Accu UPS goed houden

Pagina: 1
Acties:

• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-01 19:39
Na ongeveer 2 jaar m'n UPS naast m'n PC gehad te hebben blijkt de accu het nu nog geen 15 seconden vol te houden. Ik vermoed dat dit voornamelijk komt omdat ik de accu nooit "onderhouden" heb, zoals dat hoort. Gewoon continu stroom erop.

Nu heb ik een nieuwe UPS besteld en wil ik de accu wel wat beter onderhouden, zeker omdat deze UPS krachtiger en duurder is.
Nu vraag ik me af hoe ik dat het beste kan doen. Ik denk dat het het beste is dat ik de accu zo nu en dan helemaal leeg laat lopen (stroom eraf, oud PC'tje eraan... 15 minuten later helemaal leeg), maar om de hoeveel weken/maanden zou ik dit het beste kunnen doen?

Heeft iemand ervaring met het onderhoud van accu's van UPS'en, en eventueel specifiek de 1300VA UPS van Trust?

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:54
Waarom koop je geen UPS waarvan je de accu's kunt verwisselen. Accu's gaan zover ik weet niet vele jaren mee.

Zorg in ieder geval dat ze niet op een te warme plek staan.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Wat staat er in de handleiding? Iets over onderhoud?

^^ 2 jaar is wel heeel kort.

[ Voor 23% gewijzigd door Sosabowski op 11-03-2008 18:03 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Mr_EOS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-01 15:42
Trust is niet bepaald een wereldmerk.
Ik zou mijn PC daar niet op durven "Trusten".

En idd 2 jaar is wel erg kort voor een accu.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
Hmm... Wij hebben hier op kantoor van APC UPSsen voor de switches.. Afgelopen zomer vervangen.. In de handleiding staat alleen dat er regelmatich een test geraaid moet worden. om er zeker van te zijn dat deze het nog goed doen.. Je kan baterijen moeilijk onderhouden aangezien deze onderhouds vrij zijn..

Batry pack vervangen is enige onderhoud dat ik kan verzinnen./

A Soldiers manual and a pair of boots.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 12:18

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Idd, die dingen zijn gemaakt om altijd vol te zijn in geval van...
Nadeel is wel dat de accu's constant worden bij geladen, zij het druppel laden, maar daar worden ze zeker niet beter van. Af en toe de stekker der uit rossen zodat ie op de accu loopt kan misschien helpen?

blabla

• M14
  • Laatst online: 06-02 16:37

M14

Volgens mij is het voor een lood-accu geen probleem om continu te laden. De accu regelt zelf de laadstroom, deze wordt minder naarmate de accu voller is.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Zo nu en dan compleet ontladen, schijnt wel te helpen. Maar met alleen een testbak laten draaien op je UPS totdat deze leeg is haalt het 'rest-stroom' er ook niet mee uit.

Wil je het helemaal goeddoen zet er dan iets op wat de accu's compleet leeg kan trekken. Maar das bestwel een omslachtige oplossing ook. Denk aan een lamp, ventilator, maar wel meerdere aangezien het met een kleine fan wel weken duren kan eerdat je zo'n accu leeghebt :P

• M14
  • Laatst online: 06-02 16:37

M14

Accu's _compleet_ leeg trekken is niet verstandig. Dan kun je ze weg gooien ;).

Verder heb je niet veel aan een UPS als je die regelmatig tot het maximale moet ontladen. Zonder UPS heb je dan net zoveel up-time.

Daarbij doen goede UPS'sen ook regelmatig een zelftest. Ik heb zelf een MGE 1KVA ding staan welke eens in de week een zelftest draait. Verder heb ik nog een paar Compaq 3KVA bakken liggen, die volgens mij eens in de dag een zelftest doen.

Ik zou me niet te druk maken om die accu's, ze zijn na een aantal jaar toch op. Alles wat je verzint om te onderhouden verlengt de levensduur niet geweldig.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Gewoon af en toe eens gebruiken, hoeft niet heel lang te zijn. Maar echt veel kan je het gewoon niet rekken, zelfs bij de grote dure bakken die zelftests doen gaan ze maar +/- 3 jaar mee.
Die accu's zijn overigens gewoon bij de elektroboer te halen, kosten niet zo veel.

• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-01 19:39
- Ik weet nog niet wat er in de handleiding staat, want de UPS is nog niet binnen. Vermoedelijk zal daar iets vergelijkbaars genoemd worden als hier reeds genoemd is.

- De accu is verwisselbaar (in tegenstelling tot m'n huidige geval). Daarnaast vind ik het niet heel erg belangrijk dat m'n PC een lange tijd aan kan blijven als de stroom eraf vliegt. Veel belangrijker is dat ik even de tijd heb om de boel uit te zetten en dat de PC tegen spanningspieken beveiligd is.

In ieder geval weet ik nu meer dan toen ik de vraag stelde, en dat is het idee... :D
Bedankt allemaal.

Verwijderd

Beveiliging tegen spanningspieken via een UPS had toch weinig zin als je de UPS zelf ook niet ge-aard had toch? :)

Immers moet een 'stroom-piek' toch ergens naartoe gaan?
Pagina: 1