Ik heb geprobeerd een condensator te vervangen..

Pagina: 1
Acties:

• BJC2008
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-03 15:09
Hallo,

Deze heb ik proberen te vervangen op mijn moederbord, omdat deze bol stond, maar nu doet mijn moederbord het niet meer, terwijl er wel gewoon spanning doorloopt, zou hij niet goed gesoldeerd zijn ofzo? Dit heb ik voor het eerst gedaan dus, maar zo te zien zit er voldoende soldeer op.

Wie kan hier tips over geven.

Mvg,

Bart

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Wel het zelfde type er op gezet?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Foto?
Wat voor moederbord?
Deed die het van te voren nog wel?
Meer info dus ;)

offtopic:
Gebruik de Edit knop als je iets hebt toe te voegen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 18:07 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Polariteit gechecked?

Zelfde type erin gezet?

• BJC2008
ja dat wel, ik heb van hetzelfde type moederbord zelfs hetzelfde type condensator er op gezet. Iets van 1500 uf

• BJC2008
Het moederbord deed het van te voren nog wel

• BJC2008
Ik heb iets van de witte kant van de Condensator op de witte kant van het printplaatje gezet

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Kan je een goede closeup (macro) foto maken?

• BJC2008
het is de condensator bij de ATX connector van een K7S5A moederbord

• BJC2008
Ik zal even een foto maken

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop eens?

[ Voor 64% gewijzigd door MensionXL op 11-03-2008 18:06 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• BJC2008
Euh, ik kan op het moment geen foto uploaden, moet ik eerst ftp installeren etc.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Dan denk ik dat het hier ophoud. Er is hier niemand met een glazen bol en dan rest niets behalve de vragen:
- Is het het juiste model condensator?
- Klopt de polariteit?
- Zit ie goed gesoldeerd?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• BJC2008
Ik ben even een foto aan het uploaden, dan zien we wel weer

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
BJC2008 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:02:
Ik heb iets van de witte kant van de Condensator op de witte kant van het printplaatje gezet
En dat was eerst ook al zo, of zat hij toen omgedraaid?

• BJC2008
Of moet ik steeds iemand quoten?

Verwijderd

www.dumpjeplaatje.nl > Prima imagehost :)

• BJC2008
http://members.lycos.nl/mijnnaam03/DSC00070.JPG

(Dit kan ook)

[ Voor 15% gewijzigd door BJC2008 op 11-03-2008 18:17 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Maak aub ook even een foto van het soldeerwerk, op deze manier is het niet te zien of het wel of niet goed is uitgevoerd.

[edit]

Overigens zie ik dat je in ieder geval je ATX connector al beschadigd hebt of dat er anderszins iets te warm is geworden. Zo maar een vraagje, heb je enige ervaring met solderen?

Ook is de foto erg donker. Wellicht even de boel uitbouwen en wat verlichting in de kamer aan doen voor je een foto maakt.

[ Voor 60% gewijzigd door kalizec op 11-03-2008 18:21 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• BJC2008
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:14:
[...]

En dat was eerst ook al zo, of zat hij toen omgedraaid?
Dat kan ik me eigenlijk niet herinneren, ik denk dat ik het gewoon opnieuw moet proberen

• BJC2008
kalizec schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:19:
Maak aub ook even een foto van het soldeerwerk, op deze manier is het niet te zien of het wel of niet goed is uitgevoerd.

[edit]

Overigens zie ik dat je in ieder geval je ATX connector al beschadigd hebt of dat er anderszins iets te warm is geworden. Zo maar een vraagje, heb je enige ervaring met solderen?
Het ligt eraan wat, ik doe vrijwel nooit printplaten, maar wel bedrading.

• BJC2008
kalizec schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:19:

[edit]

Ook is de foto erg donker. Wellicht even de boel uitbouwen en wat verlichting in de kamer aan doen voor je een foto maakt.
Ik heb er wel twee lampen op staan, maar ik maak een foto zonder flitser. Het lijkt me in iedergeval duidelijk genoeg om het te lezen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Weet je voor 100% zeker dat het wel dezelfde soort is? Ik zie namelijk dat de condensator erachter bovenop 3 inkepingen heeft en de nieuwe 4. Misschien dat het niets uitmaakt, maar kijk het voor de zekerheid nog eens na.

