Vreemd probleem met Switch (internet verbinding valt weg)

Pagina: 1
Acties:

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Hallo Mensen,

Ik heb hier eventjes een hersenkrakertje denk ik. Ik heb namelijk een heeeeeel vaag probleem binnen mijn netwerk thuis, wat ik nog nooit eerder mee gemaakt heb.

De situatie is als volgd:

Ik heb boven bij mij mijn machine staan en een linux server. Verder heb ik 2 kamers daar onder nog 2 machines staan, en beneden staat ook nog een computer.

Door het huis heen heb ik gewoon fatsoenlijke netwerk kabel liggen. Deze kabels lopen naar een 3com switch, voor home of office use. Het is een 16 poorts switch. Op deze switch zitten dus de boven genoemde computers, en mijn alcatel modem. Hier op zit mijn adsl verbinding. Deze modem fungeert tevens als gateway. Het is dus zo'n oud type Alcatel modem wat je nog moest "hacken" om er een router van te maken.

Deze situatie heeft jaren goed gewerkt. tot een tijdje terug. Vorige week eigenlijk. Op eens kon ik websites niet meer bereiken, leek wel een dns probleem. Dus ik natuurlijk de DNS van xs4all pingen (waar van ik dus internet heb) 194.109.6.66 en 194.109.9.99 zijn deze ip adressen. Dit lukte.

Ik dacht misschien is er dan toch iets fout in het modem, dus maar even aan en uit doen. Maar goed toen kwam ik het internet niet meer op. Dit kwam omdat er een factuur niet was voldaan door dat het van een verkeerd rekening nummer af geschreven werd. Het filter stond er op en ik was dus afgesloten.

Nu ben ik weer aangesloten en ik dacht dus dat het probleem was dat ik afgesloten zou zijn, maar dat bleek dus niet het geval. want, de situatie is nog steeds het zelfde. Als ik bijvoorbeeld een dns ip probeer te pingen, duurt het soms wel 30 timeouts voor dat ik eindelijk reply krijg. Als ik dan reply heb, blijft het ook de hele tijd goed gaan!

Websites kan ik niet meer op komen, of zo heel af en toe lukt het en dan krijg ik een klein beetje tekst binnen, probeert hij de plaatjes nog binnen te trekken maar dat gaat dan niet. Wat wel werkt is skype en google talk. Die gaan keurig netjes online. Maar MSN logt niet in, naja de rest dus ook niet.

Het lijkt dus sterk op een dns probleem maar dat is niet zo. Ik dacht dat het aan de switch lag, dus ik heb een oude hub gepakt. Deze aangesloten (via de zelfde adaptor die ik ook in de 3com switch gebruik, want die hub had toevallig ook 1 ampere op 12 volt nodig) en gek genoeg, in het begin doet het het even op alle pc's, dus dan hebben alle pc's even een kwestie van 1 minuut internet (soms korter soms wat langer). Vervolgens klapt hij er uit met de zelfde problemen!

Ik weet echt niet meer wat ik hier aan kan doen of wat dit kan zijn? Misschien is de adaptor stuk. Dat ga ik later even proberen nog vandaag, ik zit nu namelijk op mijn werk. Misschien is er iets anders aan de hand. Als ik mijn pc rechstreeks via die kabel aan het modem hang dan heb ik gewoon snel internet en is er niks mis. Kabels zijn dus oke. (heb ook de andere machines getest)

Kan een van hier mij misschien op weg helpen?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

ik zou eerder denken dat het probleem in je modem zit dan in je switch, of lees ik ergens overheen? anyway, heb je al geprobeerd met een ander modem? of simpel weg het modem resetten?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
als ik zonder switch direct op mijn modem het internet op vlieg is er geen probleem... Dat had ik als het goed is ook vermeld, dus daar zit het probleem niet in...

Het ligt echt er aan of ik een switch er tussen gooi of niet. Ik ga dadelijk als ik thuis ben rond een uurtje of 6 even wat anders proberen: een splitter er tussen. op die 1e netwerk draad die er uit komt, op splitsen naar 2 en dan kijken of ik op 2 computeres verbinding heb. Dit werkt altijd.

Zou best kunnen dat het modem zijn beste tijd gehad heeft ofzo, maar vreemd als ik zelf alleen rechstreeks op het modem ga er niks aan de hand is.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ik snap er geen reet meer van.

Als ik direct op het modem zit, niks aan de hand.

Zodra er een switch of een hub tussen komt is het over. pingen intern wil nog wel. pingen naar dns van xs4all wil wel, maar de rest, ho maar.... :S :S ik snap het echt niet meer. ik ben er kapot van heb wel 30x de trap op en af gelopen maar dit gaat mij ff de pet te boven... zelfs al andere kabels geprobeert andere adapters niks mag baten.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
DAMAGE schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 21:37:
ik snap er geen reet meer van.

