CPU krijgt geen stroom via 4-pin

Pagina: 1
Acties:

• Ruben1992
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-12-2023
Hallo,

Mijn mobo draait gewoon normaal met alle toebehoren erin.
Nou is er één probleempje: De voeding is met 24-pin aangesloten op mijn mobo.
Als ik de 4-pin eruit laat van de processor gaat alles draaien. Als ik de 4-pin er wel in doe, lijkt het wel of hij kortsluiting krijgt en begint alles maar een halve seconde te draaien :'( Ik heb het al zonder processor geprobeert, andere voeding, graka eruit (en erin). Weet iemand anders nog iets wat ik kan doen??? _/-\o_

Mobo:Giga-byte GA-P35-DS3L
Processor:Intel E6420 @ 2.13 stock speeds
Voeding: Recom 450 watt
Geheugen: 2GB Crucial DDR2

Ruben

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Open deur: Heb je een andere voeding tot je beschikking? :)

Sorry, daar las ik overheen in de TS. My bad! :z

[ Voor 44% gewijzigd door _the_crow_ op 12-03-2008 17:27 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Ruben1992
Bedankt voor je reactie

Ja ik heb deze net nieuw en mn broertje heeft dezelfde
ook heb ik het al met mn oude voeding (350 watt) geprobeert...

Verwijderd

Zolang je maar de correcte 4 pin gebruikt en met de correcte orientatie zou alles moeten werken.
Daar ben je toch zeker van hé ?

En ik weet het past niet anders dan normaal, maar op dit forum zijn er al meerdere in geslaagd ze in alle richtingen te doen passen.

• Ruben1992
Ik heb alles goed erin gedaan ;)
met 3 voedingen geprobeert. zonder dit kabeltje draait alles wel...

Verwijderd

hmm..

gaan de ventilators van cpu en voeding aan en uit of maar een keer aan en dan helemaal uit ?
want ik heb eerst ook gehad mijn ventilaters van cpu en voeding sprongen aan en weer uit en zo verder en toe was er een kabeltje van de stekker die op het mobo aansluit los gekomen missien kun je dat ff nakijken ?

mvgr

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

hey niet voor het een of ander,
maar er zitten meerdere stekkers op een voeding die WEL erop passen maar er NIET op HOREN !.

ik heb het zelf gehad met me zalmann voeding,
ik had ook een stekker op de p4 geduwd bleek laterna dat dat me hele mobo had kunnen slopen,
(zat een extra waarschuwingslabel op)

maw weet je zeker dat je de JUISTE stekker in de p4 steekt ?(ik had het zelfde syndroom dus.....)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Dat is normaal, Een CPU kan niet echt tegen stoom. :P

Verwijderd

lol, zeker de 4 pin connector van de 20 + 4 mobo aansluiting?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:48:
lol, zeker de 4 pin connector van de 20 + 4 mobo aansluiting?
idd 8)7

• Ruben1992
Hey,

nee het 4-pin kabeltje hoort er denk ik gewoon in.
Anders krijgt de CPU immers geen stroom ;)
Ik heb nu een Recom 450 watt.

P.S. als ik de pc aanzet, gaan ze maar heel even heen en weer (ventilators) zonder het 4-pin kabeltje gaan ze normaal draaien

Verwijderd

Kan je een foto nemen van de 24 pins ingestoken
en van die 4 pins?
dan zijn we zeker :d

• Ruben1992
wil ik wel maar hoe upload je een foto dan? :P

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Ruben1992 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 17:17:
Hallo,

Mijn mobo draait gewoon normaal met alle toebehoren erin.
Nou is er één probleempje: De voeding is met 24-pin aangesloten op mijn mobo.
Als ik de 4-pin eruit laat van de processor gaat alles draaien. Als ik de 4-pin er wel in doe, lijkt het wel of hij kortsluiting krijgt en begint alles maar een halve seconde te draaien.
Dat bord van jouw is dit, toch?

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com//images/mainboards/ga-p35-ds3l/p7s.jpg

Het heeft een 4/8-pins CPU voeding, in de CPU-hoek, zoals gebruikelijk. Gebruik de 4-pins waar het kapje vanaf is.

"Mijn mobo draait gewoon normaal met alle toebehoren erin," ZONDER de 4-pins aangesloten te hebben, is overigens geen goede conclusie. Dat betekent alleen maar dat je mobo zonder die aangesloten connector gewoon nog niet eens begint aan POST/CPU tests.

Lijkt me overigens niet dat je de 4-pins van je 24 connector hebt gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/5469/3949.jpg

Deze voeding heeft duidelijk maar 1 losse zwart/gele 4-pins CPU connector.

