Fan blijft hard (2200rpm) draaien, ondanks C'n'C

Pagina: 1
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gisteren een nieuw systeempje samengesteld, waaronder:
Voeding: Termaltake Thoughpower Qfan 500 watt
Mobo: MSI K9N Neo V3
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+
Geheugen: OCZ XTC Platinum 2 2GB DDR2-800 Kit
Graka: MSI Ati X1950
Fan: Arctic Freezer 64pro (4pins)

Nu wil ik deze pc, zodra hij enkel voor 'rustige' applicaties wordt gebruikt zo stil mogelijk qua fans krijgen.
Met de fan van de graka is het mij al gelukt middels AtiTool, waarbij ik de fan langzaam heb draaien onder de 60 graden, waardoor je die fan nu amper meer hoort.

Met de fan van de processor wil het echter maar niet lukken.
Die fan blijft maar op 2163RPM draaien, wat ik kan zien door het stukje software 'Dual Core Center van msi'.
Én die 2163rpm is duidelijk hoorbaar, die fan overstijgt hoorbaar het geluid van alle andere fans (Casefans, voeding, graka).

Voorheen in een oude setup (Athlon 3200+ op een asrock 939satadual bordje), had ik ook een Arctic Freezer 64pro koeler (3 pins model was het toen nog??), en daar was ik juist zo úiterst tevreden over qua koeling en geluid.
Ditmaal dus niet.
De fan draait véél te hard als dit niet nodig is (volgens mij).
De cpu is in iddle ongeveer 42 graden celcius op dit moment.
In het bios heb ik de optie Cool'n'quiet enabled.
Ik draai Windows Vista Ultimate 32bits editie.

Hoort deze fan in deze setup zo hoorbaar hard te draaien óf kan dit langzamer en zo ja: hoe?

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Heb je al gekeken of je met speedfan de snelheid van de fan kan aanpassen?

• Allewijn
  • Niet online
Jacub86 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 11:49:
Heb je al gekeken of je met speedfan de snelheid van de fan kan aanpassen?
Ik heb zojuist Speedfan 4.33 onder Vista geïnstalleerd, ik zie daar netjes 3 temperaturen staan: HD0, HD1 en CORE temps, maar zodra ik naar Configure>Fans ga zie ik daar een blanco veld.
Geen fanspeed zichtbaar aldaar, dus kan ik ze ook niet instellen.
Hoe komt dit?

Iets anders: Ik had ik dat MSI CORE CENTER opties gevonden zoals: Game, Office, Silent, Cool, etc. Als ik die profielen aanklikte ging hij daarop zijn cpu snelheid iets aanpassen (varieerde enkele honderden megahertzen) en zo ook zijn fanspeed. Op Silent ging de cpu cooler ineens op 1300rpm lopen, waardoor hij ineens heerlijk stil was. Op alle andere opties liep hij op minimaal 2000rpm, wat te hard klinkt als je alleen maar beetje aan het surfen e.d. bent.

Maar ik zie het niet zitten om telkens als ik even een applicatie start die veel/meer van mijn cpu vergt, zoals even een spel spelen, even een dvd rippen, even adobe, even 3dmark, etc.
Om dan telkens in dat domme MSI Core Center handmatig een ander profiel aan te klikken alvorens je dus een applicatie/game gaat draaien. Dat schiet toch niet op?

(Wat ik het liefste zou willen is eenzelfde progje als Atitool doet met de videokaart, simpel één tempaanduiding in de startbalk, en een tabelletje waar je simpel aan kan geven bij hoeveel graden hij op hoeveel rpm/procent moet draaien. Niets meer en niets minder, dan draait de processor-koeler vanzelf langzaam, dus stil, op iddle, en als hij belast wordt en warm gaat worden dan gaat hij wat meer geluid maken.)

Hoe met mijn specs?

• Jacub86
In speedfan kun je niet meteen je snelheden instellen, maar ik heb het zo gedaan:

Klik op configure > tabblad advanced > goede chip selecteren(degene die de meeste properties heeft)

Vervolgens moest ik PWM 1 mode op software controlled zetten. Hierna kon ik in het mainwindow van speedfan het aantal % waarop ik de fan wilde laten draaien instellen. Ik draai tegenwoordig op 50% waarbij m'n fan compleet geruisloos draait op iets van 1200rpm. Vervolgens heb ik bij configure > tabblad speeds voor speed01 een minimum value van 30% en een maximum value van 60% ingesteld. Vervolgens ff automatic fan speed aanvinken in het mainwindow en hij past zich hier aan.

