Toon posts:

WRT54G ruilen voor WAP54G? Of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees me helemaal suf, maar ik heb (naar mijn idee) een wat uitzonderlijke situatie waardoor ik het zekere voor het onzekere wil nemen en jullie om hulp vragen voordat ik morgen de lieftallige dames bij de mediamarkt mijn WRT54G ga overhandigen!

Dit is het verhaal: ik heb standaard in mijn huis 100mbit internet. Ik woon op een Universiteits terrein en ik prik me CAT5 stekker zo in de muur. Ik krijg dan een WAN IP en heb nooit problemen. Nu zitten we hier met 2 laptops, een PSP, een iPhone en een MDA Compact die allemaal wel online zouden willen. Ik heb wat rond gelezen (ik geef toe: blijkbaar niet genoeg) en kwam tot de conclusie dat ik maar de WRT54G moest hebben. Een bekend merk, dat is altijd goed! FOUT! Wat een onding. Ik heb natuurlijk weer een v7 die niet langer dan 15 minuten online kan blijven. Ik heb de hoop al opgegeven en hoef dat ding sowieso niet meer. Het enige wat ik wil is mijn wireless apparaten connecten en het maakt me niet uit wat voor IP ze krijgen. Officieel mag je hier geen DHCP server draaien, maar dat boeit me ook niet. Dat scherm ik dan wel af. Tot zover mijn beklag.

Mijn vraag is als volgt: kan ik een WAP54G kopen, deze direct aansluiten op de WAN (dus bij mij in de muur met een CAT5 stekkertje) en dat mijn WAP54G (Access Point) de IP aanvragen van mijn apparaten doorsluist? Ik snap het principe van een router wel, en ik snap dat dit anders werkt, maar geeft de WAP54G nu zomaar klakkeloos IP's door zodra een apparaat het aanvraagt? En klopt het dan dat de DHCP server op de universiteit als het ware via mijn Access Point een IP uitdeelt?

Ik vrees dat het een simpel antwoord is, maar welke van de twee: JA of NEE? :)

Verwijderd

Er stond dat jullie een PlayStation Portable hebben en zulke dingen doen het louter dus door TKIP met WPA2.

[ Voor 252% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2016 21:02 ]

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:51:
Lekker DD-WRT installeren op je WRT54G, dan kan je alles wat je wilt.. Verder moest je namelijk NAT/DHCP/Firewall uitschakelen en kabel van School naar Router in een van de 4 poorten doen en niet de WAN poort. Dan krijgen ze een IP rechtstreeks van het School netwerk.
De V7 heeft een andere proccesor als de rest van de serie en is dan ook exact de enige versie die geen dd-wrt ondersteund. Net als alle overige custom wrt firmware's overigens. Schiet dus net niet op.

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:51:
Lekker DD-WRT installeren op je WRT54G, dan kan je alles wat je wilt met stabiliteit.. Verder moest je namelijk NAT/DHCP/Firewall uitschakelen en kabel van School naar Router in een van de 4 poorten doen en niet de WAN poort. Dan krijgen ze een IP rechtstreeks van het School netwerk.
Bedankt voor je bericht, maar zoals ppx17 hierboven zegt kan er geen DD-WRT op geinstalleerd worden. Dat had ik al uitgezocht.

Mijn vraag blijft nog steeds dezelfde: kan de WAP54G doen wat ik wil namelijk gewoon WAN IP's doorgeven zonder veel moeite?

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-03 19:10
Waarom zou je WAN ip;s willen doorgeven? De meeste campusnetwerken geven maar 1 IP adres pes huisdeur.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Echt duidelijk ben je niet, maar goed: de WAP54G is een accesspoint, en geen router. Jij hebt echter een router nodig, dus als ik je verhaal lees zeg ik: nee, je hebt niets aan een WAP54G. Je zult toch echt een router nodig hebben.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
donald_dick schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:41:
Waarom zou je WAN ip;s willen doorgeven? De meeste campusnetwerken geven maar 1 IP adres pes huisdeur.
Ik wil niet perse WAN ip's doorgeven, ik wil vooral niet moeilijk hoeven te doen met een DHCP server. Bovendien heb ik hier twee switchen staan die al mijn bedrade apparaten van IP's voorziet, dus 1 IP per voordeur is onzin...
gambieter schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:45:
Echt duidelijk ben je niet, maar goed: de WAP54G is een accesspoint, en geen router. Jij hebt echter een router nodig, dus als ik je verhaal lees zeg ik: nee, je hebt niets aan een WAP54G. Je zult toch echt een router nodig hebben.
Hoezo ben ik niet duidelijk? Kan je mij vertellen waarom ik een router nodig heb? Ik krijg toch al mijn IP's van een router buiten de deur. Als ik een switch aansluit op de hoofdaansluiting en daar 4 pcs aan hang krijgen ze allemaal netjes een WAN ip... dus mijn vraag blijft hetzelfde: kan een Accespoint dit ook?

