Toon posts:

MAC-adres error met nieuwe @home verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik en 2 huisgenoten zijn eind februari overgestapt op adsl van @home.
Daarvoor zaten we aangesloten op de UT (Universiteit Twente) -verbinding via Essent.
Deze verbinding is er echter mee gestopt en werd ons @home aangeraden vanwege de makkelijke overstap.

Nu is de oude verbinding er helemaal mee gestopt en zijn we dus afhankelijk van @home. Alleen werkt het internet via deze verbinding niet :s
We hebben de nieuwe Motorola modem aangesloten en alles werkt verder goed (groene lampjes).
Maar een verbinding met het internet lukt steeds niet. Dan maar eens met de klantenservice bellen.

Allereerst was hun advies om een router te kopen en onze oude HUB weg te doen. Maar dan zou de rechtstreekse verbinding wel gewoon moeten werken, wat het dus niet deed.
Uiteindelijk zijn ze alle stappen bij langs gegaan, en kwamen ze tot de ontdekking dat mijn MAC-adres een nul-melding aangeeft. Wat volgens hun een kapotte netwerkkaart betekent.
Echter had ik die ochtend nog voor het laatst een goede verbinding op de oude verbinding (die nu dus niet meer aanwezig is). En dat heb ik @home ook verteld, maar ze bleven herhalen dat het aan de netwerkkaart lag en dat ik een nieuwe moest kopen.

Maar daarna hebben mijn andere twee huisgenoten ook geprobeerd een rechtstreekse verbinding met de modem te maken, maar ook dit werkt bij hun niet. Dus wij kwamen tot de conclusie dat het kopen van een nieuwe netwerkkaart volstrekte onzin is!!

Wij weten echter niet wat we nu wel kunnen proberen om het probleem op te lossen. Ook omdat we er niet zoveel verstand van hebben, maar de klantenservice van @home volgens mij nog minder.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Ik gebruik zelf Windows XP (home edition).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De @home kabelmodems routeren toch niet? Dan gaat een hub of switch niet werken, je zult een router nodig hebben.

Probeer iets specifieker te zijn over modem, hub (merk, type, instellingen modem, etc), want nu is je verhaal heel vaag :)

[ Voor 35% gewijzigd door gambieter op 11-03-2008 14:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-11 21:39
Denk er aan dat zodra je een machine koppelt aan het modem, het modem alleen zal werken met DAT MAC adres. Wil je een andere machine proberen, dan moet je het modem even resetten.
Verder wel apart verhaal.

Router is sowieso nodig ja als je internet wilt delen.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

gambieter schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:50:
De @home kabelmodems routeren toch niet? Dan gaat een hub of switch niet werken, je zult een router nodig hebben.
Agreed maar dan nog moet het rechtstreeks prima werken.
Ander puntje, @home doet gewoon kabelinternet en geen ADSL.

Het enige dat je in zou moeten stellen (bij rechtstreeks aangesloten pc) is je "computer name" in een "CX12345" achtige (host)naam (die je als het goed is gekregen hebt). Mocht je dat allemaal al gedaan hebben zou ik nog een keer bellen, hopen dat je iemand anders aan de lijn krijgt en anders aangeven dat je een nieuwe netwerkkaart hebt gekocht en het probleem blijkbaar blijft bestaan.

[edit]@Ascathon, dat is volgens mij al jaren niet meer zo. Ik ben ondertussen al weer een jaar of 4 weg bij @home maar een jaar of 7 geleden zijn ze al gestopt met het koppelen van specifieke MAC-adressen aan aansluitingen.

[ Voor 13% gewijzigd door IceStorm op 11-03-2008 14:55 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

adsl via essent? Ik neem aan dat je kabelinternet bedoelt. In elk geval.
Een hub achter je kabelmodem gaat niet werken. @home deelt maar 1 ip uit.

Daarnaast is het zo met de nieuwe kabelmodems dat ze het eerste mac wat verbinding zoekt met het modem onthouden. Dat mac adres krijgt het ip adres, de pc's die je daarna aansluit krijgen geen ip.

