Toon posts:

Samsung 710v - geen beeld, led aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
-LET OP- dit heeft niets met de computer zelf te maken -

Mijn ongeveer 3 jaar oude 17" TFT (Samsung Syncmaster 710v) heeft soms geen zin meer om te werken.
De vga (d-sub) kabel en powerkabel zijn aangesloten. Het ledje op het scherm blijft -groen-. Als ik op de aan en uit knop duw gaat het scherm niet uit, het ledje blijft groen. Natuurlijk gaat deze wel uit als de stekker er niet in steekt.
Na een onbepaalde tijd gaat het ledje ineens uit, en kan ik het scherm gewoon "aan en uit" zetten. Maar beeld krijg ik ook maar af en toe. Soms als het gelukt is om het scherm aan te zetten krijg ik beeld, soms begint het hele verhaal weer opnieuw en krijg ik het scherm niet uit.

- vga kabel vervangen > helpt niet
- andere stroom kabel > helpt niet
- ander scherm op dezelfde pc werkt wel, dus pc werkt perfect.

Ik heb het scherm ten einde raad dan maar opengedraaid om te kijken of er niet ergens een connector los zat, of een doorgebrande zekering/component oid, maar alles lijkt in orde. (voor wie pics wil, laat maar weten).
De eerste keer dat ik 't scherm uit elkaar en aansloot werkte het weer gewoon, echter na een halve dag gaf hij het weer op en bleef de led weer branden. Zo schakelde het heen en weer tot ik het geheel maar eens aan de kant heb gezet en op vakantie ben gegaan.

edit: Net na nauwkeurig waarnemen: de pc staat uit, scherm aan. Na ongeveer 1uur begint het ledje te knipperen (standby). Ik kan het scherm ook weer uitzetten met de knop, maar als ik het weer aanzet / de pc aanzet blijft de led constant groen branden zonder beeld.

edit 2: nog vreemdere zaak.
Het scherm werkt dus nog perfect.
- Scherm in stopcontact: led constant groen
- 1 a 2u later: led knippert (standby)
- aansluiten op vga uitgang van vidkaart: geen beeld (wrs niet standaard uitgang dus zowiezo geen beeld, ook niet met ander scherm).
- aansluiten op dvi (weliswaar met dvi > dsub bridge): beeld!
Dus in principe na het knipperen van het ledje werkt het wel, het is net alsof het scherm een soort opwarm tijd nodig heeft om te kunnen gebruiken.
Zet ik het scherm even uit en aan is het beeld weer weg (zwart) en knippert het heel zwakjes naar een zwart dat 2 tintjes lichter is. Vergelijkbaar met de nieuwere schermen van samsung die schakelen tussen dvi <> analog (icoontje linksboven)

Dus, een of ander componentje dat aan het verslijten is? Met de delen die zorgen voor de beeldweergave zelf is niets mis mee dus het lijkt me dat er ergens een voltagelek zit, of een stukje kortsluiting heeft gemaakt.
garantie is btw al even verlopen..
:?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 02:31 ]

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 12:38
Nou died, ik blijf het een onoverzichtelijk verhaal vinden :)

Via DVI werkt het gewoon?

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 16:00

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Grappig mijn BENQ 937s+ heeft een soortgelijk probleem:

Beeld wordt bovenin scherm ietsje donkerder (50%) en plof alles op zwart. Lampje gaat niet op standby, maar blijft op groen staan!
Beeldscherm uit, aan, uit, aan, 10x helpt soms al, maar het beste wat nu werkt is beeldscherm aan doen, indien bij post scherm al donker aan bovenkant dan, paar tikken op de zijkant en beeldscherm uit en weer aan doen... Tadaaa alles weer helder en beeld.

Heb al DVI en VGA kabel geprobeerd, maar die doen het beide wel of helemaal niet. Hetzelfde gebeurd als er alleen stroom op aangesloten is.

Gebeld met BENQ en die zeggen alleen maar stuur maar op.. indien garantie en die is natuurlijk net verlopen :( (dec 04 gekocht)

Hoop nu dat ie het nog een maandje volhoudt zodat ik een mooi 22" kan kopen ... maar ja het blijft zonde.

Ontopic: Ja ik denk dat het een componentje is die wat minder fijn werkt ... tenminste bij mij :(

[ Voor 5% gewijzigd door lawaai op 13-03-2008 13:46 . Reden: drm ]