Oude BIOS op nieuw verkochte moederborden

Pagina: 1
Acties:
  • 808 views

• Bruno VB
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-03-2024
Onlangs (einde 2007) ABIT IN-MAX32 WIFI gekocht. Pas nu gemonteerd door lange levertijden van Graphics cards.

Deze onderdelen heb ik gemonteerd:

1. CPU: INTEL E8400, 1333Mhz, 45NM
2. Graphics: 2x EVGA 8800GTS in SLI
3. Geheugen: 2 Corsair, 6400, 4-4-4-12

Probleem: De BIOS op het moederbord ziet geen van deze onderdelen, POST CODE A0 tot gevolg.

Mijn klachten:

1. Waarom verouderde BIOS'SEN leveren als er al volop nieuwe hardware verkocht wordt die niet meer gezien wordt door deze moederborden?! Ik moet nu volledig downgraden naar simpele CPU, Graphics en geheugen enkel om te kunnen flashen naar de nieuwste BIOS versie van 24/01/2008. Ik kan toch moeilijk alles dubbel kopen?!

2. De transportkosten om dit op te lossen vallen volledig ter mijner last, schandalig voor een DOA

Ik heb dit geschreven enkel om mensen te verwittigen en te helpen als ze hetzelfde probleem ondervinden, het komt meer en meer voor als men wat leest links en rechts.

Groeten

Ovidius

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heh? Het probleem is de CPU, die herkent die niet.

Gij koopt de plank voordat deze CPU uit is, en nu komt ge hier klagen?

Gewoon ergens een S775 Pentium 4 lenen, erin prikken, flashen, en uwe erin plaatsen.

Ge zijt moeilijk aant doen op niets (ge hebt nog niet eens het recht).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Die oude bios zit erin omdat als die plank gemaakt wordt hij de nieuwste bios krijg, dan naar de leverancier wordt verscheept, dan naar de groothandel, dan naar de winkel en dan naar jouw (misschien nog wel meer tussenstops) bij iedere tussenstop ligt dat moederbord weer een tijdje in het winkelrek te wachten tot het verkocht wordt, als er dan ondertussen een nieuwe bios uitkomt is het logisch dat die er niet inzit en de webshop zal meestal ook niet al haar moederborden gaan uitpakken en flashen omdat dit veel tijd kost en producten kan beschadigen.

[specs]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-03 15:27

Maasluip

Kabbelend watertje

Bedoel je een Abit IN9 32X-MAX Wi-Fi? Volgens de CPU support list ondersteunt ook de nieuwst BIOS geen Intel E8400. Dus je zult een andere CPU, eentje die wel op de lijst staat, moeten kopen.

Signatures zijn voor boomers.

• Bruno VB
Maasluip schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 11:47:
Bedoel je een Abit IN9 32X-MAX Wi-Fi? Volgens de CPU support list ondersteunt ook de nieuwst BIOS geen Intel E8400. Dus je zult een andere CPU, eentje die wel op de lijst staat, moeten kopen.
Ik bedoel idd dat bord ja, deze reactie heb ik van ABIT gekregen, de CPU wordt dus wel ondersteund.
quote: ABIT
E8400 wordt door het moederboard met de neiuwste versie van het bios ondersteundt (versie 14)

4gb Corsair DDr2 6400 Twinx (4-4-4-12) (het kan zijn dat u voor corsair modules DDr2 800 in het geval met meerdere modules het voltage moet verhogen naar 2.1v of 2.2v) verder kan het zijn dat u de timings naar 5-5-5-18 moet zetten daar dit de standaard timings zijn voor DDR800 modules. Maar in veel gevallen helpt het voltage verhogen. En hoeven de timings niet aangepast te worden.

2x 8800GTS zijn geen problemen mee bekent

Geluidskaart :Creative X Fi serie ook hier zijn geen problemen mee bekent.