De voeding kan toch niet genoeg Ampere leveren (al lijkt me dat stug), of je mobo/CPU is stuk. Maar probeer ook eens ander geheugen. Of 1 reepje. Zonder dat er ook maar iets echt opstart blijft het lastig trouble-shooten natuurlijk, maar je zou ook eens een andere CPU erin kunnen zetten.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Aangezien de meeste PC's vandaag de dag op stroom werken ipv stoom zal ik je titel even fixen :P

• Ruben1992
Dat zijn idd mijn mobo en voeding. Ik heb het ook al met 1 reepje geprobeert. nix. Heb al contact gehad met de RMA service van giga-byte. Ze zouden me een RMA nummer sturen :)

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 01:32:
Aangezien de meeste PC's vandaag de dag op stroom werken ipv stoom zal ik je titel even fixen :P
ahahah wat flauw =)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Ik weet het niet helemaal zeker, maar als ik zo naar het mobo kijk dan hebben de twee 4-pins aansluitingen een andere orientatie wat betreft de uitsparingen. Ik heb geen zin om mijn stekkers los te gaan trekken om dit te controleren, maar volgens mij kun je wat dit betreft geen fouten maken.

Verder zou je alleen nog kunnen kijken of je in de connector op het moederbord misschien vuil of troep hebt zitten wat kortsluiting zou kunnen veroorzaken. Als dit niet het geval is dan zou mijn conclusie zijn dat het bord gewoon stuk is. Je hebt andere voedingen geprobeerd, dus kortsluiting in de kabels of onvoldoende stroom kun je wel uitsluiten.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:34

Mojo

The Power Within

De meeste voedingen hebben tegenwoordig een 20pins + 4pins aansluiting aan elkaar, soms met een klein los stukje ertussen. Daarnaast is er een 4 / 8 pins aansluiting. Deze moet dus ook aangesloten worden. Hoe zit je setup er nou uit dan?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Ruben1992
Ik heb idd een 20pins met een 4 pins erbij voor de voeding zelf. In totaal dus 24,
Het 4-pin kabeltje moet bovenaan bij de CPU, ook die stop ik er netjes in.
Maar als ik m dan aanzet met aanknop of schroevendraaier, maakt niet uit, gaat ie niet aan
zonder dit kabeltje erin wel, maar daar heb ik niks aan :P mijn CPU moet ook stroom hebben

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ruben1992 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:29:
Ik heb idd een 20pins met een 4 pins erbij voor de voeding zelf. In totaal dus 24,
Het 4-pin kabeltje moet bovenaan bij de CPU, ook die stop ik er netjes in.
Maar als ik m dan aanzet met aanknop of schroevendraaier, maakt niet uit, gaat ie niet aan
zonder dit kabeltje erin wel, maar daar heb ik niks aan :P mijn CPU moet ook stroom hebben
NEE dus

die 4 pins is voor bij de 20 pins als je mobo 24 pins heeft (denk ik)

heb je wel de juiste 4 pins bij de 20 pins ?

(misschien dat je ze omwisseld oid ?)

dat zei ik een paar posts terug al !

en als je er echt zeker van bent gok ik het maar op een DOA/RMA

[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 13-03-2008 17:48 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
CrankyGamerOG schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 17:47:
[...]
(misschien dat je ze omwisseld oid ?)
Lijkt me lastig, die 4 pins-connector van de 20+4 pins atx-plug zit tot een 4cm voor het einde in een sleeve samen met de 20-pins. (zo te zien @ foto) :P
Ruben1992 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 21:38:
wil ik wel maar hoe upload je een foto dan? :P
Even uploaden bij een gratis image-hosting (photobucket, xs.to, imageshak, tinypic.com, weet ik het) en dan invoegen met de [img][/img] tags :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:32

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik heb dat ook al gehad, verkeerde 4-pin erin gedaan :|

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Xander schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 17:55:
[...]

Lijkt me lastig, die 4 pins-connector van de 20+4 pins atx-plug zit tot een 4cm voor het einde in een sleeve samen met de 20-pins. (zo te zien @ foto) :P
dude lul aub niet zo in de rondte, het is FYSIEK gewoon mogelijk om de verkeerde stekker in de p4 te duwen, ik en de persoon hierboven zijn daar het voorbeeld van

[ Voor 16% gewijzigd door CrankyGamerOG op 13-03-2008 18:24 ]

• Ruben1992
nee bij mij staan er pijltjes op de voeding die tegen de dikkere voeding aan moet komen. Het is een appart zwart-geel kabeltje. Het is wel de goeie ;)

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 09:05

xdc

CrankyGamerOG schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:24:
[...]

dude lul aub niet zo in de rondte, het is FYSIEK gewoon mogelijk om de verkeerde stekker in de p4 te duwen, ik en de persoon hierboven zijn daar het voorbeeld van
kan wel natuurlijk

om mijn zalmman voeding hebben ze er een sticker opgeplakt, met de waarschuwing deze niet in de 4pins te stoppen ... veel voorkomend probleem blijkbaar

slimmehotspot.nl

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
CrankyGamerOG schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:24:
[...]

