MSI RX1950XT ATI Overdrive werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gisteren een nieuw systeempje samengesteld, waaronder:
Voeding: Termaltake Thoughpower Qfan 500 watt
Mobo: MSI K9N Neo V3
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+
Geheugen: OCZ XTC Platinum 2 2GB DDR2-800 Kit
Graka: MSI Ati X1950XT (RX1950XT-VT2D256E-HD)
Fan: Arctic Freezer 64pro

De grafische kaart is niet nieuw, maar komt uit mijn ´oude´ systeem.
Ik wacht nog eventjes met de aanschaf van een nieuwe, daar deze ook nog aardig presteerd.
Natuurlijk wil ik wel weer het ´maximale´ uit mijn kaart en 3dMark scores halen, dus daarom deze vraag:

Ik heb Ati´s Catalyst Control Centre geìnstalleerd en probeer van de ´OVERDRIVE´ functie gebruik te maken, waar ik twee vragen over heb:

- In Overdrive zie ik de huidige VPU-klok en de huidige geheugenklok staan, maar deze staan standaard maar op 500 en 595 Mhz, hoe kan dat? Daar mijn 1950XT standaard al op 625Mhz en 900Hmz (1800ddr) zou moeten draaien?
- Als ik dan al kies voor ´hulpprogramma voor automatische klokconfiguratie uitvoeren´, dan gaat hij weliswaar een tijdje de max berekenen, waarbij je ook ´hoge´ waardes ziet ontstaan, maar als je vervolgens na de berekening op toepassen van die max waardes klikt, dan staat hij gewoon weer op 500 en 594 als huidige waardes.

Wat doe ik verkeerd?
Tevens haal ik nu maar iets van 6300 als score in 3Dmark2006, wat denk ik NIET goed is?

(overigens heb ik ook al even Atitool geprobeerd, maar ook daar zie ik als standaard waardes 500 en 600)
Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/prod_d7e35560611cc9ffed993fdabf7c14f9.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 11-03-2008 16:53 ]

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
500/594 zijn de 2D kloksnelheden. Dat klopt dus. Kijk eens wat er bij "requested" staat (boven Current VPU Clock).... dit zijn de 3D kloksnelheden waar de kaart zichzelf naar overklokt als er een 3D applicatie draait. Wanneer je niet gamed... gaat-ie gewoon weer terug naar 500/594.

6300 punten in 3DM2006 is normaal voor een X1950XT. :)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Allewijn
  • Niet online
CJ schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 17:50:
500/594 zijn de 2D kloksnelheden. Dat klopt dus. Kijk eens wat er bij "requested" staat (boven Current VPU Clock).... dit zijn de 3D kloksnelheden waar de kaart zichzelf naar overklokt als er een 3D applicatie draait. Wanneer je niet gamed... gaat-ie gewoon weer terug naar 500/594.

6300 punten in 3DM2006 is normaal voor een X1950XT. :)
Okééj hij maakt dus onderscheid in 2D en 3D! Dankjewel, dan zal ik eens op zoek gaan naar de maximale veilige overclock waardes om een zo goed mogelijke 3Dmark score te halen.
Is Ati Overdrive in de 'automische overclock bepalende modus' een beetje goed, of kan ik het beter handmatig uitzoeken?

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Automatisch overklokken met ATI Overdrive is 'veilig' overklokken. Er wordt gelijk getest of de boel stabiel draait. Mijn X1950XT draait stabiel op 655Mz core en 927Mhz mem. Overdrive wilde 'm zelfs op de maximum waardes laten draaien (ongeveer 688Mhz core en 948Mhz mem), maar gezien de hoge temperaturen leek me dat niet verstandig. Je zou het ook handmatig kunnen doen of met een third party tool. Maar begin je net met OC-en dan is Overdrive een prima manier om te OC-en.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Allewijn
  • Niet online
CJ schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:03:
Automatisch overklokken met ATI Overdrive is 'veilig' overklokken. Er wordt gelijk getest of de boel stabiel draait. Mijn X1950XT draait stabiel op 655Mz core en 927Mhz mem. Overdrive wilde 'm zelfs op de maximum waardes laten draaien (ongeveer 688Mhz core en 948Mhz mem), maar gezien de hoge temperaturen leek me dat niet verstandig. Je zou het ook handmatig kunnen doen of met een third party tool. Maar begin je net met OC-en dan is Overdrive een prima manier om te OC-en.
Met behulp van de Overdrive tool merk ik inderdaad een verbetering.
Hij zet hem op 662 en 945, waarbij hij continu zeer stabiel blijft en temps ook niet boven de 80 graden uitkomen.
Met deze setting haal ik dan in 3Dmark2006 op 1024X768 een score van 6673.
Een forse stijging t.o.v. de standaard clockspeed.
Wat me wel opvalt is dat tijdens de OVERDRIVE maximum speed test, de gpu-fan absoluut nog niet maximaal loopt, je hoort hem soms heel ff een paar seconden 'aanjagen', maar verder niet.
Het zou toch veel beter zijn als hij in zo'n test gewoon van voren af aan op 100% loopt te blazen?
Dat geeft dan weliswaar een behoorlijk geluid, daar dit een flink lawaaïge koeler (dubbelslots model), maar wie weet wel een betere performance?
Misschien een met Atitool doen, en dan in Atitool de fan op 100% zetten?
Ik meen nml. dat je dat in CCC niet kan regelen?
Kunnen CCC en Atitool gewoon naast elkaar draaien?