Als ik direct op het modem zit, niks aan de hand.

Zodra er een switch of een hub tussen komt is het over. pingen intern wil nog wel. pingen naar dns van xs4all wil wel, maar de rest, ho maar.... :S :S ik snap het echt niet meer. ik ben er kapot van heb wel 30x de trap op en af gelopen maar dit gaat mij ff de pet te boven... zelfs al andere kabels geprobeert andere adapters niks mag baten.
Als je die switch of hub aansluit, sluit je dan ook alle PC's tegelijk aan?

Probeer het anders eens met 1 pc op je switch.

Overigens maken Googletalk en Skype allebei gebruik van UDP meen ik, dus lijkt het op een TCP fout ergens

Sorry, meende ik me te herinneren...

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
google talk en skype maken iig niet gebruik van dns geloof ik dus dat is al een voorbeeld... ik zit er nu alleen op via een hub en dat werkt wel.. :S

Zodra ik een andere pc er aanhang begint de boel te flippen als een malijer lijkt het wel ...

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Zodra er ook maar een modem, een switch, een splitter of wat dan ook tussen komt dat er meer als 2 machines op komen, dan is het mis lijkt het wel...

Ik weet het niet meer. Kan het aan het modem liggen? er is niks aan veranderd geweest, zo maar in eens heb ik dit probleem. Nu zit ik weer alleen op het modem en is het wel goed, geen problemen?

Wat kan dit nou zijn :S

• Saab
DAMAGE schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:54:
Zodra er ook maar een modem, een switch, een splitter of wat dan ook tussen komt dat er meer als 2 machines op komen, dan is het mis lijkt het wel...

Ik weet het niet meer. Kan het aan het modem liggen? er is niks aan veranderd geweest, zo maar in eens heb ik dit probleem. Nu zit ik weer alleen op het modem en is het wel goed, geen problemen?

Wat kan dit nou zijn :S
post je DNS settings dan eens? van je werkstations en je modem, je kunt de user.ini vanaf je ST donwloaden.

Ik verdenk 1 van je werkstations van iets.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik heb dus een uber ouwe speed touch he...

Anyway, ik heb alle werkstations zelf ingesteld, met primary dns: 194.109.6.66 en secondary 9.99 op het eind. Ook in het modem staan deze in gesteld.

Als ik een andere machine rechstreeks op het modem gooi gaat er ook niks mis. Zodra er maar een willekeurige andere bij komt is het mis.

Nu heb ik een ander modem, een nieuwe speed touch aangesloten en geconfigureerd, alleen volgens mij is dit modem kapot ofzo. Er komt een hoog tonige piep uit, zoals je die hoort bij een kapotte elco. Modem doet het opzich wel, geeft ook link, maar kan niet inbellen. Geeft zeg maar aan dat er geen DSL verbinding is, het lampje met de @ op het modem knippert dan ook constant oranje.

Ik denk dat mijn oude modem zijn beste tijd gehad heeft, heb de routing tables ook al bekeken, is dus ook niks aan veranderd geweest, maar je weet het nooit. Het maakt niet uit op wat voor mannier je dus meerdere systemen aan de internet verbinding gooit, knalt de verbinding weg.

Wel heb ik gister toen de verbinding weg geknalt was, een telnet sessie gestart op poort 25, naar xs4all.nl. ik kreeg toen wel gewoon keurig een FreeBSD inlog scherm voor mijn neus, dus met de DNS is dan op dat moment ook niks mis, en de routing blijkbaar ook niet?

Ik vind dit zo'n vaag probleem joh ik kan er niet meer bij. Mocht je die gegevens nog willen hebben, waar kan ik die INI weg plukken van mijn ouwe ST? nooit geweten namelijk dat dit kon...

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-11 11:20
DAMAGE schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 11:28:
Anyway, ik heb alle werkstations zelf ingesteld, met primary dns: 194.109.6.66 en secondary 9.99 op het eind. Ook in het modem staan deze in gesteld.
Probeer eens je DNS en gateway op de werkstations eens in te stellen op het IP van de modem...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DAMAGE schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 11:28:
Als ik een andere machine rechstreeks op het modem gooi gaat er ook niks mis. Zodra er maar een willekeurige andere bij komt is het mis.
Dat klinkt alsof je modem zichzelf heeft gereset en weer als bridge werkt in plaats van als router. Kijk even welk IP-adres een computer krijgt als hij wel op internet kan. Als dat geen intern adres is weet je dat je modem niet meer route :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
de modem is ALTIJD de gateway geweest, 10.0.0.138 ik geloof dat ik dat ook had verteld al. DNS kan ik wel eens proberen, echter, lijkt me stug dat dit gaat werken.

