Toon posts:

Communicatie-problemen bij multiprocessor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem; waarschijnlijk met mijn processor. Het ligt niet aan de drivers (ik heb ze allemaal upgedate) en ik kon ook geen antwoord vinden in bestaande topics (of op google), dus vandaar dat ik maar een nieuw topic open.

--Het probleem--
Het begon toen ik na een keer na een paar uur een computerspelletje te hebben gespeeld, de computer en het spel opeens twee keer zo traag begon te lopen. Ik speelde gewoon door maar pakweg een kwartiertje later, sloot de computer zichzelf opeens af. Zonder 'shutting down windows'-scherm of iets; gewoon direct zwart scherm.

Sindsdien kreeg ik steeds vaker dat spellen opeens twee keer zo traag gingen lopen. En na enkele weken had hij zelfs moeite om een youtube-clip zonder stoten af te spelen. De afgelopen week sluiten allerlei programmas (internetbrowsers, tekstverwerkers, spellen, databaseprogrammas) zichzelf af zonder enige foutmelding; gewoon opeens het hele proces terminated (meteen weg uit de processenlijst van taskmanager)

In sommige gevallen wanneer Firefox vastloopt met een foutmelding (geen specifieke), valt het me op dat in het toepassingenvenster van taskmanager, vlak na een crash er een tweede firefox-toepassing herkent wordt. Ik vermoed daarom dat dit hele probleem te maken heeft met de communicatie tussen beide processoren (ik heb een AMD Turion 64 X2 Mobile TL-52). Wat is het precieze probleem, en wat kan ik hier aan doen?

Verwijderd

Maak je kast* open en kijk of je CPU-koeler / videokaartkoeler überhaupt wel draait en/of vol met stof zit.

Test ook je geheugen op fouten met bv. memtest86+

En uiteraard .. draai alle Windows updates, en installeer de nieuwste drivers voor moederbord, videokaart, CPU, enz.

* met een notebook moeilijker natuurlijk en niet bevorderlijk voor je garantie .. maar check of er stofnesten zitten in de openingen en zo

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 17:49 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Verder is het misschien handig eerst uit te sluiten of dit een hardware of software issue is. Check dus eens met een livelinux hoe dat wrekt.

Hoe kom je trouwens bij een communicatie probleem? Niets lijkt daarop te wijzen als ik je verhaal zo lees.

Verwijderd

Ik wist niet dat er dual cpu mobile moederborden waren?

Wat mij betreft heeft het er sterk van weg dat de CPU te warm wordt (klokt zich terug -> computer wordt trager), als dit vervolgens niet helpt en nog steeds te warm is krijg je fouten.

Controleer eerst de CPU-temperatuur eens en zoals HlpDsK al zei, controleer ook je geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf twee jaar technische informatica gestudeerd, maar sta toch versteld van jullie kennis! Ik denk dat jullie inderdaad gelijk hebben dat het met de CPU temperatuur te maken heeft; want ik vond de laptop ook erg warm aanvoelen. Ik weet nu wat het probleem is van het trager gaan van de PC.

Maar is hiermee ook de plotselingen crashes van allerlei programmas te verklaren; zelfs als ik de laptop net aan heb staan (dus als hij nog helemaal niet warm is)

Verwijderd

Die vertraging duidt op oververhitting en dientengevolge CPU throttling.
Plotselinge crashes vanaf koud zijn doorgaans eerder te wijten aan defect geheugen of de voeding.

Dat is de hardware kant van het verhaal. Ook met drivers kun je rare dingen meemaken. Om dat uit te sluiten of iig te minimaliseren het advies om alles wat je aan drivers en updates kunt vinden te installeren wat van toepassing is op je machine.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 17:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 17:55:
Die vertraging duidt op oververhitting en dientengevolge CPU throttling.
Plotselinge crashes vanaf koud zijn doorgaans eerder te wijten aan defect geheugen of de voeding.

Dat is de hardware kant van het verhaal. Ook met drivers kun je rare dingen meemaken. Om dat uit te sluiten of iig te minimaliseren het advies om alles wat je aan drivers en updates kunt vinden te installeren wat van toepassing is op je machine.
Ik heb serieus elke AMD-driver geprobeerd. Ook allerlei add-ons zoals de 'AMD Dual-Core Optimizer' en de 'AMD Processor Driver Version 1.3.2.0053 for Windows XP' maar de crashes blijven komen.

Verwijderd

Chipsetdrivers, videokaartdrivers (op een notebook wellicht geintegreerd), enz.

Verder .. hardware testen. Geheugen testen om te beginnen, en hou je CPU-temp in de gaten.

