laten schatten wat de tussenliggende stap zou zijn geweest bij een hogere sample/bit rate.

Persoonlijk vind ik dat je niet teveel aan muziek/geluid moet sleutelen, luister ernaar zoals het bedoeld was.

Voor de rest is het een kwestie van proberen en op je gehoor afgaan.
Probleem is dat digital-out bij 95% van de geluidskaarten altijd op 48khz is, en dus de kaart zelf al je cd's en mp3's die van cd's afkomen upsampled. Dan kan je dit beter door een stuk software laten doen wat daar beter in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Heb hem op 24 Bits 48000Hz gezet, wat dan schijnbaar de 'beste' optie is.
Mijn Marantz receiver regelt het dan verder zoals ik dus nu begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 08:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je ervoor zorgt dat er fatsoenlijk geupsampled wordt zul je er waarschijnlijk niks van merken. (misschien sowieso niet)

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1