Gutsy Gibbon boot niet op Toshiba

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Een Toshiba Sattellite Pro, met:

2,9 Ghz Celeron
512mb
40gb
dvd/cdrw combo
géén wlan

Ik stop de Toshiba Restore DVD erin (WinXP) en die boot netjes vanaf CD, kan de complete laptop restoren, Windows boot normaal en alles werkt.

Ik stop de Feisty Fawn CD erin, die boot netjes, ik kan deze installeren, en gebruiken, maar de Linksys WPC54g (Ver 1.2) Wlan PCMCIA kaart die ik wil gebruiken word hier niet zomaar in ondersteund, alleen via truucjes.

Ik dacht toen, ik pak die nieuwste versie, Gutsy Gibbon. Ik brand de ISO, stop hem in de laptop, en dan gaat het mis. Hij boot wel, in zoverre dat ik het installatiemenu kies, maar welke optie ik ook kies, je ziet zodra ik op [enter] druk 1 keer het cd-lampje kort oplichten, maar er gebeurt niks. Geen enkele van de menu opties reageert, behalve de 'boot from disk' optie, waarmee de laptop weer gewoon van de Harde schijf gaat booten.

Ik heb geprobeerd de Gutsy Gibbon ISO opnieuw te branden maar dit bood geen soelaas. Dit naar aanleiding van de enige hit die ik op Google kon vinden ivm het niet booten van Gutsy, op Toshiba.

Wat doe ik verkeerd? Ik wil Gutsy! :(

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Cyphax

Moderator LNX
Die CD werkt inderdaad niet altijd. Er is een alternatieve CD met tekstgebaseerde installatie die de moeite van het proberen waard is. :)
Die kan je vinden hier: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Vinkje onderin even aanvinken.

Volgens mij heb ik overigens ook zo'n Linksysgeval (PCMCIA) en dat werkt inderdaad niet echt, ik had meer verwacht van Linksys maar over het algemeen werken de goedkope Wifi-kaartjes nog wel het best.

[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 10-03-2008 23:15 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ga ik gelijk proberen, thanks!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hij lijkt nu goed te gaan, ben al een tijdje bezig met die text-based install. Lijkt wel veel langer te duren dan de grafische variant, maar praktisch gezien is de installatie identiek. Hij is nu bezig met 'cleaning up' op 97%, hopelijk heb ik zometeen een werkende install.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hij draait *O*

Volgende stap - Wlan aan de gang krijgen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik zeg: weg die Linksys, koop een andere kaart met een chipset die gewoon ondersteund wordt.
http://www.alternate.nl/h...1064760&showTechData=true
of
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=LWCK02
:P

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 11-03-2008 18:01 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Je kunt ook altijd NDISwrapper gebruiken en als je je daaraan gaat ergeren (ik zeg niet dat dat gebeurt, hoor :)) de tip van Cyphax gebruiken.

Aha, wordt ondersteund door madwifi, dus :)

[ Voor 32% gewijzigd door Jaap-Jan op 11-03-2008 18:10 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:13

franssie

Save the albatross

fwstripper fwcutter werkt bij mij prima met een oudere broadcom4600xx chipset terwijl ik een ralink (die ondersteund wordt door de kernel) wel de netwerken kan zien maar geen connectie kan maken.

Goede linux support voor die kaartjes zou wel lekker zijn.

En ik heb op een (oude) omnibook 6000 ook de text based installer gebruikt, de grafische bleef steeds op de partitioner hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 11-03-2008 22:18 . Reden: freudiaanse vertyping ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jaap-Jan
  • Nu online
* Jaap-Jan aait zijn Intel PRO/Wireless 3945ABG :P

Wat is fwstripper, trouwens? Ik vind er op google maar 3 4 (google is snel met indexeren :P) hits mee. Is dat een spelfout?

[ Voor 70% gewijzigd door Jaap-Jan op 11-03-2008 19:04 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bedoelt men niet fwcutter?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:13

franssie

Save the albatross

oops 8)7
strippen is leuker dan snijden :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ndiswrapper heb ik al geinstalleerd, ben nog niet verder gekomen met de installatie ivm tijd. Ik had dat linksys kaartje nog liggen, wist niet dat de ondersteuning zo slecht was.

