Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25347

Topicstarter
Hoi,

techneuten om advies gevraagd!

sinds vanmorgen wil mijn Nikon AF-S 18-135 niet meer goed autofocussen.
De lens geeft een raar hard(soms ratelend, soms schurend) geluid en blijft heen-en-weer focussen. Soms pakt ie een focus punt, maar is dan wel geheel out-of-focus. De lens hoort bij mijn D80 kit.

Aangezien er geen garantie meer op de lens zit, verwacht ik dat de reparatie kosten te hoog zullen zijn. Graag zou ik de lens zelf willen repareren. Heb al info gevonden over een lens waarbij de draadjes van de M/A knop waren losgeraakt. In dit zijn deze niet kapot.

Wie herkent dit probleem?
Wie heeft een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:32
Heb je de lens al 's op een andere body geprobeerd?
Op yahoo groups is een nikon repair group waar veel knowhow te vinden is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen garantie meer op de lens? Zo oud kan dat ding toch nooit zijn, als ie bij een D80 geleverd is? Dat er maar één jaar fabrieksgarantie op zit, wil niet zeggen dat ie niet langer mee hoort te gaan, en dat je leverancier dus niet langer voor reparatie moet zorgen (en (deels) betalen). Maargoed, dat is een consumentenrecht kwestie, die al vaak genoeg is besproken en hier niet echt thuishoort.

Maar ik zou in elk geval eerst eens contact opnemen met je leverancier, voordat je zelf gaat schroeven. Zelf knutselen kan altijd nog, maar als je daar eenmaal mee begint zul je zeker geen aanspraak meer kunnen maken op (deels) kostenloze reparatie door je leverancier.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 18:46
Ik heb zelf ook even een krakende 18-135 gehad, geen falende AF echter.

Het is zeker een bekend probleem, op de fora van dpreview & flickr bijvoorbeeld heb ik herhaaldelijk discussies gezien mbt tot dit probleem. Symptomen: eerst maakt de lens een krakend/schurend geluid bij het autofocussen, uiteindelijk wordt de AF brak.

De lens zelf repareren is wel lastig lijkt me: ten eerste moet je uitvinden hoe je hem open moet maken, en dat zonder het glas te beschadigen en stof tussen de elementen te krijgen.
Sowieso zou ik eerst informeren naar wat de reparatie mogelijkheden zijn, gewoon even het Nikon service punt contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aangezien het een tweedehands kit is, en ik geen aankoopbon heb, is garantie gewoon een lastige kwestie.
Uiteraard heb ik contact met Nikon Service Point gehad en met wat locale camera dealers. De lens kan ter reparatie worden aangeboden, maar de kosten zullen minimaal 50 euro worden. Vandaar deze poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Raviculus
Heb jij enig idee wat de reparatie kosten zijn geweest in jouw geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
Anoniem: 25347 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 11:22:
@Raviculus
Heb jij enig idee wat de reparatie kosten zijn geweest in jouw geval?
Ik heb hem nooit laten repareren. Ik heb hem destijds verkocht en een lichtsterkere lens gehaald. Bovendien werkte de AF op mijn exemplaar nog wel, hij kraakte alleen wel tijdens de AF (vooral op C-AF hoorde je het goed).

Maar zoals je op de flickr fora kunt lezen, zijn er meer mensen met een soortgelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Zelf knutselen wordt moeilijk of je moet aan een nieuwe AF motor kunnen komen en lens opnieuw calibreren.

Het schijnt idd dat micro motortjes (ook micromotor AF-S) niet altijd even betrouwbaar zijn. Een nieuw AF motortje is mestal een dure aangelegenheid, ik meende dat een 17-35 met (ring) AF-S laten repareren ongeveer 450 euro kostte. Dus voor die micro motor AF-S ga je dat zeker niet voor het dubbele van die 50 euro redden.