Modem heeft zich zelf niet gereset, werkt namelijk niet als bridge, want ik bel zelf niet in. Modem belt nog gewoon keurig in zoals hij dat altijd gedaan heeft. Hij route dus ook nog wel, Echter als er 1 machine extra bij komt, is het mis. Welke machine dit is maakt niet uit. Hoe de machine er bij komt maakt ook niet uit, dus via de switch, een hub, of een splitter maakt geen verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door DAMAGE op 13-03-2008 12:19 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
met een router is het wel gebruikelijk dat je die instelt als dns en gate way inderdaad.

misschien heeft je modem een upgrade gehad van xs4all, en werkt ie niet meer als router ?

anders eens je contract verlengen. misschien krijg je dan ook zo'n mooi fritzbox voip ding er bij?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04

lier

MikroTik nerd

Pas een paar keer genoemd en ik noem hem hier ook nog een keer: test eens met een ander modem (heb er nog wel één liggen, kan je zo ophalen).
met een router is het wel gebruikelijk dat je die instelt als dns en gate way inderdaad.
En wat dacht je dat het modem deed ? Juist, forwarden naar de DNS servers van je provider (terwijl je die stap kan overslaan door op de client direct de DNS servers in te stellen). Enig nadeel, je kan je interne netwerk niet op naam resolven...

[ Voor 55% gewijzigd door lier op 13-03-2008 12:21 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DAMAGE schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 12:18:
Modem heeft zich zelf niet gereset, werkt namelijk niet als bridge, want ik bel zelf niet in.
Inbellen? Dacht dat het om ADSL ging.

Als je het niet wil checken hoeft het niet natuurlijk, het is jouw probleem dat opgelost moet worden :P De symptomen zijn gewoon precies hetzelfde als bij een bridge vs route verwisseling. Het kan toch best dat het nog in je modem lijkt te staan dat hij route, maar dat hij FUBAR is en ergens in de firmware toch als een bridge wil werken?

Al eens geprobeerd je modem te resetten of de firmware opnieuw te flashen(zou toch stap 1 moeten zijn als je modem gek doet)? DNS of zo zal het niet zijn, want heeft niks met 1 of 2 computers te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 13-03-2008 12:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Misschien een idee of ik heb er over heen gelezen :S . Geef je beide workstations eens een vast IP? Wat doet ie dan?

Kan ook goed zijn dat je NAT beetje dood is.......

[ Voor 18% gewijzigd door marquis op 13-03-2008 12:27 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Oke inbellen niet maar aanmelden op het netwerk :)

Ik zal het proberen als ik thuis ben, zit nu op mijn werk. Anyway. ik heb het ook geprobeerd met andere ip adressen. Ik maak namelijk geen gebruik van DHCP, want ik had een linux server ingezet als DHCP, maar die staat nu uit. Vandaar dat ik alle machines handmatig ingesteld had al een hele tijd terug en dit werkte prima.

Ik heb gister op 2 machines de ipadressen veranderd en gekeken of dat effect had. Niet dus. Same problem.

Hoe verklaar je btw, dat als hij zogezegd op Bridge modus staat, dat als ik een 2e machine in de switch druk, op beide machines het internet wel even werkt, maar daarna er mee uit scheid? na een gegeven moment? dus bijv naar 20 sec, of misschien zelfs na 1 min..

Als ik vervolgens de switch van de stroom haal (of hub of what ever) en hem weer aan zet, doet het het weer een gegeven moment en bats er later weer uit... echt vaag dit... overigens is dus een ip adres dan wel pinable, en skype werkt ook... Maar webpaginas werken niet meer, of zijn UBER sloom...

• engelbertus
lier schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 12:20:
Pas een paar keer genoemd en ik noem hem hier ook nog een keer: test eens met een ander modem (heb er nog wel één liggen, kan je zo ophalen).

[...]
En wat dacht je dat het modem deed ? Juist, forwarden naar de DNS servers van je provider (terwijl je die stap kan overslaan door op de client direct de DNS servers in te stellen). Enig nadeel, je kan je interne netwerk niet op naam resolven...
het klopt wel dat ie dat dan resolved, maar dan werkt je netwerk wel mooi autonoom, dus ook als internet er uit ligt en dat is toch wel gebruikelijk denk ik dat je graag wilt dat je netwerk het zoveel mogelijk wel doet, ook al maken andere mensen fouten.

dat kleine beetje tijd dat verloren zou kunnen gaan met dat je router dat resolved is minimaal natuurlijk. je router zit er immers toch altijd al tussen, en wat de router al in de chache heeftstaan gaat on the fly, dus hoef je dan niet te wachten op de dns server van xs4all.
verder kun je op die manier ook makkelijk je eigen netwerk wijzigen, omdat je niet alle machines langs hoeft om de dns te veranderen, etc.

