Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Beste tweakers,

Mijn collega's lopen op dit moment tegen het volgende probleem aan:

In januari hebben wij als gehele afdeling onze overuren en bereikbaarheidsdiensten ingediend bij onze manager. Deze heeft alle declaratie geakkoordeerd en aan de salaris administratie gestuurd.

Hiervan kregen wij enkele dagen later bericht dat de declaraties waren ontvangen en in het salaris van februari zouden worden verwerkt.

Nou, eind februari ons salaris gehad. Mijn salaris was dik in orde. Voor zover ik heb kunnen nagaan waren alle gedeclareerde uren en kosten netjes uitbetaald. Zo ook bij mijn collega's. Echter hadden zij respectievelijk zo'n € 5000,00 en € 3700,00 extra uitbetaald gekregen.
Ik heb, zoals ik het heb uitgerekend, niet teveel gekregen, maar precies waar ik recht op had.

Zo voorzichtig als mijn collega's zijn hebben zij dit direct apart gezet en hebben enkele telefoontjes richting de salaris administratie gepleegd met de mededeling dat het extra salaris toch wel aan de erg hoge kant was. Deze afdeling is op onderzoek uitgegaan en is tot de conclusie gekomen dat er fouten waren gemaakt bij het storten van het salaris.

De fouten waren veroorzaakt door het feit dat er begin 2008 was overgestapt naar SAP. Ook in januari waren er al fouten gemaakt met het salaris, maar deze zijn 2 weken later overgemaakt. Tenminste, dat is het verhaal van PSA.

Nu krijgen mijn collega's dus te horen dat ze deze maand dus geen salaris krijgen. Dit bedrag wordt dan verrekend met het teveel uitbetaald bedrag. Het restant bedrag moet dan in april worden terugbetaald.

Nu heb ik dus de vraag of de salaris administratie zomaar salaris kan inhouden. Mijn collega's willen graag het teveel betaalde bedrag terugbetalen, maar de administratie houdt van aan de door hen gestelde methode.
Volgens mij kun je toch niet zomaar salaris inhouden en dan eisen dat de volgende maand bovendien ook nog eens een restantbedrag wordt terugbetaald.

Wij zijn aan het zoeken geweest in onze CAO ( CAO-GGZ ), maar daar kunnen we niet veel over het onderwerp in vinden. Is er iemand van jullie die hier toevallig iets over kan vertellen / soortgelijke ervaring mee heeft gehad ?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Helaas, dit mag wel.

Kort door de bocht, geen zin om de achtergrond erbij op te zoeken.

Je collega's halen dan toch gewoon hun "gewone" salaris van hun spaarrekening ipv dat de WG het stort?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
In België klopt deze manier van werken. Heb het meegemaakt onlangs met mijn ziekteverlof, waarvan de dagen die gebruikt waren door het ziektefonds niet overeenkwame met de dagen die de werkgever had ingevuld. Met als gevolg: werkgever houdt deze maand 1 week wedde in.

Eigenlijk geen probleem, want je hebt het al gehad (beschouw het als een voorschot). Hierop trek je intresten, dus krijg je eigenlijk meer. Ik zie het probleem niet zo goed. Zij hebbe het ook al apart gezet, dus kunnen het zelf overschrijven wanneer ze dit nodig zouden hebben.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik ben bijzonder benieuwd wat nu werkelijk het probleem is?

Wat is effectief nu het verschil tussen geen salaris krijgen en een heel klein beetje terugstorten, of wél salaris krijgen en veel terugstorten? :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zie het probleem ook niet zo. Als je je geld maar krijgt toch? Waarom zou je het dan eerst terugbetalen en dan weer terugkrijgen...?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:21

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

eamelink schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:34:
Wat is effectief nu het verschil tussen geen salaris krijgen en een heel klein beetje terugstorten, of wél salaris krijgen en veel terugstorten? :)
Dat er in dat tweede geval een veel hoger bedrag op je jaaropgave terecht komt en dat je dus voor de BD meer inkomen hebt gehad dan je daadwerkelijk hebt gehad? ;). Natuurlijk is zoiets te corrigeren, maar ik zou om fouten überhaupt te voorkomen liever voor de eerste methode gaan. Dan komt het gewoon uit zoals de bedoeling is :).