En onder de garantie gaat het niet vallen omdat Nikon het probleem ontkent. Vraag je er na dan zal je waarschijnlijk user error als antwoord krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 13-03-2008 19:31 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
Ik herinner me opeens dat er in Zoetermeer een man zit die lenzen kan repareren. Ik heb zijn site even opgezocht. Ik heb daar ooit een keer een Nikkor 35-70mm f/2.8 met kapotte AF laten onderzoeken. Het was toen niet rendabel om die te repareren, maar aangezien de man op basis van no-cure-no-pay werkt heeft dat onderzoek me niets gekost.

Het schijnt een van de weinige vakmensen in Nederland te zijn die dit soort dingen doet. Ik denk wel dat hij vooral op wat duurder en professioneel materiaal is gericht. Maar je kan hem een mail sturen.

Een nieuwe AF-S-motor zal hij waarschijnlijk ook bij Nikon moeten bestellen. En dat zal vermoedelijk niet goedkoop zijn.

Het is inderdaad ook maar de vraag in hoeverre deze reparatie rendabel zal zijn, aangezien je de 18-135 vaak al voor minder dan €200 op marktplaats ziet.

[ Voor 0% gewijzigd door raviculus op 13-03-2008 20:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@raviculus
Bedankt voor deze info. Ik heb contact opgenomen met kamera-service en hopelijk kunnen zij mij meer info geven. Ik zal feedback posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
klinkt bekent dat verhaal,

ik heb destijds ook de nikon 18-135 kit gekocht. 3 maanden en toen werd ik het zat dat ding kraakte vreselijk en had moeite met het pakken van AF heel erg zoekend.

Nu komt het mooie van het verhaal :

Ik heb hem geruild voor een 18-70 lens met een of andere vent die iets meer zoom wilde hebben, niks extras betaald en wel netjes uitgelegd dat hij problemen had met AF.

Ben echt blij dat ik van die lens af ben, heb al van meerdere mensen gehoord dat uiteindelijk de AF dood gaat.

Ik zou nog altijd even Nikon bellen en vragen wat zij voor je kunnen betekenen (niet geschoten is altijd mis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou,
ik heb hem nog voor een leuke prijs aan een liefhebber kunnen verkopen. Iemand die geen problemen had met manuele focus en tijdelijk iets zocht voordat hij zijn droomlens kon aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 00:07

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb gister nieuwe lenzen gekocht, en bij allebei staat op de verpakking dat er 5 jaar garantie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126958

vandaag m'n kitje na lange tijd weer eens uit de kast gehaald.
Na een aantal foto's ging de lens ratelen en autofocus ho maar.

Bedankt Nikon.
Staat die 5 jaar ook ergens op de kit ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192602

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 18-135 kitlens, is nu 18 maanden oud, weet iemand hoe het zit met garantie ? Ik ben bang dat ik maar 12 maanden garantie heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Tuurlijk niet. Zo'n lens hoort veel langer mee te gaan dan een jaar. Dus hoor je ook veel langer service te krijgen. Alleen zal het (afhankelijk van je leverancier) een uitdaging worden om hen daar van te overtuigen dat je in je recht staat. Maar proberen kan geen kwaad. Zeker als er meer mensen dezelfde problemen hebben is het redelijk duidelijk dat het een fabricage fout is lijkt me?

Gewoon contact opnemen met je leverancier dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 09-04-2008 14:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Orion84 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:26:
Alleen zal het (afhankelijk van je leverancier) een uitdaging worden om hen daar van te overtuigen dat je in je recht staat.
Valt een kitlens die bij een body is mee gelevert niet samen met de body onder consumenten electronica? Als dat zo is heb je recht op 2 jaar garantie volgens de wet.