ik denk dat doordat je je modem hebt uitgezet de boel hebt gereset.
of dat ie daarna heeft gechecked op nieuwe software of zo, of per ongeluk toch terug gereset is op zonder roueringsfuncties.

dat zou namelijk overeenkomen met wat je merkt op je netwerk. de switch of hub kunnen moeilijk beide stuk gaan, en vooral omdat het met een hub ook werkt ( zit verder geen intelligentie in) kan het dus niet fout gaan door verkeerde verbindingen oid, en moet het aan de router of de werkstations liggen.

ik las net dat stukje over dhcp en zo, misschien is het dan eens handig dat in te stellen dat ej modem wel dhcp gaat doen. stel dat dat per ongeluk aan staat en die machiens opeens met een vast ip adres komen aanzetten. en misschien dardoor juist wel conflicten ontstaan met leases of ipadressen die al in gebruik zijn, of dat NAT in de war raakt ivm zijn tabellen die niet meer kloppen.

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 13-03-2008 12:42 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Een ander modem heb ik er nu al aan hangen, alleen zoals gezegd, dat kreng maar een hoog tonige piep, een piep gelijk aan die van kapotte elco's.

Modem functioneerd prima, alleen kan dus niet aanmelden op het netwerk schijnbaar. Het is een nieuwer type speed touch, die met dat ronde knopje voor op, en die 3 ledjes. 2 ledjes zijn groen, en die onderste het apenstaartje van een internet verbinding knipperd oranje, terwijl als de verbinding tot stand is gebracht zou die ook groen moeten zijn.

Ik heb ooit een keer aan XS4ALL gevraagd of zij op MAC adres cappen zeg maar van modems zodat je niet zo maar een ander modem er tussen kan prikken, en dit was niet het geval dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Het andere modem wat ik dus geprobeerd heb lijkt ook wel stuk te zijn.

Dit probleem is er zo maar eens een keer op een middag ofzo in geschoten. Het is verder niet zon intelligent modem die zich zelf ff gaat updaten. Het is het eerste type alcatel zon gaar oud ding :P Die kreeg ik destijds bij mijn adsl verbinding. Dat lijkt mij dus zeer onwaarschijnlijk.

Ik heb ook al naar de routing tabel gekeken, en was niks anders aan als dat ie was.

Conclusies:

Sluit een willekeuige pc, dus aan... direct op het modem, geen probleem. Welke pc, welk ip adres maakt niet uit... (routing zou dus goed kunnen zijn kun je dan toch concluderen of ben ik nu gek geworden?)

Verder, als ik mijn modem op de hub aansluit, en ik sluit mijn pc ook op die hub aan, dan doet het internet het prima. Niks aan de hand, net alsof ik gewoon zoals in de situatie hier boven direct op het modem ben.

Plug ik er nu een extra computer bij, gaat dit eventjes goed, tot een paar seconden en dan is het over. Zowel op pc 1 als pc 2... Wat dan nog wel kan is:

1. Pingen naar bijv 194.109.9.99 en dat gaat gewoon goed, 9 ms... 10 ms.. 9 ms... 12 ms.. niks mis mee dus.

2. Bijvoorbeeld een telnet sessie starten naar xs4all.nl

3. Skype werkt gewoon.

Internet paginas openen wil niet (timeout) MAAR soms lukt het hem toch om IETS van data binnen te trekken.

Wat valt mij op in deze situatie?

1. Pakketjes worden wel verstuurd door de computer, maar pakket ontvangst word minder. Pakket ontvangst lokaal lijkt wel goed te gaan, zie punt 2 hier onder, maar het lijkt idd of de routing niet goed meer is dat was mijn conclusie.

2. Lokaal "intranet" blijft wel gewoon goed werken. Ik kan zowel pc1 als pc2 gewoon in het modem komen en instellingen doen, dit gaat gewoon met een goeie performance en geen haperingen.