OPlossing: stekker van de modem eruit trekken. paar minuten wachten stroom er weer op.
Dan pak je een utp kabel, die je rechtstreeks aan je pc hangt. Je kan dan lekker op die pc de website van de lokale computerwinkel raadplegen om een router te kopen.

Zodra je die router hebt gekocht.. stroom weer van het modem af, router eraan hangen.. en stroom er weer op.

edit: en voor de duidelijkheid het cc/cp/cm/co/enz.. nummer is al maaaaanden niet meer nodig.
IceStorm schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:54:
[edit]@Ascathon, dat is volgens mij al jaren niet meer zo. Ik ben ondertussen al weer een jaar of 4 weg bij @home maar een jaar of 7 geleden zijn ze al gestopt met het koppelen van specifieke MAC-adressen aan aansluitingen.
Dat mac verhaal van Ascathon gaat over het mac van de pc, en heeft niets te maken met het mac adres van het modem.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 11-03-2008 14:58 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[...]
Agreed maar dan nog moet het rechtstreeks prima werken.
Ander puntje, @home doet gewoon kabelinternet en geen ADSL.
Yep, maar er zijn dus duidelijk twee aparte problemen, en daar moet wel onderscheid in worden gemaakt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ascathon
[...]

Het enige dat je in zou moeten stellen (bij rechtstreeks aangesloten pc) is je "computer name" in een "CX12345" achtige (host)naam (die je als het goed is gekregen hebt). Mocht je dat allemaal al gedaan hebben zou ik nog een keer bellen, hopen dat je iemand anders aan de lijn krijgt en anders aangeven dat je een nieuwe netwerkkaart hebt gekocht en het probleem blijkbaar blijft bestaan.

Dat eerste is niet meer nodig. Inpluggen is tegenwoordig voldoende.
Dat tweede is een beperking van het modem. Dit heeft maar plek voor 1 MAC in lijst. (zo is dat iig in mijn geval bij de SB4200E, gezien het @home topic is dat in t algemeen ook zo)

[ Voor 5% gewijzigd door Ascathon op 11-03-2008 14:58 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ok, misschien teer ik dan iets te veel op oude @home kennis :+

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

job schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:55:
adsl via essent? Ik neem aan dat je kabelinternet bedoelt. In elk geval.
Een hub achter je kabelmodem gaat niet werken. @home deelt maar 1 ip uit.

Daarnaast is het zo met de nieuwe kabelmodems dat ze het eerste mac wat verbinding zoekt met het modem onthouden. Dat mac adres krijgt het ip adres, de pc's die je daarna aansluit krijgen geen ip.

OPlossing: stekker van de modem eruit trekken. paar minuten wachten stroom er weer op.
Dan pak je een utp kabel, die je rechtstreeks aan je pc hangt. Je kan dan lekker op die pc de website van de lokale computerwinkel raadplegen om een router te kopen.

Zodra je die router hebt gekocht.. stroom weer van het modem af, router eraan hangen.. en stroom er weer op.

edit: en voor de duidelijkheid het cc/cp/cm/co/enz.. nummer is al maaaaanden niet meer nodig.
Afaik wordt dat MAC adres van de eerst verbonden host helemaal niet onthouden. Enkel het MAC adres van het modem wordt gebruikt om jou je IP adres toe te wijzen voor zover ik weet?

Anyway, het modem eens een poosje van de stroom afhalen en dus resetten kan opzich inderdaad geen kwaad om in elk geval ff te proberen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik zou je mac adres op je modem controleren met het macadres wat @home heeft staan.
Was bij een maat van mij ook, die helpdesk medewerker noemde het mac adres op en ik zei he het is geen 0 maar een 8, wat duide op een programmeer fout van @home hij paste he mac adres aan in hun systeem en voila na 2 uur hadden we internet.