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 11-03-2008 15:38 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:42

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Volgens mij mag men zonder toestemming van de werknemer geen (gedeelte van het) salaris inhouden. Punt.

Zou een beetje te gek worden natuurlijk, dat salarisadministraties lekker kunnen aankloten en dan jou te weinig of geen salaris overmaken. Dus zij moeten gewoon overmaken waar je collega's recht op hebben, en zij doen dat ook weer naar de werkgever toe. Alleen indien je collega's akkoord gaan, kan men salaris inhouden.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

.oisyn schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:38:
[...]

Dat er in dat tweede geval een veel hoger bedrag op je jaaropgave terecht komt en dat je dus voor de BD meer inkomen hebt gehad dan je daadwerkelijk hebt gehad? ;). Natuurlijk is zoiets te corrigeren, maar ik zou om fouten überhaupt te voorkomen liever voor de eerste methode gaan. Dan komt het gewoon uit zoals de bedoeling is :).
Onzin natuurlijk. Op de eerstvolgende salarisstrook wordt het teveel betaalde gewoon in mindering gebracht en over heel het jaar verdien je gewoon hetzelfde salaris als normaal. Alleen de betaling is even wat minder regelmatig.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

.oisyn schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:38:
[...]

Het zal volgens mij andersom zijn: Er is teveel loonheffing betaald (52% over een deel van het teveel gestorte bedrag), waardoor je in de declaratie te zien krijgt dat je geld van de BD terugkrijgt. Dat vind ik wel een punt. Dat scheelt voor de rest van het jaar 10% over het bedrag waar teveel belasting over geind is. Max. tot 500€ dus... en die is hij tot mei volgend jaar kwijt.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:52:
[...]

Onzin natuurlijk. Op de eerstvolgende salarisstrook wordt het teveel betaalde gewoon in mindering gebracht en over heel het jaar verdien je gewoon hetzelfde salaris als normaal. Alleen de betaling is even wat minder regelmatig.
Ja dat is toch precies wat ik zeg? Alleen als je ervoor zou kiezen om gewoon elke maand je salaris te ontvangen (dus er wordt niet geminderd), en het teveel betaalde bedrag zelf terug te betalen, dan moet dat op een of andere manier ook op je loonstrookje terechtkomen, waar moeite voor gedaan moet worden (en dus kan dat evt. ook nog eens fout gaan!). Als ze een de komende tijd gewoon niet uitbetalen tot het zich vanzelf heeft gecorrigeerd, dan klopt je loonstrook ook "automatisch".

@MrWilliams: hmm, good point. Aan de loonheffing die er al vanaf is gegaan had ik nog niet gedacht.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 11-03-2008 16:38 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Ardana

Ardana

Mens

Lolhozer schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:49:
Volgens mij mag men zonder toestemming van de werknemer geen (gedeelte van het) salaris inhouden. Punt.

Zou een beetje te gek worden natuurlijk, dat salarisadministraties lekker kunnen aankloten en dan jou te weinig of geen salaris overmaken. Dus zij moeten gewoon overmaken waar je collega's recht op hebben, en zij doen dat ook weer naar de werkgever toe. Alleen indien je collega's akkoord gaan, kan men salaris inhouden.
Dat heet het recht van verrekenen: een jou toekomend bedrag mag je verrekenen met een bedrag dat je moet betalen. Daar is niks vreemds aan. Je krijgt precies waar je recht op hebt, alleen een maandje eerder. Wees blij dat je er geen rente over moet vergoeden :P

Verwijderd

MrWilliams schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:05:
[...]

Max. tot 500€ dus... en die is hij tot mei volgend jaar kwijt.
Maar hij krijgt het dan wel onder een enorm goede rente teruggestort van de belasting.
Niet dat dat nou zo'n vetpot is, maar allicht meer dan een bankrekening

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:42

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ardana schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:51:
[...]

