Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access] Verwijder query maken

Pagina: 1
Acties:

• Snoll3bulk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03 11:03
Hallo,

Voor school moest ik een database maken voor auto reserveringen. Het hele database is al gemaakt en werkt ook goed. Nu moet ik er nog één functie bij maken. Het is dus zo dat als mensen een auto hebben gereserveerd en de auto weer hebben terug gebracht dat de reservering blijft bestaan. Nu moet ik een functie maken waarbij je een datum kan invullen en dat alle reserveringen van vóór die datum worden verwijderd.

Ik heb het al geprobeerd met een verwijder query en dan met de functie <date(), maar dan worden alleen de reserveringen verwijderd van voor de huidige datum. Nu moet er dus een mogelijkheid zijn om zelf die datum in te vullen. Weet iemand misschien een oplossing hiervoor?

Hieronder de SQL code:

DELETE [T - Reserveringen].[Reserverings-id], [T - Reserveringen].[Klant-id], [T - Reserveringen].[Chauffeur-id], [T - Reserveringen].Kenteken, [T - Reserveringen].Ophaaldatum, [T - Reserveringen].Ophaaltijd, [T - Reserveringen].Retourtijd, [T - Reserveringen].Retourdatum, [T - Reserveringen].[Schade retour], [T - Reserveringen].[Kilometerstand ophaal], [T - Reserveringen].[Kilometerstand retour], [T - Reserveringen].Opmerkingen
FROM [T - Reserveringen]
WHERE ((([T - Reserveringen].Ophaaldatum)<Date()));

Het dik gedrukte is het gene wat ik zelf heb toegevoegd.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waar wil je dat die datum wordt ingevuld? Als je het elke keer wilt vragen aan de gebruiker dan kan je gebruik maken Input Parameters :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En waarom hou je de query niet wat makkerlijker:

DELETE
FROM [T - Reserveringen]
WHERE Ophaaldatum)<Date();

[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 12-03-2008 14:38 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Afgezien van de technische vraag, is het niet handiger om de retour datum te pakken? Want reserveringen wegmikken van auto's die nog niet zijn teruggebracht lijkt me niet ideaal :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Snoll3bulk
BtM909 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:35:
Waar wil je dat die datum wordt ingevuld? Als je het elke keer wilt vragen aan de gebruiker dan kan je gebruik maken Input Parameters :)
Er moet inderdaad een input box komen die vraagt naar de datum. Ik weet alleen niet hoe je dit moet doen in een query.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[Google=access input parameters] ;)

BtM gaf niet voor niks de hint richting de correcte term ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Snoll3bulk
Orion84 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:41:
[Google=access input parameters] ;)

BtM gaf niet voor niks de hint richting de correcte term ;)
Ok bedankt ik ga er naar kijken :)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Orion84 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:38:
Afgezien van de technische vraag, is het niet handiger om de retour datum te pakken? Want reserveringen wegmikken van auto's die nog niet zijn teruggebracht lijkt me niet ideaal :P
Inderdaad. De hele oplossing is verkeerd. Hoe kan een medewerker weten dat van de 1000 keer huren er een persoon de auto niet heeft teruggebracht? 999 valide regels verwijderd en 1 zou dan niet moeten. Wordt wel verwijderd en de malafide huurder heeft een gratis auto?

Retourdatum ingevuld bepaald of een reservering gesloten is of niet. Eventueel kan je teveel historie dan met een script laten opschonen, waar de retourdatum is ingevuld én ouder dan bijvoorbeeld een jaar.

En als je het helemaal lekker wil doen heb je nog een teller op de klant die het aantal keer huren bijhoudt, totale uitgaven e.d. zodat je nog wel weet hoe vaak je een klant hebt gehad en of hij dus een 'betere' behandeling zou kunnen krijgen of niet.

Even zomaar iets verwijderen... brrr. :X

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Snoll3bulk
Motrax schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:49:
[...]
Inderdaad. De hele oplossing is verkeerd. Hoe kan een medewerker weten dat van de 1000 keer huren er een persoon de auto niet heeft teruggebracht? 999 valide regels verwijderd en 1 zou dan niet moeten. Wordt wel verwijderd en de malafide huurder heeft een gratis auto?

Retourdatum ingevuld bepaald of een reservering gesloten is of niet. Eventueel kan je teveel historie dan met een script laten opschonen, waar de retourdatum is ingevuld én ouder dan bijvoorbeeld een jaar.

En als je het helemaal lekker wil doen heb je nog een teller op de klant die het aantal keer huren bijhoudt, totale uitgaven e.d. zodat je nog wel weet hoe vaak je een klant hebt gehad en of hij dus een 'betere' behandeling zou kunnen krijgen of niet.

Even zomaar iets verwijderen... brrr. :X
Klopt het moet inderdaad retour datum zijn. Had net even snel de code erbij gezet maar bij de verkeerde datum 8)7

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Snoll3bulk schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:53:
[...]

Klopt het moet inderdaad retour datum zijn. Had net even snel de code erbij gezet maar bij de verkeerde datum 8)7
Maar zoals motrax al stelt: waarom verwijder je die records? Het hele nut van een dergelijke applicatie is het eenvoudig historie opbouwen en daar bijvoorbeeld ook managementinformatie uit halen. Het bewaren van een dergelijk record valt imho echt niet onder vervuiling.

• xzaz
  • Laatst online: 11:55
Misschien kan je ze beter 'out checken'. Hierdoor gaan je waardevolle klantengegevens ook niet verloren.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:54

lier

MikroTik nerd

xzaz schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:10:
Misschien kan je ze beter 'out checken'. Hierdoor gaan je waardevolle klantengegevens ook niet verloren.
Je bedoelt logische in plaats van fysieke verwijdering ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 19:12
sopsop schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 09:29:
[...]

Maar zoals motrax al stelt: waarom verwijder je die records? Het hele nut van een dergelijke applicatie is het eenvoudig historie opbouwen en daar bijvoorbeeld ook managementinformatie uit halen. Het bewaren van een dergelijk record valt imho echt niet onder vervuiling.
Het is een schoolopdracht (dat staat ook in de topic start). Volgens mij moet de TS gewoon leren hoe je een delete query schrijft en hoe je input parameters kan gebruiken. Dat zoiets in het geval van deze case beter niet gebruikt kan worden is wat anders, maar dat zal de TS later wel uitgelegd worden tijdens zijn studie (tenminste dat mag ik hopen :X).

• xzaz
  • Laatst online: 11:55
lier schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:12:
[...]

Je bedoelt logische in plaats van fysieke verwijdering ?
Yep, ik gebruik dit soort gebruikte gegevens dan voor analyse. Welke auto wordt het meeste verhuurd enz. Wanneer de auto terug is gebracht vinkte de medewerker dan aan van 'voltooid'. En hij was niet meer actief maar werdt gebruikt als verder analyse. Ooit ook is een soort gelijk systeem gemaakt.
DamadmOO schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:18:
[...]

Het is een schoolopdracht (dat staat ook in de topic start). Volgens mij moet de TS gewoon leren hoe je een delete query schrijft en hoe je input parameters kan gebruiken. Dat zoiets in het geval van deze case beter niet gebruikt kan worden is wat anders, maar dat zal de TS later wel uitgelegd worden tijdens zijn studie (tenminste dat mag ik hopen :X).
Geloof me dat wordt het niet.

[ Voor 34% gewijzigd door xzaz op 13-03-2008 10:21 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Pagina: 1