Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Attiny2313 avr fuse bits resetten / clock source

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 21:57
Voor een DIY usb remote, was ik met het schema van Igor gaan spelen.
Dit omvat een AVR ATtiny2313 die op 12MHz geklokt wordt via een extern kristal.

Na wat moeilijkheden, was ik er eindelijk in geslaagd de chip te flashen. (met dank aan DarkShadow _/-\o_ )
Het enige was nog moest gedaan worden, was de fuse bits zetten om het externe kristal te gaan gebruiken.
Natuurlijk zag ik over het hoofd dat ponyprog en een website waarop de settings stonden, de 1 en 0 omgedraaid hadden (ene zei dat programmed 1 was terwijl dit 0 bij de andere was 8)7 )
Met andere woorden... nu staat hij op "external clock source" ipv external crystal.
Omdat ik geen clock source heb, kan ik hem dus niet herprogrammeren (en de dichtsbijzijnde elektrowinkel die een nieuwe chip heeft is bijna uur rijden :( )

Heeft er iemand een idee hoe ik
OF
- de fuse bits kan resetten
OF
- een external clocksource (eenvoudig) kan maken

PS: via google kon ik enkel verhalen vinden van mensen die hetzelfde probleem hadden, maar nooit een oplossing...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je hebt een kloksource nodig van 1-8MHz. Heb je nog ergens een stel sloopkaarten liggen? Daar zitten meestal wel leuke oscillatorblokjes op die je kan gebruiken: redelijk grote metalen 'blikjes' met 4 poten. Pinout opzoeken, voeding geven, output aan (iirc) xtal2 hangen en programmeren die hap.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.fpga4fun.com/images/Crystals&Oscillators.jpg
Variant 4, 5 of 6 kan je gebruiken. Een frequentie van 1-8MHz werkt zekersteweten, maar als je niets anders hebt kan je het in principe met een blokje tot 24MHz proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door Sprite_tm op 12-03-2008 16:55 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Met een SK500 bord kun je de AVR paralel programmeren. Die kan, ongeacht welke fuse of code je ook in je AVR hebt zitten, altijd proggen en fuses resetten.

Een externe klok source is een puls op de XTAL1 pin (pin 5). Het voltage van deze puls zou gelijk moeten zijn aan de Vcc van de ATtiny. Hierop moet je een regelmatige klok zitten (max 2% afwijking). Een NE555 zou wel moeten werken op een langzame klok voor eenmalig programmeren. Zie ook pagina 29 van de ATtiny2313 handleiding.

EDIT: Sprite_tm, voor een 'External Clock Source' kun je nu net géén kristal gebruiken. Dan verwacht de ATtiny gewoon netjes een blokgolf als klok.

[ Voor 22% gewijzigd door ShadowLord op 12-03-2008 16:58 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Promy
@ShadowLord: ik vermoed dat een schakeling zoals hier onder "The Basic NE-555 Improved Oscillator Circuit" staat zou moeten werken?

Enige onbekende is nu nog de waardes voor R1 en C1

• Promy
ik ben erin geslaagd om met behulp van AVReAI de fuses te veranderen (dit programma kan zelf een clock genereren) :)
Jammer genoeg geraak ik er niet uit hoe ik ze moet programmeren om het geheel werkend te krijgen als IgorPlugUSB. Hij blijft het ding niet herkennen...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

ShadowLord schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 16:54:
EDIT: Sprite_tm, voor een 'External Clock Source' kun je nu net géén kristal gebruiken. Dan verwacht de ATtiny gewoon netjes een blokgolf als klok.
Dat is de reden dat ik de TS ook aanraadde om er een kristaloscillator aan te hangen. De tweepotige dingetjes die je in de pic ziet zijn inderdaad kristallen en die gaan niet werken, maar de 4-pinnige gevallen kunnen zodra ze aan de voedingsspanning gehangen zijn, vrolijk zelf een mooie wisselspanning op de aangegeven frequentie uitspugen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Sprite_tm schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:04:
[...]

Dat is de reden dat ik de TS ook aanraadde om er een kristaloscillator aan te hangen. De tweepotige dingetjes die je in de pic ziet zijn inderdaad kristallen en die gaan niet werken, maar de 4-pinnige gevallen kunnen zodra ze aan de voedingsspanning gehangen zijn, vrolijk zelf een mooie wisselspanning op de aangegeven frequentie uitspugen.
AH, dat wist ik niet. Ik ben niet bekend met die vierpotige dingen. Ik las alleen 'crystal' en dacht dat dat dus niet zou werken ;) Zeker omdat je ook de verkeerde pin noemde. Weer wat bijgeleerd dan :)

Maar een NE555 zou toch ook gewerkt hebben (op een lage frequentie en voor korte tijd zodat je niet buiten de 2% spec valt)?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Pagina: 1