Dude, lees en kijk even, dat is bij deze voeding niet zomaar fysiek mogelijk!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kydqMB3MORg5i7SHe52mYazQ/full.jpg

Als je die sleeve heel laat (wat de meeste mensen zullen doen) krijg je die stekkertjes nooit verder dan 10cm uit elkaar. Dat haal je dus niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ruben1992
ik krijg ze nauwelijks bij elkaar vandaan. Ze passen er ook niet eens in (in de 4-pin)
;)
Zie je trouwns dat gele-zwarte kabeltje ernaast op de foto hierboven?
die moet erin :) en dat heb ik

[ Voor 36% gewijzigd door Ruben1992 op 13-03-2008 19:09 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:34

Mojo

The Power Within

Lijkt erop dat je alles gewoon goed hebt aangesloten. :

Nou kan je gaan troubleshooten wat er defect is. Het lijkt me inderdaad het moederbord. Wellicht de CPU. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Mojo schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 22:52:
Lijkt erop dat je alles gewoon goed hebt aangesloten. :

Nou kan je gaan troubleshooten wat er defect is. Het lijkt me inderdaad het moederbord. Wellicht de CPU. :)
@TS: Je zou ook de CPU er nog eens opnieuw in kunnen zetten. Wellicht dat ie toch niet helemaal jofel in de socket zit. Onderzoek ook eens, nauwkeurig, of het land grid arrray beschadigd is geraakt. De LGA zit in de socket: het zijn die schuin-rechtopstaande pinnetjes. Je zou de eerste niet wezen die zijn LGA socket gemold heeft. :) Alleen bv. al het laten vallen van een hoekje van je processor op de LGA kan de socket ernstig ontregelen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Xander schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:41:
[...]

Dude, lees en kijk even, dat is bij deze voeding niet zomaar fysiek mogelijk!

[afbeelding]

Als je die sleeve heel laat (wat de meeste mensen zullen doen) krijg je die stekkertjes nooit verder dan 10cm uit elkaar. Dat haal je dus niet.
toch raar dat mijn zalmann dezelfde bekabeling heeft ...
ik de sleeve niet heb opengescheurt/geknipt
en ik TOCH die stekker erop kreeg ;)

ligt er net aan hoever die P4 van je 20 pins afzit
op me p5k is het zondermeer mogelijk ...

en idd er zit een mooi stickertje op, maar daar kon de TS toch net zo goed als die ene en mij overheen gelezen hebben (alhoewel dat extreem dom van mij was :P )

[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-03-2008 10:49 ]

Verwijderd

Ja nu het duidelijk is, dat alles goed zit gewoon probleemzoeken op de normale wijze:
- Alles uitbouwen en loskoppelen van elkaar. Een leeg proper werkvlak zoeken waar je goed overzicht hebt.
- Mobo op de dunne foamlaag op je werkvlak leggen dat mee in de mobodoos zat
- Voeding correct aansluiten op mobo (20+4pins in het 20+4pins gedeelte van mobo en 4 pins (2 zwarte + 2 gele kabels) juist georienteerd in het aparte 4pins gedeelte van mobo)
- voeding in stopcontact
- 1 geheugenlatje in juiste slot (bij het testen kan je alle 4 de slots testen en dit afwisselend beide geheugenlatjes)
- cpu zorgvuldig in LGA plaatsen (LGA ineens controleren op schade), koeler op cpu
- tenzij je IPG hebt, videokaart in slot en indien van toepassing PCI-E voedings connector niet vergeten
- enkel de powerbutton van de kast juist aansluiten op mobo (om te voorkomen dat het probleem zijn oorzaak vind bij het verkeerd aansluiten van de andere zaken)
- scherm aan videokaart

Kortom, de puur noodzakelijke onderdelen om beeld te kunnen krijgen, al de rest weglaten. Proberen op te starten. Eens je in bios geraakt even je Vmem verhogen. Indien je niet opgestart geraak ka je de geheugenlatjes afwisselend in elk slot proberen. Je kan de 4pins cpu connector loskoppelen en tijdens opstarten meten of daar uberhaupt wel spanning op komt (kan je ook doen met het aparte 4pins gedeelte van de 20+4pins connector).
Kan het probleem misschien ook niet te maken hebben met biosversie die de cpu nog niet ondersteunt?

• Ruben1992
Moederord is zojuist RMA gegaan ;)
Dit topic kan wat mij betreft dicht.

Bedankt voor jullie hulp :)
Pagina: 1