[2k3] Upgraden domein en netbios namen

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Een vraagje:

In één forest is er een domein root.local. Daaronder heb je pietje.root.local. Deze heeft de netbios naam pietje. Nou is het de bedoeling dat pietje.root.local wordt gewijzigd naar pietje.local, dus één niveau omhoog.

Kan dit gemakkelijk gemigreerd worden, mét behoud van de netbios naam? En als je kiest voor een migratie op basis van nieuw domein opbouwen en datamigratie, is het dan ook mogelijk om die netbios naam niet te wijzigen? Misschien is het niet van belang, maar in de nieuwe omgeving komt ook een Exchange installatie.

Ik heb al gezocht hier op GoT en op MS Technet, maar daar zijn toch eigenlijk geen onderwerpen hierover te vinden. Het spitst zich voornamelijk toe op de inrichting van je forest, niet op wijzigingen. Migratie op basis van een nieuw domein is wel te vinden, maar daar staat niets over netbios.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Als je niveau verandert, kunnen de pc's met oude netbios naam je servers niet bereiken.

Ze moeten toch opnieuw aangemeld worden aan de servers.

[mogelijk]Je kunt dan in de records van DNS-servers een record aanmaken dat de oude netbios-namen redirecten naar nieuwe[/mogelijk]

• Dennis
  • Nu online
Dat alle clients opnieuw aangemeld moeten worden hebben we al geaccepteerd, dat moet sowieso. Dat is voor ons dus geen probleem.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dennis schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 11:56:
In één forest is er een domein root.local. Daaronder heb je pietje.root.local. Deze heeft de netbios naam pietje. Nou is het de bedoeling dat pietje.root.local wordt gewijzigd naar pietje.local, dus één niveau omhoog.
Wat wil je nu precies doen?
  • Nieuwe domaintree in een bestaand Forest?
  • Nieuw Forest aanmaken?
Binnen een Forest moet de Netbios domain name van elk domein uniek zijn. Dat maakt een eventuele migratie binnen een Forest mét behoud van Netbios naam lastig.

Welk Forest en Domain level draai je overigens en welk OS hebben je DC's?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dennis
  • Nu online
Wat ik wil heb ik volgens mij wel duidelijk uitgelegd hierboven. Er moet een domein met alle data worden gemigreerd van een subdomein naar een 'gewoon' domein.
Welk Forest en Domain level draai je overigens en welk OS hebben je DC's?
Forest en domain level? Ik weet hier het fijne niet van, omdat wij dit soort zaken hebben uitbesteed. Alle DC's hebben Windows Server 2003.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dennis schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:32:
[...]Wat ik wil heb ik volgens mij wel duidelijk uitgelegd hierboven. Er moet een domein met alle data worden gemigreerd van een subdomein naar een 'gewoon' domein.
Je hebt twee opties om dit te bereiken. Optie 1 is een nieuwe Domaintree binnen hetzelfde Forest, optie 2 is een nieuw Domain in een nieuw te bouwen Forest.

Wij kunnen niet voor je beslissen of je het te migreren domain binnen je huidige Forest wilt houden of niet. Dat heeft ondermeer te maken met de mate van samenwerking tussen beide domains. Komt nog bij dat eea ook nog gevolgen heeft voor de te volgen migratie strategie. (zoals in mijn eerste post te lezen staat).

Dus nee, het is nog niet duidelijk wat je nu precies wilt :)
[...]

Forest en domain level? Ik weet hier het fijne niet van, omdat wij dit soort zaken hebben uitbesteed. Alle DC's hebben Windows Server 2003.
Is het niet handiger om dit, gezien je relatief beperkte kennis, gewoon te vragen aan je beheerspartij? (no offence overigens).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dennis
  • Nu online
Question Mark schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:57:
Dus nee, het is nog niet duidelijk wat je nu precies wilt :)
Het blijft allemaal binnen hetzelfde forest, daar wordt niets mee gedaan :).
Is het niet handiger om dit, gezien je relatief beperkte kennis, gewoon te vragen aan je beheerspartij? (no offence overigens).
Absoluut, die gaan daar uiteindelijk ook over. Ik was eigenlijk alleen benieuwd of er nou écht geen mogelijkheid is om de netbios naam te behouden.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Unique NetBIOS names must be used with WINS in an Active Directory forest with Windows 2000 Server and Windows Server 2003

En nog duidelijker: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc268204.aspx
NetBIOS names are the names that users most often see when prompted for a domain name in Windows. Each domain requires a NetBIOS name to be assigned. The NetBIOS name must be unique on the network or name resolution conflicts will result.
Binnen je Forest moeten Netbiosnamen van zowel het domein als werkplekken/servers uniek zijn.

De enige optie die je hebt is een "Big Bang" migratie. Dat betekend in dit geval eerst je oude domain compleet afbreken en alle gerelateerde WINS en DNS record verwijderen, om vervolgens je nieuwe domein pas op te bouwen en in te richten.

Het is niet mogelijk om het oude en het nieuwe domein tijdelijk naast elkaar te hebben draaien en "geleidelijk" te migreren (ivm de eis aan unieke Netbios namen).

Wat je wilt kan uiteindelijk dus wel.

• Dennis
  • Nu online
Question Mark schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:17:
De enige optie die je hebt is een "Big Bang" migratie. Dat betekend in dit geval eerst je oude domain compleet afbreken en alle gerelateerde WINS en DNS record verwijderen, om vervolgens je nieuwe domein pas op te bouwen en in te richten.

[...]

Wat je wilt kan uiteindelijk dus wel.
Dit was eigenlijk wat ik wilde weten. Dank je! :). Het kán dus wel. Maar, gezien de tijd en de impact die een big-bang migratie heeft, heeft dat geen voorkeur. Het is ook duurder, omdat dan een compleet domein in een weekend moet worden opgebouwd.

Vervelend voor ons, maar dan moeten we dus toch kijken naar een alternatieve netbios naam.

Verwijderd

wat wil je uberhaupt met deze naamswijziging bereiken? Hernoemen van domains is iig vragen om problemen, aangezien er altijd meer afhangt van nameresolving dan je op het eerste gezicht denkt.
Pagina: 1