Vandaar inderdaad dat ik met een ander modem wilde gaan testen of dat wel werkte. Gelukkig heb ik die maar dat modem is zoals hier boven vermeld vermoedelijk stuk :S Terwijl hij wel gewerkt heeft. Heb hem namelijk van mijn baas gekregen. Ik heb thuis een ISDN verbinding en het is dus wel een ISDN modem, dat had ik al gecheckt. Maar aanmelden op het netwerk, ho maar... Heeeeeel vreemd :(

• engelbertus
die updates hoeven niet altijd software updates te zijn hoor.
kunnen ook instellingsupdates te zijn. maar als je een dhcp tabel hebt, dan zou die dus ook wel moeten routeren.

van het hacken van die modems, of hoe dat gaat heb ik geen verstand.
dat het aan de hub of de switch zou liggen zou ik erg vreemd vinden.

misschien die andere modem een tijdje aan je aansluiting laten staan en dan kijken of die uiteindelijk wel verbinding krijgt?

bijvoorbeeld bij een snelheidsupgrade kan het soms een hele tid duren vordat de modem die overneemt. een reset/ modem aan uit zoirgt er dan voor dat ie zijn gegevens en instellingen checked en update. denk dat die oude modems dat ook wel deden.dus misschien duurt het gewoon een tijdje voor dat andere modem het doet.

anders zou je eens kijken wat er gebeurt als je een router achter je modem zet. dan ziet je modem ook maar 1 pc. dus dan zou het goed moeten gaan. gaat het dan ook fout, dan ligt het aan die router, of dat die pc's die je hebt conflicterende instellingen hebben.

• marquis
Mmmm, ik denk dat ik het nu zeker weet. Je NAT is niet goed waardoor ie niet weet naar welk IP adress hij de pakketjes moet sturen die vanuit internet komen. Als je direct op je modem kijkt (op de configuratiepagina), stuurt ie wel de pakketjes naar het goede adres omdat daarvoor geen translation voor nodig is... hij stuurt de pagina direct naar het IP adres toe. Dit is hetzelfde geval als je maar 1 systeem aan je router heb hangen, er is dan geen Network Address Translation nodig. Zodra je er twee aan je router of switch hebt hangen, raakt de NAT van slag. Ben bang dat je router kaduk is... :|

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ik ben daar ook bang voor ja.

Als ik vanavond thuis ben trek ik dat andere modem wel open en dan kijk ik wel ff of die elco's echt rot zijn. Zo klinkt het iig wel... Zo'n speedtouch modem (510) hoort geen hoge piep toon te maken toch? (dat is een ander modem waar ik nu over praat, een modem die ik gebruik om te checken of die het wel doet.. maar die piept dus... denk dat de elcos gaar zijn)

Dus open raggen dat ding. Elcos er uit solderen, en van een oud moederbord maar ff wat elco's af roppen en die terug solderen... beetje beun style maar heb geen tijd om naar de electroboer te gaan.. :)

[ Voor 15% gewijzigd door DAMAGE op 13-03-2008 14:50 ]

• marquis
Weet je wat balen is, het kunnen ook de spoelen zijn die dat geluid maken... Mmmm, lekker klusje.

• engelbertus
tjha.. ik weet niet hoe je dat doet met die vaste ip adressen, maar als je niet elke keer je pc opstart als je er wel of geen switch tussen stopt, dan worden de ipadressen volgens mij ook niet juist geregistreerd in de router.

er wordt gezegd dat ej router kaduuk is, maar hij routeert gewoon niet meer. ik zou toch eens kijken wat er gebeurt op het mojment dat je die "hack" opnieuw doet, na de router eerst weer in de fabrieksinstellingen te hebben gebracht.

als hij moet routeren hod hij een tabel bij waarin hij met poorten speelt. NAT is dus een truckje met poorten.

als de modem in routermodes staat doet ie dat altijd, dus ook als je maar 1 pc aansluit. als die het dan wel doet routeert ie dus wel dmv NAT. dat zou dan met 2 computers ook goed moeten gaan. ik zou hem op dhcp server zetten, en je pc automatisch een ip laten verkrijgen. dan alles uitzetten. modem opnieuw opstarten, en alles met de switch ertussen weer aanzetten.

werkt hetd an nog niet. dan die hack opnieuw toepassen. en nog eens alle pc's uit en weer aan zetten.

dus even extern buroblad aanzetten, zodat je niet steeds de trap op en af hoeft kan handig zijn.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04

lier

MikroTik nerd

engelbertus schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:09:
tjha.. ik weet niet hoe je dat doet met die vaste ip adressen, maar als je niet elke keer je pc opstart als je er wel of geen switch tussen stopt, dan worden de ipadressen volgens mij ook niet juist geregistreerd in de router.

Er zal toch eerst een request langs moeten...(zoals een http request)

er wordt gezegd dat ej router kaduuk is, maar hij routeert gewoon niet meer. ik zou toch eens kijken wat er gebeurt op het mojment dat je die "hack" opnieuw doet, na de router eerst weer in de fabrieksinstellingen te hebben gebracht.

Wat is het verschil tussen kaduuk en niet meer routeren ?

als hij moet routeren hod hij een tabel bij waarin hij met poorten speelt. NAT is dus een truckje met poorten.