Ik moet steeds eens goed leren begrijpen hoe dat filesystem/directorystructuur wan Linux werkt, dat maakt knutselen aan je software zoveel eenvoudiger :P

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ja dat is wel handige informatie inderdaad. Er zijn een aantal plekken waarvan je wilt weten wat er staat en andersom zijn er dingen (ik noem maar wat: logfiles) waarvan je wilt weten waar ze staan.
http://www.linuxforums.or...y-structure-overview.html
Het lijkt in eerste instantie wellicht onlogisch (mysql-databases en logfiles gaan in /var bijvoorbeeld, waarom? omdat /var nogal in grootte kan variëren en je die zodoende misschien wel op een aparte partitie kwijt wilt die je daar mount)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyphax schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:28:
Ja dat is wel handige informatie inderdaad. Er zijn een aantal plekken waarvan je wilt weten wat er staat en andersom zijn er dingen (ik noem maar wat: logfiles) waarvan je wilt weten waar ze staan.
http://www.linuxforums.or...y-structure-overview.html
Het lijkt in eerste instantie wellicht onlogisch (mysql-databases en logfiles gaan in /var bijvoorbeeld, waarom? omdat /var nogal in grootte kan variëren en je die zodoende misschien wel op een aparte partitie kwijt wilt die je daar mount)
Dat was interessant, en leerzaam, ik begin nu een beetje te snappen hoe ze het indelen en heb de doorlink gevolgd en gelezen naar het installeren van packages enzo. Ik ben het alleen niet helemaal eens met het comment bovenaan de pagina waar jij naar linkt: "bla bla is different, "Makes Sense" ;-) "

Ik vind het bestandssysteem van Windows momenteel nog wel iets logischer dan dat van Linux, maar misschien volgt wijsheid in dit geval gewoon met de jaren. Ik vind het prima logisch dat je mappen hebt, en dat die mappen gesorteerd worden naar de fysieke drive waar ze op staan, in plaats van dat alles onder 1 root word gegooid. In ieder geval ga ik proberen om nu de gewone dingen voor elkaar te krijgen die ik onder Windows ook ooit heb moeten leren, ik ga de WLan fixen, daarna updaten, Flash e.d. installeren, en kijken of ik het gewone kantoor- en surfwerk erop gaande kan krijgen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Daarom zei ik al "het lijkt in eerste instantie wellicht onlogisch" maar het is allemaal echt gebaseerd op die root (/) waarin je je partities hangt waar jij dat wil. De voordelen zijn dat je bijvoorbeeld ALTIJD je homedirectory in /home hebt staan, ongeacht op welke partitie (ik zet dat altijd op een aparte partitie, dan hoef ik bij een nieuwe installatie alleen maar aan te geven dat ik die wil mounten onder /home, user aanmaken en ik heb alles weer terug). Onder Windows zit je dan te klooien met driveletters: ik vind dat niet handig.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, duidelijk. Dat is inderdaad een groot voordeel, geen driveletters meer.

Wanneer ik onder Windows een stukje software installeer, gaat dat eigenlijk volautomatisch. Software installeren onder Linux lijkt omslachtig, maar dat is misschien eigenlijk alleen maar omdat je dan fysiek zelf de zaken uitvoert die onder een windows installshield allemaal automatisch gebeuren zonder dat je er weet van hebt. De package managers maken het iets makkelijker maar het maakt blijkbaar wel uit voor welke distro die specifieke package is ontwikkeld.

Nu word er gesproken over het 'op de machine zelf' compileren van programmacode. Dit in tegenstelling tot pre-gecompileerde software die je gewoon installeert en runt. Is dit on the spot compilen een manier om de verschillen in distro's op te heffen voor een bepaald stuk software? Omdat het eindproduct na compilatie dus automatisch is aangepast op jouw specifieke linux installatie en/of distro?

