Systeem wil niet booten van ICH9R array icm Highpoint 232

Pagina: 1
Acties:

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Topicstarter
Dag mensen. :)

Eerst maar eens wat relevante specificaties:

Moederbord: P5KR (P35 + ICH9R)
RAID controller: Highpoint RocketRAID 2320 (8x S-ATA)
2x Raptor 74GB (RAID0 op ICH9R)
8x WD RE2 400GB (RAID5 op Highpoint 2320)

Ik heb net Windows XP x64 geïnstalleerd op de zojuiste aangemaakte RAID0 array van de twee Raptors. Na de succesvolle installatie heb ik het Highpoint kaartje in het 2e PCI-e slot gestoken. De schijven daaraan worden keurig herkent en de array is 'Healthy'.

Alleen in het BIOS van het moederbord kan ik alleen kiezen voor booten vanaf de Highpoint kaart, de ICH9R array bevindt zich nergens meer. Haal ik de Highpoint kaart er weer uit, dan is het geen probleem om vanaf de twee Raptors te booten.

Een BIOS update hielp niet en de JMicron controller is uitgeschakeld.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Topicstarter
Iemand nog een (flauw) idee?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Hier vergelijkbaar probleem met een LSI SAS, hij ziet de ICH9R niet meer (conflict) maar heb met ghost12 kunnen copieren naar de SAS schijven en boot nu perfect

ik wil toch nog graag mijn ICH9R erbij hebben (anders moet ik weer een kabeltje kopen etc.), ik zal mijn bevindingen plaatsen

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Topicstarter
Dat heb ik nu ook gedaan. Even met Ghost de RAID0 clonen naar een aparte schijf. En vervolgens die clone weer terug zetten naar een enkele Raptor. (En laat die nou net stuk gaan toen ik klaar was) :( *klak*klak*
Gelukkig heb ik de andere Raptor nog...

Ik ben benieuwd of er een oplossing voor komt in de toekomst. Dat zal wel niet...

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
is algemeen bekend.. die zitten op dezelfde adressering te klooien ..
doen mobos automatisch...

zelfde als je vga onboard hebt.. en er een videokaart insteekt.. onboard video is pleitte..

Verwijderd

Welke boot opties zie je dan allemaal?

Vaak zie je namelijk SCSI0 ofzoiets voor je onboard RAID array.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Topicstarter
In het F8 boot menu zie ik:

-(optical drive)
-RAID0 (ich9r)
-Floppy

of

-(optical drive)
-SCSI (highpoint)
-Floppy

of

-(optical drive)
-SATA1 (één raptor op ICH9R)
-SCSI (highpoint
-Floppy

maar nooit, wat ik dus wil: :)

-(optical drive)
-SCSI (highpoint)
-RAID0 (ICH9R)
-Floppy

Ook in de BIOS (in het geval van ICH9R RAID + Highpoint) kan ik niet kiezen van welke 'harde schijf' ik wil booten. Dit kan normaal wel als je meerdere schijven in je computer hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 14-03-2008 14:25 ]

• vierkant228
Update, zodra ik de ICH9R op IDE zet i.p.v. RAID werkt het wel, bij boot options kan ik alleen de J-Micron of SAS selecteren maar niet de ICH9, wel zodra ik geen schijven op de SAS heb (slaat deze dan over, kan wel in windows dan hotswap de schijven toevoegen zonder RAID)

2x een RAID controller gaat blijkbaar niet, hier baal ik enorm van aangezien ik de ICH9R wil gebruiken met een RAID5 setup voor data en de SAS met 2x 15k voor boot

Ik ga dit weekend met mijn AMD testen (DFI NF4) of deze wel met 2 raidcontrollers werkt, werkt dat wel ga ik zoeken naar andere chipset voor C2Q die wel raid5 + SAS wil aanvaarden.

• vierkant228
Djaro schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:29:
is algemeen bekend.. die zitten op dezelfde adressering te klooien ..
doen mobos automatisch...

zelfde als je vga onboard hebt.. en er een videokaart insteekt.. onboard video is pleitte..
Dit is alleen met RAID!! zodra ik de ICH9R als IDE zet is het probleem gedeeltelijk weg

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Waarschijnlijk heb je te weinig base mem om beide option roms te laden. Zoek in je bios, of je de option rom kan uitzetten van je Highpoint, zodat deze niet wordt ingeladen in de bios, nadeel is dan alleen dat je niet kan booten vanaf je highpoint.

Option rom uitzetten is iets wat vaak gebeurt bij servers, weet niet of jouw pc systemboard hier ondersteuning voor heeft. Option rom disablen kan ook op een specifiek slot.

BTW ook je highpoint in een ander slot geprobeerd ?

• vierkant228
Update,

Ik heb nu hem als IDE staan en opnieuw de Intel matrix storage console geinstalleerd, na reboot ziet windows netjes de RAID1 schijven (pfiew, ideaal die software raid :P)

Ik kan dus niet booten van de ICH9R (wat in mijn geval ook niet hoeft) maar kan wel alle schijven zien en bewerken met de Intel matrix storage console.

Voor mij is het probleem opgelost en hoop dat jij er iets aan hebt.

• vierkant228
fleppuhstein schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 13:56:
Waarschijnlijk heb je te weinig base mem om beide option roms te laden. Zoek in je bios, of je de option rom kan uitzetten van je Highpoint, zodat deze niet wordt ingeladen in de bios, nadeel is dan alleen dat je niet kan booten vanaf je highpoint.

Option rom uitzetten is iets wat vaak gebeurt bij servers, weet niet of jouw pc systemboard hier ondersteuning voor heeft. Option rom disablen kan ook op een specifiek slot.

BTW ook je highpoint in een ander slot geprobeerd ?
Je hebt hier waarschijnlijk helemaal gelijk (zie mijn vorrige post), in mijn geval kan ik niet naar een ander slot aangezien ik 2x PCI-e heb waarvan 1x 16x voor VGA en de ander nu voor de SAS.
Pagina: 1