• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Een raar exchange probleem waar ik niet uit kom.

Ik heb een User met de naam Klaas deze blijft staan in de GlobalAddressBook zelfs wanneer hij geen mailbox meer heeft, geen account heeft en alle exchange attributes (als laatste poging) zijn verwijderd.

Waarschijnlijk heeft dit iets te maken met het crashen van onze eerste (primary) exchange server.

Anyway, zelfs na het opnieuw binnen halen van de adressbook blijft deze persoon vrolijk in de lijst staan. Ook op een nieuwe outlook client (geen cached issue dus)

Jullie zullen denken dat is niet erg, maar deze persoon heet hetzelfde als een nieuwe werknemer en is behoorlijk irritant.

Ik kan overigens niet mailen naar dit adres, account doesn't exist. Is er een methode om de GaL handmatig aan te passen?

Overigens, de oude mailserver (exhange1) staat nog in de lijst in system manager. Ik durf deze niet te verwijderen. Ben bang dat hiermee gegevens of koppelingen verloren gaan. Deze server staat overigens wel 2 maanden al uit.

Wat denken jullie toch maar verwijderen uit de system manager? Wellicht voorkomt dit problemen zoals hierboven? Ik neem aan dat ik dan eerst de 2de server moet promoten tot primary + de routing moet aanpassen?

edit : ik heb nog gedacht om de default global address list te verwijderen. Maar doe dit liever niet tijdens de productie/kantooruren

[ Voor 30% gewijzigd door Workaholic op 11-03-2008 16:45 ]

Mijn V&A

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Audi-Addict schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:39:
Een raar exchange probleem waar ik niet uit kom.

Ik heb een User met de naam Klaas deze blijft staan in de GlobalAddressBook zelfs wanneer hij geen mailbox meer heeft, geen account heeft en alle exchange attributes (als laatste poging) zijn verwijderd.
Waarschijnlijk heeft dit iets te maken met het crashen van onze eerste (primary) exchange server.
[...]
Is er een methode om de GaL handmatig aan te passen?
Was die primary toevallig ook nog een domain controller?

De Exchange GAL hoort namelijk bijgewerkt te worden zolang Exchange maar contact kan maken met een Global Catalog DC.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Audi-Addict schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:39:
Wat denken jullie toch maar verwijderen uit de system manager? Wellicht voorkomt dit problemen zoals hierboven? Ik neem aan dat ik dan eerst de 2de server moet promoten tot primary + de routing moet aanpassen?
Je moet deze server wel verwijderen, wil je in de toekomst niet ook allerlei gekke issues krijgen. Een Exchangeserver zomaar uitzetten is geen goed plan.
How to remove the first Exchange Server 2003 computer from the administrative group
XADM: How to Remove the First Exchange Server in a Site

Vergeet Active Directory op die bak ook niet, als dat er op draaide. Dat is nog een veel groter probleem.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 18:27

Cis

Mocht je heel onzeker zijn: Wat je kunt doen, is tijdens avond/nachturen:
1. de productie-Exchange server offline brengen
2. een clone ervan maken (met Ghost o.i.d.) naar cd/dvd. De EDB's en Logs even backuppen voor de zekerheid :)
3. De oude server verwijderen uit de System Manager
4. Productie-server weer opgooien

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Cis schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 09:26:
3. De oude server verwijderen uit de System Manager
Er is alleen vast een reden waarom die server nog in de ESM te zien is, en als je de achterliggende configuratie/rollen niet overzet zoals in dat documentje genoemd, kan je door die actie nog veel grotere problemen krijgen :)

Mijn spoorwegfotografie

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 17:40:
[...]

Was die primary toevallig ook nog een domain controller?

De Exchange GAL hoort namelijk bijgewerkt te worden zolang Exchange maar contact kan maken met een Global Catalog DC.
Nee, ik heb altijd vanuit de theorie geleerd dat het beter was om de exchange server geen domain controller te maken.

Het was daarom dan ook een dedicated exchange machine.

Wat de eerste machine betreft, deze staat dus al een maand uit maar staat wel als primary machine in de system manager.
sanfranjake schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:02:
[...]

Je moet deze server wel verwijderen, wil je in de toekomst niet ook allerlei gekke issues krijgen. Een Exchangeserver zomaar uitzetten is geen goed plan.
How to remove the first Exchange Server 2003 computer from the administrative group
XADM: How to Remove the First Exchange Server in a Site

Vergeet Active Directory op die bak ook niet, als dat er op draaide. Dat is nog een veel groter probleem.
Ik zal deze links nog even bekijken, maar de meeste dingen had ik al aangepast omdat er inderdaad hierdoor problemen waren.

Wat ik me afvraag is, de server staat al een maand uit, in hoeverre zullen dingen erger kunnen worden wanneer ik de server verwijder uit de system manager? Alle zaken zijn toch al overgenomen door de tweede server? Ik heb alleen nog niet gekeken naar het promoten van de 2de server naar de primary.

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 12-03-2008 10:28 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Beste mensen,

Ik ben nieuw op het forum, kijk wel vaak op tweakers maar nooit een account aangemaakt.
Nu heb ik exact het zelfde probleem als hier boven staat alleen bij mij is de exchange omgeving helemaal nieuw en geen verwijzingen naar een oude servers. Alles is gebasseerd op een virtuele server 2008 omgeving met een exchange 2007. Ik krijg met geen mogelijkheid het adres uit de GAL.

Is er al een oplossing voor gevonden ? het is een erg raar/lastig probleem!!

Thanks all ready,

Groetjes,

Leander

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf al ondernomen dan? En waarom denk je dat je hetzelfde probleem hebt :? Exchange 2003 en 2007 zijn haast als appels en peren in een vergelijking ;)
Geef eens wat meer info, zoals error-meldingen, wat je precies al hebt geprobeerd, want zonder die info wordt het erg moeilijk. Persoonlijk denk ik dat dns op die Exchange-bak naar een niet-dc wijst, doe eens ipconfig /all op je dc, maar ook op de exchange-bak, en post dat eens hier?

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1