Instant Poweroff error Linux SuSE 10.2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn first post is er meteen een die vraagt om hulp.
Dus bij deze....hellup ! a.u.b. :*)

Mijn bericht op Nedlinux.nl een maand geleden.
Hoi,

Ik zit met een probleem die ik nog nooit eerder tegen ben gekomen en tast dan ook volledig in het duister.

Mijn huidige systeem is SuSE 10.2 X86_64

Na eergisteren een online update via YaST te hebben gedaan heb ik nu een vreemde terugkeerdende error.
De update bevat ook een kernel update en na de reboot leek alles oke.
Het systeem geeft verder geen errors aan en de X werkt verder prima tot nu toe.
Wat er gebeurd is dat waneer ik met firefox ga browsen en dat kan kort of lang duren maar dan opeens..... ! instant poweroff !
Zo erg instant alsof je de powerknop van de voeding in drukt.
Vermoed dat het iets met de kernel update te maken heeft maar dat verwacht je wel wat output maar daar is geen tijd voor blijkbaar.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken of in welke file ik output van de error zou kunnen vinden ?

bvd.....
Zie topic....
http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=27485&p=1

Onderhand weet ik al wel wat meer maar het probleem doet zich nog steeds voor.
Even de handelingen op een rijtje die ik al uitgevoerd heb om het probleem proberen op te lossen.

1. Het overstappen van Firefox naar konqueror (een ander webbrowser) / geen resultaat

2. Kernel downgrade gedaan / geen resultaat

3. Bios nagekeken , Hardware monitoring , netwerkcard ect / geen reslutaat

4. New install met 10.3 / same shit

5. New install met 10.2 (omdat 10.3 het niet oplost heb ik liever 10.2 ivm bugs )

6. Terug in 10.2 nogmaals Hardware monitoring , netwerkcard ect / geen reslutaat

7. Memtest86+ , mem is oke....

8. Andere netwerkkaart / geen resultaat

9. ect enz.... |:(

En dan nog het feit de poweroff doet zich namelijk ook echt alleen voor als ik browse op het net..dan wel via firefox of de konqueror opera whatever.....maar ik kan cd's dvd's branden van alles uitvoeren in de filemanager,progs installen via de shell, muziek luisteren ,films kijken , de gimp draaien ect en geen poweroff....maar na een tijdje browsen...Poweroff !!!
Ik heb dus sterk het vermoeden dat het iets met het netwerk te maken heeft maar wat het zou kunnen zijn is me echt een raadsel.

Some help would be very appreciated...bvd

Systeem specificaties.

Motherboard

MSI K9 PLATINUM
product: MS-7250
vendor: MSI
version: 1.0

BIOS
vendor: American Megatrends Inc.
version: 080014 (04/25/2006)
size: 64KiB
capacity: 448KiB

CPU
product: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+
vendor: Advanced Micro Devices [AMD]
bus info: cpu@0
version: 15.11.2
serial: To Be Filled By O.E.M.
slot: CPU 1
size: 1GHz
slot: CPU 2
size: 1GHz
capacity: 2GHz
width: 64 bits
clock: 200MHz

RAM
size: 1024MiB
width: 64 bits
clock: 266MHz (3ns)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2008 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
10 dagen later.....zero reacties & topic al doodgebloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ken Suse niet echt, maar goed.

- Probeer eens acpid te stoppen; /etc/init.d/acpid stop.
- Kijk natuurlijk ook even in /var/log/messages of je iets vreemds ziet.
- Kun je de "oude" kernel nog installeren?
- Als je in console blijft, heb je dit probleem dan nog? Als je bijvoorbeeld links -g start om te browsen?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Heee, ik had je post niet gezien.
SuSE 10.3 hier, ook X86_64; kernel 2.6.22.17-0.1-default

Bij de onboardnetwerkkaart ging het meteen al niet goed, toen een intelkaartje; leek stabiel.
Nu soms een reboot bij torrent- of ander netwerkverkeer, meestal toch torrents.
Laatste week geen last meer van gehad.

Dit kunnen op zichzelf staande gevallen zijn. Wel typisch toch.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Die MSI K9N Platinum heeft in sommige gevallen het probleem dat hij 'willekeurig' uitvalt - zie onder andere hier. Zelf heb ik daar ook last van, al lijkt het dat het bij mij minder wordt als ik via 'acpid' de CPU het grootste deel van de tijd op een lagere snelheid laat lopen. Aangezien het niet helemaal duidelijk is wat het probleem veroorzaakt (MSI ruilt het moederbord volgens mij wel, maar kan geen softwarematige oplossing leveren) kan ik me voorstellen dat in jouw geval het browsen je systeem in een staat brengt waardoor de bug aan het licht komt :).

