Toon posts:

Upgrade van mijn systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, weer een vraag van een upgrade, maar ik probeer het uitgebreid te doen.

Graag zou ik van het vakantiegeld het systeem een flinke opknapbeurt geven en daarbij denk ik aan de upgrade van de 3 eenheid zoals dit subfora heet, dus alle 3.

Oud systeem:
AMD64 3800+ Venice
2048 MB DDR1 op 1T
2xIDE harddisk (al oud setje, maar werkt nog op en top)
ASUS A8R-MVP revisie 1.x met BIOS 0503
ASUS X1950XT original design (eigen brand)
22 inch Novita breedbeeld TFT op 1680x1050
Versterker met subwoofer voor het geluid

Doel:
Ik speel niet zo heel erg vaak games en de games die ik speel zijn selectief gekozen. Ik heb me verder verdiept in de werking van mijn systeem en ik kom op de volgende conclusies uit:
1. Ik kom vaak CPU kracht tekort (dat weet ik met zekerheid)
2. Ik heb genoeg RAM, maar in 2008/2009 is 4 GB normaal?
3. Mijn videokaart voldoet nog prima. DIngetje is mooi stil en het is een prachtige kaart, genoeg voor mij en met een mooi design heatpipe koeler. Ik heb geen klachten met mijn systeem.

Dus in games mis ik CPU kracht en in Windows Vista merk ik ook dat mijn 3800+ gedateerd begint te worden. Zolang XP hier zeker 2x zo vlug werkt als Vista heb ik bottlenecks in mijn systeem zitten dat een modern OS zoals Vista in de weg staat. Ik weet zeker dat ik machtig kan gamen onder Vista met een juiste CPU. GPU is goed. Onder Vista haal ik dezelfde 3Dmark punten als onder XP, maar gamen is niet zo leuk onder Vista, het komt duidelijk CPU power tekort.

Schaalbaarheidstabel

MEM: prioriteit 3/5 (is 2048 MB genoeg of 4 GB langzamer geheugen?)
GPU: prioriteit 1/5
CPU: prioriteit 5/5 (ik kan geen Q9450 betalen)

Dit had ik op het oog en ik heb het topic over Quadcore vs Dualcore doorgenomen en een Quadcore heeft geen zware nadelen in games, zolang de overhead van een OS door een andere core afgehandeld kan worden loopt een game vloeiend of heb ik het mis?

Veel geld is er dit jaar niet voor handen want ik heb een koophuis en een lieve vriendin en dat is duur zat. Ik dacht voor 400 euro dit jaar te vertimmeren aan het apparaat want mijn vriendin krijgt dan een nieuwe scooter en dat kost ook geld, dus het is geven en nemen en dit is de richtprijs voor dit jaar. Ik kan daar niet overheen en volgend jaar weer nieuwe kansen. De upgrade wil ik schalen voor 18 maanden en dan zie ik wel weer wat dan het snelste is. Ik heb met mijn huidige systeem al 29 maanden plezier gehad en het wordt gewoon ouder. XP en gamen zoals UT3 gaat verbazend goed, maar onder Vista kan hij het echt niet lekker trekken en zeker niet vergeleken met XP (vergelijk mijn X1950XT dan met een 9800pro). Zo erg is het verschil dus echt en in games staat mijn CPU constant op 100% load, dus hij komt tekort. Derest van het systeem wil wel, maar de CPU is al ouder.

PS: Ik hoef geen 120+ fps. Gewoon een stabiele 60 fps continue is al wenselijk genoeg.

Dit kwam ik tegen en ik weet echt niet of het wat is, maar het is een kit, dus ik hoef niet bang te zijn voor incompatibiliteiten. Voeding is 500 watt met 2 rails x 24 A en voltages zijn prima in orde heir en het systeem is stabiel. Dus ik denk dat de voeding goed is want ik heb voor iemand ooit 5 harddisks erin gehangen en dat trok ie.

De bovenste kit?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Doe dan dit:

Q6600
Kingston VR, 2x2GB, 800MHz
Gigabyte P35 DS3
Totaal: € 340,-

2GB meer geheugen erbij voor 10 euri. Dan heb je geen 2de PCIe-x16 slot, maar je kan altijd nog de P35 DS3P nemen of een ander bord nemen.

Maar als je geen gedoe wilt hebben met meerdere shops e.d. volstaat die kit gewoon prima :)

Maar eigenlijk mogen boodschappenlijstjes niet meer ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Bitage op 11-03-2008 17:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 17:49:
Doe dan dit:

Q6600
Kingston VR, 2x2GB, 800MHz
Gigabyte P35 DS3
Totaal: € 340,-

2GB meer geheugen erbij voor 10 euri. Dan heb je geen 2de PCIe-x16 slot, maar je kan altijd nog de P35 DS3P nemen of een ander bord nemen.