Het zou naar mijn inziens gewoon moeten kunnen werken met uw hardware als die hardware in orde is indien een van de andere onderdelen in het systeem niet helemaal in orde is kan ik dat niet garanderen natuurlijk.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-03 14:34

M2M

medicijnman

in ieder geval klopt er ergens het verhaaltje niet..., of de verkoper is een prutser, of de site is nog niet aangepast.

enfin, als ik mijn mening mag geven, een tweaker laat zich niet afschrikken door een oudere niet ondersteunende bios, maar loopt gewoon even langs de lokale pc boer of een goede kennis in de buurt en flashed dat ding gewoon :).

ps. hierboven ook al aangegeven, als de cpu niet wordt ondersteund, en de rest van je hardware wel, dan heb je ook enkel een oude cpu nodig om het ding te flashen hoor :)

-_-

• Bruno VB
Snake schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 11:37:
Heh? Het probleem is de CPU, die herkent die niet.

Gij koopt de plank voordat deze CPU uit is, en nu komt ge hier klagen?

Gewoon ergens een S775 Pentium 4 lenen, erin prikken, flashen, en uwe erin plaatsen.

Ge zijt moeilijk aant doen op niets (ge hebt nog niet eens het recht).
Kijk het is heel eenvoudig, als je er niet in slaagt een constructieve bijdrage te leveren aan deze discussie heb ik liever dat je op een ander gaat trollen!

Ik zou eens willen zien hoe jij reageert bij zo'n geval (DOA), en ik ben niet stinkend rijk om ff een CPU'tje te kopen om enkel te kunnen flashen.

Zoals in mijn eerste reactie geschreven wilde ik enkel verwittigen voor dit steeds frequenter voorkomend probleem.

Nergens heb ik moeilijk gedaan, ik krijg alle hulp van ABIT en mijn leverancier, dus ik heb geen klagen enkel een onverwachte meerprijs voor transport en tijdsverlies.

• Bruno VB
Fanatic_FS schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 11:44:
Die oude bios zit erin omdat als die plank gemaakt wordt hij de nieuwste bios krijg, dan naar de leverancier wordt verscheept, dan naar de groothandel, dan naar de winkel en dan naar jouw (misschien nog wel meer tussenstops) bij iedere tussenstop ligt dat moederbord weer een tijdje in het winkelrek te wachten tot het verkocht wordt, als er dan ondertussen een nieuwe bios uitkomt is het logisch dat die er niet inzit en de webshop zal meestal ook niet al haar moederborden gaan uitpakken en flashen omdat dit veel tijd kost en producten kan beschadigen.
Idd je hebt het mooi samengevat, maar nu zit de klant met het probleem!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:07
Is er geen mogelijkheid om de BIOS te flashen met een CPU die niet herkent wordt?
Bij Asus bordjes kun je gewoon die BIOS flashen met een voor dat bord onbekende CPU.

• Bruno VB
M2M schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 12:27:
[...]

in ieder geval klopt er ergens het verhaaltje niet..., of de verkoper is een prutser, of de site is nog niet aangepast.

enfin, als ik mijn mening mag geven, een tweaker laat zich niet afschrikken door een oudere niet ondersteunende bios, maar loopt gewoon even langs de lokale pc boer of een goede kennis in de buurt en flashed dat ding gewoon :).

ps. hierboven ook al aangegeven, als de cpu niet wordt ondersteund, en de rest van je hardware wel, dan heb je ook enkel een oude cpu nodig om het ding te flashen hoor :)
Klopt en ik heb idd op geen enkel moment gepanikeerd en wist op voorhand dat ik obstakels zou tegenkomen, zoals er steeds wel kleinigheden zijn.

Echter dit ligt iets moeilijker om op te lossen, uiteraard zal het bordje draaien binnen enkele dagen.

Thanks

Ovidius

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bruno VB schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 12:29:
[...]

Maar je weet dat je niet per se de nieuwste bios hoeft te krijgen als je een bord koopt. Veel shops bieden de mogelijkheid om het ding voor je te flashen of je systeem te assembleren (tegen een kleine vergoeding). Kies je ervoor om je systeem gewoon zelf te bouwen, dan zijn dit dingen die je zelf moet doen.
Dus in dat geval is het een kwestie van even een cpu erin duwen die wel werkt en daarmee de bios flashen, als het ding totaal niet start met je eigen proc.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 21:24
[...]

Dan moet de klant opletten met wat ie koopt. Als je van tevoren research had gedaan dan had je kunnen weten dat het mogelijk niet zou werken.

