Netwerkkabel: Cat6a/Cat6e

Pagina: 1
Acties:

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede Cat6a/Cat6e kabel (30 meter).

Is een Cat6a hetzelfde als een Cat6e?

Zijn er binnen de netwerkkabelbranche kwaliteitsverschillen in merken of is een 'merkloze' kabel evengoed als een merk kabel?

De RJ45 plugjes hoeven er niet per se aan te zitten, dus naar die kwaliteit kijk ik niet bij een keuze van de kabel. Ik krimp ze er zelf aan.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
cat6a is een toekomstige specificatie voor 10gbit netwerken.
neem aan dat het wel gewoon compatible is.

verder heb ik voor het soort afstanden dat ik afleg met netwerkkabels weinig verschil mogen merken.
waar ik op zou letten is shielding. hoe goed is het spul afgeschermd. dat gezegt hebbende, ik neem aan dat de specificaties al iets zeggen over minimale eisen. dus denk dat je gewoon moet kijken of je met echt spul te maken hebt, en niet re-branded troep ofzo.

[ Voor 63% gewijzigd door defusion op 10-03-2008 22:13 ]

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:57
Enige tijd (maanden) geleden bestond alleen maar cat6a en geen cat6e; die laatste is dus misschien gewoon verkeerd gelabeld van een webwinkel?
Qua kwaliteitsverschillen heb ik zelf geen rechtstreekse ervaring, maar mijn ellentrieker plaatst normaal dure kabels in de muren (waar het de bedoeling is dat de kabel dus zeker 10-20 jaar blijft liggen en blijft werken) en goedkope kabel (die als ze nieuw is normaal even goed is) voor tijdelijke installaties; voor patchcables kun je dus waarschijnlijk goedkope kabel nemen...
Voor cat6 wordt sowieso afgeraden de kabels zelf te maken waar het mogelijk is voorgemaakte kabels te gebruiken omdat het veel delicater zou zijn dan voor cat5 (als je er maar gigabit doorjaagt is cat5 goed genoeg en maakt dat niet uit natuurlijk)

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

M. Mulder schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:56:
Ik ben op zoek naar een goede Cat6a/Cat6e kabel (30 meter).

Is een Cat6a hetzelfde als een Cat6e?

Zijn er binnen de netwerkkabelbranche kwaliteitsverschillen in merken of is een 'merkloze' kabel evengoed als een merk kabel?

De RJ45 plugjes hoeven er niet per se aan te zitten, dus naar die kwaliteit kijk ik niet bij een keuze van de kabel. Ik krimp ze er zelf aan.
Als je toch zelf stekkers eraan gaat knippen dan hoef je echt niet verder te kijken dan CAT5 kabel. Je gaat dan geen winst halen uit een CAT6 kabel.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:07

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ls470 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 00:22:
Enige tijd (maanden) geleden bestond alleen maar cat6a en geen cat6e; die laatste is dus misschien gewoon verkeerd gelabeld van een webwinkel?
Qua kwaliteitsverschillen heb ik zelf geen rechtstreekse ervaring, maar mijn ellentrieker plaatst normaal dure kabels in de muren (waar het de bedoeling is dat de kabel dus zeker 10-20 jaar blijft liggen en blijft werken) en goedkope kabel (die als ze nieuw is normaal even goed is) voor tijdelijke installaties; voor patchcables kun je dus waarschijnlijk goedkope kabel nemen...
Voor cat6 wordt sowieso afgeraden de kabels zelf te maken waar het mogelijk is voorgemaakte kabels te gebruiken omdat het veel delicater zou zijn dan voor cat5 (als je er maar gigabit doorjaagt is cat5 goed genoeg en maakt dat niet uit natuurlijk)
ik weet het zo niet hoor, bij wallmountpluggen heb je speciale gigabit plugjes. dus als je uitgaat van patchpanel naar walloutlet. kan je ze met gemak zelf knippen. je moet alleen opletten dat je de paartjes niet onnodig ver uitdraait. verder kan je er voor kiezen om afgeschermde rj45 stekkertjes te gebruiken voor patchkabels. Cat6 is wat rottiger te knippen doordat er in het midden van de kabel een plastic scheidingsstukje loopt. mijn ervaring met netwerk kabels is, dat het allemaal wel werkt. ga je langs stroomkabels dan zou ik voor de zekerheid toch stp gebruiken. het verschil tussen goedkope en duredere kabels zit hem vaak in de mantel. soepele kabel vind ik echt een hel om mee te werken. Stugge kabel trekt misschien iets lastiger maar knikt 10 keer minder snel en knipt makkelijk met de wall-outlet dingen. (deze heb je ook in 100 duizend verschillende soorten en maten.) Als je 30 meter zonder stekkertjes wilt, dan kan ik wel even kijken wat het kost. het gaat dan om draka kabel.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:57
Heb je effectief met 10Gbit (of deftig kabeltesttoestel) getest om te beweren dat het goed werkt? een niet-voldoende-goed zelf gemaakte cat6 kabel haalt wel misschien nog ruim de cat5e specs en werkt dus voor gigabit, maar niet zeker voor 10G zou ik denken?
Pagina: 1