Maar als je geen gedoe wilt hebben met meerdere shops e.d. volstaat die kit gewoon prima :)

Maar eigenlijk mogen boodschappenlijstjes niet meer ;)
Toch enorm bedankt, net hetgeen ik wilde weten en ik weet dat er een nieuw regelement is, maar dat is mij wat straf gemaakt en een vraag of een upgrade kit 'änsich' in orde is, is toch geen vraag voor een compleet nieuw systeem?

Gedoe met meerdere winkels, ja, klopt, en daar heb ik al helemaal geen behoefte aan. Ik vertrouw alles via post als afwachten, dus geen 3 leveringen apart. Dan misschien gewoon de kit want de kans dat ik er een stuk mee vooruit ga is zeker. Dat zag ik al via Tom's CPU charts :)
Die extra 2 Gig erbij lonken ook wel, maar ik kan toch gewoon 2 GB bij de kit erbij nemen? Kost 6 tientjes en dat is net op de marge :)

Lastig, ik het eens uitpluizen met jouw info erbij :)

Volgens mijn water is dit setje iets wat vlugger, meer geld aan CPU en geen 2e PCI-E slot.
Afbeeldingslocatie: http://xs225.xs.to/xs225/08113/knipsel644.png

CPU mag aardig overkill zijn en meer dan de helft van de prijs zijn, maar ik vind CPU's vaak te langzaam en ik wil nu geen consessies doen met CPU gerelateerde dingen zoals de bottleneck in Vista. Als ik Vista ga gebruiken met mijn games en modificaties is een krachtig paard meer dan gewenst.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 07:47 ]

Verwijderd

Zou voor de AMD gaan heb je toch wel een langere levensduur ook en is middelmatig met de prijs en anders als je je PC gaat upgrade zou ik wachten tot julli dan komen er nieuwe Intel Quad core`s uit !

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 07:29:
[...]
Toch enorm bedankt, net hetgeen ik wilde weten en ik weet dat er een nieuw regelement is, maar dat is mij wat straf gemaakt en een vraag of een upgrade kit 'änsich' in orde is, is toch geen vraag voor een compleet nieuw systeem?
Ook upgradevragen zijn niet meer toegestaan. Een beetje Tweaker zoekt dat zelf immers uit.

ARME AOW’er

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 07:55:
Zou voor de AMD gaan heb je toch wel een langere levensduur .......
?.... kun je dat beter ondersteunen? Zulke *#@$ heb ik nog nooit gehoord.... ;)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:54
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 17:32:
...
en in games staat mijn CPU constant op 100% load, dus hij komt tekort.
Sidenote: dit wil niet alles zeggen, games hebben over het algemeen nogal de neiging om sowieso 100% te pakken, of ze het nou nodig hebben of niet.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Mijn tip, koop niet bij alternate. Duur en de service is niet al te best.

Ik zou kijken bij azerty, 4launch of salland automatisering.

E8400+DS3+4GB is zeker wel een goeie combo. Ik zou er ook nog een goedkope 3 party cooler bij kopen. Een freezer 7 pro of een Hyper TX2. De koeler op de E8*** zijn nog al klein en werden door redelijk wat mensen als luidruchtig bevonden. Verder is het dan een stuk makkelijker om de E8400 ook nog een stuk over te clocken. I.E. naar 400fsb is 3,6ghz. Dat moet zeker te doen zijn.

4GB + 32bit = 3~3,5GB berijkbaar voor je systeem. Ik weet niet of je vista 64bit is.

Let je ook op dat moderne borden maar 1 IDE aansluiting hebben. En dus 2 devices er aan kunnen hangen?

2e PCI-e 16x slot op P35 heeft maar 4lanes en is dus een gigabottlenek als je daar een kaart in zet voor CF.
marquis schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 08:37:
[...]

?.... kun je dat bete
r ondersteunen? Zulke *#@$ heb ik nog nooit gehoord.... ;)
Wat hij bedoeld dat je mischien, als je geluk hebt, als je net het juiste bordje gekocht hebt, er AM3 op kan zetten. (Hell op sommige goedkopere borden werken de 6000 en 6400+ 125w niet eens)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 10:11 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
Dit is een 'Wat moet ik nemen?' vraag. Ik snap jouw probleem, maar snap ook mijn probleem dat we snel een wildgroei krijgen wanneer dit soort topics worden toegestaan. Zie o.a. de BBG's in het CSL subforum.
Eigenlijk is het heel simpel, jij zegt met name cpu power tekort te komen, koop dus een nieuwe, snelle cpu plus bijbehorend moederbord en geheugen (zal DDR2 worden, maar dat is niet duur en je kunt later altijd bijplaatsen). Succes :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.