Internetsnelheid beperken per PC

Pagina: 1
Acties:

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 14:33
Hoi,

Wij krijgen binnenkort een 20mb abbonement van Telfort. Dit omdat we Planet te duur vonden.
Echter zitten we met een probleem. We hebben hier in huis echt een grootverbruiker die 24u per dag download. Dit slaat natuurlijk nergens op en is grotendeels onzin. Je snapt dat het internetten voor geen meter gaat en dat we binnen no-time gezeik kunnen verwachten met Telfort.
Ik wil hiervoor dus een limiet instellen.

Nu weet ik niet wat er mogelijk is, maar via de zoekfunctie kom ik allemaal software tegen die dit kan. Dit gaat niet werken want dat wil hij niet geinstalleerd hebben op zijn computer. Dan zal hij het toch uitzetten. Daarom zoek ik dus een oplossing.
Het liefst een kastje wat als switch fungeert en die optie heeft.

Heeft er iemand een idee wat er te koop is of hoe dit te realiseren is voor een schappelijke prijs?
Ik kan het niet vinden.

Thnx :)

Verwijderd

Search gebruiken... google ... etc:

Router/Server voor studentenhuis

"en dat we binnen no-time gezeik kunnen verwachten met Telfort."

Ik denk dat je een beetje overdrijft, tenzij persoon in kwestie meer dan 10GB p.dag download denk ik dat dit wel mee zal vallen

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2008 22:35 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

een goed gesprek?

Leren delen vind k toch op zen minste een deel van je opvoeding als je het aan mij vraagt, tuurlijk zijn hier technische oplossingen voor, maar lijkt me dat een goed gesprek meer kan doen - en vooral besparen..

Hoe is je situatie daar? Met hoeveel delen jullie het netwerk, naast de ene downloader..

[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 10-03-2008 22:31 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• ID-College
Een goed gesprek is niet echt aan te knopen met hem. Ik ben zijn vader niet maar een onderdeel van het gezin. En "onze" (in dit geval) vader doet hier nix aan. Hij vind alles goed, dat ergert mij ook maar zo is het gewoon. Er moet een goede maatregel plaatsvinden die effectief is. Een goed gesprek is maar half werk. Gewoon goed aanpakken dus :)

rvanleeuwen: Die taal is mij te ingewikkeld. Ik zoek een kastje die dit kan. Dit is QoS als ik het goed begrijp?

[ Voor 14% gewijzigd door ID-College op 10-03-2008 22:35 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

de internet stekker bij de lastpak er uit wil in 10 van de 10 gevallen ook helpen ;)
en wat ben je in godensnaam dan de hele dag aan het downloaden dat iedereen er last van heeft?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

"Een goed gesprek is maar half werk."

Mwa, volgens mij mankeert er echt wat in jullie thuis-situatie.. maar goed.

je kan ook afspreken dat jullie allebei netlimiter installeren en afspreken dat de meters op
10Mbit/down
47up/up

50/50

blijven staan, als je broer(tje) ;) het daar niet mee eens is kan je natuurlijk ook ff de upload een paar dagen 'overbelasten' .. dan gaat het downloaden lang niet zo snel meer.......

Als je bv. DD-WRT software op je router hebt draaien kan je dit ook gewoon instellen....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2008 22:39 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ID-College schreef op maandag 10 maart 2008 @ 22:28:
Het liefst een kastje wat als switch fungeert en die optie heeft.
Maar welke optie wil je precies? Met QoS kun je zorgen dat iedereen nog gewoon kan blijven surfen. Je zou ook bepaalde poorten/services alleen voor zijn pc kunnen blokkeren.

Beide opties kan elke normale router, bijvoorbeeld een linksys van een paar tientjes.

Oh, je wou een limiet, stond in een andere alinea :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 10-03-2008 22:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 22:38:
je kan ook afspreken dat jullie allebei netlimiter installeren en afspreken dat de meters op
Nee, dat werkt niet. Ik trek hier overdag zo'n 85% van m'n uploadlijn vol, en dan doet het internet het nog prima. Je moet er alleen voor zorgen dat je niet op 100% van je snelheid zit, dat je niet up/down tegelijk hoog houdt, en dat je niet teveel connecties maakt, dan gaat alles prima. Enkel voor een FPS game als Wolfenstein moet de boel uit of lager.

Netlimiter installeren gaat niet werken, een torrent/newsleecher/FTP client fatsoenlijk instellen wel. Ook in dat geval is een gesprek de beste oplossing. Mocht dat het niet worden werkt de kabel eruit als je er 'last' van hebt ook heel goed, of het door rvanleeuw. gedropte linkje als je echt jouw oplossing wil.