Wat wil je dan? Dat elke PC boer de mobo uit de verpakking haalt en aan sluit om je BIOS te flashen? Daarbij kun je veel winkels vragen om je BIOS te flashen tegen betaling (wordt regelmatig als optie gegeven).

Ik vind het niet meer dan logisch, een BIOS wordt door Jomanda-straling geupdate terwijl ie in het magazijn ligt. En als fabrikanten van tevoren konden weten wat ze over maanden moeten updaten lag in 2001 Windows XP SP3 al in de schappen, en een jaar geleden Vista SP1.

Grr Terw... :( ;)

Verwijderd

[...]

Ik had afgelopen zaterdag hetzelfde probleem als jij. Maar om nou mijn moederbordfabrikant de schuld te geven??????? Toe nou zeg? De schuld ligt echter bij jouzelf net zoals bij mij.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Bruno VB schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 12:28:
[...]

Kijk het is heel eenvoudig, als je er niet in slaagt een constructieve bijdrage te leveren aan deze discussie heb ik liever dat je op een ander gaat trollen!

Ik zou eens willen zien hoe jij reageert bij zo'n geval (DOA), en ik ben niet stinkend rijk om ff een CPU'tje te kopen om enkel te kunnen flashen.
DOA? Is die plank dood dan? Als ge een auto koopt en ge hebt geen naft om erin te kiepen is ie dan ook DOA?
Zoals in mijn eerste reactie geschreven wilde ik enkel verwittigen voor dit steeds frequenter voorkomend probleem.

Nergens heb ik moeilijk gedaan, ik krijg alle hulp van ABIT en mijn leverancier, dus ik heb geen klagen enkel een onverwachte meerprijs voor transport en tijdsverlies.
Ge doet moeilijk omdat ge zelf u transportkosten hebt moeten betalen. Lijkt me toch logisch. Ge moogt blij zijn dat er uberhaupt een nieuwe bios komt voor u CPU!

Verwijderd

Als je cpu nu in de lijst met ondersteunde processoren stond kon ik je nog enigzins gelijk geven. Het feit dat hij daar niet in staat (en je enkel via de support weet dat het wel zou moeten kunnen werken) lijkt me een typisch gevalletje van slecht vooronderzoek. En tja zelf assembleren is leuk maar je moet wel op dit soort dingen voorbereid.

Overigens, DOA? je plank is helemaal niet dood dus ik denk dat je van je leverancier hem gewoon terug krijgt + onderzoekskosten.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 12:42:
Ik had afgelopen zaterdag hetzelfde probleem als jij. Maar om nou mijn moederbordfabrikant de schuld te geven??????? Toe nou zeg? De schuld ligt echter bij jouzelf net zoals bij mij.
Ik had laatst hetzelfde probleem (mijn gigabyte mobo AM2 ondersteunde de phenom-cpu niet), maar bij mij stond de CPU dus wel in de lijst van supported-cpu's. Toen heb ik een nieuwe CPU gekocht om hem aan de gang te krijgen. Het is blijkbaar iets waar je rekening mee moet houden, maar dat kun je niet weten als de CPU reeds in de supported-lijst staat.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Jack Walsh schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:02:
[...]

Ik had laatst hetzelfde probleem (mijn gigabyte mobo AM2 ondersteunde de phenom-cpu niet), maar bij mij stond de CPU dus wel in de lijst van supported-cpu's. Toen heb ik een nieuwe CPU gekocht om hem aan de gang te krijgen. Het is blijkbaar iets waar je rekening mee moet houden, maar dat kun je niet weten als de CPU reeds in de supported-lijst staat.
Staat er niet bij vanaf welke BIOS versie u CPU wordt ondersteund?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 14:09
Bruno VB schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 11:35:
Onlangs (einde 2007) ABIT IN-MAX32 WIFI gekocht. Pas nu gemonteerd door lange levertijden van Graphics cards.

