[testcase] mistig (gekapt) bos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een paar weken geleden foto's gemaakt bij Enschede, een (gedeeltelijk) gekapt bos. Door de mist heb ik het mezelf niet makkelijker gemaakt, maar vind een aantal foto's toch goed genoeg om hier te laten zien. Vind je dit ook, of juist niet: laat het me weten! (en vooral het waarom)

1:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/schoonenbergwouter/bos001.JPG

2
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/schoonenbergwouter/bos002.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/schoonenbergwouter/bos003.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/schoonenbergwouter/bos004.jpg

5
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/schoonenbergwouter/bos005.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik zal even snel mijn mening geven over de foto's

#1 goede foto, maar ik vind hem 'niks hebben'. Hij breekt niet in bij mij om een gevoel vast te leggen. Ik vind hem eigenlijk niet goed genoeg voor de serie.

#2Hierbij heb ik het gevoel dat je een soort alleenstaande boom hebt geprobeert te maken, maar dat vind ik niet echt heel goed gelukt vanwege de andere boom op de achtergrond. Dit is wel beter gelukt in #3

#3 deze vind ik misschien wel de beste van de serie. hier heb je echt het 'alleenstaande boom' effect weten te verkrijgen, en hier werkt de mist ook mee met de foto om het nog eenzamer te maken. Alleen jammer van het kleine denneboompje op de voorgrond (om bij elke foto tenminste 1 kritiekpuntje te vinden)

#4 De boom is mooi met de markering, maar de kleine boompjes op de achtergrond en de afgehakte stam op de voorgrond zijn weer storend vind ik.

#5 mooi contrastrijk maar ik weet niet of hij echt in de serie thuishoort. de rest is namelijk een beetje mysterieus mistig. Maar deze is heel scherp. verder wel een mooie plaat, maar doet me niks om eerlijk te zijn, beetje net zoals #1

Overall, mooie serie vooral #3 vind ik misschien wel showcase waardig. De rest vind ik dan een beetje jammer van een slechte compositie (maar je kan natuurlijk niet je eigen composities maken in een bos) Verder technisch weinig op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Door de mist niet makkelijk gemaakt??? Je moet het helemaal hebben van de mist in deze serie, wat had je anders willen hebben? Een prachtig zonnetje en strakblauwe hemel.. Nee, de omstandigheden waren perfect. Eerste 3 vind ik ook wel aangenaam, alledrie heel anders, maar zelfde sfeer. Misschien de roodbruine stammen op 2 eraf croppen. 3 heeft nogal last van halo's, en de voorgrond mag best wat meer detail tonen (even opnieuw bewerken in photoshop, met een layertje waarbij je de voorgrond spaart bij de bewerking); zou je een mooie plaat hebben. 4 en vooral 5 doen me weinig.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

1. Slordige en onduidelijke plaat.
2. Wat is het onderwerp, de afgekapte bomen op de voorgrond, of de boom die nog overeind staat? Zou volgende keer een duidelijke keuze maken. Ik denk dat jij een thema had bedacht van de laatste boom die nog overeind staat, maar dat werkt nu echt niet.
3. Best wel een leuke en mooie plaat.
4. Stronk op de voorgrond staat echt in de weg. En verder echt totaal geen onderwerp.
Of is het onderwerp die 20% van die boomstam die op de voorgrond in beeld is gebracht?
5. Kleuren vind ik toch wel iets hebben. Maar jammer dat alles op de plaat scherp is.

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

3 vind ik wel goed gelukt, maar wat heb je met de nabewerking gedaan? Heel veel sharpening en clarity ofzo? Rond de bomen van nr 3 is opeens een veel lichtere rand, zitten er kleurovergangen in het grijs, en bij 4 zijn de takjes net trappetjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C4M1 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 06:34:
1. Slordige en onduidelijke plaat.
2. Wat is het onderwerp, de afgekapte bomen op de voorgrond, of de boom die nog overeind staat? Zou volgende keer een duidelijke keuze maken. Ik denk dat jij een thema had bedacht van de laatste boom die nog overeind staat, maar dat werkt nu echt niet.
3. Best wel een leuke en mooie plaat.
4. Stronk op de voorgrond staat echt in de weg. En verder echt totaal geen onderwerp.
Of is het onderwerp die 20% van die boomstam die op de voorgrond in beeld is gebracht?
5. Kleuren vind ik toch wel iets hebben. Maar jammer dat alles op de plaat scherp is.
Vrees dat ik het hier grotendeels mee eens ben en ik zou nog eens naar de sharpening kijken. Die staat wat heftug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
als je mist wat beter wil laten uitkomen kan je beter een telelens gebruiken. (mocht je de ruimte daarvoor hebben).

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

abrakadaver schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 09:00:
als je mist wat beter wil laten uitkomen kan je beter een telelens gebruiken. (mocht je de ruimte daarvoor hebben).
Best wel een interessante opmerking. Zou je willen uitleggen waarom dat is?
Ik zou het sowieso wel aardig vinden voor de TS, en voor andere geinteresseerden, als er meer tips zijn die een volgende keer meer houvast kunnen bieden bij het maken van foto's in een bosrijke en eventuele mistige omgeving :)

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de derde foto een absolute topfoto, straalt een heerlijke sfeer uit. Absoluut showcase waardig. De tweede foto ademt een beetje dezelfde sfeer uit maar is minder aangrijpend. Bij de andere foto's mis je in mijn ogen een beetje een onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
C4M1 schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 02:48:
[...]

Best wel een interessante opmerking. Zou je willen uitleggen waarom dat is?
Ik zou het sowieso wel aardig vinden voor de TS, en voor andere geinteresseerden, als er meer tips zijn die een volgende keer meer houvast kunnen bieden bij het maken van foto's in een bosrijke en eventuele mistige omgeving :)
een van de weinige keren dat ik het eens ben met tele gebruik is bij mist, doordat je dingen 'verplat' krijg je meer lagen mist opelkaar, de mist wordt denser. Als je een groothoek gebruikt dan houdt het beeld gewoon 'op'.. tele met mist is idd mooier, niet extreem, maar 120 mm oid..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Ik vind 2 en 3 echt iets uitstralen van een 'bossenkerkhof', iets triest. Van 2 zou ik rechts dat stukje boom nog afcroppen maar verder vind ik ze qua sfeer perfect. Misschien wat donker, maar dat past er juist bij.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1