Verwijderd

Per se WAN IP(s) niet door te geven zou als je überhaupt aan beveiliging denkt net als DHCP het streven zijn.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2016 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:28:
Dit kan een access point ook maar je router kan het even goed.
Ja maar ik heb geen router en blijkbaar dus ook niet nodig. Die WRT54G is een onding, ik wil gewoon draadloos een IP krijgen zonder poespas...
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:28:
Dit kan een access point ook maar je router kan het even goed.

@ hieronder: zet NAT/DHCP/Firewall dan uit, dan heb je een IP zonder 'poespas'. Kabel in een van de 4 LAN poorten doen!
Ja, maar mijn WRT54G werkt niet goed! Ik kan wel weer op een andere manier aansluiten, maar ik lees overal dat er problemen zijn... dan haal ik liever een WAP54G...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 10:46 ]

Verwijderd

Als je voor de WRT (routervariant) gaat adviseer ik je sowieso om voor een GL variant te gaan i.v.m. DD-WRT.

[ Voor 181% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2016 20:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 22:19:
[...]

Hier uit interpreteer ik dat je je WRT54G gaat teruggeven?? Dus je hebt er zelf een.
"maar ik lees overal dat er problemen zijn...", waarom lees je er over en probeer je het zelf niet? Als je NAT, DHCP en Firewall uit staan heb je een veel kleinere kans dat je router 'problemen' veroorzaakt.

Ik neem overigens aan dat je de laatste firmware op je router had geinstalleerd?
Ja, maar die wilde ik niet gebruiken omdat er met versie 7 zoveel problemen zijn. Ik heb inmiddels een WAP54G gekocht, maar stuit direct weer op een probleem. Omdat ik geen router heb, krijgt mijn AP een IP van buiten waardoor het setup programma hem niet kan vinden. Hoe kan ik nu handmatig mijn AP voor de eerste keer bereiken?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:17:
[...]
Ja, maar die wilde ik niet gebruiken omdat er met versie 7 zoveel problemen zijn. Ik heb inmiddels een WAP54G gekocht, maar stuit direct weer op een probleem. Omdat ik geen router heb, krijgt mijn AP een IP van buiten waardoor het setup programma hem niet kan vinden. Hoe kan ik nu handmatig mijn AP voor de eerste keer bereiken?
Zie je nu waarom je een router nodig hebt? Met een router had je een bedrade aansluiting kunnen maken. Anyway, elk AP heeft een standaard ingesteld IP-adres, dat staat in de handleiding. Uit mijn hoofd zeg ik dat de WAP54G een standaard IP-adres van 192.168.1.245 heeft.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:25:
[...]

Zie je nu waarom je een router nodig hebt? Met een router had je een bedrade aansluiting kunnen maken. Anyway, elk AP heeft een standaard ingesteld IP-adres, dat staat in de handleiding. Uit mijn hoofd zeg ik dat de WAP54G een standaard IP-adres van 192.168.1.245 heeft.
Ja, dat heb ik ook al geprobeerd. Maar ik vrees dat ik ontzettend veel pech heb. Als ik een UTP kabel tussen me laptop en me AP leg geeft me laptop "network cable unplugged" aan. Bovendien brandt mijn ACT lampje niet. Issie stuk denk je?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:53:
[...]
Ja, dat heb ik ook al geprobeerd. Maar ik vrees dat ik ontzettend veel pech heb. Als ik een UTP kabel tussen me laptop en me AP leg geeft me laptop "network cable unplugged" aan. Bovendien brandt mijn ACT lampje niet. Issie stuk denk je?
Nee, wat je doet is de WAP54G naar fabriekscondities resetten (zie handleiding), daarna met UTP-kabel aansluiten op het netwerk, en daarna draadloos naar het Linksys netwerk zoeken. Op inloggen en in de setup gaan, en daar de instellingen doen.

Echter, je gaat het probleem hebben dat je de WAP54g een IP-adres zult moeten geven waarop je hem zult willen blijven bereiken, en dat hoort normaal binnen het netwerkbereik te zijn. Maar die IP-adressen worden uitgegeven via een DHCP server, en je gaat dus snel dubbele IP-adressen hebben.

