Hoe Dual Channel plaatsen op MSI K9N Neo V3?

Pagina: 1
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb zojuist een nieuw systeempje samengesteld:
AMD Athlon 64 X2 5000+
MSI K9N NEO V3
OCZ 4-4-4-15 2GB DDR 800 KIT (2x1GB)

Nu zie ik in de handleiding van het mobo sumier staan dat je de geheugenbanken gewoon naast elkaar moet plaatsen, dus met twee modules bank 1&2 of bank 3&4 en met 4 modules bank 1&2&3&4.
Máár: Kijkend op het mobo lijkt het een andere logischere volgorde:
Bank 1 is groen
Bank 2 is oranje
Bank 3 is groen
Bank 4 is oranje

Nu zou je dus zeggen dat ik mijn twee geheugenmodules op dezelfde kleur moet doen, toch?
Ik kan in het bios ook helemaal niet zien of het nu wél of nog niét in Dual Channel mode draait.
Wie weet hoe aan te sluiten en hoe te controleren of Dual Channel actief is?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Gevalletje RTFM.
Leuke instinker, MSI heeft de 2 banken van 1 kanaal dezelfde kleur gegeven.
Om dus in Dual Channel (2 kanalen) te werken, moet je 1 bankje in groen stoppen, en 1 in oranje.
Makkelijkste is dus bank 1 en 2.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:31
Gewoon handleiding goed lezen, het wil per fabrikant of zelfs per chipset nog wel eens verschillen hoe de kleurencombinaties werken. Om te controleren of je dual channel draait moet je niet in de bios kijken maar naar de p.o.s.t. info op het scherm tijdens het opstarten. In Windows kun je het controleren met b.v. cpu-z.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Brede P schreef op maandag 10 maart 2008 @ 22:11:
Gevalletje RTFM.
Leuke instinker, MSI heeft de 2 banken van 1 kanaal dezelfde kleur gegeven.
Om dus in Dual Channel (2 kanalen) te werken, moet je 1 bankje in groen stoppen, en 1 in oranje.
Makkelijkste is dus bank 1 en 2.
Ik zat net in een ander topic iemand uit te leggen dat dit voor een hoop ASUS moederborden ook zo is. :) Die kleur-codering is wellicht want contra-intuitief, maar niets dat door een beetje RTFM niet genezen kan worden.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Bij Asus en Gigabyte is het volgens mij altijd dezelfde kleur. Alleen MSI is een beetje vreemd.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Super, dank-jullie-wel.

Ik weet het --> RTFM, maar dat had ik gedaan, en op die wijze had ik mijn geheugen ook geplaatst, maar door die stomme kleuren kwam ik in verwarring :D
Maargoed, het zit nu dus in bank 1 en 2, zoals het dus hoort volgens jullie.
Bedankt.
Pagina: 1