• Allewijn
  • Niet online
Jacub86 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:35:
In speedfan kun je niet meteen je snelheden instellen, maar ik heb het zo gedaan:

Klik op configure > tabblad advanced > goede chip selecteren(degene die de meeste properties heeft)

Vervolgens moest ik PWM 1 mode op software controlled zetten. Hierna kon ik in het mainwindow van speedfan het aantal % waarop ik de fan wilde laten draaien instellen. Ik draai tegenwoordig op 50% waarbij m'n fan compleet geruisloos draait op iets van 1200rpm. Vervolgens heb ik bij configure > tabblad speeds voor speed01 een minimum value van 30% en een maximum value van 60% ingesteld. Vervolgens ff automatic fan speed aanvinken in het mainwindow en hij past zich hier aan.
Dankjewel voor je uitleg, heb je dezelfde mobo?
Ik snap het echter nog niet helemaal: Wat bedoel je met PWM 1 mode?
Als ik, zoals jij aangeeft, naar configure>advanced ga, dan zie ik 'chip' staan, als ik het venstertje daarnaast uitklap zie ik erin staan: HD0 (160,-GB) at $0 on smart, HD1 (160,-GB) at $1 on smart en AMD K8 at $0 on PCI...
Verder kan ik niks, ook als ik dus die AMD K8 selecteer gebeurd er verder niets en is het fan control venster nog steeds leeg.

• Jacub86
Hmm dan zal het idd wel anders werken voor jouw mobo, aangezien ik een asus am2 mobo heb. Verder had ik wel dezelfde koeler, dus ik hoopte dat het op eenzelfde manier zou werken.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Niet moeilijk doen met speedfan, gewoon in de bios smart fan aanzetten.

• Allewijn
  • Niet online
Nielson schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:56:
Niet moeilijk doen met speedfan, gewoon in de bios smart fan aanzetten.
Hoe bedoel je smartfan aanzetten?

Ik kan in mijn bios twee dingen doen:

- Cool 'n Quiet aanzetten
- CPU Smart Fan Target aanzetten, waarbij ik dan een keuze krijg of de cpu op 40, 45, 50 of 55 graden gehouden moet worden. Vervolgens krijg je dan ook een optie waarin je moet kiezen op hoeveel procent de fan minimaal moet draaien, beginnend bij 0%, 12,5%, 25%, etc...

Cool 'n quiet heb ik in mijn bios al aangezet, maar dan gebeurd er in windows niks, die fan blijft lekker doorbrullen op 2000+ rpm...

Verwijderd

Naast CnQ in de bios moet je waarschijnlijk ook iets als Q-fan (of smart-fan zoals hierboven aangegeven) aanzetten. Daarnaast moet je niet vergeten in windows je processor driver te installeren en het energieschema op minimaal te zetten.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Allewijn schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:11:
Cool 'n quiet heb ik in mijn bios al aangezet, maar dan gebeurd er in windows niks, die fan blijft lekker doorbrullen op 2000+ rpm...
C 'n Q heeft ondanks de naam helemaal niks direct met een eventuele fanregeling te maken, hier heb je een extra bios functie voor nodig, zoals smart-fan of q-fan. Indirect natuurlijk wel, want door het terugklokken van de snelheid en voedingspanning wordt de cpu minder warm en kan dus met minder koeling toe.

• Allewijn
  • Niet online
Nielson schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:53:
[...]
C 'n Q heeft ondanks de naam helemaal niks direct met een eventuele fanregeling te maken, hier heb je een extra bios functie voor nodig, zoals smart-fan of q-fan. Indirect natuurlijk wel, want door het terugklokken van de snelheid en voedingspanning wordt de cpu minder warm en kan dus met minder koeling toe.
Juist, nu snap ik het door jullie uitleg!
Ik heb dan ook smartfan enabled, aangegeven dat ie de cpu op 50 graden moet trachten te houden (wat is eigenlijk de gem. temp van een X2 5000+ ???) én aangegeven dat de de fan op minimaal 12,5 procent moet draaien (0% vindt ik wat eng, dat staattie helemaal uit in sommige gevallen).
Nu is hij inderdaad harstikke stil! _/-\o_

Is er nog iets van een héél simpel klein progje dat (net als Atitool) in de startbalk de cpu en de gpu temps laat zien? Of in de sidebar van Vista
Ik wil nml. altijd wel graag zien hoeveel graden alles is, om te checken of de fans er wel op tijd op gaan reageren.

• Annihlator
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Everest, die kan veel temps laten zien in de vorm van icoontjes in de startbalk, en in vista heeft hij er ook nog een sidebarfunctie :)
ik heb ervoor everest gekocht, vind het helemaal waard.
houdt al je (core en externe) temps bij die hij kan uitlezen,
ik zie nu bijv. dankzij everest de coretemps en ext temp van mijn q6600 en de gpu-temps van zowel mn 7900 gtx als de 7600 gt, perfect.
kloksnelheden enzo ken ik ook zien en is wel makkelijk aan te passen.
dus als je dat zoekt, raad ik het wel aan.
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/8674/sidebarcn6.jpg
voorbeeldje hoe mijn sidebar er uit ziet.

Mijn specs

Pagina: 1