Toon posts:

Lcd vga resolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo iedereen
ik ben radeloos, ik heb onlangs een lcd televisie gekocht met de intentie deze te gebruiken als computerscherm. De tv is een lg 32lb75b en heb deze met een hd15 vga kabel verbonden met mijn laptop die een ati radeon mobility x600 (256mb) videokaart heeft..
de tv geeft scherm van de laptop weer maar de laptop stuurt een 4:3 signaal door naar de tv, waardoor het scherm wordt uitgerokken (cirkel is een ovaal). heb al verschillende dingen geprobeerd met de resolutie enzo maar ik krijg het niet zo dat de computer een 16:9 signaal doorgeeft zodat het beeld mooi in verhouding is.. weet iemand wat ik zou kunnen doen om dit juist te krijgen.. ik veronderstel wel dat dit mogelijk is en indien dat niet het geval is hoe kan ik dat dan te weten komen?
alvast bedankt!
dani

Verwijderd

Heb je de nieuwste driver voor je kaart? Vaak zit daar namelijk wel in de Catalyst Control Center een tabje om standaard breedbeeldresoluties toe te voegen aan je keuzemenu.

Voor DVI iig. Of dat ook met D-Sub zo is weet ik niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 18:12 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:02
lijkt mij dat je monitor (in dit geval je LCD tv) herkend wordt. Ga ik er vanuit dan je een Microsoft OS heb draaien. Dan kan je toch kiezen voor 1280x720?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:14

QinX

Shai-Hulud

Welke modus heb je aanstaan? heb je nu bijv. 2x1028*1024(en dan dus 2xidentiek of 2xapart) of 1x2056*1024?

heb je de 2x1028*1024 identiek of 1x2056*1024 dan moet je dus dus veranderen naar 2x1028*1024 apart van dan kun je je LCD tv waarschijnlijk dan ook veranderen naar een hogere resolutie.

[ Voor 47% gewijzigd door QinX op 12-03-2008 18:13 ]

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
utbone schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:10:
lijkt mij dat je monitor (in dit geval je LCD tv) herkend wordt. Ga ik er vanuit dan je een Microsoft OS heb draaien. Dan kan je toch kiezen voor 1280x720?
1366x768 Is de juiste resolutie voor deze LCD tv.

Verwijderd

Topicstarter
1366*768 kan ik niet kiezen en ik snap die instellingen allemaal niet zo goed :(
ik wordt er zot van
oh en 1280*780 staat er niet tussen wel 1280*768

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 18:25 ]

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 16:48
fleppuhstein schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:16:
[...]

1366x768 Is de juiste resolutie voor deze LCD tv.
en 1366 is geen veelvoud van 8 --> dat wordt dus 1360x768 of 1368x768 ;)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• fleppuhstein
vandermark schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:26:
[...]

en 1366 is geen veelvoud van 8 --> dat wordt dus 1360x768 of 1368x768 ;)
Lol, en dan te bedenken dat het een copy paste is van de LG site. Dus orgineel is al fout. Maar je hebt gelijk het is geen veelvoud van 8.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 16:48
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:23:
1366*768 kan ik niet kiezen en ik snap die instellingen allemaal niet zo goed :(
ik wordt er zot van
oh en 1280*780 staat er niet tussen wel 1280*768
Ik had hetzelfde bij mijn htpc onder Vista; onder vista kun je niet voorbijgaan aan de EDI gegevens van je scherm. Dat zijn gegevens van maximale resoluties die je scherm weer kan geven, sommige schermen hebben hier een maximale resolutie staan die niet gelijk is aan de eigen native resolutie |:( Ik had dus ook dat ik wel 1280x768 kon selecteren maar niet 1360x768 (onder Vista dus)

Bij mij was de oplossing naar XP te gaan, daar kreeg ik met VGA aansluiting wel de mogelijkheid 1360x768 te selecteren.