• ID-College
Kijk, zoals ik zei valt er moeilijk te overleggen. Ik ben niet diegene die het laatste woord heeft. Er wordt dus ook niet geluisterd naar mij. Sowieso is deze persoon niet beinvloedbaar en doet toch wat ie zelf wil. Praten is gewoon geen optie. Anders had ik dat allang overwogen.
Wat ie download? Elke dvd voor zijn kenissen. Allemaal troep voor een ander, gewoon triest want hun laten het mijn broertje lekker oplossen en die is zo gek om het te doen.
Daarom vraag ik hier hulp. In het verleden deed ik poort 119 blokkeren voor nieuwsgroepen maar het moge duidelijk zijn dat dit afstel is. Als ik hem blokkeer voor 1 a 2 dagen dan gaat hij daarna weer gewoon verder (eweka heeft immers 100dagen retentie)
Zoals ik zei: Afspraken of netlimiter werkt hier niet. Hier wordt geen gehoor aan gegeven of het wordt gewoon uitgeschakeld. Het moet op een andere, toch effectieve manier.

Is deze optie zo moeilijk te realiseren of is dit gewoon niet haalbaar? Ik zal toch niet de eerste zijn die dit vraagt..? :confused:

Verwijderd

moeilijk / niet haalbaar? > er zijn oplossing genoeg aangedragen .. het is aan jou om er wat mee te doen (en dan heb ik het over technische oplossingen ;) )

Of je dit met het telford modem zo in kan stellen weten wij niet, moet je zelf uitzoeken..

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ID-College schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:06:
Is deze optie zo moeilijk te realiseren of is dit gewoon niet haalbaar? Ik zal toch niet de eerste zijn die dit vraagt..? :confused:
Heb je mijn post toevallig over het hoofd gezien? :)

Als jullie surf ervaring er onder lijdt, dan geef je met QoS http/e-mail en eventueel wat andere dingen hoge prioriteit en torrents/usenet een lage. Dan merk je op die andere pc's echt niet meer dat de boosdoener iets aan het downloaden is.

Kosten: paar tientjes als je nog geen router met QoS hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 10-03-2008 23:12 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ID-College
Iedereen draagt een optie voor om te praten of netlimiter. Hier heb ik nix aan.
Daarnaast heeft niemand nog een oplossing gegeven hoor buiten deze of ben ik nou scheel :?
Waar het om gaat:
1: De surfervaring lijdt er idd onder
2: Telfort staat binnen no-time aan de deur met zijn lompe acties.

Maar kort samengevat:
Als ik een router haal met QoS erop als optie is dit te realiseren? Prioriteiten geven helpt niet echt want als ik internet prioriteit geef boven usenet wil niet zeggen dat usenet niet vol gas mag downloaden, maar dat het gewoon lager staat op de rij :)

@rvanleeuw: Dan denk ik dat jij niet in de gaten heb hoe het hier er aan toe gaat: 10GB per dag is peperkoek. Denk eerder aan 20 a 25GB per dag. Aangezien we met 4 computers zitten die downloaden.. Laatst nog: Friends de complete serie. 60dvd's a 4GB, you do the math ;)
Int weekend is het ff rustig, maar daarna gaat het weer gewoon verder

[ Voor 23% gewijzigd door ID-College op 10-03-2008 23:28 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ID-College schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:20:
Iedereen draagt een optie voor om te praten of netlimiter. Hier heb ik nix aan.
Daarnaast heeft niemand nog een oplossing gegeven hoor buiten deze of ben ik nou scheel :?
Eh.. :P
Als ik een router haal met QoS erop als optie is dit te realiseren?
Wat is dit?
Prioriteiten geven helpt niet echt want als ik internet prioriteit geef boven usenet wil niet zeggen dat usenet niet vol gas mag downloaden, maar dat het gewoon lager staat op de rij :)
Maar je hebt er geen last meer van als je zelf op internet zit. Verder kunnen goedkope routertjes met QoS toch niet al het geweld aan van usenet, ook al wordt de lijn verder niet gebruikt. Als ik QoS aanzet met usenet op laag en verder niks doe op de lijn, dan kan ik nog maar met 400KB/s ofzo downloaden in plaats van 1MB/s.

Aantal GB's het probleem? Kan het me haast niet voorstellen met moderne Nederlandse ISP's (op Chello na dan), maar goed. Dan gooi je toch gewoon usenet voor zijn pc dicht (24/7, of een bepaald deel van de dag)? Dan heeft ie gewoon geen tijd om aan tig GB te komen.

• ID-College
Kheb QoS opgezocht op internet en weet wel een beetje wat het inhoudt nu. Maar het probleem is zoals hierboven staat dat ik niet het laatste woord heb. Het is dus vragen om problemen om zijn verbinding te blokkeren voor een tijd. Dat deed ik wel maar toen begrijpte hij het nog niet. Nu is hij al wat ouder en snapt ie er wat meer van. Dat QoS kan ik iig proberen, anders weet ik ook niet echt wat ik moet doen...

De seizoenen en series vliegen om je oren en ik ben bang dat dit alleenmaar erger wordt met een snellere verbinding :)

[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 10-03-2008 23:45 ]

Verwijderd

TS: als je nou zou lezen wat we schrijven ...... en er dan ook nog iets mee zou doen...
er zijn meer oplossingen dan alleen praten/netlimiter aangedragen, maar daar doe je niets mee..

Overigens denk ik dat je een beetje ;) overdijft 25GB per dag.., dat is meer dan 1 Terabyte per maand namelijk (geloof je het zelf?)

