Verschil internetsnelheid tussen pc's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
Zoals de titel al aangeeft heb ik een vreemd probleem.

Als ik op mijn laptop donwload gaat dit aanzienlijk sneller (1750kb/s) dan op mijn normale pc (1350kb/s) . Alles buiten de pc om is het zelfde:
- Kabel
- Router
- Modem
- Server
- Download prog

Dat kan het dus allemaal niet zijn.
Beide pc's zijn gechecked voor spyware en zijn clean.

Iemand een idee wat het verder kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

firewall, processor, MTU instellingen, etc. Ga precies de twee vergelijken en ga dingen uitproberen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:41:
firewall, processor, MTU instellingen, etc. Ga precies de twee vergelijken en ga dingen uitproberen :)
Firewall is het zowieso ook niet, was ik even vergeten te vermelden in het lijstje. Mtu ed ga ik meteen even naar kijken, maar lijkt me sterk dat zoiets het is? Wat bedoel je met processor?

[ Voor 5% gewijzigd door Tjaps op 11-03-2008 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The Doctor schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:46:
[...]
Firewall is het zowieso ook niet, was ik even vergeten te vermelden in het lijstje. Mtu ga ik meteen even naar kijken, helemaal niet aan gedacht. Wat bedoel je met processor?
Als de laptop een veel snellere/modernere processor heeft, dan kan die misschien meer doorvoer aan. Of misschien draait er op de laptop minder troep. Bij sommige netwerkkaartjes (zoals Realtek spul) moet de processor veel meer arbeid verrichten dan bijvoorbeeld bij Intel netwerkchips.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nou, als je een hele trage cpu erin hebt zitten kan het zijn dat die de bottleneck vormt van die pc als het aankomt op netwerkverkeer. Overigens kan ook het soort netwerkkaart een groot verschil vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:01

SgtStrider

Fractal Switchover!

The Doctor schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:46:
[...]

Firewall is het zowieso ook niet, was ik even vergeten te vermelden in het lijstje. Mtu ga ik meteen even naar kijken, helemaal niet aan gedacht. Wat bedoel je met processor?
Hij bedoelt waarschijnlijk dat het van zoveel factoren afhankelijk kan zijn dat het op deze manier lastig te zeggen is... wat het ook is

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oftewel: zonder exacte specs en exacte informatie over software en is er niets te zeggen. Ga dus uitzoeken en vergelijken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:49:
[...]

Als de laptop een veel snellere/modernere processor heeft, dan kan die misschien meer doorvoer aan. Of misschien draait er op de laptop minder troep. Bij sommige netwerkkaartjes (zoals Realtek spul) moet de processor veel meer arbeid verrichten dan bijvoorbeeld bij Intel netwerkchips.
Pc heeft een AMD A64 2.7GHz, laptop core2 duo 1.5GHz. Laptop zal dus mischien iets sneller zijn maar het lijkt me niet dat m'n pc het niet trekt, zeker omdat er bij beide niets van betekenis op de achtergrond draait.

Ga nog wel even wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The Doctor schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:57:
[...]
Pc heeft een AMD A64 2.7GHz, laptop core2 duo 1.5GHz. Laptop zal dus mischien iets sneller zijn maar het lijkt me niet dat m'n pc het niet trekt, zeker omdat er bij beide niets van betekenis op de achtergrond draait.
Je blijft aannames doen, maar daar heb je niets aan. Ga het testen, vergelijk de netwerkkaarten, en probeer dingen uit zoals een live-CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjf
  • Laatst online: 03-03-2024

rjf

Vetpriester

Ik sluit mij bij dit probleem aan, ik heb hetzelfde probleem,
3 win xp sp2 computers achter een sitecom dc-202 v5 router
iedere pc zijn eigen ip adress router krijgt ip van kabelboer.

lengte utp 5 kabel tot router snelheid meeting www.speedtest.net
comp 1 1,5 mtr snelheid 1600 KB/s met newsleecher 8 lijnen 1450KB/s max
comp 2 1,5 mtr snelheid 1750 KB/s
comp 3 20 mtr snelheid 2125 KB/s

Met comp 1 als ik download en net begin, wil hij even 10 seconden pieken(stabiel) naar 1600 KB/s maar zakt dan weer af naar die 1450 als max snelheid.