Iets meer dan alleen poorten natuurlijk, maar daar ligt inderdaad de basis

als de modem in routermodes staat doet ie dat altijd, dus ook als je maar 1 pc aansluit. als die het dan wel doet routeert ie dus wel dmv NAT. dat zou dan met 2 computers ook goed moeten gaan. ik zou hem op dhcp server zetten, en je pc automatisch een ip laten verkrijgen. dan alles uitzetten. modem opnieuw opstarten, en alles met de switch ertussen weer aanzetten.

werkt hetd an nog niet. dan die hack opnieuw toepassen. en nog eens alle pc's uit en weer aan zetten.

dus even extern buroblad aanzetten, zodat je niet steeds de trap op en af hoeft kan handig zijn.

Als je modem toch al niet meer helemaal lekker werkt (en hij al erg oud is), waarom dan niet een ander ? Krijg je van je provider (nog) geen nieuwe in verband met de overstap naar ADSL2 ? Only abo ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Saab
Idd met hem hierboven.

@TS, ga hier niet teveel tijd aan spenderen, koop of regel via XS4All een andere router, tweedehands misschien die van lier, en gooi die Speedtouch, die al via een Tweak is aangepast aan de kant.

Overigens heb ik ooit hetzelfde gedaan, en heeft het redelijk gewerkt, kun je de routing tabel anders eens flushen in de ST? Weet niet zeker of dat gebeurt als je 'm uitzet..

Maar goed, voor een paar tientjes heb je een andere en anders heb ik in Bemmel nog een prachtige ST 580 meen ik voor je liggen, voor nop, alleen verzendkosten

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
zooooo

volgens mij heb ik het opgelost.

Dat gare modem heb ik beun style gefixed. vanavond laat nog naar de electro boer gereden omdat ik toch de jusite elcos niet kon vinden op andere moederborden. goeie uF waardes maar te lage voltages. Ik had het door gemeten het modem. kwam op 20 volt uit en je moe er een paar procent boven.

anyway ik solderen. echt ghetto style dat modem gefixed. aansluiten... jaaaaaaaa!!! het ledje werd groen dus ik werd blij hij melde zich eindelijk aan en het rare spoeltje wat piepte was over...

Toen het internet op..... werkte... weeeeer! zelfde probleem... andere kabels geprobeerd, nog steeds zelfde probleem... alleen op het modem, zelfde probleem... ik nu net in de routing tables gekeken... (kreeg bij een ping namelijk op dat moment destination unreachable, dus dat duid pas echt op een NAT probleem...) daar rare ipadressen uit geflikkerd, en nu werkt het goed.. dus ik kan nu EINDELIJK concluderen, mijn oude modem is naar de maan, en het beun style modem werkt.

Ik moet dus toch een ander modem hebben :)

Ik ga waarschijnlijk maar overstappen op dat nieuwe xs4all 20mbit gebeuren, krijg ik dus ook een ander modem... tot die tijd maar met het beun de beun modempje werken dan? _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door DAMAGE op 14-03-2008 02:28 ]

• marquis
Goe werk ;)
Zou idd gewoon even met dat beun modempje werken.
HDCP werkt los van de routingtabel. Anders zou een router waar geen DHCP op zit, niet werken. Een computer meld zich altijd aan, of ie nu een vast IP of een DHCP gebruikt en wordt de tabel aangepast of aangemaakt. Misschien even je netwerkkennis updaten? Ben het geheel eens met wat @Lier zegt.

[ Voor 23% gewijzigd door marquis op 14-03-2008 11:09 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik zit nu weer op mijn werk :)

Waar ik wel last van heb is dat het soms ff duurt voor dat een pagina op het scherm komt. Hier had ik wel vaker eens last van. Maar Het lijkt voor alsnog allemaal goed te werken, pingen blijft goed gaan, msn etc blijft online, dus het werkt gewoon weer (was niet zo)

Hoe zou het kunnen dat het soms een eeuwigheid duurt voor dat ik bijv GoT pas op me scherm krijg? soms knalt hij er ook gewoon uit met een melding dat de pagina niet gevonden kan worden... Zou het aan NAT kunnen liggen voorals nog ? Routing tables zijn nu echt minimaal... Maybe zijn er ergens wat optimalisaties voor... Anyway ben al blij dat het iig zo weer werkt inderdaad... moest gister dus 6 elcos solderen om uberhaupt te kunnen testen met een ander modem.

• Saab
Ik begrijp niet zoveel meer van je verhaal..sorry.

Welk modem gebruik je nu? Als je een andere speedtouch gebruikt heb je toch geen last van NAT tabellen of eventuele routes?

Test je nu met 1 pc of met meerdere tegelijk?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ik maak nu gebruik van een modem wat kapot was en wat ik gemaakt had. er waren in dat modem 6 elcos gepoft en die heb ik vervangen. nu werkt dat modem weer (deze kon zich niet aanmelden zeg maar, dus het ledje met @ bleef oranje knipperen. nu niet meer..)

