Overscan en lelijk beeld Panasonic LCD bij HDMI verbinding

Pagina: 1
Acties:

• DaedalusMax
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-12-2022

DaedalusMax

DaedalusMax@xs4all.nl

Topicstarter
Zo ik ga het er toch op wagen de brandstapels kunnen alvast aangestoken worden :+
... (flame away)

Ik ben in het gelukkige bezit van een Panasonic TX-26LX70 sinds enkele dagen
Link naar Panasonic

Een HTPC met digitale uitgang had ik al dus in mijn naiviteit dacht ik wat is er mooier dan een hdmi kabel daartussen te hangen, prachtig 1366x768 1:1 pixeltjes aangestuurd met mijn XFX 7600GS.

Tot mijn grote verbazing wordt zelfs mijn LCD herkend door de envidia drivers als panasonic flatscreen. Maar tot mijn nog grotere verbazing merk ik dat er een overscan is waar met geen mogelijkheid iets aan te doen is. Ook niet in de tv. Bovendien valt mij ook op dat de pixels ook niet 1:1 worden aangestuurd.Wat eeh eel lelijk effect geeft. Terwijl dit bij een simpele VGA verbinding wel gebeurt!

Na een uitgebreide studie vandaag op tweakers en nvidia forum kom ik tot de conclusie dat er geen oplossing is? Ik kan mij dit niet voorstellen.

Mijn vragen:
Is er een videokaart die dit wel kan? Dwz de native resolutie van mijn LCD 1366x768 1:1 aansturen (mappen is geloof ik de uitdrukking) Ik hoor wat wisselende resultaten met ATI kaarten en catalyst drivers?

Of nog mooier is er software of een driver die dit probeem kan oplossen. Iets over een powerstrip maar ook geen positieve berichten.

Zit het probleem in het verschil van de 1360x768 (wat nvidia aangeeft in zijn control pannel) en 1366X768 wat aangegeven wordt als aantal pixels in mijn pannel.

Zit het probleem in het feit dat nvidia aangeeft dat mijn pannel een natieve resolutie heeft van 1920x1080 ipv 1366x768

Of moet ik niet zeuren en een nieuwe kabel kopen en er gewoon een VGA kabel tussenstoppen welke overigens een mooi beeld geeft dit kan echter niet de bedoeling zijn van zo'n high tech scherm. Bovendien zit ik dan weer aan een 10 meter lange VGA kabel vast met alle gevolgen van dien.

Links Flames Tips alles is welkom _/-\o_

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door DaedalusMax op 10-03-2008 22:54 ]

And I did RTFM !!!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-05 08:47
Je scherm is 1366x768. maar je hdmi input kan 1080p aan.

ik zou de driver instellingen zetten op 1366x768, over/underscan uit en central timings gebruiken.

als je dit instel krijg je op de meeste lcd tv's een zwarte rand om je beeld. dit komt omdat je tv 3%
underscan gebruikt en het beeld scaled.
nou moet je op je lcd tv voor die input kanaal zo instellen dat je 1 op 1 mapping krijg. dit heeft verschillende benamingen. bv highresolution input. direct pixelmapping enz enz.

bij je vga ingang heeft geen scaler, underscan bewerking.deze ingang wordt dan ook vaak de pc ingang genoemd. HDMI ingang kunnen verschillende video bronnen worden aangesloten en daarom scaled, underscan deze ingang. op de meeste tv kan je deze bewerkingen uitzetten.

Verwijderd

Niet dat ik veel verstand heb van HDMI maar ik heb zelf een Samsung 42 inch LCDtje en een Samsung 22 inch Monitor op mijn 8800GT aangesloten... die VGA aansluiting mag dan misschien op papier 'niet zo mooi' zijn als een HDMI aansluiting maar er valt niet veel te klagen hoor.
Zorg dat je een hoogwaardige (dikke) VGA kabel bij de mediamarkt koopt en sluit die gewoon op je LCD aan, je zal nog best versteld staan van het resultaat. HDMI overrated?.... Nee waarschijnlijk niet maar good ol' VGA is plug en play en ik kan zelfs verschillende resoluties per monitor instellen.