Nu hebben ze onlangs bij caiway de snelheid verdubbeld (kuch)
Ik kan alleen maar bedenken dat het aan de netwerk kaart en of drivers ligt.

comp 1 Nvidia netwerk controller laatste nforce drivers
comp 2 realtek RTL8169/8110 gigabit netwerk card
comp 3 realtek netwerk kaart

Ik heb een poging gedaan om een comp naar die langer utp kabel te verhuizen maar de snelheden waren zo belachelijk (onstabiel) dat moet ik nog een keer proberen om echt uit te sluiten dat het niet aan de router of kabel ligt.

utp kabels uitwisselen tussen comp1 en comp2 geeft zelfde resultaat
op google gezocht met "router different speeds" levert een hoop mensen op met de zelfde problemen.

morgen ochtend eerst. comp 2 op utp kabel 3 aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door rjf op 12-03-2008 00:09 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
rjf schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:02:
Nu hebben ze onlangs bij caiway de snelheid verdubbeld (kuch)
Zal er waarschijnlijk totaal niets mee te maken hebben maar toch toevallig dat je ook caiway hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:01

SgtStrider

Fractal Switchover!

gambieter schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:58:
[...]

Je blijft aannames doen, maar daar heb je niets aan. Ga het testen, vergelijk de netwerkkaarten, en probeer dingen uit zoals een live-CD.
Dit is denk ik de beste tip die iemand je kan geven. Om je even in de juiste richting te schoppen;

www.imgburn.com
www.knoppix.nl

suc6

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Persoonlijk denk ik altijd als eerste aan een driver update voor je netwerkkaart en als 2de de weg die je UTP kabel aflegd, mogelijke storingsbronnen zoals voedingen etc. Laptop uitproberen op de kabel waar de PC aan hangt waarmee je kan kijken hoe de snelheid dan is of beiden even direkt op de modem aansluiten zonder router.

Genoeg om te testen lijkt me want het is niet meer dan dingen uitsluiten totdat het probleem overblijft, zoals in veel gevallen :) Maar even een back up draaien en een clean instal erover heen kan vaak snel uitsluitsel geven, ieder zijn manier van testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjf

rjf

Vetpriester

Vanmorgen aan het testen geweest

met de 100mb test file van af http://speedtest.bbned.nl/

via de winxp sp2

comp 1 1500KB/s
comp 2 1700KB/s
comp 3 2000KB/s
Hier zijn de snelheden schokkerig en het kan 100KB schelen omde opgegeven snelheid

via de knoppix 5.1 linux live cd

comp1 2000KB/s
comp2 2000KB/s
comp3 2000KB/s

De 100mb wordt in 50 seconden binnen gehaald.
Het begin met 5000KB/s springt terug naar 2800 dan naar 2300 en zakt dan rustig af naar 2000.
Dit heb ik gezien op alle drie de computers.

Conclusie
Het zijn de windows drivers of mtu settings

met ping -f www.speedtest.net -l 1464
ben ik er achtergekomen dat de max mtu voor comp1 is 1464+28 = 1492
maar waar je dat voor een nforce netwerk kaart kan veranderen heb ik nog niet gevonden.
Ik zal ook eens wat andere drivers proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:57

slaay

Natuurbeleven.com

Download eens tcpoptimizer en run dat eens op alle pc's.
Waarschijnlijk zal de snelheid overal ongeveer gelijk zijn.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjf

rjf

Vetpriester

Ik heb die tcpoptimizer gedownload en de mtu voor de nforce kaarten veranderd in 1492
vanwegen de max mtu en de pppoe dat we gebruiken hier bij de caiway.

ook heb de nforce drivers bij guru3d weg gehaald
ik had eerst de laatste nvidea nforce 60.24 uit 08-2006.

en heb nu 67.72 uit 17-11-2007, maar de max speed wil even naar de 1600 en dan zakt het weer af naar 1450. ik heb de netwerk instellingen in het register bekeken maar daar wordt ik niet wijzer van.

iemand nog links naar andere nforce drivers moerderbord is een asus 5n32-sli met nforce 680i SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Knoppix download naar het geheugen, niet naar disk, dus daar zou het em theoretisch gezien ook nog best wel eens in kunnen zitten. Dat de disken verschillend zijn. Of bijvoorbeeld zodanig vol/gefragmenteerd etc. dat het daardoor langzamer gaat. Al lijkt me dat eigenlijk met 100MB niet zo heel erg van toepassing in de praktijk :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je moet met TCP optimizer vooral eens proberen je TCP receive window te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjf

rjf

Vetpriester

tcp receiver window verschillende instellingen geprobeert van 17000 tot 8000000
maar geen resultaat

firewall en antivirus uitgezet en processen verwijderd

m'n vorige router wilde niet voorbij de 10mbit toen heb ik een andere router gekocht
(sitecom dc-202) en toen wilde de snelheid ook niet omhoog nadat ik windows opnieuw had geinstalleerd wilde het wel.(paar jaar terug)

ik heb sinds een paar maanden een nieuwe moederbord + cpu grafische kaart
dus dan moetje wel windows xp opnieuw installeren.