[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 12-03-2008 18:32 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Verwijderd

Topicstarter
ik heb xp dus..
scherm op lcd tv is een exacte kopie van scherm op laptop (als ik op herkennen klik dan geeft die bij alletwee een grote vette 1 weer)

• QinX

QinX

Shai-Hulud

vandermark schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:29:
[...]

Ik had hetzelfde bij mijn htpc onder Vista; onder vista kun je niet voorbijgaan aan de EDI gegevens van je scherm. Dat zijn gegevens van maximale resoluties die je scherm weer kan geven, sommige schermen hebben hier een maximale resolutie staan die niet gelijk is aan de eigen native resolutie |:( Ik had dus ook dat ik wel 1280x768 kon selecteren maar niet 1360x768 (onder Vista dus)

Bij mij was de oplossing naar XP te gaan, daar kreeg ik met VGA aansluiting wel de mogelijkheid 1360x768 te selecteren.
Heb je de Omega drivers geprobeerd? die kunnen volgens mij wel hogere waardes.(iig in XP)

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:33:
ik heb xp dus..
scherm op lcd tv is een exacte kopie van scherm op laptop (als ik op herkennen klik dan geeft die bij alletwee een grote vette 1 weer)
Zet eens bureaublad uitbreiden eens even heel snel aan bij eigenschappen :o

Verwijderd

Topicstarter
QinXi schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:35:
[...]

Zet eens bureaublad uitbreiden eens even heel snel aan bij eigenschappen :o
Als ik dat doe dan wordt het scherm van mijn laptop het verlengde van het scherm op mijn tv..
waar kan ik die omega drivers vinden?
(ps al bedankt voor de hulp iedereen, zou nu nog geweldig zijn moest ik een oplossing vinden)

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-04 21:13
probeer eens te rebooten met het scherm ingeplugt

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:38:
[...]

Als ik dat doe dan wordt het scherm van mijn laptop het verlengde van het scherm op mijn tv..
waar kan ik die omega drivers vinden?
(ps al bedankt voor de hulp iedereen, zou nu nog geweldig zijn moest ik een oplossing vinden)
euhm, je wilt toch 2 verschillende resolutie's zichtbaar krijgen ?

kloon = alles hetzelfde, resolutie, refresh-rate; color-depth en beeldweergave.
(had ik hier met 17" en 24")

wil je de mogelijkheid hebben om 2 verschillende resolutie's in te stellen (waaronder die 1360x768) ga je toch minstens eens moeten proberen in 'bureaublad uitbrieden' dan weet je toch al minstens dat het mogelijk is....

Kan je achteraf nog altijd proberen een kloon-oplossing te vinden met verschillende resolutie's.
(was er niet zoiets als powerstrip ofzo waarmee je de juiste res. kon instellen, en toch klonen?)

Verwijderd

Topicstarter
ah zo raar.. heb net de tv met dezelfde kabel aangesloten op de desktop computer van thuis en daar doet hij juist hetzelfde.. het beeld uitrekken..
kan het zijn dat de resolutie 1024x768 de hoogste resolutie is die de tv aankan dan? ale toch via een vga poort.. of ligt het aan de videokaarten?
Of kan het zijn dat de vga kabel enkel 1024x768 weergeeft?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 19:53 ]

• soulrider
vga-kabel heeft er niet veel mee te maken:
die heeft geen maximum resolutie, enkel een max. bandbreedte
(kan full HD aan, enkel niet @25fps)

lees mijn tekst hierboven nog eens...
wrs staat je scherm van je laptop/pc op max. 1024x768 of kan je geen andere horizontale res.'s kiezen (1360x768 bv)

je tv gaat dan automatisch het beschikbare beeld 'schermvullend' weergeven en dus uitrekken....

[ Voor 47% gewijzigd door soulrider op 12-03-2008 20:06 ]

• fleppuhstein
Als je kloon gebruikt (zoals je hier boven aangeeft, allebei grote 1 met "identify") dan zijn je outout op beide schermen gelijk, de een is een kloon van de ander.