Nogmaals ik weet helemala niets van HDMI maar VGA is echt zo slecht nog niet, dus als je het niet kunt oplossen koop dan eens een high-end kabeltje voor 2 tientjes bij de mediamarkt, je merkt wel verschil tussen cheape VGA kabels en dure VGA kabels! Dunne worden 'wazig' en 'onscherp'

Succes, ik hoop dat ik iets voor je heb kunnen betekenen

• DaedalusMax

DaedalusMax

DaedalusMax@xs4all.nl

Topicstarter
Master_duck schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 10:32:
Je scherm is 1366x768. maar je hdmi input kan 1080p aan.

ik zou de driver instellingen zetten op 1366x768, over/underscan uit en central timings gebruiken.
Deze instellingen kent mijn grafische kaart niet dat is ds het probleem. Is er iemand die een grafische kaart via HDMI op een LCD aan de praat heeft gekregen en welke combinatie is dat dan?

Instellingen zoals 1:1 pixelmapping kent mijn panasonic evenmin. Dit soort dingen hoor je altijd pas als je de tv al hebt aangeschaft. vroeger kon je op tweakers nog wel een wat vinden over dat moet je kopen om die reden nu is het altijd van dat ligt aan je eisen zoek het maar uit. :( 8)7

Ik ga mijn 10 meter HDMI omruilen voor 10 meter VGA. Zeer teleurstellend allemaal. Hardwarematig moet het gewoon kunnen. :|

And I did RTFM !!!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:15

--MeAngry--

aka Qonstrukt

In het NVIDIA control panel moet je het beeld wel op 720P kunnen instellen, dat scheelt al iets, maar 1:1 is het dan nog zeker niet inderdaad.

Tesla Model Y RWD (2024)

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Nvidia kaarten en HD-TV's zijn pure horror heb ik zelf ondervonden.
De drivers verdommen het gewoon om de juiste resolutie door de DVI kabel heen te sturen. :(

Geen idee of het bij ATI beter is, maar ik zou even in je kennisenkring vragen of je tijdelijk je videokaart mag swappen met een ATI-variant van hun.

Pentaxiaan

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 14:46

TdV

Ik heb de 32inch variant van deze tv en je kan via hdmi enkel 720p of 1080p of i selecteren. Dat is een keuze van Panasonic en daar kan je helaas niet omheen. Via VGA kan je 1360x768 selecteren, je mist dan nog steeds 6 pixels. Ik heb hem op 720p staan voor video, 1080p is iets mooier maar dan is het niet leesbaar als ik een dialoogvenster moet lezen of even wil internetten op de tv. Dit is overigens met een ATI kaart. Via VGA heb je geen 100hz technologie, via hdmi wel. Dit zorgt voor een vloeiender beeld. Ik prefereer HDMI, zelfs op 720p.

• DaedalusMax

DaedalusMax

DaedalusMax@xs4all.nl

Topicstarter
TdV schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:02:
Ik heb de 32inch variant van deze tv en je kan via hdmi enkel 720p of 1080p of i selecteren. Dat is een keuze van Panasonic en daar kan je helaas niet omheen. Via VGA kan je 1360x768 selecteren, je mist dan nog steeds 6 pixels. Ik heb hem op 720p staan voor video, 1080p is iets mooier maar dan is het niet leesbaar als ik een dialoogvenster moet lezen of even wil internetten op de tv. Dit is overigens met een ATI kaart. Via VGA heb je geen 100hz technologie, via hdmi wel. Dit zorgt voor een vloeiender beeld. Ik prefereer HDMI, zelfs op 720p.
Maar via de ATI kaart heb je ook een overscan? En hoe wist je dat je via vga geen 100hz technologie krijgt? Is dat ook niet via de tv tuner of composite?

Misschien moet ik maar van het hele HTPC idee af.

And I did RTFM !!!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 16:49

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DaedalusMax schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:42:
[...]Maar via de ATI kaart heb je ook een overscan?

Misschien moet ik maar van het hele HTPC idee af.
In de ATI drivers zit een optie om overscan te compenseren.