Vraag anders even Phenos2 voor elco's e.d. ;)

En doe gelijk even de EDIT-dans.. doe de dans!

[ Voor 8% gewijzigd door Bitage op 11-03-2008 18:28 ]

Verwijderd

Ik heb ook wel eens de condensatoren van een videokaart vervangen. Het eerste waar je op moet letten is dat je de draad-baan niet verbrand. Met andere woorden wees voorzichtig met het verwijderen van de vorige en wees alert met het plaatsen. Zorg dat deze superstevig erin zit, en goed gesoldeerd is (goede contactpunten gemaakt). Check ook of die geen kortsluiting maakt vanaf de onderkant.

Een hoop lui moeten weer hameren op vanalles terwijl TS maar een simpele vraag heeft :>

• BJC2008
Bitage schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:27:
Weet je voor 100% zeker dat het wel dezelfde soort is? Ik zie namelijk dat de condensator erachter bovenop 3 inkepingen heeft en de nieuwe 4. Misschien dat het niets uitmaakt, maar kijk het voor de zekerheid nog eens na.

Vraag anders even Phenos2 voor elco's e.d. ;)
Ik weet HONDERDPROCENT zeker dat het dezelfde is, alleen dat moederbord deed het niet, maar er liep wel enige spanning door de condensator, dus ik neem aan dat die het deed. Ik denk dat ik hem een keer omdraai. Maar als iemand een foto heeft van een K7S5A moederbord dat hij er zo ook
op zit dan laat ik het maar zitten.

Verwijderd

Heb je geen sluiting gemaakt met de sporen ernaast?

• BJC2008
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:30:
Heb je geen sluiting gemaakt met de sporen ernaast?
Als je dat kunt zien op het soldeerwerk(?)

Verwijderd

BJC2008 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:31:
[...]
Als je dat kunt zien op het soldeerwerk(?)
Meten is weten ;)

De elco zit er inderdaad goed op zie http://www.unicornsoft-bo...nboard/m-boards/k7s5a.JPG :)

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-04 13:23
Sorry hoor, maar dat ziet er echt uit als prutswerk. Je foto is ook niet om over naar huis te schrijven. Neem eerst een LAMP erbij, zoals hier al een paar keer is vermeld.
Het lijkt er op dat de banen die daar liggen beschadigd zijn, maar zoals ik al zei kan men eigelijk niets van je foto afleiden. Het soldeer'eilandje' ziet er ook niet netjes uit. Ga dat eerst maar eens verbeteren.

Neem een niet te zware soldeerbout met een kleine punt. En gebruik ook ajb de edit knop voor je posts, het is niet de bedoeling om voor elke zin je topic weer omhoog te kicken. Er zijn hier topics gesloten voor minder ..

Ohja, er draai hem vooral om; de kans is vrij groot dat de elco dan gewoon ontploft! Aanrader :)

[ Voor 7% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 11-03-2008 18:36 ]

• BJC2008
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:35:
Sorry hoor, maar dat ziet er echt uit als prutswerk. Je foto is ook niet om over naar huis te schrijven. Neem eerst een LAMP erbij, zoals hier al een paar keer is vermeld.
Het lijkt er op dat de banen die daar liggen beschadigd zijn, maar zoals ik al zei kan men eigelijk niets van je foto afleiden. Het soldeer'eilandje' ziet er ook niet netjes uit. Ga dat eerst maar eens verbeteren.

Neem een niet te zware soldeerbout met een kleine punt. En gebruik ook ajb de edit knop voor je posts, het is niet de bedoeling om voor elke zin je topic weer omhoog te kicken. Er zijn hier topics gesloten voor minder ..

Ohja, er draai hem vooral om; de kans is vrij groot dat de elco dan gewoon ontploft! Aanrader :)
Tja, ik moest hem er eerst afsolderen, wat al niet makkelijk gaat. Volgens mij zijn de banen niet beschadigd maar het printboard, bovendien denk ik dat de printbanen voor de elco aan de bovenkant zitten. Moet ik mijn eerste bericht editen om te antwoorden? of gewoon de antwoord knop indrukken?
Ik gebruik nu toch ook quote(?)

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Dat soldeerwerk lijkt echt nergens op.

Zo te zien zit er een dot tin op de pootjes, maar maakt dit geen contact met de printplaat...

Ik zie ook dat je flink hebt zitten bakken en braden, hopelijk geen S39 oid gebruikt?