Het kan toch niet zijn dat een schone install een hogere snelheid bij je kabelboer ziet?
zal morgen nog eens verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
Nog even wat getest:
- Andere drivers voor de netwerkkaart.
- Snelheid van pc naar pc is wel gewoon goed (10/11MBps).
- TCP Optimizer de optimale settings in laten stellen gaf geen verschil.
- In veilige modus ook langzaam.
- Knoppix ook nog even geprobeerd, daar kon ik zo snel geen KBps zien maar bleef nogsteeds hangen tussen de 1.4 en 1.6MBps.

Iemand nog ideeën? Want ik snap er totaal niets meer van 8)7.

[ Voor 8% gewijzigd door Tjaps op 12-03-2008 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

The Doctor schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:18:
Nog even wat getest:
- Andere drivers voor de netwerkkaart.
- Snelheid van pc naar pc is wel gewoon goed (10/11MBps).
- TCP Optimizer de optimale settings in laten stellen gaf geen verschil.
- In veilige modus ook langzaam.
- Knoppix ook nog even geprobeerd, daar kon ik zo snel geen KBps zien maar bleef nogsteeds hangen tussen de 1.4 en 1.6MBps.

Iemand nog ideeën? Want ik snap er totaal niets meer van 8)7.
Heeft je router wel de laatste firmware versie ? En om nog maar eens aan te geven, hang je toestellen eens rechtstreeks aan je modem, vaak de beste test om de router uit te sluiten :)

En kabels testen is vaak ook wel een must, als ik wel eens zie hoe mensen zelf UTP schoentjes knijpen of vaak tegen een draad knallen met stofzuigen ofzo en zie hoe dan de aders in de schoentjes zitten dan vind ik het niet gek dat ze geen stabiele lijn hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
Anoniem: 50893 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:09:
[...]

Heeft je router wel de laatste firmware versie ? En om nog maar eens aan te geven, hang je toestellen eens rechtstreeks aan je modem, vaak de beste test om de router uit te sluiten :)

En kabels testen is vaak ook wel een must, als ik wel eens zie hoe mensen zelf UTP schoentjes knijpen of vaak tegen een draad knallen met stofzuigen ofzo en zie hoe dan de aders in de schoentjes zitten dan vind ik het niet gek dat ze geen stabiele lijn hebben :X
Zonder router testen heb ik gedaan, nogsteeds langzamer dan met m'n laptop eraan.

Kabel lijkt me gewoon goed als de snelheid van het netwerk wel ok is + m'n laptop haalt over de zelfde kabel wel hogere snelheden. Heb namelijk geen kabeltester liggen dus dat word lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjaps op 13-03-2008 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
Schopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:13

Onbekend

...

Zou de ene computer meer processorkracht verbruiken om bepaalde hardware aan te sturen dan de andere?

Niet dat het volgende de oorzaak aangeeft, maar verbind beide computers met een netwerkkabel (zonder router er tussen) en geef ze elk een IP-adres om bestanden te delen.
Download nu een grote file (100MB) van de ene computer naar de andere, en doe dit ook andersom.
Zit er een significant tijdsverschil hiertussen?
Zo ja, dan zou het te maken kunnen hebben met de lees/schrijfsnelheid van de harde schijven of iets in die richting.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Hier haal ik met @home het maximale uit de aangeboiden bandbreedte.
Niets aan de MTU hoeven te veranderen, noch PC naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjf

rjf

Vetpriester

rjf schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:26:
Vanmorgen aan het testen geweest

met de 100mb test file van af http://speedtest.bbned.nl/

via de winxp sp2

comp 1 1500KB/s
comp 2 1700KB/s
comp 3 2000KB/s
Hier zijn de snelheden schokkerig en het kan 100KB schelen omde opgegeven snelheid

via de knoppix 5.1 linux live cd

comp1 2000KB/s
comp2 2000KB/s
comp3 2000KB/s

De 100mb wordt in 50 seconden binnen gehaald.
Het begin met 5000KB/s springt terug naar 2800 dan naar 2300 en zakt dan rustig af naar 2000.
Dit heb ik gezien op alle drie de computers.

Conclusie
Het zijn de windows drivers of mtu settings

met ping -f www.speedtest.net -l 1464
ben ik er achtergekomen dat de max mtu voor comp1 is 1464+28 = 1492
maar waar je dat voor een nforce netwerk kaart kan veranderen heb ik nog niet gevonden.
Ik zal ook eens wat andere drivers proberen.
Vanmorgen windows er opnieuw opgezet en de limit van comp1 1,5MB is weg heb nu ook 2,0MB

ik weet nu ook waarom die bleef steken op 1,5MB dit kwam vanwegen de comodo firewall

[ Voor 4% gewijzigd door rjf op 18-03-2008 00:05 ]

Pagina: 1