Wat ik even mis, heb je powerstrip al getest? Powerstrip is software om custom resoluties aan te maken. Powerstrip heeft opties aan boord om een custom resoluties aan te maken, welke overscan compenseren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 14:46

TdV

Overscan is in ati drivers te compenseren inderdaad. 1366 is echter geen veelvoud van 8, daar kunnen de meeste kaarten niet mee overweg, vandaar dat je met 1360 aan beide zijden 3 pixels mist, dit kan je met overscan wel compenseren maar dan offer je beeldlijnen boven en onder op, of je geometrie word vervormt en dat laatste is niet alleen niet wenselijk maar ook onmogelijk.

Dat vga geen 100hz doet heb ik op avsforum gelezen, je kan het testen door het marquee screensaver van windows te draaien, dan is die via vga veel schokkeriger dan via hdmi of component.

Vergis je niet overigens, zowel vga als hdmi is prachtig op iedere resolutie dus ik zou me niet te druk maken over 1 op 1 pixelmapping en dergelijke en gewoon genieten van het goede resultaat en de goede beeldkwaliteit van deze tv.

• DaedalusMax

DaedalusMax

DaedalusMax@xs4all.nl

Topicstarter
TdV schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:54:
Vergis je niet overigens, zowel vga als hdmi is prachtig op iedere resolutie dus ik zou me niet te druk maken over 1 op 1 pixelmapping en dergelijke en gewoon genieten van het goede resultaat en de goede beeldkwaliteit van deze tv.
Je hebt helemaal gelijk. Het leek mij alleen zo ideaal 1:1 pixelmapping.
Omdat 10 meter VGA resulteerde in een verschrikkelijk beeld (mist en pixel ghosting) ben ik weer terug gegaan naar 10 meter HDMI<--> DVI, deze geeft namelijk het zelfde goede beeld als 1.8 meter maar ben dan wel mijn taakbalk kwijt op mijn desktop en de kleine controls in mediacenter.

And I did RTFM !!!

• DaedalusMax

DaedalusMax

DaedalusMax@xs4all.nl

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:25:
[...]
In de ATI drivers zit een optie om overscan te compenseren.

Wat ik even mis, heb je powerstrip al getest? Powerstrip is software om custom resoluties aan te maken. Powerstrip heeft opties aan boord om een custom resoluties aan te maken, welke overscan compenseren.
Ik weet dat ik het er van TdV niet meer over mag hebben ;) . Maar resulteert het compenseren van overscan bij een resolutie van 1360x768 in een 1:1 pixelmapping omdat je deze pixels precies over de natieve resolutie heenlegt? Of maakt hij de resolutie gewoon lager zodat het beeld dan opeens wel past (met als resultaat GEEN 1:1 pixelmapping)

Ik heb het idee (ik weet het eigenlijk wel zeker) dat de LCD het HDMI signaal gewoon te groot op het scherm zet en dat dit vreemd genoeg niet is aan te passen.(sommige tv's wel? Ervaringen?)

Hoe moet dat dan met een playstation3 bv?? Wordt dat signaal ook overgecompenseerd met als resultaat de helft van de scorebalk weg? Of moet je ook hier de digitale uitgang links laten liggen en met scart oid aansluiten. Dat is toch bizar. Waarom heeft zon PS3 dan een digitale uitgang? :( 8)7 |:( ;( enz....

And I did RTFM !!!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 16:49

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DaedalusMax schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 09:35:
[...]Ik weet dat ik het er van TdV niet meer over mag hebben ;) . Maar resulteert het compenseren van overscan bij een resolutie van 1360x768 in een 1:1 pixelmapping omdat je deze pixels precies over de natieve resolutie heenlegt? Of maakt hij de resolutie gewoon lager zodat het beeld dan opeens wel past (met als resultaat GEEN 1:1 pixelmapping)
De overscan compensatie van zowel Powerstrip als de Ati driver resulteren beide niet een 1:1 pixelmapping.

Het beeld wordt aangepast met aan de buitenste zijden zwarte balken, binnen deze zwarte balken wordt als het ware je desktop geprojecteerd in een dus lagere resolutie. Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn LCD-tv / HTPC en de uiteindelijke resolutie die ik voor mij desktop overhoud is iets van 1180 x 700 (kan het nu even niet controleren).

Toch vind ik dit beeld fraaier dan aangesloten middels VGA, ondanks dat die laatste wel 1:1 pixelmapping doet (al zal de kwaliteit VGA-kabel ook zeker een rol spelen).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1