Ik zal die C er persoonlijk weer afhalen, en alles met een in alcohol doordrenkt wattenstaafje schoonmaken om te kijken of de soldeereilandjes niet zijn beschadigd. Daarna de C terugzetten en dan de soldeerpunt tegen het eilandje en het pootje zetten, zodat ze alllebei tegelijk opwarmen. Daarna vanaf de andere kant wat tin laten vloeien.

Heb je soms nieuwe soort tin gebruikt? Dat spul zonder lood erin verwerkt? Moet je wel een geschikte punt voor hebben.

Het witte streepje op een C is niet altijd negatief, kan evenzeer positief zijn.

Ik zag je ook schrijven: "er zit genoeg tin op", maar dat is geen garantie voor een goede verbinding.

[ Voor 8% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 11-03-2008 19:03 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
BJC2008 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:39:
[...]

Tja, ik moest hem er eerst afsolderen, wat al niet makkelijk gaat. Volgens mij zijn de banen niet beschadigd maar het printboard, bovendien denk ik dat de printbanen voor de elco aan de bovenkant zitten.
Die banen lopen daar niet voor niets, natuurlijk. Het ziet er inderdaad beschadigd uit, maar zeker te zeggen is dat vanaf hier niet echt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-04 13:23
BJC2008 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:39:
[...]

Tja, ik moest hem er eerst afsolderen, wat al niet makkelijk gaat. Volgens mij zijn de banen niet beschadigd maar het printboard, bovendien denk ik dat de printbanen voor de elco aan de bovenkant zitten. Moet ik mijn eerste bericht editen om te antwoorden? of gewoon de antwoord knop indrukken?
Ik gebruik nu toch ook quote(?)
Eraf halen kan moeilijk zijn door loodvrije tin. Daar heb je een speciale bout (veel heter) voor nodig. Soldeertijd altijd zo kort mogelijk houden.
Nog een verrassing; de meeste moederborden hebben meerdere (niet zichtbare) layers voor banen. Dus die kunnen ook nog stuk zijn.

Over edit en quote; als je zelf 10 berichten na elkaar zet (dus zonder andere mensen ertussen) dan moet je edit gebruiken (nieuwe regel dus toevoegen aan je oude bericht). Als je reageerd op andere mensen kan (maar het hoeft niet,als het zo ook duidelijk is) de quote functie gebruiken. Daarmee laat je immers zien op wie of wat je reageerd.

• BJC2008
Tja, ik heb geen slecht ogen, maar als er iets met de printbanen aan de bovenkant is dan kan ik het niet zien natuurlijk, wat ik vermoed. Ik denk dat het tin op het moederbord veel harder is dan wat ik gebruik. Dat is Velleman 60/40 Rosin Core. Ik krijg die pootjes eigenlijk ook niet goed verwarmd, zodat het tin er niet op vloeit. De elco heeft geen banen aan de onderkant dus. Ik heb weleens gemeten dat mijn soldeerbout 17 a 18 watt opneemt maar er staat op 20 watt.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:07:
[...].
Nog een verrassing; de meeste moederborden hebben meerdere (niet zichtbare) layers voor banen. Dus die kunnen ook nog stuk zijn.
Je hebt tegenwoordig al 8 layer PCBs. En zoals ik tegen de TS al zei: ook al zijn de onderste daar niet voor de elco, dan nog lopen ze daar niet voor jan doedel, uiteraard. Ik vind het niet een fraaie soldeer job.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• BJC2008
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:07:
[...]

Eraf halen kan moeilijk zijn door loodvrije tin. Daar heb je een speciale bout (veel heter) voor nodig. Soldeertijd altijd zo kort mogelijk houden.

Over edit en quote; als je zelf 10 berichten na elkaar zet (dus zonder andere mensen ertussen) dan moet je edit gebruiken (nieuwe regel dus toevoegen aan je oude bericht). Als je reageerd op andere mensen kan (maar het hoeft niet,als het zo ook duidelijk is) de quote functie gebruiken. Daarmee laat je immers zien op wie of wat je reageerd.
Tja als er wel zulke moeilijk dingen met moederborden worden gedaan, dan kan ik het w.s. wel vergeten even een elco te vervangen.

Verwijderd

Op de eerste foto is een stukje van de ATX aansluiting weg gesmolten. Ik denk niet dat dat echt een probleem is want dat is maar plastic.

