Sinds kort hebben we in ons bedrijfje een ADSL-verbinding bij een nieuwe ISP. We hebben 15 vaste IP-adressen, maar voor ons interne netwerk is DHCP/NAT ingesteld op de modem/router. Nu wil ik 1 van die vaste IP-adressen gebruiken voor een server. (Ik zou die server ook wel via DHCP/NAT aan de praat moeten kunnen krijgen, maar om zo eenvoudig mogelijk te beginnen wil ik een van de vaste IP-adressen gebruiken.)
Op de computer waar de server op moet draaien geef ik de volgende handmatige configuratie op:
IP-adres: een van de 15 IP-adressen, niet het netwerk- of broadcastadres
Subnet mask: 255.255.255.240
Router: IP-adres van de modem/router
DNS-servers: de DNS-servers van onze ISP
Het gekke (of niet?) is nu dat ik vanaf die servermachine wel allerlei computers op het internet kan pingen, maar via de webbrowser geen enkele verbinding tot stand kan brengen. Ik denk dan aan een DNS-probleem, maar de DNS-servers staan goed ingesteld. Heb ook nog even DNS-servers van een andere ISP geprobeerd maar geen resultaat. Wat zie ik nu toch over het hoofd? Misschien ook handig om te weten dat de servermachine een oude Mac is (die met DHCP en NAT prima werkt).
Op de computer waar de server op moet draaien geef ik de volgende handmatige configuratie op:
IP-adres: een van de 15 IP-adressen, niet het netwerk- of broadcastadres
Subnet mask: 255.255.255.240
Router: IP-adres van de modem/router
DNS-servers: de DNS-servers van onze ISP
Het gekke (of niet?) is nu dat ik vanaf die servermachine wel allerlei computers op het internet kan pingen, maar via de webbrowser geen enkele verbinding tot stand kan brengen. Ik denk dan aan een DNS-probleem, maar de DNS-servers staan goed ingesteld. Heb ook nog even DNS-servers van een andere ISP geprobeerd maar geen resultaat. Wat zie ik nu toch over het hoofd? Misschien ook handig om te weten dat de servermachine een oude Mac is (die met DHCP en NAT prima werkt).