De grafische schil om linux zoals die van Ubuntu insinueert dat je op dezelfde 'laag' werkt als bij Windows, maar eigenlijk doe je het fysieke installeren en editen van settings en drivers toch nog een laagje dieper in de software.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:37:
Wanneer ik onder Windows een stukje software installeer, gaat dat eigenlijk volautomatisch. Software installeren onder Linux lijkt omslachtig, maar dat is misschien eigenlijk alleen maar omdat je dan fysiek zelf de zaken uitvoert die onder een windows installshield allemaal automatisch gebeuren zonder dat je er weet van hebt. De package managers maken het iets makkelijker maar het maakt blijkbaar wel uit voor welke distro die specifieke package is ontwikkeld.
Ongeveer elke distro heeft zijn eigen packagemanagement maar die doen allemaal hetzelfde (maar de één meer dan de ander) uiteindelijk: software installeren. Dat bestaat over het algemeen uit een linkje in /bin of /usr/bin, een (shared) library in /lib of /usr/lib ergens en het programma zelf in /usr ergens. Er is ook een packagemanager die op alle distro's werkt: Autopackage.
Nu word er gesproken over het 'op de machine zelf' compileren van programmacode. Dit in tegenstelling tot pre-gecompileerde software die je gewoon installeert en runt. Is dit on the spot compilen een manier om de verschillen in distro's op te heffen voor een bepaald stuk software? Omdat het eindproduct na compilatie dus automatisch is aangepast op jouw specifieke linux installatie en/of distro?
Je kunt zelf compilen inderdaad (bij Ubuntu moet je wel eerst wat dingen installeren nog anders gaat het niet) en dat is niet moeilijk als je de dependencies hebt (dat zijn van die shared libraries). Installeren via de packagemanager heeft absoluut de voorkeur, maar als je iets niet ziet staan bij "Add/Remove software" uit het menu Applications, dan wil dat toch niet zeggen dat het niet kan, dus zoek altijd even naar een package eerst.
Als je zelf wilt gaan compilen dan kan dat, bij de meeste programma's zit wel een INSTALL of README met generieke of specifieke instructies.
De grafische schil om linux zoals die van Ubuntu insinueert dat je op dezelfde 'laag' werkt als bij Windows, maar eigenlijk doe je het fysieke installeren en editen van settings en drivers toch nog een laagje dieper in de software.
Inderdaad, het voordeel van die aanpak is dat als je grafische omgeving een keer komt te overlijden je toch in kan loggen op een console (of via SSH remote) en dan de configuratie toch kan wijzigen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
http://blog.eksfiles.net/...nd-wpa-with-ubuntu-gutsy/

Ik heb deze guide tot op de (hoofd)letter gevolgd en ik kreeg ook alle meldingen die worden genoemd, netjes op mijn scherm. Geen enkele foutmelding en alles ging goed. Apparaat word herkend, geinstalleerd, etc etc.

Echter, na het rebooten verschijnt niet netjes zo'n icoontje dat ik voor netwerken kan gaan zoeken :P

Het enige verschil is dat mijn PCMCIA kaart wel van hetzelfde type is, maar dan van Versie 1,2 in plaats van de in het stuk genoemde Versie 2. Maar als dat het probleem was, kon ik hem niet installeren, toch?

Toch maar een ander kaartje pakken...

Als ik nu een nieuwe kaart ga kopen, moet ik dan nog oude drivers weghalen ofzo?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik kwam ondertussen tegen het feit aan dat de Native Linux/Ubuntu driver die momenteel de IGP7000 chip van Ati in dit notebookje aanstuurt, geen 3d ondersteunt. De kaart zou het moeten kunnen, maar ik weet niet met welke driver.

Er word gesproken over X.org en Xfree86, maar ik weet niet welke van beide (en of) ik heb. Ik heb een script gedownload genaamd check.sh maar ik weet niet hoe ik het moet runnen (hij opent steeds in Gedit) en ik heb een Algemene Ati Driver van zo'n 50mb gedownload, dit was een RPM pakket en dat weigerde te starten onder Ubuntu, hij probeert het met de archive manager en dat gaf een fout.

Iemand een ideetje?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:04:
Ik kwam ondertussen tegen het feit aan dat de Native Linux/Ubuntu driver die momenteel de IGP7000 chip van Ati in dit notebookje aanstuurt, geen 3d ondersteunt. De kaart zou het moeten kunnen, maar ik weet niet met welke driver.

Er word gesproken over X.org en Xfree86, maar ik weet niet welke van beide (en of) ik heb. Ik heb een script gedownload genaamd check.sh maar ik weet niet hoe ik het moet runnen (hij opent steeds in Gedit) en ik heb een Algemene Ati Driver van zo'n 50mb gedownload, dit was een RPM pakket en dat weigerde te starten onder Ubuntu, hij probeert het met de archive manager en dat gaf een fout.

