Gisteren een nieuw systeempje samengesteld, waaronder:
Voeding: Termaltake Thoughpower Qfan 500 watt
Mobo: MSI K9N Neo V3
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+
Geheugen: OCZ XTC Platinum 2 2GB DDR2-800 Kit
Graka: MSI Ati X1950
Fan: Arctic Freezer 64pro (4pins)
Nu wil ik deze pc, zodra hij enkel voor 'rustige' applicaties wordt gebruikt zo stil mogelijk qua fans krijgen.
Met de fan van de graka is het mij al gelukt middels AtiTool, waarbij ik de fan langzaam heb draaien onder de 60 graden, waardoor je die fan nu amper meer hoort.
Met de fan van de processor wil het echter maar niet lukken.
Die fan blijft maar op 2163RPM draaien, wat ik kan zien door het stukje software 'Dual Core Center van msi'.
Én die 2163rpm is duidelijk hoorbaar, die fan overstijgt hoorbaar het geluid van alle andere fans (Casefans, voeding, graka).
Voorheen in een oude setup (Athlon 3200+ op een asrock 939satadual bordje), had ik ook een Arctic Freezer 64pro koeler (3 pins model was het toen nog??), en daar was ik juist zo úiterst tevreden over qua koeling en geluid.
Ditmaal dus niet.
De fan draait véél te hard als dit niet nodig is (volgens mij).
De cpu is in iddle ongeveer 42 graden celcius op dit moment.
In het bios heb ik de optie Cool'n'quiet enabled.
Ik draai Windows Vista Ultimate 32bits editie.
Hoort deze fan in deze setup zo hoorbaar hard te draaien óf kan dit langzamer en zo ja: hoe?
Voeding: Termaltake Thoughpower Qfan 500 watt
Mobo: MSI K9N Neo V3
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+
Geheugen: OCZ XTC Platinum 2 2GB DDR2-800 Kit
Graka: MSI Ati X1950
Fan: Arctic Freezer 64pro (4pins)
Nu wil ik deze pc, zodra hij enkel voor 'rustige' applicaties wordt gebruikt zo stil mogelijk qua fans krijgen.
Met de fan van de graka is het mij al gelukt middels AtiTool, waarbij ik de fan langzaam heb draaien onder de 60 graden, waardoor je die fan nu amper meer hoort.
Met de fan van de processor wil het echter maar niet lukken.
Die fan blijft maar op 2163RPM draaien, wat ik kan zien door het stukje software 'Dual Core Center van msi'.
Én die 2163rpm is duidelijk hoorbaar, die fan overstijgt hoorbaar het geluid van alle andere fans (Casefans, voeding, graka).
Voorheen in een oude setup (Athlon 3200+ op een asrock 939satadual bordje), had ik ook een Arctic Freezer 64pro koeler (3 pins model was het toen nog??), en daar was ik juist zo úiterst tevreden over qua koeling en geluid.
Ditmaal dus niet.
De fan draait véél te hard als dit niet nodig is (volgens mij).
De cpu is in iddle ongeveer 42 graden celcius op dit moment.
In het bios heb ik de optie Cool'n'quiet enabled.
Ik draai Windows Vista Ultimate 32bits editie.
Hoort deze fan in deze setup zo hoorbaar hard te draaien óf kan dit langzamer en zo ja: hoe?