@home....zoals het stoort...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 15:00 ]

• job

job

Orion84 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:00:
Afaik wordt dat MAC adres van de eerst verbonden host helemaal niet onthouden. Enkel het MAC adres van het modem wordt gebruikt om jou je IP adres toe te wijzen voor zover ik weet?
Oke, daar heb je gelijk in. Jouw verhaal is inderdaad meer kloppend.
Maar de uitleg het eerste apparaat (en daarmee bedoel ik pc of router) is vaak voor de meeste mensen duidelijk genoeg :).
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:00:
Ik zou je mac adres op je modem controleren met het macadres wat @home heeft staan.
Was bij een maat van mij ook, die helpdesk medewerker noemde het mac adres op en ik zei he het is geen 0 maar een 8, wat duide op een programmeer fout van @home hij paste he mac adres aan in hun systeem en voila na 2 uur hadden we internet.
Als het mac adres van je modem niet geregistreerd is (in jouw geval dus) dan komt je modem helemaal niet online :). TS zegt alle lampjes branden goed.. maar inderdaad handig om te kijken of die inderdaad goed branden.

[ Voor 40% gewijzigd door job op 11-03-2008 15:11 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

job schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:10:
[...]
Oke, daar heb je gelijk in. Jouw verhaal is inderdaad meer kloppend.
Maar de uitleg het eerste apparaat (en daarmee bedoel ik pc of router) is vaak voor de meeste mensen duidelijk genoeg :).
Hoezo? Het betekent gewoon iets heel anders. Het maakt bij @home (voor zover ik weet) dus helemaal niet uit wat je erachter hangt, in welke volgorde etc. Je krijgt gewoon altijd een IP. Als ik nu mijn Linux router weghaal en een PC rechtstreeks aan het modem hang of er een hardware router neerzet, dan werkt dat gewoon meteen.

Tenzij dat per modem verschilt ofzo. Ik heb hier zo'n Arris geval ofzo, dus misschien dat die Motorola modems wel problemen geven bij het aansluiten van verschillende apparaten na elkaar ofzo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• job

job

Ah, ik las je verhaal verkeerd. Dus nu hetgeen wat ik bedoel.

Als je er een ander apparaat aanhangt (en dus een apparaat wat een ip aanvraagt), moet je het modem eerst resetten.
Anders krijgt dat apparaat geen ip.
Misschien dat sommige modems dat niet nodig hebben, maar de modems die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad (stuk of 100 denk ik nu) moesten eerst een tijdje stroomloos (om te resetten).

edit: ga als je het niet gelooft, de search eens bij af.
Genoeg topics waar mensen problemen hebben (bijvoorbeeld na de aankoop van een router) na een apparaat wissel. De oplossing is dan het modem resetten.
Misschien dat ze in jouw regio de boel anders ingericht hebben, maar ik het je probleem met eigen ogen eenvoudig laten zien.

edit2: heb je zelf wel @home? Ik bedoel, hoe het bij jouw provider is geregeld is toch geen maatstaf voor andere providers? Het gebruikte modem zegt niet alles over gebruikte protocollen en instellingen?
Ik weet nog dat jaren geleden in Nederland elke kabelboer zijn eigen ding deed op zijn eigen netwerk.
Zo kreeg je vroeger bij een router een blaadje waarvoor elke kabelprovider een aparte uitleg stond om de router aan de praat te krijgen.

[ Voor 104% gewijzigd door job op 11-03-2008 15:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal!

Allereerst is het HUB-probleem bij mij bekend. @home gaf aan dat ze gebruik maken van wisselende IP-adressen en als je van een HUB gebruik maakt kan je alleen vaste IP-adressen gebruiken. Maar daar gaat het nu even niet om.

Ik heb inderdaad niet geprobeerd om de modem eerst een tijdje uit te doen voordat ik een andere computer (van een huisgenoot) er op inschakelde. Dit kan ik straks nog wel even proberen.
Maar dit heb ik wel meerdere keren gedaan voor mijn eigen computer. Wat overigens ook wel in de @home handleiding stond. Maar voor mijn eigen computer werkt het dus niet.