Iemand een ideetje?
In Administration zou een item moeten staan Restricted drivers oid, daarmee kan je de driver van Ati, mits die chip ondersteunt wordt, aanzetten.
Doorgaans kan je scriptjes uitvoeren in een console overigens met `sh scriptnaam.sh` overigens.

Xorg is de X-server die bij Ubuntu zit. Het is een fork van XFree86 die is gemaakt uit onvrede over XFree86 (ging over de licentie o.a.).

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 13-03-2008 18:08 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok. die restricted drivers sectie heb ik gevonden, maar daar word alleen maar en softmodem driver genoemd, geen ATI driver.

Op basis van het feit dat dit dus X.org moet zijn, heb ik de volgende driver gedownload van de Ati site:

fglrx_6_8_0-8.28.8-1.i386.rpm

Maar als ik die dubbelklik, krijg ik de melding 'archive type not supported'.

- edit -

Ik heb via Sudo Apt-get install Alien , Alien geinstalleerd, na wat speurwerk bleek dat RPM pakketten te kunnen omzetten naar voor Ubuntu bruikbare DEB pakketten. Ik kan het na installatie nergens terugvinden, maar de archive manager kan het Ati driverpakketje nu wel openen. Ik vind 4 mappen terug met namen die lijken op wat er ook in mijn /root/home staat, er zit o.a. een ' etc ' map in.

Wat moet ik ermee doen? :P

[ Voor 85% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-03-2008 18:32 ]

• Jaap-Jan
  • Nu online
Niet openen met archive manager, maar installeren.Ik dacht dat dat de standaardactie was als je dubbelklikte op een .deb :? en anders kun je wel met de rechtermuisknop erop klikken en dan kiezen voor installeren. :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:20:
[...]
Niet openen met archive manager, maar installeren.Ik dacht dat dat de standaardactie was als je dubbelklikte op een .deb :? en anders kun je wel met de rechtermuisknop erop klikken en dan kiezen voor installeren. :)
Ik heb via de Terminal via Alien geprobeerd het pakket te installeren maar die gaf als fout dat hij niet kon omzetten naar .deb. Het betreft dus nu nog steeds een .rpm pakket waar Ubuntu niks mee schijnt te kunnen.

Ik heb het nog eens geprobeerd, er gebeurt nu meer, maar niet het goede denk ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
massacre@Toshiba:~$ sudo alien -i fglrx.rpm
[sudo] password for massacre:
Warning: Skipping conversion of scripts in package fglrx_6_8_0: postinst postrm preinst prerm
Warning: Use the --scripts parameter to include the scripts.
        dpkg --no-force-overwrite -i fglrx-6-8-0_8.28.8-2_i386.deb
Selecting previously deselected package fglrx-6-8-0.
(Reading database ... 95007 files and directories currently installed.)
Unpacking fglrx-6-8-0 (from fglrx-6-8-0_8.28.8-2_i386.deb) ...
dpkg: error processing fglrx-6-8-0_8.28.8-2_i386.deb (--install):
 trying to overwrite `/usr/share/man/man8/atieventsd.8.gz', which is also in package xorg-driver-fglrx
dpkg-deb: subprocess paste killed by signal (Broken pipe)
Errors were encountered while processing:
 fglrx-6-8-0_8.28.8-2_i386.deb
Unable to install at /usr/share/perl5/Alien/Package/Deb.pm line 92, <GETPERMS> line 124.
        find fglrx_6_8_0-8.28.8 -type d -exec chmod 755 {} ;
        rm -rf fglrx_6_8_0-8.28.8
massacre@Toshiba:~$

Wat is er nu misgegaan?

[ Voor 50% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-03-2008 19:35 ]

Verwijderd

Het lijkt erop dat je fglrx al geinstalleerd hebt, aangezien het iets probeert te overschrijven wat al in package xorg-driver-fglrx zit. Je kan proberen dit eerst te verwijderen (apt-get remove xorg-driver-fglrx) en dan nog eens proberen de deb te installeren.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou dat ging op zich goed, maar leerde me uiteindelijk alleen maar dat die driver al meegeleverd was in Gutsy :')

De driver in kwestie biedt geen ondersteuning voor de IGP 7000 Ati kaart die in dit laptopje zit.
Op de fora die ik erover kan vinden op internet kan ik niet echt vinden welke driver ze nu wel ondersteunt.

Ik heb wel Dosbox aan de gang gekregen, folders gemount en al enkele Dosgames gespeeld :*)
Pagina: 1