Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W3SII
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 14:11
Ik moet binnenkort enkele foto's nemen in een donkere zaal waar geen licht binnenvalt. Het zijn hoofdzakelijk fotokaders dat ik ga fotograferen deze bevatten glas, waardoor flits gebruiken bijna uitgesloten is.De enigste verlichting die aanwezig is zijn zachte lampjes die boven de kaders hangen.

Nu is mijn vraag op welke instellingen ik zeker moet letten om zo goed mogelijke foto's te bekomen. Hoe kan ik rode gloed in de foto's (door de donkere ruimte en het onnatuurlijke licht boven de kaders) vermijden of minimaliseren?

Ik ben redelijk beginnend in deze materie dus enige tips zijn altijd welkom :)

[ Voor 10% gewijzigd door W3SII op 12-03-2008 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Welke rode gloed? Je witbalans aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo veel mogelijk licht vangen, dus:
• Lange sluitertijd (evt. met statief als het ander bewogen raakt).
• Groot diafragma, dus F/x, met x zo klein mogelijk.
• Hoge ISO, maar wel even checken tot waar je kan gaan zonder dat de ruis te storend wordt.
• Flitsen als het niet anders kan. Kan best, ook met glas, alleen niet recht van voren, probeer dan indirect te flitsen als je apparatuur dat mogelijk maakt, of ga een beetje schuin voor het glas staan.

Verder inderdaad zorgen voor goede witbalans instelling, of achteraf corrigeren.

Maar dit is allemaal toch wel tamelijk eenvoudige basiskennis lijkt me? Niet dat het daarme makkelijk is om dergelijke foto's goed te maken, maar de manier waarop je het nu vraagt komt nogal over alsof je jezelf er niet echt in verdiept hebt. Wat wel een goed plan is, want dat is veel leerzamer dat dat het hier voorgekauwd wordt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 12-03-2008 18:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat nog niet genoemd is: een statief.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

yep een statief en gewoon 1 of 2 stops overbelichten alles.
je kan het daarna wel weer donkerder maken in de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

Japie.G

Colour Classic

RAW schieten iig, zodat je achteraf nog veel goed kan maken!

Verder heb ik laatst als beginner mooie resultaten kunnen halen met een externe flitser op mijn camera, en dan indirect flitsen via plafond!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 20:10

Floor-is

5.2

Orion84 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:46:
Zo veel mogelijk licht vangen, dus:
• Lange sluitertijd (evt.verplicht met statief als het anders bewogen raakt).
Grootklein diafragma, dus F/x, met x zo klein mogelijk rond de 8.
HogeLage ISO, maar wel even checken tot waar je kan gaan zonder dat de ruis te storend wordt. of probeer iig onder de 400 te blijven.
• Flitsen als het niet anders kan. Kan best, ook met glas, alleen niet recht van voren, probeer dan indirect te flitsen als je apparatuur dat mogelijk maakt, of ga een beetje schuin voor het glas staan.
Kleine aanpassingen, want je moet gewoon met een statief werken, anders kan je het wel vergeten als het daadwerkelijk donker is...

Wellicht kan je proberen te bouncen via het plafond, hoewel het natuurlijk nog mooier is als je een flitskop los van je camera (dmv een paraplu bij voorkeur) de ruimte doet oplichten en daarmee hetgeen in het 'frame' zit verlicht. (Als je helemaal tof wil doen, dan neem je meerdere flitskoppen en paraplu's.)

Schiet op RAW en ga niet overbelichten, liever zelfs ietsjes onderbelichten (1/3-2/3 stop), zodat je in de highlights wel detail bewaard.

[ Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 12-03-2008 20:30 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:23

Sharky

Skamn Dippy!

Anoniem: 167065 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:11:
yep een statief en gewoon 1 of 2 stops overbelichten alles.
je kan het daarna wel weer donkerder maken in de computer.
2 stops? er hangen spots bij dus dan als er zich ook maar een beetje wit in de foto bevindt (de foto die dus op de foto wordt gezet) dan gaat hij clippen. Een beetje overbelichten is niet onverstandig maar ik zou wel oppassen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136983

Sharky schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:59:
[...]

2 stops? er hangen spots bij dus dan als er zich ook maar een beetje wit in de foto bevindt (de foto die dus op de foto wordt gezet) dan gaat hij clippen. Een beetje overbelichten is niet onverstandig maar ik zou wel oppassen.
overbelichten is toch idd gevaarlijk? is het niet zo dat je uit wit niet zoveel informatie kan halen? Of is da juist andersom, met zwart.. ? Maar het gaat (zoals al gezegd) om een statief (zet em op timer, zodat je em niet aan kan raken voor bewegingsonscherpte) en de witbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Floor-is

Waarom zou je een diafragma van rond de 8 nemen in donkere ruimtes? Juist een groot diafragma zorgt er voor dat er meer licht op de sensor valt en daardoor met een kortere sluitertijd kunt gebruiken. Als je meer scherptediepte wilt, kun je een kleiner diafragma gebruiken met als gevolg dat je een langere sluitertijd moet gebruiken. Als je een statief hebt maakt dit echter weinig uit.

Een ongefundeerde 'diafragma f/8' zal echter niemand verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 20:10

Floor-is

5.2

Een camera-lens combo (DSLR) is vaak het scherpst rond f/8, vandaar.
Gezien ik aangeef dat er een statief gebruikt moet worden, is dat echt geen probleem bovendien. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Floor-is schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 21:52:
Een camera-lens combo (DSLR) is vaak het scherpst rond f/8, vandaar.
Gezien ik aangeef dat er een statief gebruikt moet worden, is dat echt geen probleem bovendien. :)
Kijk, nu komt er al wat redenatie boven water. :) Maar het is nog steeds lastig gokken als je niet weet wat voor apparatuur TS heeft. Er wordt niet eens gesuggereerd dat het om een DSLR zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nog een tik, gebruik mirror lockup. Scheelt je weer wat scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Floor-is schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:29:
[...]

Kleine aanpassingen, want je moet gewoon met een statief werken, anders kan je het wel vergeten als het daadwerkelijk donker is...

Wellicht kan je proberen te bouncen via het plafond, hoewel het natuurlijk nog mooier is als je een flitskop los van je camera (dmv een paraplu bij voorkeur) de ruimte doet oplichten en daarmee hetgeen in het 'frame' zit verlicht. (Als je helemaal tof wil doen, dan neem je meerdere flitskoppen en paraplu's.)

Schiet op RAW en ga niet overbelichten, liever zelfs ietsjes onderbelichten (1/3-2/3 stop), zodat je in de highlights wel detail bewaard.
Als je er inderdaad vanuit gaat dat een statief een optie is, dan ben ik het geheel eens met deze aanpassingen :)

Zodra de boel op statief staat (en dan het liefst nog met afstandsbediening en evt. mirror lockup inderdaad), moet je geen gekke toeren uit gaan halen om veel licht binnen te krijgen, anders dan een lange sluitertijd. ISO en diafragma kan je dan inderdaad beter zo kiezen dat de beeldkwaliteit optimaal is. De belichting krijg je dan toch wel goed.

Misschien dat de TS nog even kan aangeven wat voor apparatuur er beschikbaar is voor deze shoot?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1