Dat heet het recht van verrekenen: een jou toekomend bedrag mag je verrekenen met een bedrag dat je moet betalen. Daar is niks vreemds aan. Je krijgt precies waar je recht op hebt, alleen een maandje eerder. Wees blij dat je er geen rente over moet vergoeden :P
Als je ermee akkord gaat ja. Er is door je contract afgesproken dat je bedrag x elke maand gestort krijgt. Alleen de laatste maand, bij het aflopen van het dienstverband mag er verrekend worden. Tussentijds mag er zonder toestemming van de werknemer niet verrekend worden, ook al wil je baas dat nog zo graag. Als de werknemer er voor kiest om het bedrag terug te storten, dan moet de werkgever daar gewoon in meewerken.

Zo kunnen je collega's het ook gewoon oplossen, het teveel betaalde gewoon terugstorten, dan zoeken ze het maar gewoon uit bij de administratie. Zij maken de fout, zij mogen het oplossen, maar dan wel op de manier dat de collega's ermee kunnen leven.

Waarom? Omdat het kan!!

• Ardana

Ardana

Mens

Je hebt gelijk:
Artikel 632
1.

Behalve bij het einde van de arbeidsovereenkomst is verrekening door de werkgever van zijn schuld ter zake van het uit te betalen loon slechts toegelaten met de volgende vorderingen op de werknemer:
a. de door de werknemer aan de werkgever verschuldigde schadevergoeding;
b. de boetes, door de werknemer volgens artikel 650 aan de werkgever verschuldigd, mits door deze een schriftelijk bewijs wordt afgegeven, die het bedrag vermeldt van iedere boete alsmede de tijd waarop en de reden waarom zij is opgelegd, met opgave van de overtreden bepaling van een schriftelijk aangegane overeenkomst;
c. de voorschotten op het loon, door de werkgever in geld aan de werknemer verstrekt, mits daarvan schriftelijk blijkt;
d. het bedrag van hetgeen op het loon te veel is betaald;
e. de huurprijs van een woning of een andere ruimte, een stuk grond of van werktuigen, machines en gereedschappen, door de werknemer in eigen bedrijf gebruikt, en die bij schriftelijke overeenkomst door de werkgever aan de werknemer zijn verhuurd.
Helaas voor de werkgever dus, hij moet gewoon het volledige loon uitbetalen, en hopen op 'n snelle terugbetaling - of 'n terugvordering instellen op grond van onverschuldigde betaling.

Overigens is de werkgever ook verplicht 'n loonstrookje af te geven, en kunnen je collega's dus heel makkelijk zien wat ze terug moeten storten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 11-03-2008 20:06 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het bedrijf heeft een vordering op de collega's (Onverschuldigde betaling). Op de eerstvolgende vervaldag van de salarissen ontstaat een vordering van de collega's op het bedrijf. Welke vorderingen zijn direct opeisbaar, welke niet, en als er een verschil is tussen diie vorderingen, waarom dan?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ben ik nou gek? Ik lees daar dat de werkgever mag verrekenen als er teveel loon is betaald :?

Verwijderd

Artikel 632
1.

Behalve bij het einde van de arbeidsovereenkomst is verrekening door de werkgever van zijn schuld ter zake van het uit te betalen loon slechts toegelaten met de volgende vorderingen op de werknemer:
a. de door de werknemer aan de werkgever verschuldigde schadevergoeding;
b. de boetes, door de werknemer volgens artikel 650 aan de werkgever verschuldigd, mits door deze een schriftelijk bewijs wordt afgegeven, die het bedrag vermeldt van iedere boete alsmede de tijd waarop en de reden waarom zij is opgelegd, met opgave van de overtreden bepaling van een schriftelijk aangegane overeenkomst;
c. de voorschotten op het loon, door de werkgever in geld aan de werknemer verstrekt, mits daarvan schriftelijk blijkt;
d. het bedrag van hetgeen op het loon te veel is betaald;
e. de huurprijs van een woning of een andere ruimte, een stuk grond of van werktuigen, machines en gereedschappen, door de werknemer in eigen bedrijf gebruikt, en die bij schriftelijke overeenkomst door de werkgever aan de werknemer zijn verhuurd.
Ik lees hetzelfde als .oysin
.oisyn schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:35:
[...]

Ja dat is toch precies wat ik zeg?
Had niet goed gelezen :$

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 20:35 ]

Pagina: 1