Ik kan nog wel een keer bellen naar @home en controleren of ze dezelfde MAC-adres hebben als mijn computer heeft. Wat Willie dus aangaf.

En het instellen van de computernaam is ook reeds gedaan, maar daar lag het niet aan.
Ik hou jullie op de hoogte...

• job

job

wisselende ip adressen heeft niets met het wel of niet kunnen gebruiken van een hub te maken.
Helpdesk medewerkers weten vaker niet dan wel waar ze over spreken.
Je krijgt van @home maar 1 ip adres uitgedeeld. Met 1 ip adres, krijg je maar 1 pc op het internet.
Jij hebt meerdere pc's dus je hebt een router nodig.

Je kan een hub dus niet gebruiken in jouw geval. Je hebt om je internetverbinding te delen een router nodig. Die router (hardware of softwarematig) moet tussen het modem en de pc's hangen.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 11-03-2008 16:00 ]

Verwijderd

Wat ik mij ook nog kan herinneren is dat bij een @home modem, als daar aanpassingen mee zijn gemaakt je sowieso 2 uur moet wachten tot hij verbinding kan maken, maar weet niet of dit bij jou bekend is of dat je dit al gedaan hebt

Verwijderd

Topicstarter
@job: Ok, dat kan wel zo zijn maar dat zeiden ze inderdaad bij @home. Maar dan snap ik nog niet waarom ik met de HUB wel op de oude kabelverbinding van Essent met 3 pc's tegelijkertijd kon werken.

@Willie: Dat van die 2 uur stond inderdaad ook in de handleiding. Maar dat was als het modem niet meteen werkte, wat bij mij dus niet het geval was. Alles werd binnen 10 minuten groen.

Laatste update: er schijnt dus wel iets met mijn pc aan de hand te zijn. En waarschijnlijk met mijn netwerkkaart. Ik heb wel meerdere malen de modem aan en uit gezet om verbinding te maken (zoals ook in de handleiding stond). Alleen heb ik dit niet gedaan toen ik mijn huisgenoten er op aan sloot. Dat hebben we dus nu wel gedaan en zij kunnen gewoon verbinding maken!!
Alleen met de huidige HUB dus maar met 1 pc tegelijk. Binnenkort dus ff router aanschaffen.

Alleen nu zit ik nog met mijn pc, want die werkt dus nog steeds niet (het internet dan). Ik vermoed dus dat er iets niet goed zit in mijn netwerkkaart. Dit omdat ik op de oude verbinding ook al een raar fenomeen aantrof. Namelijk als ik aan het downloaden was (van bijvoorbeeld een film), en een huisgenoot ging tegelijkertijd iets downloaden, dan werd ik van het internet gekickt.
Dit was niet zo als ik aan het msnen was of aan het pokeren. Puur alleen het downloaden van grote bestanden. Pagina's openen gingen bijna altijd wel zonder problemen.
Dus daarom denk ik dat ik toch maar een nieuwe netwerkkaart moet gaan kopen zoals @home aangaf.

Hou jullie wederom op de hoogte....
Tips zijn alsnog welkom over dit rare fenomeen bijvoorbeeld.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:44

SpamLame

niks

Mogelijk hebben jij en je huisgenoot dezelfde macadressen?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:49:
Uiteindelijk zijn ze alle stappen bij langs gegaan, en kwamen ze tot de ontdekking dat mijn MAC-adres een nul-melding aangeeft. Wat volgens hun een kapotte netwerkkaart betekent.
Echter had ik die ochtend nog voor het laatst een goede verbinding op de oude verbinding (die nu dus niet meer aanwezig is). En dat heb ik @home ook verteld, maar ze bleven herhalen dat het aan de netwerkkaart lag en dat ik een nieuwe moest kopen.
Als je ipconfig /all .. zie je dan dat MAC adres ook ? Zo ja, post dat eens anders ?
Of staat hier alleen 00-00-00-00-00-00 ?

In het laatste geval heb je een netwerkkaart die niet goed geprogrammeerd is (of een driver probleem).