Maar aan de achterkant, de tweede foto, daar vindt ik het moederbord op die twee punten er toch echt bekrast uitzien, ik weet niet of dit uitmaakt en gewoon oppervlakte schade is, of dat je echt door een van de stroom circels hebt gesmolten.

Kan je door middel van een multi meter niet kijken of er wel stroom doorheen gaat? als je die twee punten aanraakt?

• BJC2008
Op die plek is de lak wat beschadigd, er zit ook niet echt een bevestigings punt. Het is op de foto wel mooi groot, maar in het echt praat je toch maar over een 10de milimeter. Bovendien zit dat tussen de banen in. (Nog even laten zien hoe het echt moet; Soldering machine)

[ Voor 21% gewijzigd door BJC2008 op 11-03-2008 19:49 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:31
In het filmpje laten ze een in-lne press fit machine zien. Dat is een machine bedoeld voor het inpersen van connectoren. Totaal iets anders dan een golfsoldeermachine waarmee de elco's op je moederboard gesoldeerd zijn.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

nvm
offtopic:
Sterf 2e pagina :+

[ Voor 186% gewijzigd door Jungian op 12-03-2008 01:04 ]

0.0

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:09
BJC2008 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:13:
Tja, ik heb geen slecht ogen, maar als er iets met de printbanen aan de bovenkant is dan kan ik het niet zien natuurlijk, wat ik vermoed. Ik denk dat het tin op het moederbord veel harder is dan wat ik gebruik. Dat is Velleman 60/40 Rosin Core. Ik krijg die pootjes eigenlijk ook niet goed verwarmd, zodat het tin er niet op vloeit. De elco heeft geen banen aan de onderkant dus. Ik heb weleens gemeten dat mijn soldeerbout 17 a 18 watt opneemt maar er staat op 20 watt.
20W krijg je bijna geen loodvrij soldeer mee los. Ik heb hier destijds ook wel prutswerk gedaan met 20W en 25W bouten zoals op jouw foto. Tegenwoordig soldeer en desoldeer ik gewoon alles met een 50W bout met scherpe punt van 5 euro bij de Gamma vandaan. Steeds in korte intervallen tegen de pootjes houden en de condensator een kant op buigen, en dat steeds om en om en je elco is er zo uit. Houd de bout er niet te lang tegenaan, 50W bouten zijn nogal zwaar uitgerust voor een moederbord, bij te lang contact heb je kans om componenten op je bord door te fikken.

Verwijderd

Zo'n moederbord heeft idd (zoals reeds opgemerkt) meerdere lagen. Dit is heel moeilijk te solderen, vaak vloeit de tin niet goed door, waardoor de binnengelegen banen geen contact maken. Wat ook wel eens gebeurt, is dat door de warmte binnenin de banen losgaan, waardoor ie het niet meer doet. Het is nu te laat, maar als je nog eens zoiets moet doen, gewoon de oude elco doormidden/kapot knippen, en van de draadjes die in de print zitten af trekken. dan de draadjes van de nieuwe elco aan de draadjes van de oude solderen. Ziet wel niet zo mooi uit, maar werkt altijd.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
BJC2008 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:15:
[...]

Of moet ik steeds iemand quoten?
Nee, maar in plaats van telkens een nieuwe post te plaatsen met één regeltje, zeker als het niet echt relevant is (zoals 'ik ga nu foto's plaatsen') kun je beter een reeds door jezelf gemaakte post editten en daar de opmerking in plaatsen. Telkens weer een korte post plaatsen wordt door veel mensen terecht gezien als het kicken (onder de aandacht brengen) van je eigen topic. Vandaar :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BJC2008
Abbadon schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:31:
[...]

Nee, maar in plaats van telkens een nieuwe post te plaatsen met één regeltje, zeker als het niet echt relevant is (zoals 'ik ga nu foto's plaatsen') kun je beter een reeds door jezelf gemaakte post editten en daar de opmerking in plaatsen. Telkens weer een korte post plaatsen wordt door veel mensen terecht gezien als het kicken (onder de aandacht brengen) van je eigen topic. Vandaar :)
Dit is mijn eerste post op de Gathering vandaar, ik zal proberen minder vaak te posten.

Bedankt voor de tip overigens PaulDune.

Mvg,

Bart
Pagina: 1