Verwijderd

Topicstarter
Oké; na dagen testen proberen etc. is hier mijn verslag hoe ik van mijn problemen afgekomen ben.

Ik heb dus een Acer Aspire 5100 met een AMD Turion 64 X2 Mobile TL-52, die last had van overhitting en random-crashes.

1) De Random-crashes
In eerste instantie was ik er van overtuigd dat het een hardware probleem was. Ik heb werkelijk elke driver opnieuw geïnstalleerd, system restores gedaan, maar de crashes bleven maar komen. Normaal gesproken zou een schone installatie van Windows XP geen verschil moeten uitmaken, maar ik heb gisteren nog geen één firefox-crash oid meegemaakt. Onder voorbehoud dus; ik denk dat dit probleem is opgelost.

2) De oververhitting van de laptop
Dit zal een probleem zijn die ongetwijfeld al veel mensen met een Acer Aspire hebben ervaren. Bij lang intensief gebruik van de laptop raakt de processor oververhit, vertraagt hij en valt zelfs opeens uit. Aangezien ik niet zo'n hardware-man ben, heb ik dit probleem zonder de laptop open te draaien opgelost: ik ben de processor gaan 'undervolten'.

Door lagere voltages te sturen, daalt de temperatuur in de CPU core en is het probleem verholpen zonder een nieuwe CPU-koeler aan te schaffen oid. Hier is een verouderde walkthrough om je laptop te undervolten:
http://www.nordichardware...les/?page=2&skrivelse=465

Undervolten zorgt voor lagere temperaturen en dat zorgt weer voor een langere levensduur van de processor. Volgens de schrijver van het artikel heeft undervolten alleen maar voordelen, maar misschien dat enkele medeforummers nog wat negatieve effecten van undervolten kunnen opnoemen.
Het 'undervolten' is een beetje ingewikkeld in het begin als je nog nooit van FID en VID hebt gehoord, maar na een half uurtje had ik mijn CPU0 (terwijl die op volle toeren prime95 draaide) van 79°C naar 71°C teruggebracht. (Om precies te zijn; bij 4.0x FID gebruik ik 0,7250V en bij 8.0x FID gebruik ik 0,9500 V)

Hopelijk heeft in de toekomst iemand iets aan deze informatie. Bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Undervolten kan zeker werken maar je kunt er je systeem ook opnieuw onstabiel door maken. En sowieso is het iets dat jij als eindgebruiker niet moet hoeven doen om je computer stabiel te kunnen gebruiken. Als je zegt dat veel mensen die klacht kennen dan is er sprake van een fabrikagefout/ontwerpfout en moet je reclameren en een oplossing eisen van de dealer/leverancier en/of de fabrikant.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 19:54:
Undervolten kan zeker werken maar je kunt er je systeem ook opnieuw onstabiel door maken. En sowieso is het iets dat jij als eindgebruiker niet moet hoeven doen om je computer stabiel te kunnen gebruiken. Als je zegt dat veel mensen die klacht kennen dan is er sprake van een fabrikagefout/ontwerpfout en moet je reclameren en een oplossing eisen van de dealer/leverancier en/of de fabrikant.
Nou; ik heb niks speciaals met mijn laptop gedaan, maar aangezien ik video-filmpjes maak laat ik de laptop soms 8 uur non-stop renderen. ACER zal waarschijnlijk zeggen dat de normale afnemer van de laptop niet de laptop voor zulke lange perioden intensief gebruikt. Om dat nu te gaan reclameren, lijkt me niet succesvol.

Ik vind het prima zo; maar jij zegt dat undervolten het systeem onstabiel KAN maken. Zou je dat kunnen toelichten? Ik heb de undergevolte processor uitgebreid getest en ik zie niet in dat met mijn gematigd verminderde voltage (van 1.1250 naar 0.9500) er in de toekomst nieuwe problemen zullen voordoen. Hoe exact maakt een undervolte processor een systeem instabiel? Als je hem te weinig volt stuurt, crasht hij gewoon meteen, maar wanneer het systeem werkt, kan het dan alsnog instabiel worden?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

"De afgelopen week sluiten allerlei programmas (internetbrowsers, tekstverwerkers, spellen, databaseprogrammas) zichzelf af zonder enige foutmelding; gewoon opeens het hele proces terminated (meteen weg uit de processenlijst van taskmanager)"