• Allewijn
  • Niet online
Nou ik heb even Atitool erbij gezet, en de fan op continu 100% laten blazen.
Tis ongelofelijk hoeveel lucht die dubbelslotskaart/fan dan aan de achterkant van mijn pc eruit gooit.
Nog mooier is dat hij onder volle stress dan maar maximaal 62 graden wordt!!!
Terwijl hij daarvoor toch al gauw tot minimaal 80 graden opliep!
Hierdoor kan Overdrive nog hogere stabiele (automatische klokconfiguratie) scores halen, namelijk:
688Mhz en 945Mhz (1890Mhz DDR).
Hierdoor behaal ik een 3Dmark2006 score van 6763, wat mij een mooie score lijkt.
Idle loopt de kaart op maar 38 graden celcius, maarja, die fan op continu 100% is géén gehoor, dus dat is alleen een leuke optie als je druk aan het gamen of benchmarken bent.

Wat irritant dus dat er géén goede fancontrol in Catalyst Control Centre zit (toch?)
Want met die Overdrive functie zou CCC de fanspeed ook gewoon nog hoger richting 100% moeten gooien...

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
De fanspeeds zijn juist iets omlaag gebracht door AMD/ATI omdat de coolers nou niet de stilste zijn.... er werd enorm veel geklaagd over het turbine geluid bij te hoge toeren, waarvan je zelf ook al aangeeft dat het geen pretje is om te horen. Overdrive is bedoelt als OC middel voor de leek. Het moet doorzichtig zijn... elke jan-modaal die een kant-en-klare PC koopt met een Radeon er in krijgt het CCC meegeleverd. Het grootste gedeelte is niet geinteresseerd in overklokken of vindt het eng om te doen. Overdrive = veilig. Stel dat jan-modaal de fanspeed per ongeluk verkeerd zet in het CCC waardoor de GPU niet genoeg gekoeld wordt en deze doorbrand... wie vergoed dat? AMD of de fabrikant van de PC (bv Dell)? Juist.... daar willen ze dus geen gezeik mee hebben. Overdrive valt nog wel binnen de garantie. Daarom biedt Overdrive geen optie om de fanspeed aan te passen.Daarvoor heb je third party tools.

• Allewijn
  • Niet online
CJ schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:45:
De fanspeeds zijn juist iets omlaag gebracht door AMD/ATI omdat de coolers nou niet de stilste zijn.... er werd enorm veel geklaagd over het turbine geluid bij te hoge toeren, waarvan je zelf ook al aangeeft dat het geen pretje is om te horen. Overdrive is bedoelt als OC middel voor de leek. Het moet doorzichtig zijn... elke jan-modaal die een kant-en-klare PC koopt met een Radeon er in krijgt het CCC meegeleverd. Het grootste gedeelte is niet geinteresseerd in overklokken of vindt het eng om te doen. Overdrive = veilig. Stel dat jan-modaal de fanspeed per ongeluk verkeerd zet in het CCC waardoor de GPU niet genoeg gekoeld wordt en deze doorbrand... wie vergoed dat? AMD of de fabrikant van de PC (bv Dell)? Juist.... daar willen ze dus geen gezeik mee hebben. Overdrive valt nog wel binnen de garantie. Daarom biedt Overdrive geen optie om de fanspeed aan te passen.Daarvoor heb je third party tools.
Dat is een heel duidelijk en logisch verklaarbaar verhaal! Ik begrijp de achterliggende rede van Ati nu ook. Dankje.

Ik heb dan ook CCC nu maar geheel verwijderd (ik gebruik verder geen enkele optie uit CCC), uiteraard heb ik de nieuwste videokaartdrivers wel behouden.
Ik heb nu dus alleen AtiTool erop staan, welke ik heb insteld dat hij de cpu op 60 graden moet proberen te houden, nu 'kan' hij dus, wanneer nodig, welk gewoon op 100% blazen.
Enige gekke nu weer is: Ik was dus nu van plan via AtiTool te overclocken, en dan eerst eens beginnen met de auto opties 'Find Max Core' en 'Find Max Mem', maar dan loopt ie helemaal vast en sluit vista AtiTool automatisch af om verder vastlopen van de pc te voorkomen.
Hij gaat dus niet automatisch op zoek naar de beste megahertzen.

Dus mijn laatste vraag: Hoe komt dit nou weer?
Pagina: 1