Dat modem is een speedtouch 510 en die werkt wel goed.. mijn oude alcatel is dus stuk! :)

alleen ik heb af en toe wel dat webpaginas slecht laden of soms helemaal niet... en dan na een paar sec doen ze het wel weer. geen idee waar dat van komt, maar verder werkt het weer prima

• Saab
DAMAGE schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:18:

alleen ik heb af en toe wel dat webpaginas slecht laden of soms helemaal niet... en dan na een paar sec doen ze het wel weer. geen idee waar dat van komt, maar verder werkt het weer prima
Maar verder werkt het prima? Nouja, als jij ermee kunt leven..

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
mee leven kan ik er niet nee.. ik had net weer ff destination host un reachable? ik snap er niks van.. dat moet wel verholpen worden,.

• engelbertus
tja. misschien dat het beunstyle verprutsen van ej modem toch minder goeie resultaten heeft opgeleverd. met bijvoorbeeld te hoge weerstand hier en daar waardoor er soms wel en soms niet genoeg sugnaal overblijft om mee te werken.

ik snap verder helemaal niks van wat je hebt gedaan en waarom. het ene modem heb je gehacked en dat is in de war geraakt en vervolgs verklaar je het voor dood. dan pak je een modem waarvan wat elcos kapot gaan en die repareer je dan en dan heb je geen last met routeren, wat logisch is, omdat dat ws niets met die elcos te doen heeft, en di router die je nu gebuikt ook bedoeld is om t erouteren, itt het gehackte modem

volgens mij ben ej gewoon enorm moeilijk aan het doen, maar dat ligt vast aan mij, ik snap wel dat het vervelend is dta je maar met 1 pc tegelijk kutn werken als je niet snel een alternatief hebt, maar dan moet je niet allemaal problemen "bedenken" om je gepruts te rechtvaardigen...

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
er is geen gepruts geweest

ik heb gewoon een kapot modem gerepareerd. Het ziet er alleen niet zo netjes uit.

Mijn andere modem heeft misschien wel 10 jaar goed gewerkt ofzo zo lang heb ik dat kreng al. met die hack dat is ook al 2000 jaar geleden dat ik dat gedaan heb en dat heeft altijd goed gewerkt. Maar nu lijkt het modem er geen zin meer in te hebben met meerdere pc's er op.

Prutsen doe ik niet in die mate wat jij denkt hoor :) Ben gewoon cisco gecertificeerd dus ik weet wel waar ik mee bezig ben. daarom is het zo frustrerend.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Het gekke is, als de internet verbinding (en nu schijnbaar ook de verbinding met het netwerk gewoon) weg valt gaat mijn shoutcast stream die ik aan heb gewoon door, ook de ping opdracht die ik op ping -t heb naar 194.109.6.66 gaat gewoon door? ik snap er echt niks meer van :S

Wat kan het nou zijn dan??

• marquis
ik snap verder helemaal niks van wat je hebt gedaan en waarom. het ene modem heb je gehacked en dat is in de war geraakt en vervolgs verklaar je het voor dood. dan pak je een modem waarvan wat elcos kapot gaan en die repareer je dan en dan heb je geen last met routeren, wat logisch is, omdat dat ws niets met die elcos te doen heeft, en di router die je nu gebuikt ook bedoeld is om t erouteren, itt het gehackte modem
Misschien toch helemaal het verhaal goed lezen? Zou het toch nog eens doen ;)

• Saab
DAMAGE schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:27:
er is geen gepruts geweest

ik heb gewoon een kapot modem gerepareerd. Het ziet er alleen niet zo netjes uit.

Mijn andere modem heeft misschien wel 10 jaar goed gewerkt ofzo zo lang heb ik dat kreng al. met die hack dat is ook al 2000 jaar geleden dat ik dat gedaan heb en dat heeft altijd goed gewerkt. Maar nu lijkt het modem er geen zin meer in te hebben met meerdere pc's er op.

Prutsen doe ik niet in die mate wat jij denkt hoor :) Ben gewoon cisco gecertificeerd dus ik weet wel waar ik mee bezig ben. daarom is het zo frustrerend.
Sorry, met alle respect, maar als ik het verhaal tot nu toe lees krijg ik daar geen warm Cisco gevoel bij, als ik je hoor praten over telnet sessie is ok dus dan doet DNS het ook??

Anyway, als Cisco engineer hoef je denk ik ook geen routers en modems te gaan repareren met een soldeerbout.

Ik vind prutsen met condensatortjes en elco's nou niet echt een oplossing als je voor een paar tientjes een andere ST ergens kan halen. En als je Cisco gekwalificeerd bent dan pak je toch een Cisco?
Succes ermee...