1. Waarom verouderde BIOS'SEN leveren als er al volop nieuwe hardware verkocht wordt die niet meer gezien wordt door deze moederborden?! Ik moet nu volledig downgraden naar simpele CPU, Graphics en geheugen enkel om te kunnen flashen naar de nieuwste BIOS versie van 24/01/2008. Ik kan toch moeilijk alles dubbel kopen?!
Euh, eind '07 waren deze nieuwe CPU's er nog lang niet en dan loop je nu te klagen dat het niet werkt :? Rara, wat klopt hier niet. Dit is echt miereneukerij met geen enkele reden om. Had je destijds maar niet alvast een mobo moeten kopen, of, idd, Jomanda moet even langs gekomen zijn. Nieuwe CPU = nieuwe BIOS met andere CPU flashen.
2. De transportkosten om dit op te lossen vallen volledig ter mijner last, schandalig voor een DOA
Euh, hij is helemaal niet dood en het is doodnormaal dat je verzendkosten betaald voor pakketjes. Of krijgen postbodes tegenwoordig ook geen geld meer voor het door weer en wind lopen? Bovendien, als jij het zoveel vind, post dan op zijn minst hoeveel het jou gekost heeft :z
Ik heb dit geschreven enkel om mensen te verwittigen en te helpen als ze hetzelfde probleem ondervinden, het komt meer en meer voor als dan men wat leest links en rechts.
Sure, BIOS updaten is niets nieuws. Misschien had je beter een GoT search kunnen doen.
Bruno VB schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 12:28:
[...]

Nee, dit topic is nuttig. Dit is echt al zó vaak voorbij gekomen. En nogmaals, hij is niet DOA.
[...]

Mwa, klein probleempje. Besides, wat denk je eraan te gaan veranderen dan? Overstralen ofzo? Vraag gewoon je lokale PC boer om te flashen, willen ze vast wel doen voor je.

[ Voor 17% gewijzigd door Bitage op 11-03-2008 13:11 ]

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Snake schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:05:
Staat er niet bij vanaf welke BIOS versie u CPU wordt ondersteund?
Jawel, maar hoe moet ik nou weten welk bios het mobo in zich heeft bij aankoop? Ik ging er ten onrechte vanuit dat het mobo wel het laatste bios zou hebben.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

Verwijderd

Jammer dat veel fabrikanten voor dit probleem blijkbaar nog steeds geen oplossing hebben. Het kan namelijk wel. Ik heb ooit een Asus moederbord + nieuwste Celeron (socket 478 destijds) gekocht en die CPU werd ook niet ondersteund door het BIOS op het moederbord. Bij het POST-en kreeg ik daar ook netjes een melding over en ging het moederbord op "failsafe" waardes lopen. Het kwam erop neer dat de CPU in die modus gewoon niet meer dan 400 MHz o.i.d. zou gaan draaien. En dat is genoeg om het BIOS te flashen, waarna het probleem opgelost was.

Verder ben je hier natuurlijk zelf verantwoordelijk voor, tenzij de winkelier je heeft verzekerd dat de CPU + het moederbord samen zouden werken. Als ik een moederbord + CPU bestel, terwijl ik van de betreffende socket geen andere CPU in huis heb, dan leg ik de vraag gewoon bij de leverancier neer: "Ik wil dit moederbord + die CPU en heb dus BIOS-rev XXX nodig, anders heb ik er niks aan." Misschien dat de goedkoopste dozenschuiver het niet doet, maar dan geeft ik wel een paar euro extra uit.

Verwijderd

op het moment van aankoop (eind 2007) supporte het board die cpu niet. Dat een door ontwikkeling op de bios (jan 2008) de cpu wel ondersteunt is fijn. Ga niet klagen dat jou combi niet werkt. Je hebt gewoon geen goede research gedaan, anders had je dit kunnen voor zien.
Gewoon in het vervolg een delletje bestellen ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad.

Als je het bord nu direct gekocht had en het niet werkte met de nu verkrijgbare CPUs werkte zou je mogelijk een punt hebben, maar zelfs dan niet zo zwart wit. In dit geval klaag je dat een bord dat je >4 maanden terug kocht niet werkt met een CPU dat dan nog lang niet in de verkoop was. Wees een vent en doe wat aan de balk in je eigen oog voordat je gaat zeiken over de splinter in die van de fabrikant/leverancier.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.