Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CSS / FF] Tekst resizing uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Browsers hebben tegenwoordig de handige functie om de fontgrootte aan te passen, bijvoorbeeld met ctrl + scrollen. Echter, in dit ene geval wil ik deze functie uitschakelen. Ik heb geen werkende oplossingen mbv CSS of JavaScript gevonden.

De situatie

Ik heb een plattegrond; deze is getekend in SVG. Deze is bedoeld om in Firefox gebruikt te worden. Er staan ook een paar kleine tekstjes bij, zoals bijvoorbeeld "kantoor". Zoals het nu uitziet is het goed, en het is mijn bedoeling te voorkomen dat de user de tekstgrootte kan aanpassen. (anders worden de omschrijvingen te klein of te groot, en dan is het niet meer mooi)

Gevonden oplossing
Ik heb de mogelijkheid gevonden om dit mbv CSS te doen:
code:
1
text.Kantoor {noresize:true; font-size:20pt;}
(alle teksten van de class Kantoor zouden dus vast moeten staan op grootte 20pt)

Het probleem
Dit werkt niet voor Firefox. Terwijl mijn applicatie juist bedoeld is om op firefox te gaan draaien. Ik begrijp dat het in 99% van de gevallen handig is als de tekstgrootte aangepast kan worden, maar in dit geval dus net niet.

Heb ik dit verkeerd gedaan? Is er een mogelijkheid in CSS of JavaScript die ik over het hoofd heb gezien om het resizen van tekst te voorkomen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Het vergroten of verpleinen heeft niks te maken met mooiheid, maar accessibility. Als jij eenmalig de font-size instelt en het is niet leesbaar, moet ik het dan accepteren of gewoon de grootte aanpassen in m'n browser.

Oftewel: je vraagt om functionaliteit uit te schakelen in je browsers en dat is hetzelfde als vragen: ik wil printen disablen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Verder, als je niet wilt dat je text-grootte niet wordt aangepast dan moet je daar ook geen aanleiding toe geven. Oftewel gebruik een duidelijk font, mensen zullen dan de grootte ook niet aanpassen.

Aan de andere kant heb je altijd mensen die niet goed kunnen lezen en dus inderdaad de grootte van de letters aanpassen. Dat is hun goed recht en moet je zeker niet weghalen.

Een goede ontwerper houd rekening in zijn ontwerp met het vergroten/verkleinen van de letters ;)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
In feite wel ja, dat besef ik ook. Dit systeem is dan ook niet bedoeld als publieke webpagina die voor iedereen toegankelijk moet zijn, maar als bedieningspaneel.

Ik moet verschillende dingen kunnen in of uit schakelen, door er op te klikken. De SVG die ik momenteel aan het maken ben gaat fungeren als centraal bediening/monitoring scherm. Hier kan een operator in een oogopslag zien wat er allemaal is in- of uitgeschakeld.

Dus om de vergelijking door te trekken: de gebruiker hoeft ook niet te printen (echt nooit), maar mag ook niet per ongeluk op "print" kunnen duwen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:25
Kun je de tekst labels niet ook in SVG renderen dan, als het echt zo belangrijk is dat het er precies zo uitkomt als je bedacht hebt?

Regeren is vooruitschuiven

• ReseTTim
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

gewoon pt wijzigen in px ;)
werkt perfect, gebruik ik ook ook al weet ik dat het niet netjes is..

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
.script { 
    font-family : "Verdana"; 
    font-size : 13px; /* 10pt */;
    }

[edit]

mmh je bent bezig met een script, denk dat die oplossing van mij niet nuttig is ;)

[ Voor 40% gewijzigd door ReseTTim op 11-03-2008 10:53 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Dat is het hem net, ze worden al in SVG gerenderd.

code:
1
<text x="100" y="25" text-anchor="middle" font-size="20" fill="black" font-weight="" class="Kantoor" >Kantoor</text>

@ ReseTTim: die oplossing had ik al gevonden (had ik idd wel kunnen vermelden, daar heb je wel gelijk in), maar Firefox negeert dit gewoon. Normaalgesproken geef ik Mozilla daar gelijk in, maar in dit ene geval net niet.

[ Voor 37% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-03-2008 10:55 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

ReseTTim schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 10:50:
gewoon pt wijzigen in px ;)
werkt perfect, gebruik ik ook ook al weet ik dat het niet netjes is..

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
.fotoscript { 
    font-family : "Verdana"; 
    font-size : 13px; /* 10pt */
    color : #FFFFFF; 
    /*position : absolute;*/
    text-align : left; 
    font-weight: bold; 
    margin-left : 0px; 
    margin-top: 0px;
    background-color : #BF1520;
    }
In Firefox en bijv. Opera wordt de tekst alsnog vergroot of verkleind ;)

Als het om een Terminal gaat, dan heb je dus ook invloed op de Firefox instellingen zelf?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Eventueel wel, al wil ik dat het liefst vermijden. Ik wil de optie openhouden dat ditzelfde systeem voor andere toepassingen wordt gebruikt. Daarbij moet het mogelijk zijn dat een operator van thuis (via een vpn) de interface kan openen. Dan moet thuis dus wel het gedrag hetzelfde zijn als op de locatie zelf.

Maar laten we er even van uit gaan dat ik de firefox instellingen mag wijzigen. In about:config heb ik geen optie gevonden om dit uit te zetten, of heb ik ergens overheen gekeken?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:42

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Naar ik meen heeft SVG juist de mogelijkheid bepaalde 'symbolen' te definieren, bv een Logo en deze dan bv een tekst te laten vervangen, zo kun je ook custom lettertypes definieren en mogelijk kan dat juist je meer flexibiliteit geven om ook schalen uit te schakelen, alhoewel je dan nog steeds als je alle vectoren schaalt, je de lettervormen meeschaalt, maar dat zal minder een probleem zijn vermoed ik..

Aan de andere kant vraag ik me ook of je niet de behoefte van de 'author' een beetje tever voor de flexibiliteit van de gebruiker stelt:
juist de mogelijkheid fonts te schalen is een essentiele eigenschap van usability en is nu juist een van de meerwaardes boven het weergeven van een graphic in een bitmap.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
SVG geeft inderdaad de mogelijkheid tot het gebruik van symbolen. Zo heb ik standaard symbolen gedefinieerd die op meerdere plekken terugkomen. Ik ga eens kijken of ik hiermee kan bereiken wat ik wil. Bedankt voor de tip. :)

Oh ja, en het is idd niet erg als _alles_ mee schaalt, zo lang de verhoudingen maar gelijk blijven.

[edit]Blijkbaar blijft Firefox dit toch omzeilen. Nou ja, goed. Het zij zo. Als dit het enige minpuntje is van het hele project ben ik al lang tevreden. :) Dan beperk ik het gebruik van teksten maar, of ik verander de bug naar een feature. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-03-2008 11:14 ]

• ReseTTim
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

creeer dan afbeeldingen via php van alle tekst.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
De laatste oplossing wordt inderdaad het invoegen van plaatjes. :)

Pagina: 1