Dus als jouw standaard resolutie van je PC monitor 1024x768 (Verhouding 4:3) is, dan wordt dit beeld ook getoond op je LCD tv. Echter de LCD tv heeft een native resolutie van 1368 x 768 (verhouding 16:9). Als deze een beeld ontvangt wat niet 1368 x 768 is dan gaat hij interleaven (resolutie omrekenen), hierdoor verschijnd het uitgerekte beeld. Immers de 4:3 verhouding wordt in 16:9 verhouding getoond.

2 Oplossingen:

1. Alleen je LCD tv aansluiten, en de resolutie instellen op 1368 x 768. Hierdoor gebruik je de pc monitor dus niet meer.

2. In plaats van "kloon" voor de "extended" dualscreen modus draaien. Hierdoor wordt de LCD tv als tweede monitor gekoppeld aan je pc monitor. Ga je met je muis op de pc monitor aan de rechterkant eruit, dan kom je links op je LCD tv binnen. In deze "extended" modus kan je voor beide monitors een eigen resolutie kiezen.

Eigenlijk een samenvatting van wat iedereen hier boven al zegt, alleen wat duidelijker uitgelgd.

Verwijderd

Topicstarter
het lijkt wel alsof telkens wanneer ik een breedbeeld resolutie wil instellen de tv 'no signal' weergeeft.. da's toch wel heel raar.. heb alles wat hier staat geprobeerd, niets helpt.. :-s

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu mijn resolutie op 1280x768 gekregen.. de lcd tv geeft nu wel beeld maar niet alles is zichtbaar, als ik met de muis naar de kanten v/h beeld ga dan verschuift het beeld en krijg ik de rest te zien.. raar e?

• soulrider
lees eens de tips van hierboven:

zolang je blijft aanmodderen met het klonen gaat het je niet lukken....

je hebt de keuze: of je hebt een gekloond beeld dat misvormd wordt op je tv, of dat 'over de randen gaat'

of je hebt een extended bureaublad waarmee je wel de juiste resolutie zonder vervorming ofzo krijgt op je tv...

maak de keuze en leef ermee

ps: er zijn ook programma's die het bureaublad en resolutie beheer overnemen van windows en/of drivers waarmee je mss wel de native resolutie en refreshrate van je scherm krijgt ingesteld, ik gaf je die tip al enige posts geleden.

edit: ik had de vorige posts dus anders begrepen dan ze bedoeld waren :o

een andere tip dan: heb je LG hierover al gecontacteerd? mss is dit bekend bij hen, en hebben ze een oplossing...

[ Voor 37% gewijzigd door soulrider op 13-03-2008 22:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik had toch al verteld dat als ik de instelling heb op extended bureaublad dat hij hetzelfde doet, dat het beeld dan ook uitgerokken is.. ik heb al de advies die jullie al gegeven hebben reeds geprobeerd, ik heb zelfs verschillende drivers geinstalleerd, omega drivers, verschillende versies v/d ati drivers, en heb ook programma's om de resolutie aan te passen zoals multires maar die helpen niet dus..

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:27:
ik had toch al verteld dat als ik de instelling heb op extended bureaublad dat hij hetzelfde doet, dat het beeld dan ook uitgerokken is.. ik heb al de advies die jullie al gegeven hebben reeds geprobeerd, ik heb zelfs verschillende drivers geinstalleerd, omega drivers, verschillende versies v/d ati drivers, en heb ook programma's om de resolutie aan te passen zoals multires maar die helpen niet dus..
Als hij in extended modus doet, dan doe je een identify, waarschijnlijk zie je dan een grote witte 2 op je LCD tv. Vervolgens klik je bij de beeld eigenschappen monitor twee aan, en pas je de resolutie van enkelt de tweede monitor.
Pagina: 1