Om heel eerlijk te zijn zit je nu te proberen een onnodig probleem op te lossen dat je zelf geschapen hebt, door perse een AP te gebruiken ipv een router.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:57:
[...]

Nee, wat je doet is de WAP54G naar fabriekscondities resetten (zie handleiding), daarna met UTP-kabel aansluiten op het netwerk, en daarna draadloos naar het Linksys netwerk zoeken. Op inloggen en in de setup gaan, en daar de instellingen doen.

Echter, je gaat het probleem hebben dat je de WAP54g een IP-adres zult moeten geven waarop je hem zult willen blijven bereiken, en dat hoort normaal binnen het netwerkbereik te zijn. Maar die IP-adressen worden uitgegeven via een DHCP server, en je gaat dus snel dubbele IP-adressen hebben.

Om heel eerlijk te zijn zit je nu te proberen een onnodig probleem op te lossen dat je zelf geschapen hebt, door perse een AP te gebruiken ipv een router.
Dat werkt ook niet. Als ik de powercable aansluit staat power en link al aan. Als ik de AP reset veranderd er niets. Ik kan hem draadloos niet vinden, bekabeld geeft hij aan dat netwerkkabel niet goed aangesloten is. Dus dat werkt niet. Misschien heb je wel gelijk dat ik het probleem zelf creeer hiermee... misschien toch maar terug naar een router en hopen dat ik eentje koop die niet om de 10 minuten offline gaat... (een NetGear of Sitecom ofzo)... thnx anyway

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 01:13 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 01:12:
[...]
Dat werkt ook niet. Als ik de powercable aansluit staat power en link al aan. Als ik de AP reset veranderd er niets. Ik kan hem draadloos niet vinden, bekabeld geeft hij aan dat netwerkkabel niet goed aangesloten is. Dus dat werkt niet. Misschien heb je wel gelijk dat ik het probleem zelf creeer hiermee... misschien toch maar terug naar een router en hopen dat ik eentje koop die niet om de 10 minuten offline gaat... (een NetGear of Sitecom ofzo)... thnx anyway
Ik zou zeker geen Sitecom kopen, maar dat is een persoonlijke reden. Ik gebruik momenteel een Asus WL500g premium en ben daar heel tevreden over :)

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:51
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 01:12:
[...] toch maar terug naar een router en hopen dat ik eentje koop die niet om de 10 minuten offline gaat... (een NetGear of Sitecom ofzo)... thnx anyway
Dat is grappig om te horen, ik ben net blij dat ik van Netgear ben overgestapt op een WRT54G, omdat bij zowel draadloos als bedraad internet het ding 10x gereset moest worden voor ie eindelijk een IP zou afgeven en als ie het dan deed, het internet na 10 minuten weer uitviel. Toen een WRT54G gehaalt en het internet deed het op alle computers/laptops zo gauw ik hem in het stopcontact stook. Het internet is hier sinds we de nieuwe router hebben, nooit meer uitgevallen. (een V7 met firmware 7.00.4)

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 01:17:
[...]

Ik zou zeker geen Sitecom kopen, maar dat is een persoonlijke reden. Ik gebruik momenteel een Asus WL500g premium en ben daar heel tevreden over :)
Ha! Met die WL500G heb ik zelf zoveel problemen gehad! Grappig hoe het per persoon zoveel kan verschillen. Ik heb een Sitecom WL-153 aangeschaft en die werkt als een trein! Perfect aparaat.
Paprika schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 12:55:
[...]

Dat is grappig om te horen, ik ben net blij dat ik van Netgear ben overgestapt op een WRT54G, omdat bij zowel draadloos als bedraad internet het ding 10x gereset moest worden voor ie eindelijk een IP zou afgeven en als ie het dan deed, het internet na 10 minuten weer uitviel. Toen een WRT54G gehaalt en het internet deed het op alle computers/laptops zo gauw ik hem in het stopcontact stook. Het internet is hier sinds we de nieuwe router hebben, nooit meer uitgevallen. (een V7 met firmware 7.00.4)
Inderdaad grappig. Ik heb voor een Sitecom gekozen en alles werkt nu naar behoren. Dan maar een router, dan maar DHCP server draaien. Ik vind het best nu, want het werkt. Beter voor jou dat de WRT54G werkt, bij velen laat de v7 het afweten...
Pagina: 1