Ik geef toe dat het lastig te testen is, maar in mijn geval lijkt het echt om een hardwareprobleem te gaan en aan jouw omschrijving te zien, hetzelfde probleem in combinatie met hetzelfde moederbord, zou jij er ook wel eens last van kunnen hebben :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah kijk er is leven :)

@Rainmaker...Shutting down acpid (maybe that will do the trick)
/var/log/messages geeft niks abnormaals aan ik denk omdat het niet de kans krijgt om wat error ouput weg te schrijven tijdens de poweroff.

@dragunova...Draai nu 10.2 maar met 10.3 had ik de poweroff ook & ook als de torrents uit staan.

@odysseus...Is nieuw voor mij dat de MSI K9N Platinum zulke keuren heeft...wel shit dan.
Had liever gehad dat het aan "mij" lag in die zin dat het het nog softwarematig te fixsen was evt.

ff afwachten of de acpid stop wat uithaalt.

Thanx so far kerels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nope....zo juist weer een poweroff ik ga maandag maar eens bellen met Computerland misschien mag ik hem nog ruilen.Heb hem aangeschaft op 26-8-06 zie ik net op me bon meer als 1.5 jaar terug heb 12 maanden garantie dus zal wel niet lukken helaas.Wat ik trouwens ook zo vreemd vindt ik dat het zich ook niet eerder heeft voor gedaan als een maand geleden.En ik heb in al die tijd die kast niet open gehad om bv hardware te vervangen oid dus of het nu daadwerkelijk echt iets met het moederboard te maken heeft blijft een raadsel.

:O ...bedtijd....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je acpi niet gewoon disablen in de bios ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova

dragunova

Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:09:@dragunova...Draai nu 10.2 maar met 10.3 had ik de poweroff ook & ook als de torrents uit staan.
Skoza, ik snap. (ik meldde ook torrents ivm netwerkverkeer of het nou torrents zijn of browsing)

Persoonlijk vermoed ik een discrepantie in de combi:

-platform (x86_64)
-kernelversie
-netwerk (stack?)

Heb er momenteel geen last meer van, maar als het probleem zich weer voordoet ga ik misschien nog wel even zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door dragunova op 23-03-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 00:40:
Kun je acpi niet gewoon disablen in de bios ?
Oh ja dat is ook nog zoiets goed dat je de er over begint...als ik acpi in de bios uitschakel wil mijn systeem niet meer opstarten dan loopt hij vast net voordat bv grub of lilo opstart.
Wat dit in houd weet ik nog niet ook een nieuw fenomeen btw.

@Dragunova...onderlinge afwijkingen zal zeker de reden kunnen zijn qua versions dan voornamelijk ? Met stack bedoel je meerdere netwerkkaarten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova

dragunova

Ik bedoel tcp/ip-stack.
Nogmaals, ik weet niet precies wat het is, maar zoals ik het nu zie lijkt het in mijn geval op de manier waarop deze specifieke (x86_64)kernel en de netwerkstack met elkaar communiceren.
Maar ik heb nog helemaal geen tijd genomen om te debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik denk niet dat het de acpi is.
Deze kan opeens je PC uit zetten als acpi door een stomme bug denkt dat je PC weg smelt.
Maar dat wordt weg gescheven in de logging.

Ik heb eens een bug mee gemaakt dat (redhat) dat die crashde als de nic down ging. (kabel er uit) Maar dat is een wild shot.

Wanneer gebeurt het.
random of altijd tijdens browsen? dus als je je pc een tijdje idle aan laat staan gebeurt er dan wat.

en probeer eens voor de grap wat switchen tussen console en X.
wat voor video kaart heb je?

[ Voor 54% gewijzigd door daft_dutch op 24-03-2008 02:01 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daft_dutch schreef op maandag 24 maart 2008 @ 01:54:
ik denk niet dat het de acpi is.
Deze kan opeens je PC uit zetten als acpi door een stomme bug denkt dat je PC weg smelt.
Maar dat wordt weg gescheven in de logging.

Ik heb eens een bug mee gemaakt dat (redhat) dat die crashde als de nic down ging. (kabel er uit) Maar dat is een wild shot.

Wanneer gebeurt het.
random of altijd tijdens browsen? dus als je je pc een tijdje idle aan laat staan gebeurt er dan wat.

en probeer eens voor de grap wat switchen tussen console en X.
wat voor video kaart heb je?
Het doet zich echt alleen voor tijdens het browsen verder kan ik alles uitvoeren wat ik maar wil o.a cd's fikken , films kijken gewoon echt alles tot dat ik ga browsen dan vroeg of iets later een poweroff.Zo lang ik niet ga browsen doet er zich ook geen poweroff voor dat is een feit.
Je bedoelt browsen in de konsole met lynx bv ?
Ik heb de NVIDIA Gforce 7300GS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Contact gehad met Computerland ze kunnen me verder niet helpen helaas....ik ga nu mailen naar MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moederboard wordt opgestuurt naar MSI...."opgelost"
Pagina: 1