[ Voor 24% gewijzigd door martijn_tje op 09-04-2008 19:42 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-06 15:21
Europese wetgeving verbindt een standaard garantietermijn van 2 jaar aan alle consumenten elektronica. Bovendien zegt de nederlandse wetgeving dat je een normale levensduur mag verwachten van een produkt. Voor wasmachines is dat bijvoorbeeld een jaar of 5 minimaal. Voor een objectief is 18 maanden echt geen normale levensduur. Misschien als die een paar tientjes kost, zoals het simpelste basiskitlensje, maar niet een 18-135mm.
Mijn advies; contact opnemen met de winkel waar je hem hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor iedereen die nog steeds die europese richtlijn van 2 jaar (waar wij niks mee van doen hebben) niet snapt, lees de volgende post eens door, daar staat redelijk duidelijk in hoe garantie in Nederland geregeld is:
nare man in "Wat te doen met kapotte voeding buiten g..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-06 15:21
Orion84 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:04:
Voor iedereen die nog steeds die europese richtlijn van 2 jaar (waar wij niks mee van doen hebben) niet snapt, lees de volgende post eens door, daar staat redelijk duidelijk in hoe garantie in Nederland geregeld is:
Je hebt gelijk, bedankt voor de info!
Tevens is er veel te vinden over garantie e.d. op www.consuwijzer.nl; volgens mij een goede site om te kijken wanneer je in dit soort situaties beland.

Overigens ben ik nog steeds van mening dat de levensduur van een dergelijke lens langer dan 18 maanden behoort te zijn, ik denk dat er goed werk van te maken is. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kwintessens op 09-04-2008 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Orion84 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:26:
Tuurlijk niet. Zo'n lens hoort veel langer mee te gaan dan een jaar. Dus hoor je ook veel langer service te krijgen. Alleen zal het (afhankelijk van je leverancier) een uitdaging worden om hen daar van te overtuigen dat je in je recht staat. Maar proberen kan geen kwaad. Zeker als er meer mensen dezelfde problemen hebben is het redelijk duidelijk dat het een fabricage fout is lijkt me?

Gewoon contact opnemen met je leverancier dus.
Men doet dit omdat mensen over het algemeen na een jaar minder zuinig op hun spullen zijn.

Dat het langer mee mag gaan is 1, maar slijtage is normaal en bij veel gebruik is de slijtage meer.

Een vergelijking is als je je auto in 1 jaar auto in de toerenbegrenzer jaagt en je computer denkt dat je het beter zelf kunt doen, blok gaat pingelen en de boel in de soep draait, denk maar niet dat je dan garantie krijgt.

Maatje van me had een camera waar valschade was geconstateerd, nu had hij het ding niet laten vallen maar hij zat wel vol met zand zei hij zelf, focus maakte ook herrie.

Ik vind dat mensen toch naar gebruik moeten kijken en dan niet een leverancier lastig moeten gaan vallen wanneer dit niet nodig is. Klanten kunnen zo muggenzifterig zijn, en aan het eind van de frustratie en tijd was een nieuwe of betaalde reparatie voor iedereen goedkoper geweest.

Amen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Orion84 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:04:
Was het niet in nederland zo geregeld dat consumentenelectronica deels of volledig onder garantie valt zolang als het redelijkerwijs mee zou moeten gaan met een ondergrens van 2 jaar? (al kan ik die ondergrens niet terugvinden op consuwijzer)
Anoniem: 149075 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:34:
Ik vind dat mensen toch naar gebruik moeten kijken en dan niet een leverancier lastig moeten gaan vallen wanneer dit niet nodig is. Klanten kunnen zo muggenzifterig zijn, en aan het eind van de frustratie en tijd was een nieuwe of betaalde reparatie voor iedereen goedkoper geweest.
Of dat ook op gaat voor een apparaat met een ontwerp/fabrikage fout is een tweede. In dit topic zijn er al 3 stukke, verder is er genoeg achtergrond te vinden over deze zelfde lens waar uit blijkt dat met name vroege exemplaren regelmatig overlijden.

Echter 1 probleem nikon ontkent dit in alle stelligheid.

Omdat nikon een fabricage probleem ontkent zit er in dit geval al consument weinig anders op als zelf een nieuwe kopen of proberen onder garantie laten repareren. Een winkelier zit daar meestal niet echt op te wachten omdat er nogal wat rompslomp aan verbonden zit en de winkelier in een getouwtrek over kosten verwikkeld kan raken met de fabrikant/importeur.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 10-04-2008 10:01 ]

Pagina: 1