Een MAC adres van alleen maar 0'en mag helemaal niet :) Dan moet je proberen zelf een MAC adres in te stellen.

Hun advies om een nieuwe netwerkkaart te kopen is waarschijnlijk overdreven. OF je stelt zelf een mac adres in, update je driver van je netwerkkaart, of je flasht hem zelfs. Normaal moet hij dan wel een normaal MAC adres weergeven (en dus doorgeven aan @home).

Tot zover probleem 1 - jouw netwerkkaart.

Zorg ervoor dat je PC zich pas aanmeldt na een powercycle van je modem (een minuut of 5-10). Dat verklaart jouw redenering "het is dus volstrekte onzin dat mijn netwerkkaart kapot is, want die van een huisgenoot doet het ook niet". Het een sluit het ander niet uit in dit geval.

En als je MAC adres inderdaad 00-00-00-00-00-00 is, dan is er wel degelijk iets met de rom of driver van je netwerkkaart aan de hand.

Als extra info: Wat voor merk/type netwerkkaart heb je? Toevallig niet SiS based? Daar zijn wat problemen mee geweest a while back.. (even een "set MAC address utility" downloaden van de website van SiS en/of Mobo fabrikant)

[ Voor 6% gewijzigd door IEF op 12-03-2008 21:03 ]

• job

job

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:49:
@job: Ok, dat kan wel zo zijn maar dat zeiden ze inderdaad bij @home. Maar dan snap ik nog niet waarom ik met de HUB wel op de oude kabelverbinding van Essent met 3 pc's tegelijkertijd kon werken.
De kabel was van essent, maar je kreeg internet van de UT. De UT deelde wel meerdere ip adressen uit. Daarom had je toen geen router nodig, en nu je internet krijgt van essent zelf (die maar 1 ip uitdeelt) wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou vanavond even kijken wat ik met een programmaatjes kan doen die mijn MAC-adres kunnen wijzigen.

@home gaf ook nog aan dat mijn netwerkkaart in het moederbord zit geintegreerd. Dat konden ze nog wel van mijn netwerkkaartnaam afleiden. Ik heb destijds een pc gekocht bestaande uit losse onderdelen die ik samen met een maat van mij heb samengesteld. Dus ik weet niet precies of dit zo is.

Ik ga in ieder geval proberen het MAC-adres te veranderen met de net gedownloade programmaatjes in de bieb.

• Ascathon
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:15:
Ik zou vanavond even kijken wat ik met een programmaatjes kan doen die mijn MAC-adres kunnen wijzigen.

@home gaf ook nog aan dat mijn netwerkkaart in het moederbord zit geintegreerd. Dat konden ze nog wel van mijn netwerkkaartnaam afleiden. Ik heb destijds een pc gekocht bestaande uit losse onderdelen die ik samen met een maat van mij heb samengesteld. Dus ik weet niet precies of dit zo is.

Ik ga in ieder geval proberen het MAC-adres te veranderen met de net gedownloade programmaatjes in de bieb.
Bij sommige netwerkkaarten kun je dit ook via windows doen (apparaatbeheer, netwerkkaarteigenschappen, geavanceerd en dan in lijstje zoeken...daar ergens iig).

Verwijderd

Topicstarter
Ok laatste post:

Probleem opgelost!!
Ik had dus vanmiddag wat programmaatjes gedownload om het MAC-adres te veranderen, waar ik dus vooral op kwam door "set MAC address utility" in google in te vullen. (Bedankt IEFtm)

Uiteindelijk schoot ik met "SMAC2" en "MAC_changer" niets op. Daar moest ik voor betalen.
Maar bracht "Macshift" uiteindelijk de oplossing. Hiermee heb ik mijn MAC-adres kunnen wijzigen in een ander MAC-adres. Ook al staat er bij de IP-configuratie bij fysiek adres nog steeds het oude MAC-adres. In ieder geval het heeft gewerkt en de verbinding met @home is een feit.

Nu moet ik alleen nog een router kopen die alle drie de computers tegelijk kan verbinden.

Bedankt allen!
Pagina: 1