Lijkt mij meer op spyware/virus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:24:
Ik vind het prima zo; maar jij zegt dat undervolten het systeem onstabiel KAN maken. Zou je dat kunnen toelichten? Ik heb de undergevolte processor uitgebreid getest en ik zie niet in dat met mijn gematigd verminderde voltage (van 1.1250 naar 0.9500) er in de toekomst nieuwe problemen zullen voordoen. Hoe exact maakt een undervolte processor een systeem instabiel? Als je hem te weinig volt stuurt, crasht hij gewoon meteen, maar wanneer het systeem werkt, kan het dan alsnog instabiel worden?
Undervolten kan het systeem onstabiel maken, net zoals het onstabiel wordt bij overklokken zonder Vcore verhoging. Op een bepaald moment is de frequentie te hoog ten aanzien van het bijhorende voltage dat er signaal verlies optreedt. Bij de overgang van een 0 naar een 1(of vice versa) bij schakelende transistor schakelingen heb je een vertraging omdat de gate zich als capaciteit gedraagt welke eerst opgeladen moet worden. Hoe sneller de cpu, hoe sneller een 0 in een 1 moet veranderen om op het juiste moment wel als 1 herkend te worden. Als dit te traag gaat wordt hij als 0 herkend en dat levert problemen. Indien het voltage wel hoog genoeg is, zal de capaciteit sneller opgeladen zijn wat dat probleem verhelpt.
Een cpu zal dus voor elke kloksnelheid stabiel te kunnen draaien een bepaald voltage moeten hebben. Hoe hoger de schakelsnelheid, hoe hoger het benodigd voltage. Als je dus te fel undervolt kan het zijn dat de cpu problemen gaat geven bij de bijhorende frequentie. Het is gewoon een kwestie van zodanig fel undervolten tot je instabiliteit waarneemt, dan terug een stapje omhoog en dan uitgebreid testen (orthos, prime, jouw renderprogramma indien dat kan aangeven dat er fouten optreden).

Misschien nog een truuk is de laptop tijens het renderen op 2 balkjes/latjes/wat-dan-ook van een paar centimeter hoog zetten zodat er een vrije luchtstroom langs de onderkant kan wat de koeling toch ook ten goed moet komen.

Verder vind ik het raar dat je voor toepassingen als het renderen van video waarbij de cpu oa non-stop 8 uur bezig is 1) een laptop gebruikt en 2) met "maar" een TL-52. Als je voor dit werk naar een desktop pc gaat met een instap-quad kan de benodigde tijd waarschijnlijk ettelijke malen verminderd worden (indien de software goed multithreads ondersteund).

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:12:
Ik heb serieus elke AMD-driver geprobeerd. Ook allerlei add-ons zoals de 'AMD Dual-Core Optimizer' en de 'AMD Processor Driver Version 1.3.2.0053 for Windows XP' maar de crashes blijven komen.
En daarom, o.a., mijd ik AM2 dus als de pest: het blijft een hack (of Microsoft frustreert SMP bewust, om AMD een hak te zetten; wie weet?). Ok, genoeg flame-bait, lol.

Het is leuk voor je dat undervolten je laptop wat minder warm maakt, maar nodig zou het niet moeten wezen. Hij zou het stock gewoon moeten doen. Of je nou rendert of niet (of het verstandig is om dat op een laptop te doen is een tweede).
Undervolten zorgt voor lagere temperaturen en dat zorgt weer voor een langere levensduur van de processor. Volgens de schrijver van het artikel heeft undervolten alleen maar voordelen
Artikel, schmiekel. :) Das veel te kort door de bocht. Ik prefereer zelf een beetje overvolting; dwz, niet echt te veel, uiteraard, maar meer zoals veel mobo's je CPU standaard al zetten: zelden op de absolute ondergrens, maar liefst een beetje daarboven, zodat ie, stressed, ook nog stabiel blijft lopen. Ook moet je dingen als vdroop in acht nemen. Doe je dat niet, dan kan je undervolting ook weer voor blue screens gaan zorgen (of spontane resets) onder load.

Vdroop op laptop moederborden, daar is wellicht niet zo veel over bekend. Maar ook hier gelden de standaard overklok regels (ook als je niet overklokt): stressen met Orthos en OCCT (het liefst de laatste) en zorgen dat ie die tests iig goed doorloopt. Zeker bij undervolting zou OCCT je nog wel eens kunnen laten zien dat ie wellicht toch wat te weinig juice krijgt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Ik heb mijn PC jarenlang ondervolted. 1.6v ipv 1.75 op een XP1800+, stabiel als een rots. Maar ga je te ver dan is het niet stabiel.

Maar .. zoals ik dus al zei .. ACER heeft niet te bepalen wat normaal gebruik is voor een notebook. Als jij 8 uur renderd is dat zeker niet de norm maar ook dat moet gewoon gaan zonder dat je machine vastloopt. Dat is echt onacceptabel.
Pagina: 1