• engelbertus
ik heb het verhaal wel goed gelezen, en ook met het gerepareerde modem werkt alles nog niet vlekkeloos, dus dan stel ik voor dat je beide modems voor dood verklaart, en een nieuwe haalt. en dan nog eens ons laat weten of het is opgelost. dan je switch vervangen , want per slot van rkekening gaf je die als eerste de schuld.

en als dat het ook niet is kun je nog naar je computers kijken, en gewoon alles zo zetten zoals dat (afgerond) bij 1000 van 1000 huishoudens gebeurt, de router/modem op dhcp server zetten en de computers alle netwerk gegevens automatisch bij de router laten ophalen.

als het dan nog niet werkt, is er misschien toch iets mis bij de provider.

leuk een certificatie, maar dat verandert niets aan de situatie, en zou het voor handiger moeten maken dit probleem op te lossen.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Hey je bent een tweaker of je bent er geen een ;) Als ik een modem snel kan repareren door er een aantal elco's in te solderen.. prima toch?

Vanwege het telnet verhaal en dns oke, is gewoon een telnet sessie naar xs4all.nl starten. als hij dan keurig resolved is dat in orde. Hij Resolved het ipadres behordende bij xs4all.nl en ka ndaarna een telnet sessie starten.

ik heb allemaal al nieuwe drivers geprobeerd etc etc. Maar goed dat kan het mijn in ziens ook niet zijn want het probleem deed zich zo maar in eens uit het niets voor.

Ik wil best dat andere modem ook wel voor dood verklaren hoor, maar wel toevallig dat nu een tweede modem ook al geen goede routering zou hebben. Als Ik op wille keurige tijden gewoon een ping opdracht doe naar bijvoorbeeld 194.109.6.66 een krijg ik een reply vanaf de router(10.0.0.138) DESTINATION UNREACHABLE.

En zo maar in eens springt hij dan ook weer terug, dan krijgt hij wel een goede reply...

• Saab
Die elco's zijn niet voor niets gepoft..Lijkt me dat er meer kapot is wat je op het oog niet ziet.

Maar knutsel lekker verder...Is niet meer mijn ding.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Nou jongens ik heb het probleem gevonden.

Geloof het of niet, maar 1 machine had een rootkit geinstalleerd... Ik deed netstat -a en ik zag echt ontiegelijk veel connecties naar mail servers toe... smtp connecties...

Soms zijn het dingen die je in eerste instantie niet verwacht. Het was namelijk zo erg op een gegeven moment knalde zelfs mijn interne netwerk werk er uit.. wat een ellende.

Geprobeerd met scannen op te lossen maar heb maar opdracht gegeven tot formatteren van die machine en daarna pas weer de utp er in en drivers en updates installeren.

Hoe een pc aan een rootkit komt en als een smtp hoer gaat dienen, joost mag het weten. Kan zulke ellende via een website bezoeker, of een verkeerd mailtje openen komen? i dont know... Sick world...

• Saab
Saab schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:42:
[...]

post je DNS settings dan eens? van je werkstations en je modem, je kunt de user.ini vanaf je ST donwloaden.

Ik verdenk 1 van je werkstations van iets.
Dan lees jij beroert de reacties op jouw probleem. Ik heb zeker twee keer gevraagd met 1 pc te testen, zodra het dan met een extra pc misgaat kun jezelf toch ook wel bedenken dat er iets mis met 1 van je PC's?

Je hebt nu wel je 'kapotte' modem gerepareert... 8)7

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ik had meerdere malen met 1 pc getest en hier neer gezet dat het dan wel goed ging, is het niet? toen heb ik er 1 pc bij gedaan. in dat geval was het die machine waar het probleem zich op bevond. Had ook een keer met een andere machine geprobeerd, toen kwam het probleem (stom toevallig) ook...

Vanavond weer geprobeerd met 1 machine en toen een hele andere machine er bij op. Dit werkte wel tot mijn verbazing. Toen weer een andere machine er bij gedaan, toevallig die niet het probleem was. later geprobeerd die machine met het probleem er bij op te prikken en boem ma 2 min was het weer raak.

Toen die machine door gespit. Daar voor had ik trouwens alle andere machines opdracht gegeven alles af te sluiten. Zodat ik zeker wist dat daar geen rare services op draaiden.

De machine met het probleem was mooi geroot je zag geen services draaien, maar met netstat -a dus wel mooi de connecties...

Niet zo hoog hartig doen hoor daar hou ik niet zo van..

• marquis
Hey, das mooi. Deze actie had ik ook niet echt verwacht van een rootkit. Mooi werk. Kun je ook weer je oude (nieuw) modem gebruiken.

Pagina: 1