• ID-College
Kijk niet dagelijks natuurlijk.
Zeker een 150GB per week. Dat is natuurlijk niet echt zoals het in de FUP staat. En wat denk je met een snelle verbinding? Die 1TB wordt dan ook wel gehaald. Jij vergeet dat we hier over 4PC's praten, dus ook 4 personen en dan is 1TB ineens niet ondenkbaar. Theoretisch komt dit neer op 250GB pp per maand en dat is gewoon normaal. Althans dat heb iedereen op FTD.
Iig, ik ga er naar kijken. Tot zover bedankt, ik denk dat ik vanaf hier wel weer wat verder kan :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ID-College schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:43:
Maar het probleem is zoals hierboven staat dat ik niet het laatste woord heb. Het is dus vragen om problemen om zijn verbinding te blokkeren voor een tijd.
Misschien zit je hier niet op te wachten, maar: laat het gewoon zoals het nu is, als je vader het zo wil? Eventueel QoS instellen om zelf nog te kunnen surfen, maar ook niet meer dan dat. Als telfort het een probleem vindt merkt je vader dat snel genoeg, waarna hij maar al te graag ziet dat jij je broertje (gedeeltelijk) blokkeert.

Het lost zichzelf op.

Was het trouwens niet makkelijk om een provider zonder datalimiet te kiezen, als je nu al veel download en het alleen maar meer wordt? Maar goed, je hebt nu al gekozen waarschijnlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 11-03-2008 00:19 ]

• ID-College
Het lost zichzelf niet op. Dan had dat nu al gebeurd moeten zijn :)
Maar ik zorg dat ik QoS instel en configureer. Meer kan ik niet echt doen.
Telfort hanteerd een FUP, planet ook en hier hebben we nog nooit problemen mee gehad :)

Ik heb even zitten kijken op internet, maar er is in Nederland niet iets te koop van D-link.
Althans, in geen webshop kan ik iets vinden met QoS van D-link. Ik wil graag een D-link omdat dit topapparaatjes zijn.
Iemand die er anders 1 weet die betaalbaar is en van goeie kwaliteit?
Ik vond de D-link DGS-105 en DGS-2205 alleen zijn ze niet in NL te verkrijgen :(
Het moet gigabit zijn en 5poorts, alleen is het zoeken zo moeilijk omdat je niks vindt als je op QoS zoekt oid :)

[ Voor 52% gewijzigd door ID-College op 11-03-2008 23:13 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ID-College schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:55:
Het lost zichzelf niet op. Dan had dat nu al gebeurd moeten zijn :)
Ik bedoelde het probleem dat je provider je afsluit als je teveel download. Blijkbaar loop je niet tegen dat probleem aan, dus dan valt er ook weinig op te lossen.
Telfort hanteerd een FUP, planet ook en hier hebben we nog nooit problemen mee gehad :)
Waarom dan zo hameren op een downloadlimiet?
Ik heb even zitten kijken op internet, maar er is in Nederland niet iets te koop van D-link.
Althans, in geen webshop kan ik iets vinden met QoS van D-link.
In de PW staan al 4 D-link routers (en bij de draadloze sectie nog meer), dus dat je niks kan vinden? De goedkoopste in de lijst, de DIR-100, heeft al QoS.

Verwijderd

Alles wat jij bedenkt en koopt valt ook weer te omzeilen: je schiet er dus op lang termijn niks mee op alleen maar ergenis en ruzie... Gewoon samen afspraken maken, desnoods is er de stichting Brein om hem aan te geven ;)

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12 08:48

joker1977

Tweakert

http://www.clarkconnect.com/

Basically een aangepaste Linux-distro toegesneden op routing en serving functionaliteit. Pak een oude PC (zeg een P3-650 met 256 Mb. RAM). Zet er 2 netwerkkaartjes in en laat die het internet routeren.

Dan kun je per poort(-range) of per IP instellen wat ie mag, hoeveel ie mag downloaden, hoe snel, wanneer en what not. Echt top, gebruikte ik ook in mijn oude studentenhuis, om te voorkomen dat de Kazaa'ers de lijn voltrokken.

Overigens is er QoS en bandwith-management aanwezig in het modem van Telfort. Tenminste, mijn Zyxel heeft het wel (op mijn nieuwe adres): http://i272.photobucket.c...90/sproutie1977/zyxel.jpg

Zoals je ziet kun je van alles in het modem instellen. Geef je broertjes PC een statisch IP (evt. kun je hem een statisch IP geven vanuit de DHCP server van de Zyxel) en limiteer via de Bandwith-manager de traffic van/naar hem.

Is wat instelwerk, maar dan kun je em 'knijpen' zoals je wilt :)

• ID-College
Thnx man Joker.
Ik ga er naar kijken. Allemaal bedankt voor de opties. Hier kan ik zeker wat mee.
Echt op, beetje laat van mijn kant maar dit waardeer ik wel.

Bedankt :*

@Giss: Dat is geen gigabit en dat zocht ik juist ;)

[ Voor 13% gewijzigd door ID-College op 15-03-2008 23:42 ]

Pagina: 1